Permalänk
Avstängd

Flera routers på rad är problem?

Jag har ett ADSL modem med router, en linje går till en annan router som delar till fler datorer och ev. ska vi ha en tredje efter den. Det har fungerat med 2 i kedja men nu stannar internet återkommande. Vi har fasta IP-nummer till varje.

Min router är inte het, nummer 2 är det när dom tittar på TV och rörliga bilder. Kan det vara överbelastning, värmen eller fel med flera routers?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig rekomendera att köra hemmaroutrar i rad. Inte utan att veta exakt vad man håller på med. Att köra NAT på 3 routrar som sitter i rad är bara ett säkert recept på problem! Behöver man flera uttag så kör med en router och switchar bakom.

Om man måste ha flera nät så kör först en switch sen routrar bakom.

Går inte det pga att man inte har så många publika adresser så ska man köra en router med NAT påslaget sen alla andra utan NAT kopplade till den första.

Permalänk
Medlem

Japp, ha alltid bara en router (finns undantag om man har bra koll) , resten ska vara switchar eller accesspunkter. Det går oftast att ställa om routrar så de bara fungerar som switch och/eller accesspunkter.

Permalänk
Avstängd

Förtydliga att det är en modemrouter som delar ut via kabel till 3 pc och till en router som har wifi plus kabel, samt det sedan behövs en delare till, då vi har flera routers lediga men äger inga switchar.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Du kan fortfarande använda switchportarna i routern. Det är bara när du använder WAN-porten i routern som routerfunktionen med NAT och sånt används. DHCP kommer dock fortfarande delas ut på LAN-portarna, så du får se till att du bara har en DHCP server dock.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd

Jag kopplade en till wifi och en till kabel efter min förut. Fungerade innan frun kopplade om och tyckte 2 var "onödiga" så nu ska vi koppla tillbaks.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Switchar är inte så dyra, köp ett par stycken och du blir av med problemen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Vid en genomgång idag såg jag att min andra hjärnhalva ställt in del IP-nummer fel, så jag ska kolla alla slutanvändare imorgon.

Frågan är vad man gör med befintliga resurser då vi verkar ha det mesta.

Vi ska få fiber när vi vill men blir samma problem?

Nu börjar jag med en ASDL-router utan wifi, som har 3 kablar för PC och en nu till en switch 2 rum bort, från den till en wifi-router. Allt slocknar efter en stund med wifi på, utan wifi slocknar PC efter en längre tid på kabel. Testar nu att koppla bort switchen också.

Diskarna har det 50 grader varmt nu men har nog inte med saken att göra.

NAT är påslaget i min första router.

Nu finns en oanvänd router med wifi och en ny komplett router med ADSL och wifi. Och en hubb till ingen nytta.

Senaste vi fått in är en Smart TV som går på wifi. Men den gamla AppleTVn har jag inte kollat än, även den på wifi.

Kollade alla plattor idag och la barnens på statisk så de fungerade en stund, mormors låg på fel router så den fick rätt. Fruns låg på DHCP och fungerade så sa hon, men jag bytte till statisk.

Vilket ska det vara och hur nyttjar vi befintliga nätprylar enkelt?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Vid en genomgång idag såg jag att min andra hjärnhalva ställt in del IP-nummer fel, så jag ska kolla alla slutanvändare imorgon.

Frågan är vad man gör med befintliga resurser då vi verkar ha det mesta.

Vi ska få fiber när vi vill men blir samma problem?

Nu börjar jag med en ASDL-router utan wifi, som har 3 kablar för PC och en nu till en switch 2 rum bort, från den till en wifi-router. Allt slocknar efter en stund med wifi på, utan wifi slocknar PC efter en längre tid på kabel. Testar nu att koppla bort switchen också.

Diskarna har det 50 grader varmt nu men har nog inte med saken att göra.

NAT är påslaget i min första router.

Nu finns en oanvänd router med wifi och en ny komplett router med ADSL och wifi. Och en hubb till ingen nytta.

Senaste vi fått in är en Smart TV som går på wifi. Men den gamla AppleTVn har jag inte kollat än, även den på wifi.

Kollade alla plattor idag och la barnens på statisk så de fungerade en stund, mormors låg på fel router så den fick rätt. Fruns låg på DHCP och fungerade så sa hon, men jag bytte till statisk.

Vilket ska det vara och hur nyttjar vi befintliga nätprylar enkelt?

Men istället för att krångla med flera routrar på rad, köp en netgear 8-portars switch för 2-300kr och slipp alla problem.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Men istället för att krångla med flera routrar på rad, köp en netgear 8-portars switch för 2-300kr och slipp alla problem.

Om det var så enkelt när pengar inte är ett problem, snarare att konfiga till dåliga instruktioner.
ADSL börjar inne hos mig, en kabel går ner i gästrummet, 2 till mig, en ska till 3 PC i 3 olika rum och till en wifi router 2 rum bort. Jag vill ha allt på kabel, frun vill inte det och plattorna går bara på wifi.

Annars kunde jag ha en ADSL router för wifi och kabel hos mig till en switch, men wifi når dåligt till andra hörnet längst bort i huset där hon har myshörnan.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk

Men gör som tidigare nämnts.. Koppla dina routrar i en kedja som du redan tänkt göra MEN stäng av NAT-funktionen (Network address translation), enkelt kan man beskriva kvarvarande konfiguration som en switch.

Problemet du får annars är att din internetleverantör skickar en IP-adress, din första router tar emot den och omvandlar den till en lokal IP-adress, 192.168.0.x eller .1.x oftast, Den routern skickar vidare signaler till X-antal datorer inkopplade i just den routern, PLUS de routrar du eventuellt kopplat in under), samma fenomen sker en gång till, men nästa router i kedjan omvandlar lokala IP-adresser till nya lokala IP-adresser och med detta sagt tror jag du förstår att det dels är ett onödigt extra steg men som framförallt ger upphov till stora problem, de kanske inte uppenbarar sig dag 1, men inom kort kan det bli riktigt kaos.

Vad som istället händer när du stänger av NAT på alla utom den överst i topologin är att alla routrar "under" huvudroutern skickar DNS/IP-förfrågningar till den primära routern i början på kedjan, det vill säga den som översätter IP-adressen från din internetleverantör till de lokala adresserna.

Processen för att stänga av NAT är ju lite olika för olika routrar, men jag brukar koppla in en dator i routern, ta fram cmd via kör, skriva "ipconfig" utan citattecken och öppna adressen för "Standard-Gateway" i ett webbläsarfönster, oftast är de i form av 192.168.0.1 eller .1.1. Väl inne i webbgränssnittet får du hoppa runt och leta efter NAT, eventuellt kolla manualen och sedan stänga av det. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Om det var så enkelt när pengar inte är ett problem, snarare att konfiga till dåliga instruktioner.
ADSL börjar inne hos mig, en kabel går ner i gästrummet, 2 till mig, en ska till 3 PC i 3 olika rum och till en wifi router 2 rum bort. Jag vill ha allt på kabel, frun vill inte det och plattorna går bara på wifi.

Annars kunde jag ha en ADSL router för wifi och kabel hos mig till en switch, men wifi når dåligt till andra hörnet längst bort i huset där hon har myshörnan.

Förstår inte vad som är problemet. En router sedan switchar, OK? Inget annat. Accesspunkter för WiFi kan du slänga ut som du behagar.

Detta är dryftat till döds på nätet.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Förstår inte vad som är problemet. En router sedan switchar, OK? Inget annat. Accesspunkter för WiFi kan du slänga ut som du behagar.

Detta är dryftat till döds på nätet.

Och konto om eventuella extra routers till att bara vara accesspunkter. Går inte det, kasta dem. Alla accesspunkter ska vara efter routern, inte "som du behagar".

Permalänk
Avstängd

Verkar vara min dator eller mitt Inteno modem som kopplar ur trots att allt annat är urkopplat, ska kolla det och ett annat helt nytt. Eller så har det med värmen att göra, Inteno verkar vara billigt skräp. Det håller några timmar tills de andra kommer igång.

Testa att koppla ur NAT annars.

Trejde eller fjärde Inteno som dör av utmattning, de andra har åkt av blixtnedslag så vi köp blixtlås.

Kan vi ha kvaddat modemet?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe_downhill:

Men gör som tidigare nämnts.. Koppla dina routrar i en kedja som du redan tänkt göra MEN stäng av NAT-funktionen (Network address translation), enkelt kan man beskriva kvarvarande konfiguration som en switch.

Problemet du får annars är att din internetleverantör skickar en IP-adress, din första router tar emot den och omvandlar den till en lokal IP-adress, 192.168.0.x eller .1.x oftast, Den routern skickar vidare signaler till X-antal datorer inkopplade i just den routern, PLUS de routrar du eventuellt kopplat in under), samma fenomen sker en gång till, men nästa router i kedjan omvandlar lokala IP-adresser till nya lokala IP-adresser och med detta sagt tror jag du förstår att det dels är ett onödigt extra steg men som framförallt ger upphov till stora problem, de kanske inte uppenbarar sig dag 1, men inom kort kan det bli riktigt kaos.

Vad som istället händer när du stänger av NAT på alla utom den överst i topologin är att alla routrar "under" huvudroutern skickar DNS/IP-förfrågningar till den primära routern i början på kedjan, det vill säga den som översätter IP-adressen från din internetleverantör till de lokala adresserna.

Processen för att stänga av NAT är ju lite olika för olika routrar, men jag brukar koppla in en dator i routern, ta fram cmd via kör, skriva "ipconfig" utan citattecken och öppna adressen för "Standard-Gateway" i ett webbläsarfönster, oftast är de i form av 192.168.0.1 eller .1.1. Väl inne i webbgränssnittet får du hoppa runt och leta efter NAT, eventuellt kolla manualen och sedan stänga av det. Lycka till!

Stängde av NAT vid min dator, då slutade internet att fungera. Måste man kolla den andra först?

Skrivet av Dunde:

Förstår inte vad som är problemet. En router sedan switchar, OK? Inget annat. Accesspunkter för WiFi kan du slänga ut som du behagar.

Detta är dryftat till döds på nätet.

Men jag har ju det nu som inte fungerar. Router->Switch->Wifi

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Skrivet av Spotnick:

Stängde av NAT vid min dator, då slutade internet att fungera. Måste man kolla den andra först?

Men jag har ju det nu som inte fungerar. Router->Switch->Wifi

Du måste ha kvar en NAT-enhet i din konfiguration OCH den måste ligga högst upp i topologin.. Tillåt mig ge ett exempel nedan:

0 - Internetleverantör
1 - Inteno Switch (precis som det låter, en switch som delar upp olika virtuella LAN för datortrafik, TV respektive telefoni)
2 - Router med NAT-funktionen aktiverad.
3 - En eller ett par datorer + en router inkopplad i 2.
4 - Router med NAT-funktionen avstängd.
5 - Resterande datorer inkopplade i 4.

Vad som händer med ovanstående konfiguration är att steg 1 sammankopplar TV, dator och telefoni gentemot din internetleverantör (ISP), signalen skickas vidare till 2 där din publika IP-adress översätts till en/flera lokala IP-adresser. Därefter kan valfri enhet fråga uppåt vilken lokal IP-adress enheten ska ha, vare sig enheten är inkopplad som steg 3 eller 5 (eller 7, 9 osv) i kedjan. Du får en enhet högst upp i topologin som "ser" din kedja och administrerar den utan att det blir krock eller för den delen två IP-översättningar som nämnts i mitt föregående inlägg.

I dina senaste inlägg tillkom en viktig detalj, Inteno Switchen, som vi inte tidigare kände till. Den används säkert av många olika internetleverantörer men jag vet att Telia delar ut sådana, den bryter regeln "överst i topologin" eftersom uppdelningen av nät måste ske innan, eller i samband med routingen (annars dyker både TV och Telefoni). I samband med, i det här fallet, menas att du kan ställa in det själv, om din hemmarouter är kapabel till det. Men att ställa in det själv är en helt annan lektion och kräver som sagt en kompatibel router, inget vi tar här alltså.

Skrivet av Dunde:

Förstår inte vad som är problemet. En router sedan switchar, OK? Inget annat. Accesspunkter för WiFi kan du slänga ut som du behagar.

Detta är dryftat till döds på nätet.

Jodå, i det här fallet förekommer det faktiskt undantag. Även om det för vissa är stor skillnad på en VLAN Switch (Inteno) och en Ethernet Switch används ordet switch som en beskrivande funktion och i det här fallet har det förvillat trådskaparen (inte helt konstigt), men när vi nu fått ta reda på den viktiga detaljen tror jag att vi också kan lösa trådskaparens problem. Så, bara för att förtydliga, VLAN-switchar ska kopplas in före en router med NAT och Ethernet-switchar ska kopplas in efter routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

..
Så, bara för att förtydliga, VLAN-switchar ska kopplas in före en router med NAT och Ethernet-switchar ska kopplas in efter routern.

I den här fallet absolut och så är det nog för de flesta hemmaanvändare, men det är långt ifrån givet.

Själv behöver jag ingen VLAN-switch på utsidan routern (i mitt fall brandväggen), utan jag har flera VLAN på insidan för att bland annat bättre kontrollera barnens anslutning.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

I den här fallet absolut och så är det nog för de flesta hemmaanvändare, men det är långt ifrån givet.

Skrivet av Swe_downhill:

eftersom uppdelningen av nät måste ske innan, eller i samband med routingen (annars dyker både TV och Telefoni). I samband med, i det här fallet, menas att du kan ställa in det själv, om din hemmarouter är kapabel till det. Men att ställa in det själv är en helt annan lektion och kräver som sagt en kompatibel router, inget vi tar här alltså.

Det jag skriver ovan går givetvis att applicera som andra VLAN-regler också, precis som du skriver. Mitt citat ovan är skrivet utifrån trådskaparens befintliga utrustning eftersom jag ansåg att mer detaljerad information var överflödig för den här tråden och att det kunde förvilla än mer.. Men det är bra att du kompletterar med alternativa lösningar!

Permalänk
Avstängd

Ringde min ISP som sa att jag bara ska stänga av DHCP och så ska dom göra det hos sig.
Kom ett mail från dem att ha DHCP på allt istället, kan jag prova det om dom stängt av?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Skrivet av Spotnick:

Ringde min ISP som sa att jag bara ska stänga av DHCP och så ska dom göra det hos sig.
Kom ett mail från dem att ha DHCP på allt istället, kan jag prova det om dom stängt av?

Hmm, först och främst skulle jag vilja att du skriver en ny beskrivning av vad ditt problem är JUST NU så att vi kan försöka hjälpa dig. Det är lätt att man börjar prata om varandra och "ju fler kockar..." känner vi ju alla till (inget illa menat till någon part).

Sen tror jag att terminologin blandats ihop lite grann.. Vad Internetleverantörerna kan göra när hemanvändare har problem är att de stänger av NAT-funktionen (som tidigare nämnts) i deras modem/router avsett datornätverket, dessa inställningar kan vi teoretiskt göra själva men det förutsätter att vi vet användaruppgifter till enheten i fråga, bättre att låta ISPn jobba lite istället tycker jag =). När de stänger av NAT slutar även modemet/routern agera DHCP-server, det vill säga den enhet som delar ut IP-adresser till alla dina enheter, istället låter ISPn din utrustning (router) som är nästa enhet i kedjan ta hand om den uppgiften, se gärna mitt tidigare inlägg med steg 0-5 med i vilken ordning de kopplas in, i ditt fall blir det steg 3 som tar över uppgiften.

NAT är som tidigare nämnts en adressöversättning, vanligtvis från en publik IP-adress som din ISP ger dig till en lokal IP-adress som är inom hemnätverket.

DHCP är en dynamisk allokering av IP-adresser utifrån ett fördefinierat spann (t.ex. alla adresser mellan 192.0.1.2 - 192.0.1.255) vilket innebär att en dator som kopplas in skickar ut en signal och säger "Hej, finns det någon som kan ge mig en IP-adress?", din router svarar t.ex. "Ja, du kan använda 192.168.0.47, den är ledig", varpå datorn får de uppgifter den behöver och kan kommunicera utåt.

Med detta sagt ska du inte behöva stänga av DHCP, lämna det påslaget för enkelhetens skull. Stänger du av det behöver du sätta en statisk (fast) IP-adress på datorn och gärna kontrollera att den är ledig. Dessutom behöver du knappa in lite andra uppgifter så som Gateway (IP-adress till routern du går via) och Nätmask (i princip alltid 255.255.255.0 i hemnätverk om man inte pillat själv).

Permalänk
Medlem

Starta paint och rita en bild på hur allt är kopplat och även vilka IP-serier du använder mellan alla dina routrar.

Lägg bilden här så vi kan se hur det ser ut.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe_downhill:

Hmm, först och främst skulle jag vilja att du skriver en ny beskrivning av vad ditt problem är JUST NU så att vi kan försöka hjälpa dig. Det är lätt att man börjar prata om varandra och "ju fler kockar..." känner vi ju alla till (inget illa menat till någon part).

Sen tror jag att terminologin blandats ihop lite grann.. Vad Internetleverantörerna kan göra när hemanvändare har problem är att de stänger av NAT-funktionen (som tidigare nämnts) i deras modem/router avsett datornätverket, dessa inställningar kan vi teoretiskt göra själva men det förutsätter att vi vet användaruppgifter till enheten i fråga, bättre att låta ISPn jobba lite istället tycker jag =). När de stänger av NAT slutar även modemet/routern agera DHCP-server, det vill säga den enhet som delar ut IP-adresser till alla dina enheter, istället låter ISPn din utrustning (router) som är nästa enhet i kedjan ta hand om den uppgiften, se gärna mitt tidigare inlägg med steg 0-5 med i vilken ordning de kopplas in, i ditt fall blir det steg 3 som tar över uppgiften.

NAT är som tidigare nämnts en adressöversättning, vanligtvis från en publik IP-adress som din ISP ger dig till en lokal IP-adress som är inom hemnätverket.

DHCP är en dynamisk allokering av IP-adresser utifrån ett fördefinierat spann (t.ex. alla adresser mellan 192.0.1.2 - 192.0.1.255) vilket innebär att en dator som kopplas in skickar ut en signal och säger "Hej, finns det någon som kan ge mig en IP-adress?", din router svarar t.ex. "Ja, du kan använda 192.168.0.47, den är ledig", varpå datorn får de uppgifter den behöver och kan kommunicera utåt.

Med detta sagt ska du inte behöva stänga av DHCP, lämna det påslaget för enkelhetens skull. Stänger du av det behöver du sätta en statisk (fast) IP-adress på datorn och gärna kontrollera att den är ledig. Dessutom behöver du knappa in lite andra uppgifter så som Gateway (IP-adress till routern du går via) och Nätmask (i princip alltid 255.255.255.0 i hemnätverk om man inte pillat själv).

Nätproblemet är ett annat tillsvidare och man gillar inte att det startas 2 trådar om nästan samma sak här, då inte ens en enda dator fungerar en längre tid när modemet går ner efter en stund.
Jag läste att ADSL-modem inte gillar värme, så nu är det avstängt för att kylas ner med fläkt på och jag kör mobilsticka som reserv. Funderar på att lägga modemet i kylen en stund men det kanske blir skadlig fukt?

Dom kanske inte är gjorda för 30+ inne då man bör slå på sin AC.

Vi ställer in alla datorer sedan länge med eget IP då automatisk tilldelning inte fungerat när en till startar så det blir stopp, eller kan det vara inställningsfel här?

Nu påstår alltså min ISP att de stängt av DHCP som jag alltså ska ha på men NAT?

Vi kan få in fiber när vi vill och är väl samma problem?

PS nu funkar det tillsvidare på en dator efter en timmas vila och det ska bli kallare ute nu..........

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Skrivet av Spotnick:

Nätproblemet är ett annat tillsvidare och man gillar inte att det startas 2 trådar om nästan samma sak här, då inte ens en enda dator fungerar en längre tid när modemet går ner efter en stund.
Jag läste att ADSL-modem inte gillar värme, så nu är det avstängt för att kylas ner med fläkt på och jag kör mobilsticka som reserv. Funderar på att lägga modemet i kylen en stund men det kanske blir skadlig fukt?

Dom kanske inte är gjorda för 30+ inne då man bör slå på sin AC.

Vi ställer in alla datorer sedan länge med eget IP då automatisk tilldelning inte fungerat när en till startar så det blir stopp, eller kan det vara inställningsfel här?

Nu påstår alltså min ISP att de stängt av DHCP som jag alltså ska ha på men NAT?

Vi kan få in fiber när vi vill och är väl samma problem?

PS nu funkar det tillsvidare på en dator efter en timmas vila och det ska bli kallare ute nu..........

Modem i kylen = Ingen bra idé, det kan bildas kondens och när enheten slås på kan det bli kortslutning. Sen kan modemen frysa (fastna/låsa sig) om de vistas i en alldeles för varm miljö, som med all annan elektronik. Ventilationshålen bör ej täckas för, den bör ej staplas under/över annan elektronik och det är av stor fördel om den kan stå framme i öppen möblering.

Problemet du beskriver kan ha berott på att någon dator haft statisk IP men att routern trott att adressen är ledig och delat ut den till en annan dator. Tekniken har naturligtvis utvecklats med tiden varpå vissa routrar skickar en ping (vanlig förfrågan om något finns "på andra sidan"), men vissa gör det inte. Skulle man då ställa dator 1 statiskt på 192.0.168.0.34 och en annan dator slås på i samma nätverk men med DHCP skickas en förfrågan till din router, som är helt ovetande om den statiska inställningen och skickar samma adress till dator 2 varpå krocken uppstår. Vill man undvika dessa problem skapas oftast en statisk regel ELLER en reservering i DHCP-spannet i routern. På så vis vet routern att den inte kan använda de adresserna till nya enheter.

Ang ISPn så har de stängt av DHCP på den utrustningen som de kan administrera, men jag ber dig följa tidigare råd att skriva i ord eller helst rita upp en karta innehållandes de enheter du har inkopplade (vilka datorer går till vad, hur många routrar, hur många modem samt var de är placerade i kedjan), detta hjälper oss enormt att få en bättre bild och ge vidare råd hur du kan/ska koppla för att det ska fungera.

Permalänk
Avstängd

Innan jag ger mig på nätet nu måste jag se om Modemet fungerar eller ej i värmen, då det bara använts 2-3 veckor, just ADSL kan vara värmekänsliga och det är 30 grader varmt här. Nu är det riggat lodrätt och en fläkt blåser på.
Det fungerar länge med min dator som har låg belastning, men upphör efter en stund när fler kopplas på. Kan det verkligen vara kopplingsfel om det fungerar en stund?

Vad jag sett brukar felkopplingar fungera eller inte.
Innan har det fungerat något år med gamla modemet och 2 routers på rad varav en bara för Wifi och resten för LAN. Samma koppling vill inte nu eller om jag lägger en switch mellan modemet och Wifi.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Skrivet av Spotnick:

Innan jag ger mig på nätet nu måste jag se om Modemet fungerar eller ej i värmen, då det bara använts 2-3 veckor, just ADSL kan vara värmekänsliga och det är 30 grader varmt här. Nu är det riggat lodrätt och en fläkt blåser på.
Det fungerar länge med min dator som har låg belastning, men upphör efter en stund när fler kopplas på. Kan det verkligen vara kopplingsfel om det fungerar en stund?

Vad jag sett brukar felkopplingar fungera eller inte.
Innan har det fungerat något år med gamla modemet och 2 routers på rad varav en bara för Wifi och resten för LAN. Samma koppling vill inte nu eller om jag lägger en switch mellan modemet och Wifi.

När du använder en dator skickas trafiken vidare från modem och nedåt i kedjan till din dator varpå all trafik kommer fram.. Kopplar du in flera enheter uppstår problemen som jag nämnt med nätversköversättningen (NAT), Routrarna översätter samma adress flera gånger vilket leder till att de tappar bort sig, är 192.0.168.34 inkopplad i router 1, router 2 eller router 3? med NAT aktiverat på samtliga finns adressen på 3 ställen, men bara en används. Jag ska försöka att rita upp en liten illustration för att göra det klarare.

För att isolera problemet med modemet och överhettning råder jag dig till att testa med modem + 1st router och koppla in datorer allt eftersom i den, helst utan WiFi om du kan. Börja med en dator, koppla in en till, sen en till osv och undersök om det fallerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe_downhill:

När du använder en dator skickas trafiken vidare från modem och nedåt i kedjan till din dator varpå all trafik kommer fram.. Kopplar du in flera enheter uppstår problemen som jag nämnt med nätversköversättningen (NAT), Routrarna översätter samma adress flera gånger vilket leder till att de tappar bort sig, är 192.0.168.34 inkopplad i router 1, router 2 eller router 3? med NAT aktiverat på samtliga finns adressen på 3 ställen, men bara en används. Jag ska försöka att rita upp en liten illustration för att göra det klarare.

För att isolera problemet med modemet och överhettning råder jag dig till att testa med modem + 1st router och koppla in datorer allt eftersom i den, helst utan WiFi om du kan. Börja med en dator, koppla in en till, sen en till osv och undersök om det fallerar.

Just nu stresstestar jag 3 egna datorer med mitt modem och det verkar hålla. Har nog testat en switch efter med en i taget utan wifi men kan kolla igen.

Bytte mitt modem för 2-3 veckor sedan.
Jag försökte komma in i gamla modemet som fungerat minst ett år, för att jämföra inställningar, men kom inte in. Det är väl alltid 192.168.1.1?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk

Nej det är olika från tillverkare till tillverkare.. Enklast är att öppna kör (windowsflagga+R) och skriva CMD och i det fönstret skriva ipconfig. Har du kopplat datorn direkt till modemet bör adressen visas under "Gateway", dvs den enhet du går via för att nå externt nät.

EDIT, men om du inte vill/har möjlighet kan du även prova 192.168.0.1 som är standard för vissa tillverkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe_downhill:

Nej det är olika från tillverkare till tillverkare.. Enklast är att öppna kör (windowsflagga+R) och skriva CMD och i det fönstret skriva ipconfig. Har du kopplat datorn direkt till modemet bör adressen visas under "Gateway", dvs den enhet du går via för att nå externt nät.

EDIT, men om du inte vill/har möjlighet kan du även prova 192.168.0.1 som är standard för vissa tillverkare.

Bra jag ska äta och prova det men det gamla går inte ens ut på nätet längre så det kan vara dött, men alla lampor lyser som dom ska.

Någon skev att man bör vänta en halvtimma när man flyttar telekabeln. Men det ska ju gå att kolla modemet utan.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swe_downhill:

Nej det är olika från tillverkare till tillverkare.. Enklast är att öppna kör (windowsflagga+R) och skriva CMD och i det fönstret skriva ipconfig. Har du kopplat datorn direkt till modemet bör adressen visas under "Gateway", dvs den enhet du går via för att nå externt nät.

EDIT, men om du inte vill/har möjlighet kan du även prova 192.168.0.1 som är standard för vissa tillverkare.

Står 1.1 och jag har provat båda. Ska prova nätet där sedan.

Bör telekabeln verkligen vila en halvtimma?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Skrivet av Spotnick:

Bra jag ska äta och prova det men det gamla går inte ens ut på nätet längre så det kan vara dött, men alla lampor lyser som dom ska.

Någon skev att man bör vänta en halvtimma när man flyttar telekabeln. Men det ska ju gå att kolla modemet utan.

Här kommer bilden som jag pratade om: https://drive.google.com/file/d/0B2tbs4_uOJpOdU45YXdkUHRrYWM/...

Till vänster kan du se att informationen kommer in, översätts hos router 1, som har IP 192.168.0.1, till att skickas mot 192.168.0.26, routern har adressen/kan dela ut den varpå paketet stannar. Därefter skulle informationen behöva skickas över till router 2, men den har också 192.168.0.1 i ett eget nätverk i nätverket (och kan också dela ut 192.168.0.26 till sina enheter) och så upprepas processen längre och längre ner i kedjan. Jämför du med högra bilden översätts adressen en gång och alla "routrar" (egentligen switchar) får varsin unik IP-adress vilket innebär att samtliga enheter kan prata uppåt utan onödiga adressöversättningar.

OBS, det är andra delar inblandat i det här också som jag inte har för avsikt att gå in på i detalj. Så som MAC-adress (varje nätverkskort har en sådan och det är egentligen dit paketen skickas, men IP-adressen används som en vägledare)

Skrivet av Spotnick:

Bör telekabeln verkligen vila en halvtimma?

Nja, det kan jag tycka är onödigt, däremot byter du enhet vilket gör att din internetleverantör får kontakt med en "ny" MAC-adress (som nämnts i korthet här ovan), ger man det 30 minuter har ISPns automatiserade system en möjlighet att känna av att ingenting finns på andra sidan, nollställa den knutna MAC-adressen och sen när du kopplar in den nya uppdateras deras register.