Permalänk
Medlem

Funderingar runt H110

Jag fick nog av min h80i igår natt då helt plötsligt började jag ligga på 80-90 grader och datorn började krångla. Har en i7 4770k som är lite oc. Började installera min H110 istället tills jag kom fram hur ja skulle köra i pull/push.

Har så klart noctua 140 pwm fläktar. Jag bestämde mig för pull. Nå jag har en Phantheks Primoo chassi, jag skruvade på fläktarna uppe ifrån och med det vart det ca 1-2 tom rum mellan radiator och fläkten. Förstår ni vad jag menar? Bild kommer.

Jag vet att det här är ingen bra lösning.

Men jag har 2 till 140 vortex fläktar som ja kan montera och köra i push också. Eller ta bort och montera rätt så båda får kontakt med varandra.

Hoppas ni förstår mig då jag är sämst på förklara.

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt ditt problem. Enligt det du beskriver så verkar det vara dålig kontakt mellan IHS och kylare, och sedan börjar du snacka om montering av olika fläktar??

Explain please

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Jag fattar det som att din H80i pajade och du installerar en H110 med noctua 140 pwm i pull istället. Avståndet du pratar om fattar jag ej "jag skruvade på fläktarna uppe ifrån och med det vart det ca 1-2 tom rum mellan radiator och fläkten." Funderar du sedan på om du skulle köra Vortex i push då eller? Så att det blir Push and Pull med olika fläktar??

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Förstår inte heller vad det är för tomrum du menar? Men det är typ alltid bättre att köra i push än i pull. Att köra både push och pull gör rätt lite extra jämfört med bara push.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Förstår inte heller vad det är för tomrum du menar? Men det är typ alltid bättre att köra i push än i pull. Att köra både push och pull gör rätt lite extra jämfört med bara push.

Visst det ger några procent extra men det är inte något som lönar sig så pass att det är värt att köpa extra fläktar för temperaturens skull. Det är lite som att klocka RAM, visst du tjärnar på det men det är så marginellt att du knappt märker det.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om ni tittar på bilden som jag länkande så kan ni se vad jag menar. Den vita fläkten sitter under där radiatorn sitter. Noctua fläktar sitter över vilket gör att det blir en liten mellanrum på 1-2 cm. Förstår ni nu eller vill ni ha bilder? Mellanrummet uppstår på grund av metall ramen som finns där för att fästa skruvarna igenom

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Skrivet av dj_evil:

Om ni tittar på bilden som jag länkande så kan ni se vad jag menar. Den vita fläkten sitter under där radiatorn sitter. Noctua fläktar sitter över vilket gör att det blir en liten mellanrum på 1-2 cm. Förstår ni nu eller vill ni ha bilder? Mellanrummet uppstår på grund av metall ramen som finns där för att fästa skruvarna igenom

Jag tror jag fattar, i chassit så finns det en ram så du monterar fläktarna i toppen från utsidan och radiatorn måste då monteras på ramen men från insidan. Detta skapar då ett mellanrum mellan fläkt och radiator. Korrekt?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag förstår och skillnaden mellan mellanrum och inte i ett temperaturavseende är minimalt. Oroa dig inte

Permalänk
Medlem

Jeagermeister KORREKT. Måste inte fläkten ha plan kontakt med radiatorn för att få bra effekt?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Skrivet av dj_evil:

Jeagermeister KORREKT. Måste inte fläkten ha plan kontakt med radiatorn för att få bra effekt?

Så länge du har ett flöde så är det nog inga problem. Dock är luft som vatten och tar snabbaste vägen så om det är stora mellanrum runt radiatorn så kanske inte så mycket luft kommer passera igenom den. Det går att tejpa igen med svart tejp exempelvis. Dock är den radiatorn så kraftig att fläktarna inte kommer behöva jobba speciellt mycket. Prova att köra systemet som det är och se vad som händer

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Förstår inte heller vad det är för tomrum du menar? Men det är typ alltid bättre att köra i push än i pull. Att köra både push och pull gör rätt lite extra jämfört med bara push.

Oh nej..?
Push och pull ger lika bra prestanda, men pull brukar vara att föredra för att det är lättare att rengöra radiatorn då utan att behöva skruva ner allt.

PnP är såklart lite bättre men på så pass tunna rads som sitter på AIO så är det knappt värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

Skiljer 1c (!) på en H80i pnP vs Push i ett Enthoo Primo. Största skillnaden är ljudnivån
Tog bort pull fläkten

Permalänk
Medlem

Ok då är min nästa fråga kan ja köra vortex fläktarna i push och noctua I pull? Eller måste alla 4 vara samma så de kan ha samma luftflöde?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Ok då är min nästa fråga kan ja köra vortex fläktarna i push och noctua I pull? Eller måste alla 4 vara samma så de kan ha samma luftflöde?

ja du kan använda dem om du vill, dock som sagts tidigare så känns det onödigt eftersom det bara blir massa extra ljud och inte så stor skillnad i prestanda

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Oh boys jag är impad alltså. Låga temps tystare och fläktarna är inte helt i kontakt med ytan på radiatorn. Verkar som min h80i pajade.

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem

En bild när systemet är på.
http://www.ladda-upp.se/bilder/bpmvnnbhdpjus/

Visa signatur

Lev livet