Google visar nya Android L med designkonceptet Material

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Vad har du emot Android 4.4.4?

Om det inte förändrar något i GUI:t så är det okej. (Om 4.4.4 ger bra förrändringar så är det okej också men detta med Android L är inte lockande på vissa saker)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

När jag läser andra rapporter om Android L är det mindre fokus på designen, men mer på att Android L innebär att Google med hjälp av sina partners verkligen försöker göra Android attraktiv för företagsmarknaden: Knox utvecklat av Samsung men nu integrerat med Android, appar anpassade till företag osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Det är väl ändå att överdriva en smula?

Verkligen inte. Det är alldeles för många funktioner, tweaks och diverse annat som inte går att köra utan root att en orootad telefon är helt gimpad.

Kort sagt; det är ingen smartphone utan root.

Permalänk
Vägledare

Trend med pastellfärgs-inspirerade teman eller?

Permalänk
Medlem

Här har du inspirationskällan... :(

Skrivet av Miikks:

Trend med pastellfärgs-inspirerade teman eller?

Dessutom... Varför väljer de att kalla skiten "Material" när inget av designelementen har just ett "material". Det är ju bara jordens tråkigaste färger

Kom på en grej...
Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Tycker att Google går i helt fel riktning med designen, om inte HTC Sense fixar detta så det ser bra ut (som det gör nu) så blir Android 4.4.2 den version jag kommer att stanna på.

Skrivet av @anon76929:

Vad har du emot Android 4.4.4?

Skrivet av Orici:

Om det inte förändrar något i GUI:t så är det okej. (Om 4.4.4 ger bra förrändringar så är det okej också men detta med Android L är inte lockande på vissa saker)

Har du inte 4.4.4? Det har jag..
Så förstår jag dig rätt så är sammanfattningen den att om ingen utveckling sker så är allt bra?? Saknar du dina tonårsfinnar också?? eller har du kvar dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Har du inte 4.4.4? Det har jag..
Så förstår jag dig rätt så är sammanfattningen den att om ingen utveckling sker så är allt bra?? Saknar du dina tonårsfinnar också?? eller har du kvar dem?

Jag ogillar bara förändingarna Google har valt att göra, främst då navigationsknapparna och ikonerna nära klocka i notifikations fältet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Har du inte 4.4.4? Det har jag..
Så förstår jag dig rätt så är sammanfattningen den att om ingen utveckling sker så är allt bra?? Saknar du dina tonårsfinnar också?? eller har du kvar dem?

En utveckling är bra så länge den är positiv. Varför ändra på ett vinnande koncept? Skulle du köpa en i7 5-serie om den hade en tredjedels standardklock av motsvarande Haswell och dessutom var totalt oklockbar, hade IPC som en Pentium II och drog 500W i idle, bara för att den är en "utveckling" av 4-serien med lägre nanometerteknik? Tänkte väl det. Just därför "uppgraderar" åtminstone inte jag inte till exempelvis Metro-Windows då UI:t fyller en funktion i att skapa trivsel, vilket t.ex. W8 i detta fall inte gör.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Synd att dessa tråkiga enfärgade rutor i grids har blivit på modet, tycker det är riktigt trist rent grafiskt faktiskt. Känns som en modegrej som kommer bli ute relativt snabbt.

Eller hur! Min första tanke går till Windows 2.0, trots att jag själv aldrig använt det. Klart det vore intressant om det erbjöd någon prestandaskjuts som betalning för det trista gränssnittet, men nu är det ju inte så.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av bojaka:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/C64_ntsc_c...

Dessutom... Varför väljer de att kalla skiten "Material" när inget av designelementen har just ett "material". Det är ju bara jordens tråkigaste färger

Hela Material-konceptet utgår ifrån någon sorts pappersstruktur som jag inte orkar förklara men jag länkar till Googles designinfo.
http://www.google.com/design/spec/layout/layout-principles.html

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ser snyggt ut men hoppas man kan döda animeringarna. Har svårt för när saker hoppar runt och har sig.

Det kan du säkerligen. Det har ju gått i alla tidigare versioner i Developer settings så vitt jag vet.
Men jag gillar att deras gränssnitt blir mer taktilt, att saker reagerar mer tydligt på din interaktion, samt flyter samman bättre. Jag är sjukt imponerad av detta från en designsynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Verkligen inte. Det är alldeles för många funktioner, tweaks och diverse annat som inte går att köra utan root att en orootad telefon är helt gimpad.

Kort sagt; det är ingen smartphone utan root.

Det var nog det dummaste jag läst på länge.

Ja det är mycket du inte KAN göra om du inte rootat, men det är inte mycket du BEHÖVER göra som du får tillgång till med root då telefonen fungerar utmärkt till det den är avsedd för även utan root. Som jag skrev i den posten du citerade så är det egentligen bara 1 funktion från root jag saknar och den är inte direkt viktig. Hade jag däremot haft en Sony, Samsung eller något annat med massa extra skit hade jag rootat direkt för att bli av med all skit de lägger in.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Det var nog det dummaste jag läst på länge.

Ja det är mycket du inte KAN göra om du inte rootat, men det är inte mycket du BEHÖVER göra som du får tillgång till med root då telefonen fungerar utmärkt till det den är avsedd för även utan root. Som jag skrev i den posten du citerade så är det egentligen bara 1 funktion från root jag saknar och den är inte direkt viktig. Hade jag däremot haft en Sony, Samsung eller något annat med massa extra skit hade jag rootat direkt för att bli av med all skit de lägger in.

Den fungerar inte tillräckligt bra utan root, anser jag.
Jag skulle inte kunna tänka mig att köra med stock-kernel ens, av samma anledning.

Att du inte har några särskilda behov eller krav på din telefon är en annan femma.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nackskägg:

Den fungerar inte tillräckligt bra utan root, anser jag.
Jag skulle inte kunna tänka mig att köra med stock-kernel ens, av samma anledning.

Att du inte har några särskilda behov eller krav på din telefon är en annan femma.

Har du några exempel på vad en rootad telefon ger som inte en vanlig stock Android eller någon av den andra medföljande versionerna klarar och som inte går att lösa med appar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Har du några exempel på vad en rootad telefon ger som inte en vanlig stock Android eller någon av den andra medföljande versionerna klarar och som inte går att lösa med appar?

Framförallt kan man konfigurera telefonen som man vill, och få ut bättre prestanda och batteritid än stock.
Klocka CPU/GPU, undervolta, etc.

Sen lite fler exempel:

Bättre ljud i både högtalaren och hörlurar.
Få bort reklam i både appar, youtube och webläsare, så klart.
Ändra system properties.
Få stöd för ytterligare filsystem.
Ta backup på appar + appdata.
Ta bort oönskade systemappar.
Image-backup på hela systemet.
Utöka/förändra funktionen på headsetknapparna.
Få full kontroll över appars permissions.
Koppla telefonen till datorn via USB i UMS-läge istället för PTP eller MTP.

Listan kan göras hur lång som helst...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nackskägg:

Framförallt kan man konfigurera telefonen som man vill, och få ut bättre prestanda och batteritid än stock.
Klocka CPU/GPU, undervolta, etc.

Sen lite fler exempel:

Bättre ljud i både högtalaren och hörlurar.
Få bort reklam i både appar, youtube och webläsare, så klart.
Ändra system properties.
Få stöd för ytterligare filsystem.
Ta backup på appar + appdata.
Ta bort oönskade systemappar.
Image-backup på hela systemet.
Utöka/förändra funktionen på headsetknapparna.
Få full kontroll över appars permissions.
Koppla telefonen till datorn via USB i UMS-läge istället för PTP eller MTP.

Listan kan göras hur lång som helst...

Hur i hela vida världen skulle root ge bättre ljud i hörlurar?
Jag brukar betala för de appar jag inte vill ha reklam i. Brukar bli bättre i längden om de som skriver appar faktiskt får lite pengar på det.
Helium ska klara att ta backup på appar och data utan root. Har inte testat själv.
Ska även gå att ta en full image utan root sedan 4.0.
Kör man Nexus finns ju inte så mycket skit som är värt att ta bort.
Du kan väl redan gå in och ändra persmissions i efterhand under inställningarna? Jag vet att jag varit där och pillat tidigare.

Håller nog med föregående talar om att du ganska grovt överdriver när du säger att telefonen är oanvändbar utan root. Har till exempel ännu inte haft några problem med att köra MTP. Jag kan inte öka prestandan i min telefon via mjukvara för den är begränsad av kylningen. Har fullgod prestanda i ungefär tio minuter sen börjar avancerade spel lagga för den måste klocka ner sig. Verkar vara ett vanligt problem för mobila plattformar överlag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Hur i hela vida världen skulle root ge bättre ljud i hörlurar?

Man kan få tillgång till hårdvaru-equalizern i ljudchippet.

Skrivet av Zotamedu:

Jag brukar betala för de appar jag inte vill ha reklam i. Brukar bli bättre i längden om de som skriver appar faktiskt får lite pengar på det.

Jag betalar för appar som är värda att köpa. Alla appar har heller inte betalversioner, utan kör enbart med reklam.
Reklam på YouTube är ju dessutom sjukt störande, och det är inget du kan betala bort.

Skrivet av Zotamedu:

Helium ska klara att ta backup på appar och data utan root. Har inte testat själv.

TitaniumBackup, som kräver root, är enormt mycket bättre.

Skrivet av Zotamedu:

Ska även gå att ta en full image utan root sedan 4.0.

Finns ingen sån möjlighet i stock-recoveryn i nån av mina fyra telefoner jag har framför mig i skrivande stund som kör 4.0+ iallafall.

Skrivet av Zotamedu:

Kör man Nexus finns ju inte så mycket skit som är värt att ta bort.

Om man kör en Nexus, ja. I alla andra modeller är behovet stort.

Skrivet av Zotamedu:

Du kan väl redan gå in och ändra persmissions i efterhand under inställningarna? Jag vet att jag varit där och pillat tidigare.

Ja, men du har inte full kontroll över samtliga permissions, bara vissa.

Skrivet av Zotamedu:

Håller nog med föregående talar om att du ganska grovt överdriver när du säger att telefonen är oanvändbar utan root.

Det står för dig. Jag skulle aldrig kunna tänka mig en telefon utan root.

Skrivet av Zotamedu:

Har till exempel ännu inte haft några problem med att köra MTP.

Man kommer inte åt hela filsystemet om man kör MTP. Det gör du ju dock inte utan root heller, så det är klart att det kvittar för dig.

Skrivet av Zotamedu:

Jag kan inte öka prestandan i min telefon via mjukvara för den är begränsad av kylningen.

Det kan du visst, det är mer avancerat än bara hur mycket man kan överklocka den.

Det går att tweaka hur processorn ska skala upp och ner, vad den ska använda sig av för energisparfunktioner, i/o schedulers, governors, och en himla massa andra parametrar som påverkar prestandan och batteritiden. Det som är standard i stock-kerneln är inte nödvändigtvis det som är bäst för ditt användningsmönster.

Sen finns det ju andra saker man kan modifiera, som t e x innehållet och ikonerna i statusraden. Man kanske vill ha en annan färg på batterinivåindikatorn. Går att ändra det mesta i gränssnittet om man bara vill.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Älskar verkligen denna minimalistiska stil som är så populär dessa dagar.

Dock kanske det är dags att någon vågar pusha och göra någonting annorlunda?

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk

Känns som en blandning melan android (mest android så klart ) och iOS 7
Och möjligt vis lte windows 8

Permalänk
Medlem

Blir säkert bra i slutändan, om inte annat så hoppas jag att man kan gå tillbaka. Måste ju iaf ge det en chans innan man ratar det. Mest troligt så kommer ingen att märka övergången, inklusive mig.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Man kan få tillgång till hårdvaru-equalizern i ljudchippet.

Jag betalar för appar som är värda att köpa. Alla appar har heller inte betalversioner, utan kör enbart med reklam.
Reklam på YouTube är ju dessutom sjukt störande, och det är inget du kan betala bort.

TitaniumBackup, som kräver root, är enormt mycket bättre.

Finns ingen sån möjlighet i stock-recoveryn i nån av mina fyra telefoner jag har framför mig i skrivande stund som kör 4.0+ iallafall.

Om man kör en Nexus, ja. I alla andra modeller är behovet stort.

Ja, men du har inte full kontroll över samtliga permissions, bara vissa.

Det står för dig. Jag skulle aldrig kunna tänka mig en telefon utan root.

Man kommer inte åt hela filsystemet om man kör MTP. Det gör du ju dock inte utan root heller, så det är klart att det kvittar för dig.

Det kan du visst, det är mer avancerat än bara hur mycket man kan överklocka den.

Det går att tweaka hur processorn ska skala upp och ner, vad den ska använda sig av för energisparfunktioner, i/o schedulers, governors, och en himla massa andra parametrar som påverkar prestandan och batteritiden. Det som är standard i stock-kerneln är inte nödvändigtvis det som är bäst för ditt användningsmönster.

Sen finns det ju andra saker man kan modifiera, som t e x innehållet och ikonerna i statusraden. Man kanske vill ha en annan färg på batterinivåindikatorn. Går att ändra det mesta i gränssnittet om man bara vill.

Så rätt skrivet. Har en Nexus 5 och tyckte det fungerade bra men herregud vad fulländad den blev med Cyanogenmod och root!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande ut som något en 5 åring designat, IOS ftw

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ser fortfarande ut som något en 5 åring designat, IOS ftw

Gillar du inte designen är det bara att ändra. Finns alla möjligheter att få den som man vill.

Visa signatur