Permalänk

Diverse frågor om OC med 4690K

Vill bara kolla om mina värden är normala med ett par snabba frågor:

Kylare: Argon AR01
Stresstest: Prime95 Blend/Cinebench R15

  • 4.3Ghz @1.184 vcore och tempen är högst 72c

  • 4.5Ghz @1.281 vcore och tempen sticker iväg till 85c

  • 4.6Ghz @1.305 vcore och tempen är uppe och nosar i 95c (stängde av direkt)

Min smärtgräns går någonstans vid 75c men vill så gärna komma upp i 4.5Ghz. Tror det är kylaren som hindrar mig. Behöver jag ens hålla på att klocka eller räcker 4.3Ghz för att driva mina grafikkort?

/Jimmy

Permalänk

ligger ju ändå iaf på topligan känns de som att byta den för några få futtiga grader känns meningslöst. va nöjd med 4.3 ghz om du inte kan sänka spänningen så du kommer iunder smärtgränsen dvs.

du kan ju kolla över vad du kan göra med cirkulationen i chassit å se om nått går att göra. typ en vindtunnel så den suger kalluft från utanför chassit eller nått å en tunnel så den blåser varmlyften direkt ut ur chassit.

montera på en fläkt till

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har likadana moderkort, processor och kylare och kör cinebench R 11.5 i 4.6GHz med 1.248v och max temp 58c. Så kolla över hur kylaren sitter, kylpastan och luftflödet. Cpu idle 32c med varmt rum.
Lycka till

Permalänk
Skrivet av Ken1666:

Jag har likadana moderkort, processor och kylare och kör cinebench R 11.5 i 4.6GHz med 1.248v och max temp 58c. Så kolla över hur kylaren sitter, kylpastan och luftflödet. Cpu idle 32c med varmt rum.
Lycka till

Monterade om kylaren och jag är övertygad om att luftflödet i chassit är mer än tillräckligt med två fram en i botten för insug samt en där bak för utblås.. första två omgångarna i cinebench kom den upp i max 61c och jag var mycket nöjd och då testar jag att klocka lite extra (4.4.ghz @1.211) och då flög den upp till ca 72 igen och stannar där även när jag sänker till 4.3ghz @ 1.184.

Permalänk
Medlem

Har du satt kylaren i rätt riktning?
Jag satte den fel första gången. Om det gjorde någon skillnad vet jag inte. Sen vad jag har läst mig till så verkar det bättre med flera ut-blåsande fläktar än in.