Permalänk
Medlem

Extern vattenkylning

Får inte min dator att bli så tyst som jag önskar, nu funderar jag på att bygga en låda (:
Tanken är att få in 3 st 420 radiatorer, slänga upp ljuddämpningsmatta inne i lådan.
Samt ordna nått filter så den inte dammar igen helt.

Finns det färdiga lösningar att köpa eller måste man försöka snickra själv?

Permalänk
Medlem

Jag har sett något datorchassi någon gång som var delat i två rum: ett för moderkortet monterat vertikalt ett ganska stort rum bakom det. Ett ganska brett chassi alltså, minst två gånger så brett som ett vanligt. Tyvärr har jag ingen koll vem som gjorde det eller var det finns att köpa.

Man skulle kanske kunna göra det bakre rummet till ett "kylrum" just för radiatorerna.
"Kylrummet" skulle då kunna ha fläktarna i mitten, med ljuddämpningsmattor på golv, tak och sidorväggar med mesh på fram och bakvägg och inget förutom radiatorer i vägen för luftströmmen. Med ljuddämpningsmattorna runt om skulle man då kunna minska vinkeln som ljudet från fläktarna kan ta.
Alternativt skulle man kunna montera fläktarna/radiatorerna på diagonalen i kylrummet så att luftströmmen blåses snett uppåt.
Om något i moderkortsrummet fortfarande behöver luftkylning, montera en radiator där och ha bara två i kylrummet.

Nåja... Någon med mer koll än mig kanske har något annat förslag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Kelrazh:

Får inte min dator att bli så tyst som jag önskar, nu funderar jag på att bygga en låda (:
Tanken är att få in 3 st 420 radiatorer, slänga upp ljuddämpningsmatta inne i lådan.
Samt ordna nått filter så den inte dammar igen helt.

Finns det färdiga lösningar att köpa eller måste man försöka snickra själv?

Kanske inte helt hundra vad du frågade om men relevant ändå. Jag är själv ljud-nazzi när det kommer till fläktljud. Jag har gått från luftkylning till vattenkylning till större vattenkylning och har nu slutligen (haha, bara en tidsfråga tills nästa del i projektet!) gått in på passiv vattenkylning.

För tillfället kör jag med 2st Zalman reserator i serie (se bild nedan vad det är, dock kör jag med en riktig bra pump istället för de medföljande) samt en tjock 1080 mm Radiator som är monterad på väggen. Detta kyler utan problem en 2600k i 4.2 GHz samt ett nvida GTX 580 även om det blivit lite varmare nu i sommar när det varit närmre 30 grader i lägenheten.

Till detta har jag ett semipassivt Fractal Design Newton R3 agg. Nu i sommar har jag dock blivit tvungen att montera in en extra 120mm fläkt på ~400 RPM i chassit för att röra om lite då HDD och minnen inte trivdes i värmen.

Slutsatsen är i alla fall att det är helt ljudlöst och att det finns bra (men gammal och begagnad) hårdvara till extern vattenkylning.

Som mer svar på din fråga, nej det verkar inte finnas färdiga lådor för extern vattenkylning så det blir till att bygga själv. Jag har funderat lite på en liknande lösning fast med en kub med 2st 1080mm Rads, så länge dessa är monterade ordentligt undangömda och ljuddämpade borde det gå att köra fläktar runt 500RPM utan att de ska störa.

Permalänk
Medlem

Jo, jag är på samma spår.
jag tror det är mest effektivt att bygga eget och ljuddämpa.
Har hittat filter till radiatorer på overclockers uk, kommer att beställa i veckan och börja rita på lådan.

Permalänk
Medlem

Caselabs.net har jag hört har välfigt rymliga chassin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Caselabs.net har jag hört har välfigt rymliga chassin.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men inte blygsamma priser heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Jo, men inte blygsamma priser heller.

Sant det men det är kvalité rakt igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Jo, men inte blygsamma priser heller.

Men man får verkligen vad man betalar för, finns inga bättre chassin på denna planet.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kelrazh:

Jo, men inte blygsamma priser heller.

De är dock ändå prisvärda. Det är tveklöst de överlägset bästa lådorna på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har sett något datorchassi någon gång som var delat i två rum: ett för moderkortet monterat vertikalt ett ganska stort rum bakom det. Ett ganska brett chassi alltså, minst två gånger så brett som ett vanligt. Tyvärr har jag ingen koll vem som gjorde det eller var det finns att köpa.

Man skulle kanske kunna göra det bakre rummet till ett "kylrum" just för radiatorerna.
"Kylrummet" skulle då kunna ha fläktarna i mitten, med ljuddämpningsmattor på golv, tak och sidorväggar med mesh på fram och bakvägg och inget förutom radiatorer i vägen för luftströmmen. Med ljuddämpningsmattorna runt om skulle man då kunna minska vinkeln som ljudet från fläktarna kan ta.
Alternativt skulle man kunna montera fläktarna/radiatorerna på diagonalen i kylrummet så att luftströmmen blåses snett uppåt.
Om något i moderkortsrummet fortfarande behöver luftkylning, montera en radiator där och ha bara två i kylrummet.

Nåja... Någon med mer koll än mig kanske har något annat förslag.

Det är nog Corsair Carbide Air 540 Cube du tänkter på skulle jag tro, har varit ett rätt populärt chassi de senaste månaderna här på Sweclockers.

http://www.inet.se/produkt/6911429/corsair-carbide-air-540-cu...

OT: Carbide är väl ett ganska billigt och bra alternativ om man vill ha in mycket radiatorer, får ju plats både i fronten och i bak på chassit. Nackdelen är då att den är rätt stor men det får man ju ta då om man nu vill ha så många radiatorer.

Permalänk
Skrivet av Jioker:

Sant det men det är kvalité rakt igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lowngcawt:

Men man får verkligen vad man betalar för, finns inga bättre chassin på denna planet.

Skrivet av nackskägg:

De är dock ändå prisvärda. Det är tveklöst de överlägset bästa lådorna på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det otroligt imponerande chassin för prestanda system, men när målet är att få det knäpptyst så finns det inte där heller.
Finns mig veterligen inte ett ända bra ljuddämpat chassi (Nej jag räknar inte en tunn skumgummiskiva i frontluckan som ljuddämpat...) med möjlighet för ett högpresterande men knäpptyst system att köpa.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan söka lite inspiration på MountainMods?
http://www.mountainmods.com/pedestal-c-21_95.html

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jorvin har ju byggt en liknande lösning, fast endast med en extern rad. Men lite inspiration kanske?

Kolla hans galleri på chassit: http://www.sweclockers.com/galleri/12589-blue-chrome-prodigy-...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"