Permalänk

Vattenkylning kompontner, hjälp?

Vet inte om detta är rätt forum del (stationära datorer kanske?) Men jag funderar på att bygga en vattenkyld dator men har ingen som helst koll på vilka kylkomponenter som är bra, prisvärda osv. Någon snäll själ här som skulle kunna sätta ihopa en lista? Radiatorn behöver inte vara enorm då det helst ska få plats i ett mindre chassi.

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Först och främst,
vad har du för budget?
Vilket chassi ska det in i?
Vilka komponenter ska du köra med?
Vilka utav de komponenterna ska vattenkylas?

Har du tagit dig en stund och läsa på lite om vad du ger dig in på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Först och främst,
vad har du för budget?
Vilket chassi ska det in i?
Vilka komponenter ska du köra med?
Vilka utav de komponenterna ska vattenkylas?

Har du tagit dig en stund och läsa på lite om vad du ger dig in på?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte exakt, detta är bara mental förberedelse. Kommer inte börja bygga något nu, vill bara se ungefär vilka komponenter som behövs och ungefärliga priset. Kommer klart kolla upp mera nogrant senare.

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ianmoon123:

Vet inte exakt, detta är bara mental förberedelse. Kommer inte börja bygga något nu, vill bara se ungefär vilka komponenter som behövs och ungefärliga priset. Kommer klart kolla upp mera nogrant senare.

Då går det inte att plocka ihop något om du inte kan svara på en enda av mina frågor.

Kan väl säga att priset ligger på ca 2-3000 och upp beroende på vad du ska kyla.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

På Inet finns det färdiga custom kit för vattenkylning som någon med lite erfarenhet kan köpa, en bra start för ca 2500kr beror som sagt på vad du ska kyla. En cpu och ett grafikkort blir uppenbart lite dyrare men allt för dig som inte grejat med vattenkylning innan ska finnas, utan kanske gpublock beror ju på model. Kolla in Inet.se efter ekwb watercooling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RelikPray:

På Inet finns det färdiga custom kit för vattenkylning som någon med lite erfarenhet kan köpa, en bra start för ca 2500kr beror som sagt på vad du ska kyla. En cpu och ett grafikkort blir uppenbart lite dyrare men allt för dig som inte grejat med vattenkylning innan ska finnas, utan kanske gpublock beror ju på model. Kolla in Inet.se efter ekwb watercooling!

rekommenderar absolut inte Inet för riktigt vattenkylning, dåligt sortiment och överdrivna priser.
Coolingstuff.se eller coolerkit.se handlar jag från

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av RelikPray:

På Inet finns det färdiga custom kit för vattenkylning som någon med lite erfarenhet kan köpa, en bra start för ca 2500kr beror som sagt på vad du ska kyla. En cpu och ett grafikkort blir uppenbart lite dyrare men allt för dig som inte grejat med vattenkylning innan ska finnas, utan kanske gpublock beror ju på model. Kolla in Inet.se efter ekwb watercooling!

Tyvärr är de kiten uppbyggda med en riktig skitpump så köper man ett sådant kit kommer man behöva köpa en ny bättre pump vilket gör att kiten inte är värda sitt pris.

Arthur på http://coolingstuff.se/ är en riktig klippa som är otroligt service inriktad och hjälpsam så rekommenderar starkt att handla vattenkylning därifrån.

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

rekommenderar absolut inte Inet för riktigt vattenkylning, dåligt sortiment och överdrivna priser.
Coolingstuff.se eller coolerkit.se handlar jag från

Jag rekommenderar heller inte Inet för just custom vattenkylning, men han frågade efter en lista eller startkit för någon som inte är insatt, att läsa på och köpa från UK är det bästa och billigaste om man vet vad man vill ha och behöver.

Skrivet av lanbonden:

Tyvärr är de kiten uppbyggda med en riktig skitpump så köper man ett sådant kit kommer man behöva köpa en ny bättre pump vilket gör att kiten inte är värda sitt pris. (y)

Arthur på http://coolingstuff.se/ är en riktig klippa som är otroligt service inriktad och hjälpsam så rekommenderar starkt att handla vattenkylning därifrån.

Pumpen är väll specifikt för vad man ska köra för system, en högljutt system kansle inte behöver den bästa pumpen eller den snyggaste för den delen. Själv köpte jag den allra tystaste pumpen jag kunde hitta och då fungerar den ändå fint med bra temps. Prisvärt är de om man vill slippa allt strul med att tänka ut alla anslutningar och resterande saker som behövs.

Jag mins själv första vattenkylningen jag köpte det var ett färdig zalman kit med extern radiator med pump och det va en bra start för mig iaf för att aldrig haft det innan, lära sig koppla fylla samt installera block är en bra start.

Permalänk
Skrivet av RelikPray:

Jag rekommenderar heller inte Inet för just custom vattenkylning, men han frågade efter en lista eller startkit för någon som inte är insatt, att läsa på och köpa från UK är det bästa och billigaste om man vet vad man vill ha och behöver.

Pumpen är väll specifikt för vad man ska köra för system, en högljutt system kansle inte behöver den bästa pumpen eller den snyggaste för den delen. Själv köpte jag den allra tystaste pumpen jag kunde hitta och då fungerar den ändå fint med bra temps. Prisvärt är de om man vill slippa allt strul med att tänka ut alla anslutningar och resterande saker som behövs.

Jag mins själv första vattenkylningen jag köpte det var ett färdig zalman kit med extern radiator med pump och det va en bra start för mig iaf för att aldrig haft det innan, lära sig koppla fylla samt installera block är en bra start.

Nah, finns garanterat inget vattenkylningspaket som en EK pump hör hemma i
Sen är ju grejen att sätta i hop en bra loop med rätt delar så man får det som man vill ha det halva grejen

På tal om det andra så visst var Zalmans Reserator fantastiska paket, kör fortfarande med 2 stycken sådana torn här hemma, dock utan någon annan del från kiten nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nah, finns garanterat inget vattenkylningspaket som en EK pump hör hemma i
Sen är ju grejen att sätta i hop en bra loop med rätt delar så man får det som man vill ha det halva grejen

På tal om det andra så visst var Zalmans Reserator fantastiska paket, kör fortfarande med 2 stycken sådana torn här hemma, dock utan någon annan del från kiten nu för tiden

Det finns ju EK-märkta D5 pumpar, dessutom tillverkar EK (eller några andra för den delen heller) inga egna pumpar, de tillverkas av Jingway/Laing
Jag kör iofs en EK dcp 4.0 (aka. Jingway DP-1200) och det är en bra pump om man lyckas få den monterad bra där den inte för över vibrationer, just nu driver den mitt system och jag har ju inte det minsta heller (240>240>360>MB>CPU>GPU>GPU>Res>Pump) däremot tror jag att det är absolut max den klarar av, är nog ganska tungt för den nu, men den är tyst även på maxfart efter att jag lyckats få till en bra montering

Kommer dock byta till en D5 nästa gång jag tömmer bara för att vara säker på att det flyter på bra.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Det finns ju EK-märkta D5 pumpar, dessutom tillverkar EK (eller några andra för den delen heller) inga egna pumpar, de tillverkas av Jingway/Laing
Jag kör iofs en EK dcp 4.0 (aka. Jingway DP-1200) och det är en bra pump om man lyckas få den monterad bra där den inte för över vibrationer, just nu driver den mitt system och jag har ju inte det minsta heller (240>240>360>MB>CPU>GPU>GPU>Res>Pump) däremot tror jag att det är absolut max den klarar av, är nog ganska tungt för den nu, men den är tyst även på maxfart efter att jag lyckats få till en bra montering

Kommer dock byta till en D5 nästa gång jag tömmer bara för att vara säker på att det flyter på bra.

Jo såg faktiskt att EK börjat sälja D5 pumpar så får väl ta tillbaka den delen om att alla deras pumpar är värdelösa och jag är fullt medveten om att EK inte tillverkar sina pumpar själv, dock hade de bara skit i sitt sortiment innan precis som övriga märken som köpte in och rebrandade de billiga Phobya? pumparna.

För att använda EKs betäckningar som de flesta känner pumparna vid så är ju de vanliga EK DCP 2.2 vilket bara är en skitpump, den är svag och inte ens tyst, bara dålig. Sen finns ju EK DCP 4.0 som du har, den har rätt bra prestanda men är ju allt annat än tyst, att du kallar den tyst säger nog mer om ditt system och/eller dig än om pumpen tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jo såg faktiskt att EK börjat sälja D5 pumpar så får väl ta tillbaka den delen om att alla deras pumpar är värdelösa och jag är fullt medveten om att EK inte tillverkar sina pumpar själv, dock hade de bara skit i sitt sortiment innan precis som övriga märken som köpte in och rebrandade de billiga Phobya? pumparna.

För att använda EKs betäckningar som de flesta känner pumparna vid så är ju de vanliga EK DCP 2.2 vilket bara är en skitpump, den är svag och inte ens tyst, bara dålig. Sen finns ju EK DCP 4.0 som du har, den har rätt bra prestanda men är ju allt annat än tyst, att du kallar den tyst säger nog mer om ditt system och/eller dig än om pumpen tyvärr

Som sagt, phobya använder också jingway pumpar.
Ang. Dcp 4.0, har du provat att hålla i en när den är igång så den inte kan föra över några vibrationer till chassit? Då är den tyst. Mitt system är knappt hörbart, kan endast höra luft flyttas, det är med pumpen på 12v och mina 7x corsair sp120 på 5v, men du har väl inte haft en 4.0 hands-on.

Ang. Dcp 2.2, samma sak gäller där. Med bra montering så är även den väldigt tyst och ja, den är svag.
Men den är ju inte gjord för stora system som mitt t.ex däremot fungerar den jättebra för små system.

Slutsats: det är absolut inget fel med dcp 2.2/4.0 om man monterar de bra, anser att de är väldigt prisvärda för budgetloopar (som min var från början)
Och de presterar som de ska.

Har man budgeten dock så är det självklart bättre att köra på en D5a

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Som sagt, phobya använder också jingway pumpar.
Ang. Dcp 4.0, har du provat att hålla i en när den är igång så den inte kan föra över några vibrationer till chassit? Då är den tyst. Mitt system är knappt hörbart, kan endast höra luft flyttas, det är med pumpen på 12v och mina 7x corsair sp120 på 5v, men du har väl inte haft en 4.0 hands-on.

Ang. Dcp 2.2, samma sak gäller där. Med bra montering så är även den väldigt tyst och ja, den är svag.
Men den är ju inte gjord för stora system som mitt t.ex däremot fungerar den jättebra för små system.

Slutsats: det är absolut inget fel med dcp 2.2/4.0 om man monterar de bra, anser att de är väldigt prisvärda för budgetloopar (som min var från början)
Och de presterar som de ska.

Har man budgeten dock så är det självklart bättre att köra på en D5a

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag har varit i kontakt med en 4.0 när jag hjälpte en polare montera sin vattenkylning, den inte bara vibrerade mycket utan lät mycket också jämfört med min mcp350 som nästan är tyst, tvivlar starkt på att den hade blivit i närheten av tyst ens om förvara den i upphängd i resårband eller liknande.
Hur upplever du dina sp120 nedvoltade? De vi testade började få en del missljud mellan 6-7V ungefär, gällde inte alla men 3 av 5 fläktar i den batchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ja jag har varit i kontakt med en 4.0 när jag hjälpte en polare montera sin vattenkylning, den inte bara vibrerade mycket utan lät mycket också jämfört med min mcp350 som nästan är tyst, tvivlar starkt på att den hade blivit i närheten av tyst ens om förvara den i upphängd i resårband eller liknande.
Hur upplever du dina sp120 nedvoltade? De vi testade började få en del missljud mellan 6-7V ungefär, gällde inte alla men 3 av 5 fläktar i den batchen

kanske så att ni fick en defekt pump då, min låter nada.

Det funkar bra med mina sp120 att köra lågt, däremot har jag ju 4 quiet edt och 3 performance och tyvärr går ju mina 3 performance på 5v som de quiet edt går i 12v, dock är de fortfarande tysta men har bra med drag på 12v

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av ianmoon123:

Vet inte om detta är rätt forum del (stationära datorer kanske?) Men jag funderar på att bygga en vattenkyld dator men har ingen som helst koll på vilka kylkomponenter som är bra, prisvärda osv. Någon snäll själ här som skulle kunna sätta ihopa en lista? Radiatorn behöver inte vara enorm då det helst ska få plats i ett mindre chassi.

Så åter till din fråga!
Jag plockade ihop lite komponenter som exempel på hur man ska bygga en grundloop för en cpu och en gpu med två radiatorer.
Själv handlar hos http://www.overclockers.co.uk och jag är mycket nöjd med dem än så länge. Det är ju självklart att man får handla vart man vill men principen är samma oavsett.

Komponenter för en loop med en cpu ett grafikkort en kombinerad pump/res och två radiatorer. Det är personligt om man vill ha en eller två radiatorer beror på mängden komponenter man vill kyla.
EK-D5 pump/resorvar Pump/res. Finns många varianter beroende på storlek mm.
Hardware-labs har ett par finns black ice radiatorer Radiator En radiator för två fläktar kanske kan kyla en cpu och gpu men säkrast är att ha två.
EK-Supremacy cpu block CPU block Ett snyggt block som passar på de senaste socklarna.

Grafikkortsblocket är lite mer specifikt för det beror helt på vilket kort du vill ha med i din loop. Ta en titt och bedöm själv GPU block.
Till en början behöver du troligen bara standard kompress kontakter om du inte vill köra ett advancerat system med böjningar. Då finns det alla möjliga sorter som man kan köpa. Fittings. En för varje port på komponenterna ca 10st.
PrimoChill slang i storleken samma som anslutningarna är viktigt för att inte få lekage. Slang Finns olika färger och storlekar.
Färg/koncentrat/vatten. H20. Ett koncentrat kan ge dig en annan färg på det vanliga vattnet men är oftast efter personligt tycke.
Fläktar till radiatorerna är helt personliga efter vilken stil och ljudnivå man vill ha. 120mm fläktar till de här radiatorerna är det som gäller.

Allt som allt så kommer det bli ganska dyrt och detta är ett projekt som många endast köper för att de har pengarna. ca 5000 för ett helt nytt system skulle jag gissa på beroende på komponenter och hur mycket man vill kyla. Temperaturen på komponenter och vatten kommer att vara ungefär lika. skiljer några grader mellan idl och load temps troligen. Men utseendemässigt kommer det se mycket snyggt ut.
Kommentera gärna om ni har åsikter eller synpunkter på det jag plockat ihop. Hoppas du blivit lite klokare. Ett tips är att köpa saker för endast en gpu loop för att senare köpa mer för cpu'n, det är en smart grej eftersom det oftast är gpu'n som blir varmast och låter mest.