Windows 8.1 Update 2 blir en mindre uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag förstår exakt hur du tänker.

Men om du läser det fetstilta, så inser du ganska fort att Microsoft redan från början gjort så att det inte finns en möjlig att ha en docka, och det vet du redan.

Det skall till ett tredjepartsprogram för att jag ska kunna ha en docka, och jag njuter i väldigt stora drag. Jag har inget emot det alls.

Tweakar du själv inte ditt OS?

Eller är det en ren principsak?

Typ, jag är för stolt för att ta emot andra möjligheter, det ska bara serveras.

Om det är så, så fattar jag exakt.

Om man utgår från användarvänlighet så fanns det ingen anledning för dem att förändra startmenyn, utan det har endast med pengajakt att göra. De har tagit något ifrån mig som har fungerat tillfredställande i alla år och det gör mig förbannad. Jag uppskattar möjligheten att kunna använda tredjepartsprogram om jag vill, men jag tänker inte använda ett OS där moddning av gränssnittet blir tvärnödvändigt för att få en dräglig upplevelse, så ja, i viss mån kanske det är en principsak. Men det gäller knappast bara mig i så fall. Folk har länge hört talas om Start8, startisback, classic shell osv men startmenyns vara eller icke vara är ändå ett ämne som ständigt återkommer. Jag tror helt enkelt att det är många som känner att Microsoft blev lite väl pengakåta när de utvecklade Windows 8, och nu vägrar de ta i det. Men de kommer ju som sagt att fixa till det vad det verkar, och då kan jag tänka mig att hoppa från Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill ha ett rent skrivbord och ett rent aktivitetsfält. Visst, kalla mig hysteriskt petig men det har fungerat fint så länge jag kan minnas och då ska inte Microsoft få förstöra det. Sedan är det också logiskt att du inte förstår vikten av startmenyn då du knappt använder den, det hänger ju liksom ihop. Men för oss som använder det som primär launcher är det en väldigt stor förändring.

Nog lär en person som inte använder startmenyn förstå vad den erbjuder. Jag skulle säga att majoriteten av de som inte använder menyn hör till gruppen avancerade användare och de har oftast gjort medvetna val i sitt arbetssätt. Jag skulle gissa att de som använder startmenyn i stor utsträckning gör det av vana eller för att de inte vet om de snabbare sätten att arbeta. Det är väl bra att MS återinför startmenyn för de som vill ha den men ibland ser jag ett egenvärde i att tvinga folk att bryta vanor och utvecklas. Det är dock ett mer allmänt resonemang då det såklart finns mycket viktigare områden att göra detta på än vad vi nu diskuterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nog lär en person som inte använder startmenyn förstå vad den erbjuder. Jag skulle säga att majoriteten av de som inte använder menyn hör till gruppen avancerade användare och de har oftast gjort medvetna val i sitt arbetssätt. Jag skulle gissa att de som använder startmenyn i stor utsträckning gör det av vana eller för att de inte vet om de snabbare sätten att arbeta. Det är väl bra att MS återinför startmenyn för de som vill ha den men ibland ser jag ett egenvärde i att tvinga folk att bryta vanor och utvecklas. Det är dock ett mer allmänt resonemang då det såklart finns mycket viktigare områden att göra detta på än vad vi nu diskuterar.

Jag tycker att man i så fall snarare skall erbjuda ett nytt arbetssätt, men behålla det gamla som en valmöjlighet för de som vill ha det. Då får det till följd att de som inte bryr sig använder det nya, de som tycker det är kul med nytt för sakens skull testar det nya, och de som inte gillar det nya går tillbaka till det gamla istället för att starta ett uppror på nätet som i förlängningen leder till att företaget får återinföra det gamla.

Alla borde testa, det håller jag med om. Men man ska kunna säga nej tack.

Samtidigt hoppas jag att det här blir en nyttig läxa för Microsoft. Vista må ha varit en "flopp" men det går inte sticka under stol med att det i början berodde på för högt ställda krav på hårdvaran och ett ointresse från hårdvarutillverkarna att fixa drivrutiner. Med Windows 8 är det helt annat. Folk kan köra Windows 8 och drivrutinstödet är kanon, men folk vill inte. Måhända trodde Microsoft att de kunde peka med hela handen och bedriva fårvallning med sina kunder som Apple gör, men Microsoft har inte och kommer aldrig få samma typ av kunder som Apple har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Nog lär en person som inte använder startmenyn förstå vad den erbjuder. Jag skulle säga att majoriteten av de som inte använder menyn hör till gruppen avancerade användare och de har oftast gjort medvetna val i sitt arbetssätt. Jag skulle gissa att de som använder startmenyn i stor utsträckning gör det av vana eller för att de inte vet om de snabbare sätten att arbeta. Det är väl bra att MS återinför startmenyn för de som vill ha den men ibland ser jag ett egenvärde i att tvinga folk att bryta vanor och utvecklas. Det är dock ett mer allmänt resonemang då det såklart finns mycket viktigare områden att göra detta på än vad vi nu diskuterar.

Så du skulle vilja säga att avancerade användare, köper datorer i elektronikladorna för 2500-3500kr?
För de största spridarna av Win8.x är just de som köper billiga datorer med AMD E1-xxxx och Intel Celeron/Pentium.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

sökruta på vänsterklick? Är ju bara att klicka på knappen alternativt win-tangenten och börja skriva för att söka? Är det nåt jag missar med vad du menar eller?

Jag börjar undra om jag är en väldigt ovanlig pc användare eller vad som är på gång, har typ aldrig använt start-menyn till något vettigt, brukar bara ligga en massa skräp där. Program som jag alltid använder är på autostart, behöver jag starta ett program trycker jag win-tangenten och skriver in namnet -> trycker på enter, behöver jag göra något mer i detalj öppnar jag utforskaren. Har 0 behov av en startmeny och har nog inte haft det heller på många år.

så gör jag med och har adressfält som man kan skriva in sökväg och använder win + r osv men ibland vet man inte alltid namnet på det man ska ha tag på och kan vara praktiskt med en startmeny och skulle man göra som jag sa har man allt i en meny som man snabbt kan komma åt även med musen och slipper ha 100 onödiga appar som blaffar upp i ansiktet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag trycker på startknappen, alltså bara en knapp, och sedan skriver jag namnet på programmet/inställningen jag vill åt samtidigt som jag fröjdas åt att inte mina många fönster skymms i onödan, och sedan trycker jag Enter. Stänger även av datorn via startmenyn. Tredjepartsalternativ är helt otänkbart för mig vad gäller skalet.

Skrivet av Curik:

Varför gnäller du om att folk gnäller? Låter lite onödigt och en smula barnsligt faktiskt.

Tror det handlar om principer för de flesta. Håller med om att Start8 fungerar väldigt bra, och den tar ju inte ens upp ynka 2MB minne. Riktigt bra gjort.

Barnsligt ja, uppenbarligen. Antar att åldersnivån här är ganska låg om man orkar klaga. Har ni provat Win+Q i Windows 8/8.1?
Tycker man att något som bara tar upp 2MB minne idag är fantastiskt så kanske man är på fel operativsystem, prova linux där man verkligen kan optimera sin miljö, kanske för avancerat för er, men ge det ett försök.

Skrivet av Ozzed:

Om man utgår från användarvänlighet så fanns det ingen anledning för dem att förändra startmenyn, utan det har endast med pengajakt att göra. De har tagit något ifrån mig som har fungerat tillfredställande i alla år och det gör mig förbannad. Jag uppskattar möjligheten att kunna använda tredjepartsprogram om jag vill, men jag tänker inte använda ett OS där moddning av gränssnittet blir tvärnödvändigt för att få en dräglig upplevelse, så ja, i viss mån kanske det är en principsak. Men det gäller knappast bara mig i så fall. Folk har länge hört talas om Start8, startisback, classic shell osv men startmenyns vara eller icke vara är ändå ett ämne som ständigt återkommer. Jag tror helt enkelt att det är många som känner att Microsoft blev lite väl pengakåta när de utvecklade Windows 8, och nu vägrar de ta i det. Men de kommer ju som sagt att fixa till det vad det verkar, och då kan jag tänka mig att hoppa från Windows 7.

Stackare. Att bli förbannad över en sån sak då måste det vara jobbigt. Hoppas att du inte har större problem i livet. Helt omöjligt att fortsätta använda Win7 verkar det som också?

Tur att ingen bryr sig om er bakåtsträvare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.

Nu får du jobba upp dig från 6 år till 22 igen:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Tur att ingen bryr sig om er bakåtsträvare.

Utom just Microsoft själva, som nu gör precis som vi vill och tar bort startskärmen på stationära datorer och återinför startmenyn menar du? Har du helt missat vad nyheten handlar om? Microsoft lyssnar på oss "Bakåtsträvare" och återinför startmenyn i Windows 9. Men du kanske tycker att Microsoft är bakåtsträvare också?

Nej, man ska inte röra det som fungerar bra. Ingen har t. ex försökt lansera fyrkantiga hjul. Men hjul har ju varit runda väldigt länge nu så jag antar att du tycker det är dags för en förändring där.

"Om vägen framåt leder ut för ett stup är det bättre att backa".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

win 95 va bäst ..förbjuden åtgärd och blåskärm var 5e minut

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Eller när man ska söka i Metro UI så kan man inte tex. söka på kontrol panelen utan att behöva välja en extra systemflik.

Windows-knappen + skriv vad du söker efter = lyckat resultat. Hur skijer sig detta från Windows 7?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se