Intel avslöjar arkitekturen Broadwell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skruvis:

OffT: Största straffet fick AMD ta i förlorade marknadsandelar, Intels böter var chickenshit om man ställer dom i förhållande till deras omsättning. Så nej egentligen det räcker inte!

OnT... Frågan är om svensson behöver denna kraft?

Vilken kraft då? 5% ökning i IPC är väl inte sådär monstruöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

och nu till det svåra, skaffa 880 med devil's canyon eller vänta tills 880 ti med broadwell.....

Du får vänta till 2015, som artikeln säger, om du tänker laptop-desktop. 2014 är endast surfplattor och hybrider, utan dedikerade GPUer.

Skrivet av Fjaman:

5% ipc, känns inte direkt som det blir en uppgradering från nyköpta haswell systemet... Visst prestanda ökning samtidigt som besparingar i strömförbrukning är ju bra, men känns som det blir grafen nästa system om det ökar så här långsamt

Hur fort får du köra en bil på Svenska vägar med 100 hästkrafter vs en med 1000 hästkrafter. Eftersom de båda begränsas av något helt annat än sin teoretiska styrka, så är svaret max 120km/h i båda fallen.
Min poäng är att även om man i teorin kan köra dessa broadwell snabbt, så är de begränsade av hur fort värmen kan forslas bort samt att kisel-teknologin är nära sin gräns för vad den klarar redan. Så svaret är nog samma där, du kommer inte får något fortare på en lång tid, tills man hittar ett annat sätt att få upp prestandan. Liknande tak nådde man ju med single core för länge sedan. Och man gick över till 2-3-4->8+ kärnor för att kompensera för det.

Skrivet av Yoshman:

Det kopplat med att Windows är helt hopplös på att hålla program kvar på en enskild CPU-kärna, det tenderar att se ut så här när man kör program som drar 100% last på en eller två kärnor på en maskin med fler kärnor än så

Detta är ju mer en optimering som behövs göras i windows och multitasking än ett fel som processorn ska lösa. När du har flera program som ska jobba samtidigt så vill du att den ska dela på lasten, för att responsiviteten ska vara så bra som möjligt.
Vad som sker är att programmet initierar nästa instruktion innan första är helt klar, varpå windows tar nästa lediga kärna och utför nästa instruktion.
Ett sätt att "optimera" detta själv är att låsa programmet i fråga till en kärna, helst inte 0, utan 1(till 3), och tvinga den att köra bara där. Nackdelen är att svarstiden på det programmet kommer att bli lite långsammare, men du får din batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vilken kraft då? 5% ökning i IPC är väl inte sådär monstruöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är det inte.. men många på mitt jobb har gått över till surfplattor & skrotat stationär/bärbar dator då dom bara surfar & betalar räkningar på den!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skruvis:

Nej det är det inte.. men många på mitt jobb har gått över till surfplattor & skrotat stationär/bärbar dator då dom bara surfar & betalar räkningar på den!

Du har rätt. Prestandaoptimeringarna kanske görs för att kunna göra små men kraftfulla chip för att kunna tillverka mer konkurrenskraftiga surfplattor och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Någon mer än jag som oroar sig för hur varmt Broadwell kommer köra? Vill dock gärna uppgradera

Samma tanke från min sida, blir väääldigt liten kontaktyta mellan chipset och kylaren
Värmeutveckling per kvadratmillimeter skulle vara intressant att jämföra !

Min 3570k & 660Ti börjar bli medelålders (men fungerar förvånandsvärt bra i 2560x1440).

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Detta är ju mer en optimering som behövs göras i windows och multitasking än ett fel som processorn ska lösa. När du har flera program som ska jobba samtidigt så vill du att den ska dela på lasten, för att responsiviteten ska vara så bra som möjligt.
Vad som sker är att programmet initierar nästa instruktion innan första är helt klar, varpå windows tar nästa lediga kärna och utför nästa instruktion.
Ett sätt att "optimera" detta själv är att låsa programmet i fråga till en kärna, helst inte 0, utan 1(till 3), och tvinga den att köra bara där. Nackdelen är att svarstiden på det programmet kommer att bli lite långsammare, men du får din batteritid.

Man kan tycka att det ska lösas i OSet, men om man förstår problematiken lite mer ingående så inser man rätt snabbt att detta är ett extremt svårt problem att lösa rent generellt. Det går definitivt att göra det bättre än Windows, både OSX och framförallt Linux hanterar just fallet jag beskrev bättre men inte heller där är det helt perfekt.

Att låsa ner applikationen på en/två specifika CPU-trådar hjälper definitivt, har testat det och man både en fullt mätbar, i vissa fall en helt märkbar genom användning, förbättring. Svarstiden blir inte sämre i genomsnitt, tvärt om blir det bättre. Däremot kan worst-case svarstiden bli sämre om den kärna man låst till råkar vara väldigt upptagen (väldigt ovanligt i praktiken).

Grejen är att om du tar en maskin med fyra CPU-kärnor och bootar upp den med bara två aktiva så kan det ge positiv effekt på upplevd prestanda och positiv effekt på batteritid i väldigt många "normala" användningsfall. I det läget handlar det ju om exakt samma CPU-chip där transistorer från två kärnor nu gör inget, bättre att då lägga de transistorerna på mer cache, eller något annat som faktiskt gör nytta.

BTW: ingen som vet om det är möjligt att aktivera/inaktivera CPU-trådar utan att boota om i Windows? Går att göra per CPU-tråd i Linux och installerar man Xcode på OSX går det att slå av/på CPU-kärnor samt slå av/på HT utan att boota om. Rätt trevligt när man vill testa lite olika CPU-konfigurationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer bli skönt när fläktlöst kylning är standard och fler än Panasonic gör rugged på X86 plattformen.

Permalänk
Medlem

"Den största förändringen med Broadwell är övergången till 14 nanometer och det som kallas andra generationen 3D-transistorer. Steget ned från 22 nanometer är enligt Intel vad som kan väntas med ett tillverkningstekniskt med en dryg dubblering i transistordensitet.

Som exempel tar Intel en vanlig tumstock inom branschen, vilket är att mäta hur mycket plats en SRAM-cell med sex transistorer tar upp. Nere vid 22 nanometer tar en sådan struktur upp 0,108 kvadratmikrometer medan den på 14 nanometer ligger på 0,0588 kvadratmikrometer – motsvarande en reducering med 46 procent."

Alltså, det här är fan sci-fi. Vilken jäkla utveckling det är på datorhårdvara... Någon som minns jämförelsen med PC-datorns utveckling och Volvo i början på 2000-talet(?) att om den hade följt samma utveckling hade den varit stor som tändsticksask och färdats med ljudets hastighet eller dylikt? Undrar hur stor Vovlon hade varit idag och hur snabbt den hade kunnat färdats. Baffled!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Konstigt att DirectX 11.2 nämns, men inte version 12. Jag antar att stödet kommer att finnas där, men finner det ändå lite överraskande att det inte nämns. Branschen brukar ju ofta hypa och göra reklam för framtida tekniker som stöds, trots att det inte är mainstream än. Ex. 64-bits processorerna som kunde köra 64-bitars OS, trots att 32 var mainstream under Windows 2000/XP tiden.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Klart fokus på att göra bättre bärbara med resultat som lägre strömförbrukning. Det gillar jag.
5% bättre prestanda. Det....gillas mindre....-_-

E det tredje gången på raken nu som Intels nya processorer ökar prestandan med 5 - 10% ?

Verkar som att vi helt enkelt får vänja oss vid detta o skaffa nån E-version eller uppgradera jääkligt sällan.

Saknar tiden när Pentium II var grym o prestandaförbättringen gick som tåget. Nu har tåget kört ner i träsket o det går vääldigt långsamt....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

"Trots att Intel med Broadwell fokuserat på att få ned strömförbrukning syns en förbättring i antalet instruktioner per klockcykel (IPC), som ska vara minst fem procent högre än Haswell. Det innebär att en Broadwell-processor ska prestera runt så många procent bättre än en Haswell-processor vid samma klockfrekvens."

Om en 5% ökning av IPC är allt som bjuds så är det väl snarare mer fokusering på strömförbrukningen. Antar att detta är resultatet av att AMD inte kan konkurrera med sina FX processorer längre och att ARM är det "riktiga" hotet som Intel ser det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

"Trots att Intel med Broadwell fokuserat på att få ned strömförbrukning syns en förbättring i antalet instruktioner per klockcykel (IPC), som ska vara minst fem procent högre än Haswell. Det innebär att en Broadwell-processor ska prestera runt så många procent bättre än en Haswell-processor vid samma klockfrekvens."

Om en 5% ökning av IPC är allt som bjuds så är det väl snarare mer fokusering på strömförbrukningen. Antar att detta är resultatet av att AMD inte kan konkurrera med sina FX processorer längre och att ARM är det "riktiga" hotet som Intel ser det.

Helt rätt, precis så är det.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Man kan tycka att det ska lösas i OSet, men om man förstår problematiken lite mer ingående så inser man rätt snabbt att detta är ett extremt svårt problem att lösa rent generellt. Det går definitivt att göra det bättre än Windows, både OSX och framförallt Linux hanterar just fallet jag beskrev bättre men inte heller där är det helt perfekt.

Att låsa ner applikationen på en/två specifika CPU-trådar hjälper definitivt, har testat det och man både en fullt mätbar, i vissa fall en helt märkbar genom användning, förbättring. Svarstiden blir inte sämre i genomsnitt, tvärt om blir det bättre. Däremot kan worst-case svarstiden bli sämre om den kärna man låst till råkar vara väldigt upptagen (väldigt ovanligt i praktiken).

Grejen är att om du tar en maskin med fyra CPU-kärnor och bootar upp den med bara två aktiva så kan det ge positiv effekt på upplevd prestanda och positiv effekt på batteritid i väldigt många "normala" användningsfall. I det läget handlar det ju om exakt samma CPU-chip där transistorer från två kärnor nu gör inget, bättre att då lägga de transistorerna på mer cache, eller något annat som faktiskt gör nytta.

BTW: ingen som vet om det är möjligt att aktivera/inaktivera CPU-trådar utan att boota om i Windows? Går att göra per CPU-tråd i Linux och installerar man Xcode på OSX går det att slå av/på CPU-kärnor samt slå av/på HT utan att boota om. Rätt trevligt när man vill testa lite olika CPU-konfigurationer.

ARM sin big.LITTLE-arkitektur bruker denne strategien på hardwarenivå. Man holder den store kjernen avskrudd for å spare strøm og kjører mesteparten på en mindre/svakere kjerne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om en 5% ökning av IPC är allt som bjuds så är det väl snarare mer fokusering på strömförbrukningen. Antar att detta är resultatet av att AMD inte kan konkurrera med sina FX processorer längre och att ARM är det "riktiga" hotet som Intel ser det.

Handlar också om att marknaden för högpresterande processorer inte är direkt växande.
"Förr" så behövde man ju nästan den snabbaste processorn på marknaden för att uppleva bra flyt bara i windows eller word liksom.
Det var rätt länge sedan det var så, jag sitter på en över 4 år gammal dator, i7-860 och AMD Radeon 5850, och känner inget direkt behov av att uppgradera. Min CPU-prestanda räcker gott och väl till allting och även om mitt grafikkort är det som begränsar mig mest så är det bara att sänka inställningarna något så flyter även nya tungdrivna spel på utan problem.

Mina tidigare datorer började kännas lika begränsande som min gör efter drygt 4 efter bara ett år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

BTW: ingen som vet om det är möjligt att aktivera/inaktivera CPU-trådar utan att boota om i Windows? Går att göra per CPU-tråd i Linux och installerar man Xcode på OSX går det att slå av/på CPU-kärnor samt slå av/på HT utan att boota om. Rätt trevligt när man vill testa lite olika CPU-konfigurationer.

Inte vad jag har härt talats om. Men om någon annan vet så meddela gärna. Skulle vara väldigt intressant i benchmark och även i vissa äldre spel om man bara snabt kunde stänka av de logiska cores som HT används till mm.
Tack dinna senaste inlägg. Alltid lika intressanta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hmm detta verkar inte så bra som jag hoppats på.
Kanske inte ger tillräckligt att kliva till broadwell från Sandy bridge. Fördelarna i på moderkortsfronten är lite klena se med. Kanske ska vänta in skylake. Köpa ett maxwell får räcka för min 2400S.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Herrejösses! Jag trodde inte på mina öron (och alla andra sinnen ) när jag läste den här nyheten! Jag trodde att den här tekniken skulle komma 2015!.

Dags att börja spara, och skaffa en dator som lär bli minst 4 gånger bättre än min nuvarande med 2500k

Du verkar ju ha en stationärdator Intel Core i5-2500K.
14nm för stationära datorer kommer inte dyka upp föränn 2015.

Citat:

Större tillgänglighet och fler modeller är att vänta till början av 2015, där Broadwell även kommer börja klättra upp i hierarkin för att användas i allt från traditionella bärbara datorer till stationära datorer för entusiaster.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att uppgradera till Intel. Är det värt att vänta till Broadwell?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag funderar på att uppgradera till Intel. Är det värt att vänta till Broadwell?

ja absolut! polarn sitter och kliar sig i köpfingret men jag håller honom tillbaka från att köpa haswell

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini