Permalänk
Avstängd

Konstigt problem med Intel 2500k

Hej Gubbs

Har ett konstigt problem som nyligen uppkommit.
Jag har en Intel 2500k som jag alltid kört i 4300MHz, överklockad via AI suite II.

Nu testade jag att belasta CPU så kärnorna 100% men CPU-Z visar att jag bara har Corespeed 3200Mhz, Multipler x32, bus speed 100Mhz.
fast AI suite II säger att jag har 4300MHz.
.. testade att ändra manuellt i bios, när jag startar upp datorn så står det "target 4300Mhz" men när jag sedan i windows kör cpu i 100% så är det iallafall endast 3200Mhz i CPU-Z... någon som har någon aning hur man fixar detta? inga värmeproblem överhuvudtaget. Moderkort ASUS Maximus IV GENE-Z, och jag vet att när jag överklockade från första början så var det 4300Mhz även i CPU-z ...uppdaterade och kör den senaste biosen för detta moderkort eftersom jag trodde det skulle fixa problemet.

Permalänk
Avstängd

Glömde skriva att jag kör en gammal win7 64bit installation som jag kört i flera år men kan mitt problem verkligen bero på windows? har svårt att trå det iaf men någon annan kanske vet vad som är galet?

Permalänk

Man ska aldrig överklocka processorn i en mjukvara... Överklocka i Bios istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Man ska aldrig överklocka processorn i en mjukvara... Överklocka i Bios istället

Håller med.
Du ska alltid OC i bios och inte med mjukvara.
Du får oftast stabilare överklockning i bios än med mjukvara.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Här har du en väldigt bra och simpel guide hur du överklockar manuellt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

och om ni läser så har jag även klockat manuellt men får samma problem.

Permalänk
Medlem

Prova ta bort AI Suite helt och hållet, sedan clear BIOS för att börja om från noll. Det enklaste är sedan att övercklocka genom att sätta turbofrekvenserna tilll 43 ellelr hur högt du vill, och spänning til Auto. Stresstesta med Small FFT prime95 och se vad spänningen landar på.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd

@netbuddy ska ta å testa det!

lite konstigt är ju åxå att cpu inte ens går upp i 3700MHz som är original turbospeed.
Intel® Core™ i5-2500K Processor (6M Cache, up to 3.70 GHz)

När cpu idlar går den ner till 1600MHz som den ska men i load endast till 3200MHz men som du säger så kanske AI suite har fuckat med något så det kanske är därför jag har strul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av netbuddy:

Prova ta bort AI Suite helt och hållet, sedan clear BIOS för att börja om från noll. Det enklaste är sedan att övercklocka genom att sätta turbofrekvenserna tilll 43 ellelr hur högt du vill, och spänning til Auto. Stresstesta med Small FFT prime95 och se vad spänningen landar på.

Provade som du sa netbuddy, men samma resultat, cpu går bara upp i max 3200MHz när jag kör prime95.
Jag avinstallerade AI Suite, och körde en clear BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Provade som du sa netbuddy, men samma resultat, cpu går bara upp i max 3200MHz när jag kör prime95.
Jag avinstallerade AI Suite, och körde en clear BIOS.

Fast boosten kommer inte aktiveras i prime då om jag minns rätt aktiveras bara när ett fåtal kärnor är aktiva och inte alla. Så antingen får du stressa bara ett par eller så får du överclocka på vanliga viset.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Fast boosten kommer inte aktiveras i prime då om jag minns rätt aktiveras bara när ett fåtal kärnor är aktiva och inte alla. Så antingen får du stressa bara ett par eller så får du överclocka på vanliga viset.

boosten ska aktiveras när man kör Prime95 för kärnorna körs i 100% ...men om du läser de tidigare posterna så får jag inte ens vanliga 3700Mhz boosten att fungera längre utan bara 3200MHz som mest och utan belastning går cpu:n ner till 1600MHz som den ska... och jag har ju testat att klocka på vanliga viset men resultatet blir ändå bara max 3200MHz även om det står target 4300Mhz eller vad man nu klockar till...så något är surt å ligger å stör på något sätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast boosten kommer inte aktiveras i prime då om jag minns rätt aktiveras bara när ett fåtal kärnor är aktiva och inte alla. Så antingen får du stressa bara ett par eller så får du överclocka på vanliga viset.

Det är därför man sätter alla 4 till samma värde. Det är iaf så på mitt moderkort, vet inte om det skiljer sig för andra.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av netbuddy:

Det är därför man sätter alla 4 till samma värde. Det är iaf så på mitt moderkort, vet inte om det skiljer sig för andra.

Ja naturligtvis har jag satt alla 4 till samma värde, men det spelar ingen roll vad jag än sätter för värden så går cpu:n max upp i 3200MHz....och cpu:n ska ju gå i 3700MHz i boost så knas är det när den inte ens går upp i sin originalboost..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

ingen annan som har någon idè hur jag ska fixa mitt lilla problem? läs gärna de tidigare posterna så jag inte behöver svara på saker som redan tagits upp, tack på förhand.

Det enda jag kan komma på såhär på rak arm är att du provar att nollställa BIOS och ställer allt på AUTO och Turbo target på 43.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av netbuddy:

Det enda jag kan komma på såhär på rak arm är att du provar att nollställa BIOS och ställer allt på AUTO och Turbo target på 43.

Det testade jag ju direkt när du skrev det första gången, men ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Det testade jag ju direkt när du skrev det första gången, men ingen skillnad

Ok, då har jag nog inga fler idéer just nu. Testa bränna Ubuntu på en CD/DVD och starta LiveCD. Då kan du möjligen se om processorn går upp över 3.2. Osäker på om det funkar, men det är värt att testa. Om det fungerar så kan det indikera att Windows inte funkar ordentligt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Har du provat att stänga av alla energisparande funktioner (c-states och dylikt)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Bumpinlägg är inte tillåtet då det resulterar i ett orättvist forum och irriterade medlemmar. Denna gången har jag tagit bort inlägget, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Har nu testat att gå tillbaka till näst nyaste BIOS versionen 3402, men problemet kvarstår, så med andra ord har jag nu testat både BIOS 3402 och nyaste 3603 utan att få överklockningen att fungera eller ens få original boosten [3700MHz], utan kommer bara upp till 3200MHz .

Permalänk

under energialternativ kan du välja max tillåten cpu användning, vild gissning! men kanske kan ett lägre värde där än 100% påverka cpu frekvensen? värt en koll iaf.

edit: Du hittar detta under kontrollpanelen och ja, lägre än 100% ger lägre max klock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas_1124:

under energialternativ kan du välja max tillåten cpu användning, vild gissning! men kanske kan ett lägre värde där än 100% påverka cpu frekvensen? värt en koll iaf.

edit: Du hittar detta under kontrollpanelen och ja, lägre än 100% ger lägre max klock.

Jag provade att sätta på 80% 70% 50% och 100% ett antal ggr utan att något hände överhuvudtaget.....när jag gick tillbaks till 100% en sista gång så bara funkade överklockningen så det var nog något där inne som hade hängt sig...STORT TACK Jonas_1124 ...tur att det finns smarta och hjälpsamma grabbs här!
kör Prime95 nu ett tag med en blygsam överklock på 4200Mhz för att se om det fortsätter att vara överklockat eller om problemet kommer tillbaka...Tack än en gång!

Permalänk

Kul att det löste sig så här en månad efter du postade i forumet. Vi gamla överklockningsrävar är inte inne och läser så ofta dessvärre.

Lycka till med klockningen!