Permalänk

kalibrera en TV

Hej!
Har Panasonic 47" 3D Smart LED-TV TX-L47ET60Y hemma och försökt hitta de bästa inställningar för tv, kan dock inte hitta något vettigt..
Jag har aldrig brytt mig om att pilla med sånt här tidigare men nu undrar jag om någon här kanske har lite info/hjälp att komma med?

Tack på förhand!

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loppen1730:

Hej!
Har Panasonic 47" 3D Smart LED-TV TX-L47ET60Y hemma och försökt hitta de bästa inställningar för tv, kan dock inte hitta något vettigt..
Jag har aldrig brytt mig om att pilla med sånt här tidigare men nu undrar jag om någon här kanske har lite info/hjälp att komma med?

Tack på förhand!

mvh

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=310454

Där har vi lite läs från experterna själva vad gäller TV'n och en jämförelseprodukt.
Annars är det något att rekommendera att googla: "TX-L47ET60Y, Calibration guide for movie Settings damp dark room" typ.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Avstängd

Man kan inte kopiera någon annans inställningar rakt av även om den personen har SAMMA tv-modell. Panelerna är fortfarande inte exakt likadan eftersom att det inte går att få när panelerna tillverkas. Så du måste kalibrera din TV oberoende av andra.

Permalänk
Bildexpert 📺

Hos en Panasonic-TV torde "True Cinema"-läget vara det mest färgkorrekta. Utöver det handlar det om att anpassa efter just ditt rum och krav vilket oftast rör sig om inställningar på bakgrundsbelsyningen och eventuellt också gamma. Testskiva som exempelvis DVE rekommenderas ifall man är intresserad av lite mer kontroll.

Att plocka avancerade RGB-inställningar och liknande från forum och tester (inklusive de välgjorda och djupa testerna) har helt godtycklig effetk som beskrivet ovan. Det är ungefär lika smart som att be om måtten från någons annan skräddarsydda kostym.

Permalänk

Hej,

Tacka alla som hjälp med olika svar! Jag fick tog dag i dokument från Elgiganten - jag utgår utifrån dem och får justera lite smått själv!

Permalänk
Medlem

Jag har själv en likadan TV och jag kör med True Cinema när jag ska titta på film. Jag stänger av de flesta inställningar så som Game Mode till exempel. Vill minnas att jag även justerade svärtan lite. Det jag eftersträvar är att få en så neutral och trogen bild som möjligt och samtidigt få fram så mycket nyanser som möjligt. En överdriven svärta kan ju resultera i att en stor del av det svarta nyanserna förblir en och samma svarta färg.

Och som det påpekades ovan så sägs det ju att man inte kan kopiera någon annans inställningar rakt av eftersom varje TV är unik. Om du är (eller blir) medlem på Hifi-klubben så kan du få en gratis kalibrerings-CD för TV. Jag har inte provat den än så kan inte säga om den är bra eller inte. Lycka till!