Riktning på fläktar för Air 540 [Vattenkylning]

Permalänk
Medlem

Riktning på fläktar för Air 540 [Vattenkylning]

Vad tror ni om att sätta fläktarna på följande sätt till ett Air 540-chassi?

Röda rutor indikerar vart jag har radiatorer.
Det som är vattenkylt är grafikkort och processor.

Vad tror ni om att bara ha utblås från alla håll? Finns på så vis ingen luft som skjuts in till övriga komponenter som kan behövs lite kylning.
Är idén dum? Bättre att vända fläktarna i fronten så att de skjuter in luften istället? Eller skulle det kanske räcka med att sätta två fläktar i botten? Frågan är hur bra flödet blir eftersom grafikkorten kommer stoppa mycket av luftflödet som egentligen skulle behöver till nord/syd-bryggorna och minnena.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Du kommer nog vilja någon form av inblås någonstans, ett chassie är ändå relativt tätt. Jag skulle kört in i fronten och botten, den lite högre lufttemperaturen gör inte extremt mycket, särskilt inte om det är enda sättet att få in luften. Oroa dig inte över att kortet är ivägen, sålänge luften byts ut då och då (vilket toppradden ser till) så skall det klara sig utan problem. Effekten av en ensam fläkt på 50cm avstånd är ändå minimal med avseende på flöde genom flänsarna.

Permalänk
Medlem

Skulle vänt på radiator fäktarna då du vill ha så mycket frisk sval luft som möjligt genom dem för bästa kylning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Du kommer nog vilja någon form av inblås någonstans, ett chassie är ändå relativt tätt. Jag skulle kört in i fronten och botten, den lite högre lufttemperaturen gör inte extremt mycket, särskilt inte om det är enda sättet att få in luften. Oroa dig inte över att kortet är ivägen, sålänge luften byts ut då och då (vilket toppradden ser till) så skall det klara sig utan problem. Effekten av en ensam fläkt på 50cm avstånd är ändå minimal med avseende på flöde genom flänsarna.

Ja, det låter ju vettigt. Att man åtminstone får någon form att ruljans av luften

Skrivet av lowngcawt:

Skulle vänt på radiator fäktarna då du vill ha så mycket frisk sval luft som möjligt genom dem för bästa kylning

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att vända samtliga fläktar så istället för utsug så ha insug på alla radiatorer?
Det känns då som att värmen från radiatorerna skulle öka värmen på övriga komponenter som inte är vattenkylda. Men är nog kanske värt ändå att sätta fläktarna i fronten som insug och baken och toppen som utsug.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Ja, det låter ju vettigt. Att man åtminstone får någon form att ruljans av luften

Du menar att vända samtliga fläktar så istället för utsug så ha insug på alla radiatorer?
Det känns då som att värmen från radiatorerna skulle öka värmen på övriga komponenter som inte är vattenkylda. Men är nog kanske värt ändå att sätta fläktarna i fronten som insug och baken och toppen som utsug.

Tror inte det ska vara någon fara med de andra komponenterna, det är ju CPU och GPU som är viktigast och alstrar mest värme, klart att ram och vrm temps är viktiga också, men bara det rör sig luft runt dem borde det vara lugnt

Så jag skulle ändå köra alla rad-fläktar som insug.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Verkar onödigt att värma upp båda radiatorerna? Kör på insug i fram/botten och utblås bak/toppen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Verkar onödigt att värma upp båda radiatorerna? Kör på insug i fram/botten och utblås bak/toppen.

Då kommer ju toppradden få suga varmluft från frontradden och som sagt så är det ju cpu och gpu som alstrar mest värme, hur många grafikkort ska kylas? cpu+2/3 Grafikkort kan bli svårt att hålla svalt med en 360 rad som suger kalluft och en 240 som får suga varmluft speciellt eftersom du inte kan ha så tjocka rads i ett 540

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Då kommer ju toppradden få suga varmluft från frontradden och som sagt så är det ju cpu och gpu som alstrar mest värme, hur många grafikkort ska kylas? cpu+2/3 Grafikkort kan bli svårt att hålla svalt med en 360 rad som suger kalluft och en 240 som får suga varmluft speciellt eftersom du inte kan ha så tjocka rads i ett 540

Värmen/luften måste ju ut någonstans med. Trycker du bara in luft får du mycket jobbigare att trycka in luften i chassiet =>sämre luftflöde totalt sett. De 3-4 graderna varmare luften blir gör inte mycket skillnad, särskilt om den blir uppblandad av sval från botten. Skillnaden blir varm sommardag vs supervarm sommardag, alltså inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir något problem, botten på Air 540 är ju nästan helt öppet...samt att all värme stiger...på med ett filter i botten bara typ detta http://www.inet.se/produkt/6904300/silverstone-ff142b-320x155...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Värmen/luften måste ju ut någonstans med. Trycker du bara in luft får du mycket jobbigare att trycka in luften i chassiet =>sämre luftflöde totalt sett. De 3-4 graderna varmare luften blir gör inte mycket skillnad, särskilt om den blir uppblandad av sval från botten. Skillnaden blir varm sommardag vs supervarm sommardag, alltså inte så mycket.

Det blir ganska rejält mycket varmare luft som pressas ut från radiatorn, tror inte 3-4 grader räcker.. så det kommer göra stor skillnad.
Fläkten bak ska fortsätta att ta ut den varma luften i chassit så det blir inga problem med för varm luft i chassit då!

Dessutom vill man i regel ha positivt tryck i chassit för att minska mängden damm som tar sig in (självklart genom filtrerade intag) ett chassi är inte helt tätt och att ha högt tryck i chassit är inga problem, det finns mängder med "passiva" lufthål i de flesta chassin där luften kan ta sig ut.
Har man negativt tryck i chassit så kommer damm leta sig in genom varenda springa och lufthål som finns och det är ju inte så roligt (om man nu inte gillar att blåsa ur burken varannan dag eller så)

Skrivet av Krokarn:

Tror inte det blir något problem, botten på Air 540 är ju nästan helt öppet...samt att all värme stiger...på med ett filter i botten bara typ detta http://www.inet.se/produkt/6904300/silverstone-ff142b-320x155...

*suck*
Att varm luft stiger blir väldigt marginellt när det gäller fläktar. Den varma luften har inte en chans mot en fläkt som rör sig, inte ens om den rör sig extremt långsamt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det blir ganska rejält mycket varmare luft som pressas ut från radiatorn, tror inte 3-4 grader räcker.. så det kommer göra stor skillnad.
Fläkten bak ska fortsätta att ta ut den varma luften i chassit så det blir inga problem med för varm luft i chassit då!

Dessutom vill man i regel ha positivt tryck i chassit för att minska mängden damm som tar sig in (självklart genom filtrerade intag) ett chassi är inte helt tätt och att ha högt tryck i chassit är inga problem, det finns mängder med "passiva" lufthål i de flesta chassin där luften kan ta sig ut.
Har man negativt tryck i chassit så kommer damm leta sig in genom varenda springa och lufthål som finns och det är ju inte så roligt (om man nu inte gillar att blåsa ur burken varannan dag eller så)

*suck*
Att varm luft stiger blir väldigt marginellt när det gäller fläktar. Den varma luften har inte en chans mot en fläkt som rör sig, inte ens om den rör sig extremt långsamt.

Många åsikter olika
Inte så enkelt som man tror när man kontra teorin med praktiken. Är fortfarande mitt uppe i bygget, så har inte dragit igång själva datorn ännu.
Men so far har jag vänt frontfläktarna, toppen kan jag inte vända eftersom mina nuvarande fläktar inte får plats ovanför radiatorn och mellan gallret - de är för tjocka helt enkelt. Vad jag kan se är enda möjligheten där att köra slim-fläktar, men de pressar inte luft så bra genom rads om jag har förstått det rätt.
Fläkten bak behåller jag nog som utsug då radiatorn i sig hänger på baksidan.

Totalt är det en CPU och tre grafikkort som ska kylas. Radiatorerna är 1x 360, 1x 280, 1x 120, 1x 160 (denna sitter andra sidan ovanför nätagget och är inte synlig/utmärkt på bilden i första inlägget).

ag har inte bestämt mig om jag ska sätta ett insug i botten ännu, är redan ont om utrymme på andra sidan för hårddiskar, så värderar fortfarande om jag ska offra dom två HDD-platser som finns i botten...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Hur gick det med datorn?
Sitter själv just nu och frågar mig själv hur jag vill rikta fläktarna.

Sitter och funderar på att ha 360 och 240rad som insug men är grymt orolig över värmen på vrm och ram i och med att det blir en hel del värme som kommer tryckas in i chassiet även om jag anväder bakre 140mm som utblås.

Andra jag funderar på är 360 som insug och 240 samt 140 som utsug.

tredje är 140 och 240 som insug och 360 som utblås (största värmeväxlaren så känns rimligare än tanke #2)

Som sagt kom du fram till något?

Sorry om jag stal din tråd lite

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hur gick det med datorn?
Sitter själv just nu och frågar mig själv hur jag vill rikta fläktarna.

Sitter och funderar på att ha 360 och 240rad som insug men är grymt orolig över värmen på vrm och ram i och med att det blir en hel del värme som kommer tryckas in i chassiet även om jag anväder bakre 140mm som utblås.

Andra jag funderar på är 360 som insug och 240 samt 140 som utsug.

tredje är 140 och 240 som insug och 360 som utblås (största värmeväxlaren så känns rimligare än tanke #2)

Som sagt kom du fram till något?

Sorry om jag stal din tråd lite

Sorry, för lite sent svar (citera inlägg nästa gång så hittar man tillbaka enklare )

Det enda jag bytte var fronten. Den skickar in luft i lådan istället för ut som på bilden. Försökte få till inblås i toppen också men fläktarna är för tjocka för att gallret ska kunna få plats i toppen. Vidare energi har jag inte lagt ännu. Funderar på ytterligare en radiator i botten samt bygga om loopen. Vi får se när jag får energi över dock

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Sorry, för lite sent svar (citera inlägg nästa gång så hittar man tillbaka enklare )

Det enda jag bytte var fronten. Den skickar in luft i lådan istället för ut som på bilden. Försökte få till inblås i toppen också men fläktarna är för tjocka för att gallret ska kunna få plats i toppen. Vidare energi har jag inte lagt ännu. Funderar på ytterligare en radiator i botten samt bygga om loopen. Vi får se när jag får energi över dock

Det är lungt citerar denna gången.

Så du har lite samma princip som jag landade på med mitt då.
Jag har insug med filter i toppen och utblås i fronten.
Funderar dock på att sätta även fronten som insug och sen ha bakre 140mm som utblås (just nu insug den också för att kompencera utblås från fronten)

Blir spännande och se hur du gör om du lägger om loopen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt