Hjälp med bygge, Haswell-E + CF, chassi/bygglösning?

Permalänk
Medlem

Hjälp med bygge, Haswell-E + CF, chassi/bygglösning?

Hej!

Har planer på bygga en ny rigg.
Kommer bestå av följande:

Haswell-E-prolle
Utökad ATX-mb
Sapphire 290x CF
Corsair H100i
Minst två 2 3.25"-HD.
SSD raid 120gb's.
XFX 1250W nätagg~

Det jag behöver hjälp med är följande:

Vilket chassi passar bäst, varför, och hur ska jag sätta h100i'n?

Det jag har funderat på är ett 750D och försöka sätta radiatorn i fronten. Jag vill köra Pull med två noctua. Eftersom båda grafikkorten ökar temperaturen i lådan ordentligt vore det bra att kunna sätta kylningen i fronten.

Problemet med 750D är att jag inte kan sätta en fläkt ovanför grafikkorten på sidan för att ge dem extra luft. Jag kör dem i ett fractal R3 nu, och har en 140mm-fläkt som gjorde att övre kortet blev typ 5 grader svalare när den suger in luft.

Något flummigt beskrivet, skriver skiten på en liten bärbar dator så har svårt att få någon bra översikt, ber om ursäkt för det

// WoG

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Någon som har något tips? MSI's nya moderkort verkar rätt najs

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Vad gäller moderkort osv kan man bara gissa ännu. Personligen föredrar jag asus kort.

En H100i på en haswell-E(om du ska ha en 8 core) känns ganska så klent. Men vi vet samtidigt inte hur varma Haswell-E kommer att gå, sannolikt varmare än SB-E/Ivy-E, och det verkar ju oklart om dom snålat med nån epoxy bond som TIM istället för lödd IHS.

Generellt är det bäst att sätta rad så den drar in kall luft utifrån, H100i har såpass korta slangar så annat än montering i taket blir svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vad gäller moderkort osv kan man bara gissa ännu. Personligen föredrar jag asus kort.

En H100i på en haswell-E(om du ska ha en 8 core) känns ganska så klent. Men vi vet samtidigt inte hur varma Haswell-E kommer att gå, sannolikt varmare än SB-E/Ivy-E, och det verkar ju oklart om dom snålat med nån epoxy bond som TIM istället för lödd IHS.

Generellt är det bäst att sätta rad så den drar in kall luft utifrån, H100i har såpass korta slangar så annat än montering i taket blir svårt.

Går det att göra någon bra lösning där man drar in kalluft i toppen och ändå få vettigt flow i chassit?

Kör lite special med mitt chassi nu, har en radiator med insug i toppen, utblås i bak precis bredvid den. Blir typ 4 insug med en från sidan också för att kyla korten, men har moderkortsplåten (metallängden man har som utfyllning när det inte sitter något där) borta mellan grafikkorten, så övertrycket kan smita ut där.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det är väl dock mer eller mindre faställt att Haswell-E får fastlödd IHS. Och enligt de släppta TDP värdena ska en h100i räcka mer än väl. Dock så hade jag satsat på ett big Tower för lite extra luft-volym med tanke på dina grafikkort. Som bonus får du plats med en H110 då också

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det är väl dock mer eller mindre faställt att Haswell-E får fastlödd IHS. Och enligt de släppta TDP värdena ska en h100i räcka mer än väl. Dock så hade jag satsat på ett big Tower för lite extra luft-volym med tanke på dina grafikkort. Som bonus får du plats med en H110 då också

Nope, epoxy bond säger dom läckta ryktena. Ist för lödd ihs så använder man epoxy med metall i. I bästa fall så är värmeöverförings förmågan för denna typ av TIM som en bra kylpasta. Men på något sätt har alla nyhets siter fått det till något positivt.

En ganska stor nackel är att dom inte går att delidda heller.

Men vi får se när Haswell-E kommer ut på marknaden.

En H100i räcker förvisso om man inte ska överklocka.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nu har du nog missförstått nyheterna: de har använt ett epoximateriak till att löda ihop IHS och Chip. Det är inte alls samma sak som att de har vanlig "TiM gegga" mellan IHS och chip. Dessutom ska det ju sägas att problemet med de vanliga Haswell och Ivy-Bridge prollarna aldrig var dålig TiM. Utan snarare att IHSen limmades fast runtom. Detta lim utjorde ett mellanrum mellan IHS och chip vilket medförde dålig värmeöverföring. Detta problem finns inte när Chippet är i direktkontakt med IHSen via lödning. Då behöver därmed inte delidda

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Nu har du nog missförstått nyheterna: de har använt ett epoximateriak till att löda ihop IHS och Chip. Det är inte alls samma sak som att de har vanlig "TiM gegga" mellan IHS och chip. Dessutom ska det ju sägas att problemet med de vanliga Haswell och Ivy-Bridge prollarna aldrig var dålig TiM. Utan snarare att IHSen limmades fast runtom. Detta lim utjorde ett mellanrum mellan IHS och chip vilket medförde dålig värmeöverföring. Detta problem finns inte när Chippet är i direktkontakt med IHSen via lödning. Då behöver därmed inte delidda

Epoxy löder man inte med. Jag har deliddat ett par cpu's och det hjälper med bättre kylpasta. Med liquid metal pasta har jag dock fått enormt bra resultat.

Enda fördelen med epoxy bond är att det är billigare.

"To compare epoxy bonds to solder bonds one has to ask the purpose of the bond… Is strictly a mechanical bond ? Is cost a large factor? If cost drives the choice then many times epoxy is the bonding material of choice. Epoxies are generally low cost thermosetting polymers, that are mixed chemicals which are thermally or UV cured to achieve hardness and adherence. Epoxy by far is the lower cost material over solder metal fillers and thus if low cost is the driving aim of the bond, then epoxy will be the bonding material selected. - See more at: http://www.s-bond.com/blog/2013/08/27/epoxy-bond-soldering/#s...

"When bonds have to be thermally conductive or electrically conductive solders are usually the bonding material of choice. Solder are metal fillers melt below 450˚C are normally alloys of Sn, Ag, Pb, In, or Bi with the Pb-free alloys being preferred for environmental reasons. As metals, these materials are intrinsically 10 – 100 time more conductive than epoxy bonds. In recent year epoxy bonds have been filled with aluminum or silver particles to increase the epoxy bond filler conductivity to values of 3 – 5 W/m-K from 0.5 – 2 W/m-K. When compared to solder bond metals with conductivities of 40 – 400 W-m-K, one can see for thermal bonded components that solder bonding would be preferred. S-Bond Technologies makes active solder alloys that bond to metals, ceramics, glass and their combinations without the need for flux or plating and are many times selected over epoxy bonds for their improved thermal characteristics. - See more at: http://www.s-bond.com/blog/2013/08/27/epoxy-bond-soldering/#s...

En bra kylpasta har bättre värmeledning än 3-5W/m-k. Om man ska tro tillverkarnas siffror då. Men löd bond är alltid bättre på att överföra värme, med väldigt stor marginal.

På Haswell-E kanske det inte blir ett lika stort problem som på mainstream haswell eftersom chippet är mkt större. Men det är oavsett ett nedköp jämfört med SB-E/Ivy-E.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Dessutom ska den ha ett tdp på 140w. Ungefär samma som min gamla gen 1 i7. Den kylde jag med en Noctua UHP12 - som har betydligt sämre kylförmåga än en H100i.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Dessutom ska den ha ett tdp på 140w. Ungefär samma som min gamla gen 1 i7. Den kylde jag med en Noctua UHP12 - som har betydligt sämre kylförmåga än en H100i.

SB-E har tdp på 130W, vid klocks kring 4.8Ghz slukar en sådan med lätthet 400W i last. Och SB-E har lödd IHS, inga 3D transistorer och 32nm tillverknings teknik. Har kört H100i på en SB-E och visst funkar det men ska man klocka så håller det inte.

Säger inte att det inte går med en H100i, det kan ju vara en bra början. Men man bör vara medveten om att kylningen kommer begränsa överklockningen rejält.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av thereal_twisted:

Ok, - nu förstår jag och nu är vi på samma sida igen. Verkar iaf bli bättre än nuvarande "vanliga" haswell.

On topic: Trådskaparen borde iaf därmed gå upp till en H110 - speciellt med tanke på den lilla prisskillnaden. Sen så kan jag rekommendera NZXTs H630 om du vill ha ett ljuddämpat chassi som har plats med allt. Alt Corsair 750D. Om du vill ha radiatorn som insug kan du sätta den i toppen på båda dessa chassien - se till att ha en rejäl (Hög cfm) fläkt ut bak bara.

Edit: rekommenderar även att du fixar dammfilter till toppen isf för att slippa att radiatorn setts igen med damm.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är väl dock mer eller mindre faställt att Haswell-E får fastlödd IHS. Och enligt de släppta TDP värdena ska en h100i räcka mer än väl. Dock så hade jag satsat på ett big Tower för lite extra luft-volym med tanke på dina grafikkort. Som bonus får du plats med en H110 då också

Vad menade du med ett big tower? Jag tycker 750D är ganska stor, vilka menar du typ?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

SB-E har tdp på 130W, vid klocks kring 4.8Ghz slukar en sådan med lätthet 400W i last. Och SB-E har lödd IHS, inga 3D transistorer och 32nm tillverknings teknik. Har kört H100i på en SB-E och visst funkar det men ska man klocka så håller det inte.

Säger inte att det inte går med en H100i, det kan ju vara en bra början. Men man bör vara medveten om att kylningen kommer begränsa överklockningen rejält.

Håller med att köra på en H100i på den plattformen kommer nog inte att vara optimalt. För övrigt så förtjänar ett så dyrt bygge en bättre kyllösning än vad H100i är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Håller med att köra på en H100i på den plattformen kommer nog inte att vara optimalt. För övrigt så förtjänar ett så dyrt bygge en bättre kyllösning än vad H100i är.

Jag byter de mot H110 istället, skiljer 200kr i pris och får ut lite bättre kylning.. Känner mig rätt nöjd med det valet, nu återstår bara att se om man kan köra på 5820k och 28 pci-lanes eller om man måste köpa den mycket dyrare 590k med 40?

Vad är skillnaden egentligen?

Kommer köra två Sapphire 290x

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av WoG:

Jag byter de mot H110 istället, skiljer 200kr i pris och får ut lite bättre kylning.. Känner mig rätt nöjd med det valet, nu återstår bara att se om man kan köra på 5820k och 28 pci-lanes eller om man måste köpa den mycket dyrare 590k med 40?

Vad är skillnaden egentligen?

Kommer köra två Sapphire 290x

Med en 5820K lär dina kort köras i PCIe 3.0 x16/x8, vilket räcker utmärkt för 290X. Jag hade nog ändå valt 5930K.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av WoG:

Jag byter de mot H110 istället, skiljer 200kr i pris och får ut lite bättre kylning.. Känner mig rätt nöjd med det valet, nu återstår bara att se om man kan köra på 5820k och 28 pci-lanes eller om man måste köpa den mycket dyrare 590k med 40?

Vad är skillnaden egentligen?

Kommer köra två Sapphire 290x

Beror helt på hur stor pris skillnaden blir, båda är ju 6 kärniga med HT. Av informationen vi har i nuläget att döma så är det bara antalet PCI-E lanes och bas klocken som skiljer. Tycker att det borde vara fler skillnader, det är väldigt svårt att säga vilken som är det vettigare valet för än dom officiella specifikationerna kommer. Är pris skillnaden bara några hundra så är det ganska givet att ta 5930k, är den större så kanske inte. Och om det ev. är andra skillnader.

Sen så får man invänta moderkort osv, fler PCI-E lanes än vad 5820k har behövs inte alls om man inte ska köra 3-way SLI/CF eller mer(3-way går oavsett men ett kort kommer gå i x4 då, Nvidia kräver x8 per korf för att moderkorten ska vara officiellt certade för 3/4-way sli). Och det lär komma moderkort med PLX chip som ger fler PCI-E lanes genom PLX, i synnerhet om det skulle vara så att 5930k är väldigt mkt dyrare än 5820k.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thereal_twisted:

Sen så får man invänta moderkort osv, fler PCI-E lanes än vad 5820k har behövs inte alls om man inte ska köra 3-way SLI/CF eller mer(3-way går oavsett men ett kort kommer gå i x4 då, Nvidia kräver x8 per korf för att moderkorten ska vara officiellt certade för 3/4-way sli).

Går det inte att köra x8/x8/x8 med en 5820K?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som jag fattar det så kommer väl 5820 ligga ungefär i samma prisklass som i7-4970K. Jag tycker det verkar vara en bra processor om man bara tänker köra med 2 grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Går det inte att köra x8/x8/x8 med en 5820K?

Det kommer gå att göra det.

Skrivet av MarkSix:

Som jag fattar det så kommer väl 5820 ligga ungefär i samma prisklass som i7-4970K. Jag tycker det verkar vara en bra processor om man bara tänker köra med 2 grafikkort.

5820K lär antagligen kosta 3-400 kr mer än 4790K vilket gör det till en mer prisvärd processor som en enskild komponent men det är inte intressant då X99 som platform behöver ett moderkort som kostar tusen kronor mer och nya DDR4 som visserligen blir billigare men i nuläget kostar väldigt mycket.

Skrivet av thereal_twisted:

Beror helt på hur stor pris skillnaden blir, båda är ju 6 kärniga med HT. Av informationen vi har i nuläget att döma så är det bara antalet PCI-E lanes och bas klocken som skiljer. Tycker att det borde vara fler skillnader, det är väldigt svårt att säga vilken som är det vettigare valet för än dom officiella specifikationerna kommer. Är pris skillnaden bara några hundra så är det ganska givet att ta 5930k, är den större så kanske inte. Och om det ev. är andra skillnader.

Underskatta inte den eventuella betydelsen av att basklocken skiljer sig mellan 5820K och 5930K. Risken finns att det inte är en artificiell strypning utan i hög utsträckning beror på binning vilket skulle kunna innebära att 5820K är helt värdelös på att överklocka till exempel.

Skrivet av thereal_twisted:

Sen så får man invänta moderkort osv, fler PCI-E lanes än vad 5820k har behövs inte alls om man inte ska köra 3-way SLI/CF eller mer(3-way går oavsett men ett kort kommer gå i x4 då, Nvidia kräver x8 per korf för att moderkorten ska vara officiellt certade för 3/4-way sli). Och det lär komma moderkort med PLX chip som ger fler PCI-E lanes genom PLX, i synnerhet om det skulle vara så att 5930k är väldigt mkt dyrare än 5820k.

För 3/4-way SLI så lär antalet PCI-E lanes spela en väldigt liten roll även fortsättningsvis, undantagen är för få för att ta hänsyn till överlag.

För TriFire/Quadfire av 290(X) och senare går inte att svara på än då den teoretiska bandbredd övergången från CF-bryggan till xDMA innebär hänger mycket på de drivrutiner AMD tar fram vilket som vanligt lär ta alldeles för lång tid då de inte ens optimerat det för överklockade GCN 1.1 fullt ut än på Intels senaste arkitektur av processorer.

Det gäller alltså allra tydligast överklockade Haswell och hur avgörande uncore helt plötsligt blir när omständigheterna ser annorlunda ut än de Haswell utformades för. Haswell-E med fler kärnor kommer dessutom göra allting ännu värre då det fortfarande är samma arkitektur och Intel inte kan ha förutspått detta tidigt nog för att förändra någonting väsentligt nog. Allting hänger på hur länge AMD väljer att försena essentiella delar av drivrutiner beroende på vad som gynnar dem mest.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Det kommer gå att göra det.

5820K lär antagligen kosta 3-400 kr mer än 4790K vilket gör det till en mer prisvärd processor som en enskild komponent men det är inte intressant då X99 som platform behöver ett moderkort som kostar tusen kronor mer och nya DDR4 som visserligen blir billigare men i nuläget kostar väldigt mycket.

Underskatta inte den eventuella betydelsen av att basklocken skiljer sig mellan 5820K och 5930K. Risken finns att det inte är en artificiell strypning utan i hög utsträckning beror på binning vilket skulle kunna innebära att 5820K är helt värdelös på att överklocka till exempel.

För 3/4-way SLI så lär antalet PCI-E lanes spela en väldigt liten roll även fortsättningsvis, undantagen är för få för att ta hänsyn till överlag.

För TriFire/Quadfire av 290(X) och senare går inte att svara på än då den teoretiska bandbredd övergången från CF-bryggan till xDMA innebär hänger mycket på de drivrutiner AMD tar fram vilket som vanligt lär ta alldeles för lång tid då de inte ens optimerat det för överklockade GCN 1.1 fullt ut än på Intels senaste arkitektur av processorer.

Det gäller alltså allra tydligast överklockade Haswell och hur avgörande uncore helt plötsligt blir när omständigheterna ser annorlunda ut än de Haswell utformades för. Haswell-E med fler kärnor kommer dessutom göra allting ännu värre då det fortfarande är samma arkitektur och Intel inte kan ha förutspått detta tidigt nog för att förändra någonting väsentligt nog. Allting hänger på hur länge AMD väljer att försena essentiella delar av drivrutiner beroende på vad som gynnar dem mest.

Tvivlar på att 5820K skulle ligga bara några hundra mer än 4790k, det är ändå en 6 kärnig cpu. Kollar man på 4930k/4960X tex. så klockar dom ju exakt lika bra/dåligt, samma på SB-E med 3930k/3960x. Lite annorlunda på haswell-E dock iom. att det fattas PCi-E lanes på 5820K.

Värsting 8-core varianten lär klocka sämre däremot, fler kärnor.. lägre OC.

Än kan man bara spekulera, det klarnar säkert när officiella spec. släpps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Tvivlar på att 5820K skulle ligga bara några hundra mer än 4790k, det är ändå en 6 kärnig cpu. Kollar man på 4930k/4960X tex. så klockar dom ju exakt lika bra/dåligt, samma på SB-E med 3930k/3960x. Lite annorlunda på haswell-E dock iom. att det fattas PCi-E lanes på 5820K.

Värsting 8-core varianten lär klocka sämre däremot, fler kärnor.. lägre OC.

Än kan man bara spekulera, det klarnar säkert när officiella spec. släpps.

För tidigt för spekulation om pris, ville bara tydliggöra att det inte spelar någon roll om 5820K har en prisavvikelse på någon hundring ifall resten av platformen kostar några tusen att tvingas omfamna hur som helst.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

För tidigt för spekulation om pris, ville bara tydliggöra att det inte spelar någon roll om 5820K har en prisavvikelse på någon hundring ifall resten av platformen kostar några tusen att tvingas omfamna hur som helst.

Ja, samma med S2011. Ett bra moderkort = 3000kr. Och ett quad kit med ram på det.

Om det skulle vara så att 5820k ligger några hundra över 4970k så är det dock ganska revolutionerande, tidigare har det bara vart 4 kärniga S2011 cpu's som ligger i den prisklassen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Ja, samma med S2011. Ett bra moderkort = 3000kr. Och ett quad kit med ram på det.

Om det skulle vara så att 5820k ligger några hundra över 4970k så är det dock ganska revolutionerande, tidigare har det bara vart 4 kärniga S2011 cpu's som ligger i den prisklassen.

Jo precis så att köpa det billigaste för att 5820K som cpu är så prisvärd känns ändå lite motsägelsefullt med tanke på att allt ändå blir dyrt i någon utsträckning och man hellre lär ha nytta för lite extra värde för pengarna i en komponent så essentiell.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Jo precis så att köpa det billigaste för att 5820K som cpu är så prisvärd känns ändå lite motsägelsefullt med tanke på att allt ändå blir dyrt i någon utsträckning och man hellre lär ha nytta för lite extra värde för pengarna i en komponent så essentiell.

Nu i början kommer ju RAM priserna vara helt uppåt väggarna. Och dessutom kommer ju ram minnet man köper idag vara väldigt utdaterat inom 6mån då utvecklingen går så rasande fort med nya DDR generationer.

Det finns ju dock billigare X79 kort också, men moderkort bör man inte snåla på om du frågar mig.

Stannar på X79 tills vidare iaf,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Nu i början kommer ju RAM priserna vara helt uppåt väggarna. Och dessutom kommer ju ram minnet man köper idag vara väldigt utdaterat inom 6mån då utvecklingen går så rasande fort med nya DDR generationer.

Det finns ju dock billigare X79 kort också, men moderkort bör man inte snåla på om du frågar mig.

Stannar på X79 tills vidare iaf,

Ja jag gärna byta upp mig för att få plats med ytterligare något grafikkort men känns inte riktigt som att X99 är så självklart som man hoppats på, fast det lär väl bli samma sak med Broadwell-E... Men något känns nog tillräckligt rätt för att det funkar lite oavsett hur de blir (ju dyrare desto mer nöjd hoppas man på att förbli).

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Ja jag gärna byta upp mig för att få plats med ytterligare något grafikkort men känns inte riktigt som att X99 är så självklart som man hoppats på, fast det lär väl bli samma sak med Broadwell-E... Men något känns nog tillräckligt rätt för att det funkar lite oavsett hur de blir (ju dyrare desto mer nöjd hoppas man på att förbli).

Det finns dock kort Z97 kort som har PLX chip så du får ut iaf minst X8 PCI-E 3. på varje kort. Har ett maximus 5 Extreme, det har plx och är certifierat för 4-way sli osv. Även om PLX inte är helt optimalt och kan ge viss latens osv. Men det är inget du märker av i praktiken. Alla dubbel gpu kort har ju PLX chip on board.

Så att hoppa på X platformen är inte enda lösningen om du vill ha fler pci-e lanes.

Eller så kan du fynda billiga X79 prylar när X99 kommer och folk säljer av det dom har

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det finns dock kort Z97 kort som har PLX chip så du får ut iaf minst X8 PCI-E 3. på varje kort. Har ett maximus 5 Extreme, det har plx och är certifierat för 4-way sli osv. Även om PLX inte är helt optimalt och kan ge viss latens osv. Men det är inget du märker av i praktiken. Alla dubbel gpu kort har ju PLX chip on board.

Så att hoppa på X platformen är inte enda lösningen om du vill ha fler pci-e lanes.

Eller så kan du fynda billiga X79 prylar när X99 kommer och folk säljer av det dom har

Jag lär försöka fynda en 4930k med något fint mobo
Fast det är ju inte säkert än, "vill ha" begäret och min plånbok verkar ha en ganska stor fight just nu (får hoppas att plånboken vinner och jag nöjer mig med X79) ^^

Skulle det dock bli X99 så ser 5820k väldigt intressant ut, kommer (förhoppningsvis) inte köra på mer än 3-way ändå och 8x8x8x fungerar ju att köra på

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Jag lär försöka fynda en 4930k med något fint mobo
Fast det är ju inte säkert än, "vill ha" begäret och min plånbok verkar ha en ganska stor fight just nu (får hoppas att plånboken vinner och jag nöjer mig med X79) ^^

Skulle det dock bli X99 så ser 5820k väldigt intressant ut, kommer (förhoppningsvis) inte köra på mer än 3-way ändå och 8x8x8x fungerar ju att köra på

En 3930k är inte fel heller. Jag har inte bytt till Ivy-E pga. att i dom flesta fall så presterar dom i praktiken sämre då dom klockar så mkt sämre. Har bara sett en handfull Ivy-E som gör 5Ghz bench stabilt på vatten, medans SB-E ofta gör 5,2Ghz och i princip alltid 5Ghz. Många Ivy-E gör inte mer än 4,7-4,8G som max.

Smartast är nog att vänta med X99 tills det kommer tester, kommer dom klocka bra? Kommer dom gå sjukt varma iom. krympningen och intels "nya" epoxy TIM? DDR4 lär inte prestera nåt vidare i början och priserna är ju inget vidare dom heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Det finns dock kort Z97 kort som har PLX chip så du får ut iaf minst X8 PCI-E 3. på varje kort. Har ett maximus 5 Extreme, det har plx och är certifierat för 4-way sli osv. Även om PLX inte är helt optimalt och kan ge viss latens osv. Men det är inget du märker av i praktiken. Alla dubbel gpu kort har ju PLX chip on board.

Så att hoppa på X platformen är inte enda lösningen om du vill ha fler pci-e lanes.

Eller så kan du fynda billiga X79 prylar när X99 kommer och folk säljer av det dom har

Jo men bäst är som det nog alltid lär förbli; vänta på morgondagens teknik som förhoppningsvis är bättre än gårdagens teknik idag. Hellre det nya nytt än det nuvarande äldre.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz