CEA uppdaterar specifikationen för Ultra High-Definition – kräver HDMI 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Illa att man inför hdmi som krav, det kommer att öka priset och förvirringen, det är även illa att man inte "låst namnet" det kommer också att leda till mer förvirring, verkar vara en mycket dålig "standard" de kommit fram till.

Inte helt nödvändigt.

kravet är endast att ha hdmi2.0 ifall man vill använda namnstandarden ultra hdtv men gör man en billigare skärm med dp1.3 istället så kan man kalla det vad 4k eller något annat.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Aj då, kravet att kunna skala upp material innebär ju en scaler. Hoppas regelrätta datorskärmar får möjlighet att stänga av scaler eller ett passthrough mode då. Scaler är ju annars förnippat med input lag så vitt jag förstått.

Eller så kanske de som riktar sig mot spelare bara marknadsför skärmarna som 4K istället för UHD.

Håller dock med många här i att 4K känns lite för omoget, både som TV (inget material tillgängligt) och som datorskärm (se problem som SweC testade nyligen). Jag tror 1440p får räcka ett tag till.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

De flesta TV-kanaler sänder ju idag inte ens i HD. Redan nu ser det ju uselt ut på en 55-tummare i 1080p, och inte lär det väl se bättre ut på en UHD-tv?

Skrivet av Alling:

Och det de kallar HD är bara mesiga 720p. Så det är ju definitivt väldigt viktigt att köpa en UHDTV, men det behöver vi inte förklara för någon, för det kommer Svensson förstå snart ändå.

TV4 har dock riktigt skarp bild – hela 576i faktiskt!!!

En av fördelarna med 4k är ju just det att både 720p och 1080p media blir pixelmappat.
720 x 3 = 2160
1080 x 2 = 2160

Så om tv-försäljaren vill kränga 4K-apparater så ser han/hon till att apparaterna i affären visar 720p-filmer.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Var i butik och jämförde 2 likadana apparater(av finare typ), en med 1080p(ca 55") och en med 4K(ca 85"). Båda apparaterna rullade exakt samma film samtidigt(i 4K).

Kan säga att vi kunde inte se mycket skillnad på dem, 4K apparaten var lite ljusare men detaljrikedomen var samma. Tittade både på 0.5 m avstånd och 8 meter.

Sen var så klart 85" att föredra på grund av sin storlek

Visst är det inte dåligt med 4K men betala inte extra pengar för det utan låt det bli en standard först precis som 1080p är idag.

Kör man dock en TV över 70" så kan jag tänka mig att 4K kan ge plus jämfört med att mata med 1080p så det beror såklart lite på storleken av TV man kör.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Var i butik och jämförde 2 likadana apparater(av finare typ), en med 1080p(ca 55") och en med 4K(ca 85"). Båda apparaterna rullade exakt samma film samtidigt.

Kan säga att vi kunde inte se mycket skillnad på dem, 4K apparaten var lite ljusare men detaljrikedomen var samma. Tittade både på 0.5 m avstånd och 8 meter.

Sen var så klart 85" att föredra på grund av sin storlek

Visst är det inte dåligt med 4K men betala inte extra pengar för det utan låt det bli en standard först precis som 1080p är idag.

Kör man dock en TV över 70" så kan jag tänka mig att 4K kan ge plus jämfört med att mata med 1080p så det beror såklart lite på storleken av TV man kör.

men om det inte var 4k material de spelade upp så ska det ju inte vara skillnad i detaljer, om inte du tycker att 4k tvn ska hitta på saker..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

men om det inte var 4k material de spelade upp så ska det ju inte vara skillnad i detaljer, om inte du tycker att 4k tvn ska hitta på saker..

Sorry, missade en liiiite detalj, det var givetvis 4K demo. uppdaterade min post.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

varför inte krav på displayport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Var i butik och jämförde 2 likadana apparater(av finare typ), en med 1080p(ca 55") och en med 4K(ca 85"). Båda apparaterna rullade exakt samma film samtidigt(i 4K).

Kan säga att vi kunde inte se mycket skillnad på dem, 4K apparaten var lite ljusare men detaljrikedomen var samma. Tittade både på 0.5 m avstånd och 8 meter.

Sen var så klart 85" att föredra på grund av sin storlek

Visst är det inte dåligt med 4K men betala inte extra pengar för det utan låt det bli en standard först precis som 1080p är idag.

Kör man dock en TV över 70" så kan jag tänka mig att 4K kan ge plus jämfört med att mata med 1080p så det beror såklart lite på storleken av TV man kör.

Du hade säkerligen sett skillnad om det varit en 85" 1080p skärm bredvid en 85" 4k skärm. Svårt att jämföra upplösning på 2 helt olika storlekar av skärm.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasahl:

Du hade säkerligen sett skillnad om det varit en 85" 1080p skärm bredvid en 85" 4k skärm. Svårt att jämföra upplösning på 2 helt olika storlekar av skärm.

Precis det jag skrev >

Skrivet av Jimmy:

Kör man dock en TV över 70" så kan jag tänka mig att 4K kan ge plus jämfört med att mata med 1080p så det beror såklart lite på storleken av TV man kör.

På en normal stor tv(idag), d.v.s 55-65" så lär man inte se någon skillnad mellan 1080p och 4K panel så länge som panelerna ligger i samma klass. Man ska dock veta att minsta lilla förändring i övriga skärmegenskaper ex brightness contrast kan göra stor skillnad och därmed uppfattas som en bättre bild. I detta fallet så hade 4K TVn som sagt lite högre brightness och detta gav uppfattningen om att bilden kändes mer detaljerat men när man inspekterade det mer så insåg man att så var inte fallet.

Förövrigt var jag imponerad av bilden på båda apparaterna men så är det oftast med special framtagna demos.

Faktiskt riktigt kul att få möjlighet att verkligen jämföra 1080p och 4K på detta vis, d.v.s sidan om vandra med exakt synkad film som rullade.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kräv också minst 4 HDMI 2.0 ingångar, så tillverkarna slutar snåla in det också och man slipper köpa extra dyra HDMI tillbehör för mera HDMI ingångar. För sånt högt pris är det rimligt krav med så många HDMI ingångar som möjligt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Tycker faktiskt lite synd om folk som är dumma nog att skaffa 4K-tv/projektor i dagsläget. Vad ska de göra? Kolla på sina blu-ray filmer uppskalat?
När det börjar dyka upp källmaterial i 4K så kan vi börja tala om vitsen med 4K-tv i hemmet. Innan dess.. Nä..

Skrivet av TiasE:

Kände exakt samma sak med 3D när de TV apparaterna började trilla in på marknaden, var typ 2-3 filmer som fanns att köpa och tvapparaterna var inte direkt de bästa Tycker iofs fortfarande att 3D tekniken är för omogen för hemmabruk men nu är det ju 4K det handlar om Lär inte köpa någon 4K TV förens om flera år när det är mer standard.

Är i stort sett alltid samma visa med ny teknologi. Kommer ihåg när DVD versionen av Sagan om Ringen recenserades på en sajt. Tror faktiskt det var del två, Sagan om De Två Tornen. Då körde de uppskalat till 1080p på en FullHD TV av den enkla anledningen att det inte fanns någon Bluray version av filmen ute då. Då snackades det hit och dit hur bra bilden gjorde sig i FullHD, trots att materialet endast var av SD kvalité.

Vill minnas att vid denna tidpunkt, så kommer jag inte ens ihåg hur det såg ut på tillgången av Bluray-filmer, i alla fall när vi snackar om Sverige. Kommer faktiskt inte ihåg när jag läste detta, men var väl 2006-2007.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jimmy:

På en normal stor tv(idag), d.v.s 55-65" så lär man inte se någon skillnad mellan 1080p och 4K panel så länge som panelerna ligger i samma klass. Man ska dock veta att minsta lilla förändring i övriga skärmegenskaper ex brightness contrast kan göra stor skillnad och därmed uppfattas som en bättre bild. I detta fallet så hade 4K TVn som sagt lite högre brightness och detta gav uppfattningen om att bilden kändes mer detaljerat men när man inspekterade det mer så insåg man att så var inte fallet.

Övertygad om att man ser skillnad på FHD och UHD på 60″ vid normalt avstånd, om båda apparaterna är lika i övriga avseenden och källmaterialet är i UHD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Blir väl antingen 8K UHD eller QUHD.

QUHD = "Quality Ultra High Definition", värst vad petiga folk kommer att bli med bildkvalitén i framtiden

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Övertygad om att man ser skillnad på FHD och UHD på 60″ vid normalt avstånd, om båda apparaterna är lika i övriga avseenden och källmaterialet är i UHD.

Jag har läst på en väldig massa om detta innan mitt TV köp och nu har jag även fått se det i verkligheten så jag står fast.

Vi nog vara överens om att inte vara överens helt enkelt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mocka:

QUHD = "Quality Ultra High Definition", värst vad petiga folk kommer att bli med bildkvalitén i framtiden

Det lär dröja många år innan vanligt folk börjar bry sig – om det någonsin händer. Det är snarare regel än undantag att man kommer hem till folk och så har de maximal dynamisk kontrast, femton andra olika bildförstöringstekniker och SVT i SD. Snäll som man är stänger man givetvis av bildförstöringen och fixar så att 1 och 2 på fjärrkontrollen motsvarar SVT1 HD respektive SVT2 HD, men standardreaktionen brukar vara "Jaha, det har jag inte ens tänkt på."

QUHD = Quad Ultra High Definition; jämför QHD.

Skrivet av Jimmy:

Jag har läst på en väldig massa om detta innan mitt TV köp och nu har jag även fått se det i verkligheten så jag står fast.

Vi nog vara överens om att inte vara överens helt enkelt.

Jag skulle väldigt gärna vilja prova; är som sagt övertygad om att det är skillnad. Givetvis måste källmaterialet vara äkta UHD och det kan säkert vara så att man inte ser skillnad i alla typer av scener/program.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Tycker faktiskt lite synd om folk som är dumma nog att skaffa 4K-tv/projektor i dagsläget. Vad ska de göra? Kolla på sina blu-ray filmer uppskalat?
När det börjar dyka upp källmaterial i 4K så kan vi börja tala om vitsen med 4K-tv i hemmet. Innan dess.. Nä..

Super för foton. En vanlig Full HD är inte mycket att hänga i granen där. Dessutom filmas det mycket redan i 4KUHD, finns konsument videokameror för strax under 20kkr som filmar UHD. Blir en köp av en sådan så snart som möjligt, därefter är inte en UHD-TV långt borta.
Jag tycker folk är dumma som inte inser potentialen i 4KUHD.

Och diskussionen att man inte ser skillnad på HD-material och UHD under 60" är bara korkad. Det är en helt otrolig skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag skulle väldigt gärna vilja prova; är som sagt övertygad om att det är skillnad. Givetvis måste källmaterialet vara äkta UHD och det kan säkert vara så att man inte ser skillnad i alla typer av scener/program.

Jag hade precis samma inställning som dig för några månader sedan, jag valde då att avstå från TV köp för att vänta och se vad som hände, den TV jag hade fungerade trotts allt. Men efter ha grävt igenom hur många forum trådar som helst och läst en massa reviews ändrade jag uppfattning. Det är ganska många parametrar som avgör hur man uppfattar en bild och ska man rangordna dem så är inte upplösning någon av de viktigaste parametrarna. Med det sagt så kan självklart upplösning gör en skillnad, se ex 720p kontra 1080p på 60", där bör de flesta se skillnad dock verkar de flesta överens om att man inte ser någon skillnad på 40" och lägre. Samma sak gäller för dagens standard storlekar(55-65) men då med högre upplösning såklart.

Det var inte bara detta som gjorde att det ändå blev en 1080p TV. Jag(och många andra) föredrar plasma TV för film, man får oslagbar svärta och inga problem med viewangle för att ta några exempel. Enligt Panasonic skulle plasma tekniken klara av 4K MEN strömförbrukningen bli för hög och därför de stränga reglementen sätta stop för en sådan TV. Detta betyder att om man vill ha en 4K TV så måste man idag välja en LCD(eller OLED om man är gjord av pengar) och för mig är det helt otänkbart att gå o lägga 20 000 - 30 000 kr på en TV med LCD teknik så som den ser ut idag.

Vad har jag då att välja på? Jo vi har såklart OLED som det varit snack om i hur många år som helst. Detta är en teknik som inte lider av de problem som LCD har och dessutom producerar de generellt en sjukt fin bild. Problemet är att de ligger fortfarande på extrema priser även om de börjar komma in på marknaden. En vild gissning är att de kommer komma ner i rimliga priser lagom till 8K gör entré runt 2018-2020, detta är såklart gissning precis som det var en gissning att OLED skulle slå igenom 2008 eller vad det nu var.

Man kan såklart sitta o hoppas på att de lyckas förfina LCD tekniken för de har ändå kommit en bra bit men enligt "experter" så ska själva tekniken sätta stop så ända utvägen är OLED eller annan teknik.

Men nog pratat om teknik, jag hoppas du får möjlighet att jämföra själv på ett riktigt vis tids nog.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Aj då, kravet att kunna skala upp material innebär ju en scaler. Hoppas regelrätta datorskärmar får möjlighet att stänga av scaler eller ett passthrough mode då. Scaler är ju annars förnippat med input lag så vitt jag förstått.

Vad jag vet har alla skärmar en scaler. När du visar en annan upplösning än skärmens naturliga, men endå vill att bilden ska täcka hela skärmen, så behöver bilden skalas upp. Detta gör alla skärmar, men om utgångsmaterialet inte är pixel perfect med skärmen så blir det lite lite föruster. Frågan är hur dessa förluster behandlas. TV-apparater lägger ofta ner för mycket tid på att förbättra skalningen för att det ska vara trevligt att spela på, men det blir faktiskt bättre bild av det. Många daorskärmar kan även de sätta på smartare skalning om du kollar i settings.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

finns redan matrial

Skrivet av The Slayer:

Mitt inlägg utgick helt och hållet ifrån att det är film och tv-sändningar som TVn ska användas till.
Ska man ha den i nåt PC sammanhang så är det ju en helt annan femma. Även om jag har svårt o se vad för verklig nytta man har av så skyhög upplösning

Alla senare generationen av smart telefoner spelar in och fotograferar i 4k
Playstation 4 har upplösning till 4k också
Dator stödjer också 4k upplösning, om du arbetar med ritprogram eller kodar så kan du ha 4 fönster uppe på 1080 upplösning
Netflix sänder några serier i 4k

visst finns det konsumenter som kan har använding för den redan nu

Visa signatur

i9-9900K, 32GB G.skill,Asus GeForce GTX 1080Ti Strix OC,Corsair Hydro H115i Platinum,MK ASUS PRIME Z390-A
Case: Corsair Obsidian 500D RGB SE
Keyboard: Corsair k70 RGB
Mouse: Logitech G502
MousePad:SteelSeries Qck Prism Cloth Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av besnikmaloku:

Alla senare generationen av smart telefoner spelar in och fotograferar i 4k

Om man kör full kvalité, hur stora blir då foto och film? Har fått för mig att trotts nya codec så tar de enorm plats? Orkar hårdvaran i telefonen spela upp full 4K?

Skrivet av besnikmaloku:

Dator stödjer också 4k upplösning, om du arbetar med ritprogram eller kodar så kan du ha 4 fönster uppe på 1080 upplösning

Jag har en 27" skärm på jobbet och den kör jag 2560x1440, hade jag valt en annan skärm med samma storlek idag hade jag valt en 1920 skärm. Varför? För att allt blir så fasligt smått och ansträngande att läsa. I Visual Studio har jag fått öka upp storleken manuellt på vissa fonts, helt värdelöst är det. Windows har tyvärr inget bra stöd för att scala upp. Får hoppas de fixar till det(om det inte redan är på gång).

Skrivet av besnikmaloku:

Netflix sänder några serier i 4k

Ja men till vilken nytt? Rapporter jag läst så är det fortfarande många gånger sämre än en blu-ray skiva på 1080p.

Skrivet av besnikmaloku:

visst finns det konsumenter som kan har använding för den redan nu

Visst finns det men vanliga konsumenter kommer fortfarande tycka att det är för mycket jobb till för lite nytta(i de flesta fallen).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Om man kör full kvalité, hur stora blir då foto och film? Har fått för mig att trotts nya codec så tar de enorm plats? Orkar hårdvaran i telefonen spela upp full 4K?

Man kan med en sony xperia z1 - z1 compact - z2 iaf (japp dem är stora som fan)

Skrivet av Jimmy:

Jag har en 27" skärm på jobbet och den kör jag 2560x1440, hade jag valt en annan skärm med samma storlek idag hade jag valt en 1920 skärm. Varför? För att allt blir så fasligt smått och ansträngande att läsa. I Visual Studio har jag fått öka upp storleken manuellt på vissa fonts, helt värdelöst är det. Windows har tyvärr inget bra stöd för att scala upp. Får hoppas de fixar till det(om det inte redan är på gång).

Om du har 4k skärm så kommer den visa allt dåligt som fonts och ikoner, du kommer få ha speciell upplösning annars får man sitta med mikroskop

Skrivet av Jimmy:

Ja men till vilken nytt? Rapporter jag läst så är det fortfarande många gånger sämre än en blu-ray skiva på 1080p.

Vet ej kanske någon som har haft problem med internet (sölig eller så)?
Jag har ej hört något dåligt.

Skrivet av Jimmy:

Visst finns det men vanliga konsumenter kommer fortfarande tycka att det är för mycket jobb till för lite nytta(i de flesta fallen).

Jag håller tyvärr ej med,detta är något som utvecklarna / försäljarna ska fixa inte konsumenterna.
Vi skall bara använda det inte behöva trixa o mixa.
Sen är det alltid så att folk tweakar o har sig för det skall passa dem men det är en annan femma då funkar det iaf bara att det är inte efter deras personliga tycke ^^

Visa signatur

i9-9900K, 32GB G.skill,Asus GeForce GTX 1080Ti Strix OC,Corsair Hydro H115i Platinum,MK ASUS PRIME Z390-A
Case: Corsair Obsidian 500D RGB SE
Keyboard: Corsair k70 RGB
Mouse: Logitech G502
MousePad:SteelSeries Qck Prism Cloth Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Är den köpt på distans är det ju bara att lämna tillbaka

Den är ju inte det. Urplockad och uppställd! Men är så in i helvete nöjd med tvn ändå så känner att jag kan leva med det. vanlig full hd briljerar på den, plus att den lirar så otroligt bra ihop med dator och reveicer Men det är klart.. Har man en 4K-tv så vill man ju också kunna nyttja den extra krämen..

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk

najs då behöver man inte hoppas på den kör nyaste hdmi versionen i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det lär dröja många år innan vanligt folk börjar bry sig – om det någonsin händer. Det är snarare regel än undantag att man kommer hem till folk och så har de maximal dynamisk kontrast, femton andra olika bildförstöringstekniker och SVT i SD. Snäll som man är stänger man givetvis av bildförstöringen och fixar så att 1 och 2 på fjärrkontrollen motsvarar SVT1 HD respektive SVT2 HD, men standardreaktionen brukar vara "Jaha, det har jag inte ens tänkt på."

QUHD = Quad Ultra High Definition; jämför QHD.

Ta mitt inlägg med en säck salt för jag skojade Alltså om att UHD inte räckte för framtidens person som tycker att UHD är dålig kvalitet och då väljer QUHD eftersom Q:et stod för Quality men det vad nog bara i min skalle som det lät roligt :/ *host* nåja...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Såg en 42" 1080p tv för 2500 på elgiganten.
Valiga Hd-Tvapparater är i princip Gratis.

Gratis är väl att överdriva. Däremot låter det helt klart väldigt billigt (givet att det är OK bild på den).

Själv så köpte jag en 50" plasma (LG med 1080p) på Kompletts norska rea (för en pendlarlägenhet jag har i Norge) för några månader sedan för 3300 NOK. Grymt fynd IMO och fantastisk bildkvalitet för pengarna!

Personligen så tror jag inte att det är vettigt att skaffa en 4K-skärm för TV-bruk förren om ett par år. Detta tills priser gått ner, kvalitet upp (i dagsläget finns det många 4K-skärmar som har sämre bildkvalitet än 1080p-skärmar), och att alla standarder är helt satta. Samt att det blivit vanligt med 4K på media, TV-utsändningar och streamingtjänster.

Tänk på det inte bara behövs HDMI 2.0, utan även HDCP i rätt version (minst 2.2) med stöd för framtida 4K-diskar och streamingtjänster för att kunna ha någon praktisk nytta av 4K. Detta krav gäller såväl hemmabioförstärkare och TV-skäm som framtida 4K BD-spelare (eller vad de kommer att kallas).

För datorbruk så är det dock självklart en helt annan sak (och mer intressant med 4K i dagsläget).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Bra!
Väck med 30Hz-möget från marknaden.
Detta slår speciellt mot skitmärken som fortfarande 2014 lanserar 30Hz "UHD" (Philips mfl).

Detta är rena lurendrejeriet, i klass med dom som sålde analoga "stereo"-tv/video i slutet av 80-talet, strax innan digitala NICAM blev krav.
Rätt åt dom!

Fast om dom hade satt som krav mer generellt "Måste klara 4K i 60Hz", så kanske en del hade snålat genom att istället sätta dit den billigare Displayport bredvid HDMI 1.4.
Vilket har varit trevligt för oss som bara ska ha TVn som datorskärm