Permalänk
Medlem

varm cpu

hej, min cpu blir väldigt varm, ca 75 grader i bf4 och 95 grader i prime 95, i aida 64 blev den dock bara 64 grader. saken är den att när jag installerade kylareen (intel-stock) så råkade kylpastan nudda en kartong, så den " kladdades till " lite, och efter att datorn var några dagar gammal så tog jag bort cpu kylaren och satte på den igen med samma kylpasta. jag vet att det gör processorn varmare, men kan det vara så mycket som 25-30 grader? vet att jag installerat kylaren rätt. ska byta kylpastan om några dar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

hej, min cpu blir väldigt varm, ca 75 grader i bf4 och 95 grader i prime 95, i aida 64 blev den dock bara 64 grader. saken är den att när jag installerade kylareen (intel-stock) så råkade kylpastan nudda en kartong, så den " kladdades till " lite, och efter att datorn var några dagar gammal så tog jag bort cpu kylaren och satte på den igen med samma kylpasta. jag vet att det gör processorn varmare, men kan det vara så mycket som 25-30 grader? vet att jag installerat kylaren rätt. ska byta kylpastan om några dar.

Stockkylaren är helt värdelös, så det är inte konstigt att din CPU blir varm. Vilken processor har du och hur gammal är den?

Jag föreslår att du köper en bra kylare så kommer du slippa dessa problem.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Stockkylaren är helt värdelös, så det är inte konstigt att din CPU blir varm. Vilken processor har du och hur gammal är den?

Jag föreslår att du köper en bra kylare så kommer du slippa dessa problem.

Oj, glömde att säga det, det är en i5 4670k som är några månader gammal.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

hej, min cpu blir väldigt varm, ca 75 grader i bf4 och 95 grader i prime 95, i aida 64 blev den dock bara 64 grader. saken är den att när jag installerade kylareen (intel-stock) så råkade kylpastan nudda en kartong, så den " kladdades till " lite, och efter att datorn var några dagar gammal så tog jag bort cpu kylaren och satte på den igen med samma kylpasta. jag vet att det gör processorn varmare, men kan det vara så mycket som 25-30 grader? vet att jag installerat kylaren rätt. ska byta kylpastan om några dar.

Edit: det är en ca tre månader gammal inte core i5 4670k.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Byt minst kylpasta och montera om efter konstens alla regler, alternativt skaffa en lite bättre kylare.

Med prime95 körandes kan man nog räkna med att den blir ca 75-80c stockklock/stockkylare, dock 95c är för mycket.

Ock vill du klocka krävs en bättre kylare än stock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

Edit: det är en ca tre månader gammal inte core i5 4670k.

Du kan ju alltid pröva byta kylpasta men det är egentligen ingen idé då stockkylaren är kass.
Skaffa en bättre kylare t.ex. silverstone argon ar01 elr hyper 212 evo. De kostar ca 350 kr en väl värd investering!
Mvh

Permalänk
Medlem

Det är väldigt vanligt att folk misslyckas med att montera sådana kylare korrekt. Många trådar har skapats där TS lovar dyrt och heligt att monteringen är korrekt, men efter några ommonteringar så är problemet magiskt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

hej, min cpu blir väldigt varm, ca 75 grader i bf4 och 95 grader i prime 95, i aida 64 blev den dock bara 64 grader. saken är den att när jag installerade kylareen (intel-stock) så råkade kylpastan nudda en kartong, så den " kladdades till " lite, och efter att datorn var några dagar gammal så tog jag bort cpu kylaren och satte på den igen med samma kylpasta. jag vet att det gör processorn varmare, men kan det vara så mycket som 25-30 grader? vet att jag installerat kylaren rätt. ska byta kylpastan om några dar.

Där har du anledningen, du tog inte bort den gamla kylpastan och satte dit ny.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II