Guardian of the Galaxy, 3D eller 2D?

Permalänk
Medlem

Guardian of the Galaxy, 3D eller 2D?

Hej! Ska se Guardian of the Galaxy med tjejen idag på bio men undrar vad som ger bäst filmupplevelse, 3D eller 2D?
Jag har aldrig sett en 3D film på bio förut, men jag gillar bra bildkvalitet och att inte få huvudvärk och det är där
jag oroar mig mest att det kommer förstöra upplevelsen.

Någon som har sett den i 3D eller 2D som kan ge en åsikt?
Åsikter om själva filmen undanbedes våldsamt.

Mvh Jonas

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen föredrar jag 2D på bio alla dagar i veckan. Såg denna film i tisdags i 2D ;).
Men har du inte testat 3D på bio så tycker jag nog du ska prova det någon gång. Så du får väl ta risken någon gång förr eller senare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Såg den i 3D förra veckan och kan säga att 2D är att föredra. Många effekter var mer störande än förhöjande för upplevelsen.

Permalänk
Keeper of Traditions

2D... Alltid 2D om möjligt.

Helt sjukt att vissa av filmerna endast visas i 3D nu för tiden, det kan förstöra en hel film.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar alltid 2D, såvida det är möjligt. För Guardians of the Galaxy fanns bara 3D på biografen, och den förstörde faktiskt inte alltför mycket.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt angående 3D öht är att den inte är färdiglanserad.
3D kommer jag titta på när man inte behöver ha glasögon på sig som skaver snoken och gör allmänt ont att ha på sig, iallafall på min näsa. Sedan trillar de ner så man nästan får ligga ner i stolen för att inte behöva tilt'a huvudet.

3D är färdigt när man inte behöver glajjor och kan se det från någorlunda betraktningsvinklar iallafall.

Min åsikt!

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Det trista med dessa storfilmer är att de är knapphändigt (eller inte alls) inspelade i 3D utan att det är någon efterredigering. Tekniken är inte heller långt gången vilket knappast gör det till samma wow-känsla jag fick när jag var på Kosmonova första gången för 22 år sedan (hjälp, vart fan tog tiden vägen?!) och såg min första 3D-film.

Jag tror få skulle välja 3D, men tyvärr så förvisas 2D-visningarna till mindre salonger vilket gör att man tappar mycket att upplevelsen med stor duk och mer påkostat ljud. SF osv lär ju tjäna sjuka pengar på 3D dock, 15 pix för ett par glasögon lär ju vara största vinsten utöver popcornen de gör på salongerna.

Jag tyckte Avatar var en rätt okey 3D-film, utöver det så har 3D mest varit jobbig. Jag instämmer med föregående talare, 2D om möjligheten finns och du inte behöver sitta i ett källarförråd och se filmen!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

3D helt klart, KÖP ett par andra glasögon än "standard" helt annan upplevelse om du köper ett par såna här till exempel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

3D helt klart, KÖP ett par andra glasögon än "standard" helt annan upplevelse om du köper ett par såna här till exempel.

http://images2.opticsplanet.com/365-240-ffffff/opplanet-polar...

Lägga ut mer pengar än nödvändigt? Nej fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Någon som har sett den i 3D eller 2D som kan ge en åsikt?
Åsikter om själva filmen undanbedes våldsamt.

Tycker nog du ska se den i 3D. Det som är oroande är givetvis att du aldrig har sett en 3D film på bio förut.
Men du vet väl med dig om du har någon form av brytningsfel eller liknande.. isåfall se 2D versionen.
Om du kan välja välj en bio som har Dolby3D, det är snäppet upp från RealD som SF-bio brukar köra med.

Bara för att åsikter undanbedes, så tänker jag iaf säga att filmen är riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det trista med dessa storfilmer är att de är knapphändigt (eller inte alls) inspelade i 3D utan att det är någon efterredigering. Tekniken är inte heller långt gången vilket knappast gör det till samma wow-känsla jag fick när jag var på Kosmonova första gången för 22 år sedan (hjälp, vart fan tog tiden vägen?!) och såg min första 3D-film.

Jag tror få skulle välja 3D, men tyvärr så förvisas 2D-visningarna till mindre salonger vilket gör att man tappar mycket att upplevelsen med stor duk och mer påkostat ljud. SF osv lär ju tjäna sjuka pengar på 3D dock, 15 pix för ett par glasögon lär ju vara största vinsten utöver popcornen de gör på salongerna.

Jag tyckte Avatar var en rätt okey 3D-film, utöver det så har 3D mest varit jobbig. Jag instämmer med föregående talare, 2D om möjligheten finns och du inte behöver sitta i ett källarförråd och se filmen!

Enig med Tricky på A) filmen bør være produsert hele veien for 3D B) rommer der filmen vises bør være rett dimensjonert inkl ha rett anlegg for reproduksjon av lydet C) Avatar misstenkter jeg oppfyller (A)

Lengden på filmen synes jeg kan også være avgjørende for hvor lang tid en klare å se på 3D (både øyne og hjernen må bearbeide billede inntrykk på en annen måte enn en har for vane). Selv synes jeg 2D med bra lyd holder lange veier og 3D passer nok best på Tivoli, der en vil oppleve mer enn å følge en historie/plot der trass alt burde skille en film fra noe der er bare til for opplevelsen.

Permalänk
Avstängd

Visst kan det ju va kul om du aldrig sett en film i 3D, men som flera andra sagt så är det en gimmick. Sämre bildkvalite är det också då man kollar genom dom där sunkkiga glasögonen.
Sett 3-4 filmer på bio i 3D, varje gång förbannat att man inte valde 2D.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Brukar föredra 2D men såg den i 3D denna gången och måste säga att effekterna var mycket bra t ex när det flyger en dolk rakt mot publiken, fränt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Såg den för några dar sen i 3D och tyckte det hela såg bra ut, filmen är också inspelad i äkta 3D inget efterredigerande här inte (2D till 3D)

Att en ny storfilm i 3D skulle vara en efterredigering 2D till 3D tvivlar jag på att många tror på, då det skulle vara mer kostsamt att åstadkomma än äkta 3D från början.

Dagen 3D filmer spelas in med digital 4K+4K som sitter ihop som en enhet, originalet blir nästan alltid i IMAX format sen redigeras det ner, antingen behåller man i vissa fall IMAX eller så tar man utsnitt till 2.39:1 eller 1.85:1

Filmen var ganska återhållsam med "3D effekter", tycker dom flesta nya 3D filmer har lagt den delen bakom sig och numera bara tillför djupinformation som ofta kan förhöja upplevelsen inte förstöra den.

Nån huvudvärk har jag aldrig fått av nån 3D film på 2 timmar, men det är ju också passiv 3D på bio med polariserande glas, vet inte dock om det var 24hz eller 48hz, 48hz är att föredra vid 3D

EDIT: hitta lite om dom senaste kamerorna som användes, tex Sony F65 http://www.cineground.com/info/1156

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Lägga ut mer pengar än nödvändigt? Nej fy fan.

Ett par bekväma brillor på näsroten gör faktiskt en hel del. Sen är det större glas i just dom på bild (har själv 1 par) vilket gör att det inte stör lika mycket/hela bilden får plats utan glasögonkanter ivägen.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

...Om du kan välja välj en bio som har Dolby3D...

Har ingen koll på 3D men vet att det står Dolby3D där jag brukar kolla. Förstörde nyss nya Transformers med "det gamla". Tyckte även allt blev mycket mörkare med de glasögonen. Skittråkigt.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Såg den för några dar sen i 3D och tyckte det hela såg bra ut, filmen är också inspelad i äkta 3D inget efterredigerande här inte (2D till 3D)

Att en ny storfilm i 3D skulle vara en efterredigering 2D till 3D tvivlar jag på att många tror på, då det skulle vara mer kostsamt att åstadkomma än äkta 3D från början.

Dagen 3D filmer spelas in med digital 4K+4K som sitter ihop som en enhet, originalet blir nästan alltid i IMAX format sen redigeras det ner, antingen behåller man i vissa fall IMAX eller så tar man utsnitt till 2.39:1 eller 1.85:1

Filmen var ganska återhållsam med "3D effekter", tycker dom flesta nya 3D filmer har lagt den delen bakom sig och numera bara tillför djupinformation som ofta kan förhöja upplevelsen inte förstöra den.

Nån huvudvärk har jag aldrig fått av nån 3D film på 2 timmar, men det är ju också passiv 3D på bio med polariserande glas, vet inte dock om det var 24hz eller 48hz, 48hz är att föredra vid 3D

Tvingades till HFR för The Desolation of Smaug, jag gillar det inte tyvärr. Hade skyhöga förhoppningar, men precis som med TV-apparaternas "motion plus" och allt vad det heter får filmen inte den oskärpa vi är vana vid, vilket gör att det ser ut som det är filmat med videokamera, IMO.

Bästa filmen jag sett i 3D är dock Green Hornet. Varför: inga onödiga dialoger, som genererar en massa undertext som lägger sig längst fram och stör (måste kontrolläsa för att hitta alla fel översättaren gjort). Av samma anledning åker tyvärr Avatar ner en bit då man faktiskt måste läsa översättningarna så fort dom blåa pratar...

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Enig med Tricky på A) filmen bør være produsert hele veien for 3D B) rommer der filmen vises bør være rett dimensjonert inkl ha rett anlegg for reproduksjon av lydet C) Avatar misstenkter jeg oppfyller (A)

Det finns undantag, har för mig Captain America är gjord i 3D efteråt, och den var bra i 3D.
Även Titanic var bra i 3D men har för mig James Cameron spenderade 18 miljoner dollar på konverteringen, så kanske inte så konstigt att det blev bra.

Ibland blir jag trött i ögonen av 3D om det är lång film.. inte alltid men ibland.
Men har också ganska starka glasögon, är närsynt, så ni som inte har glasögon innan har väl en fördel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Såg den för några dar sen i 3D och tyckte det hela såg bra ut, filmen är också inspelad i äkta 3D inget efterredigerande här inte (2D till 3D)

Konstigt, det är inte vad James Gunn skriver: https://www.facebook.com/jgunn/posts/10152466527914570

Citat:

... I've been actively involved with converting every shot to 3D, making sure it works perfectly for the story and the film, making sure it's spectacular and immersive without being silly, distracting, or overly showy.

Om jag fick välja så skulle jag inte se en film i 3D under resten av mitt liv.
Disclaimer: Om jag kan få 3D utan glasögon och förlorad kontrast/färgstyrka/ljusstyrka så kanske jag ändrar mig.

Permalänk
Medlem

Såg den i 2D och väldigt nöjd med det.

Jag tycker 3D på bio är helt ok på nyare filmer, förutom att jag irriterar mig vansinnigt på undertexterna som flimmrar och sticker ut.

Som någon skrev tidigare, ska du se 3D så lägg en hundring på "riktiga" glasögon, det är mycket bättre än engångsgrejerna för 15 spänn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Riktigt bra film!

3D är kasst när det kommer till saker som ska se ut som att de kommer ut ur duken, oftast är det riktigt dåligt gjort. När det inte kommer till dessa effekter så är 3D att föredra över 2D. Djupet i bilden samt att bildkvaliteten blir bättre gör det värt det. Rymdscenerna är riktigt vackra här.

Gillar man 3D så är det värt att köpa ordentliga glasögon.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är nice med 3D. Ser hellre en film i 3D på bio än 2D nu.
Jag går på kanske 1-3 filmer i månaden och köpte mig ett par vettiga 3D-brillor. Sjukt värda pengar. Blev mycket bättre upplevelse.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Det blev 2D denna gång, så slipper vi oroa oss över flickvännens enorma brytningsfel med. Verkade som att de flesta ogillade 3D än så länge. Men tack för alla bra svar!

Permalänk
Medlem

Var på premiären och såg min första (och om möjligt sista) film i 3D.

En del scener var 3D-effekterna ganska ostiga i, kändes som kulisser i filmen på ett par ställen (bl.a. ett par vattenstrålar som skjuter upp i förgrunden). Eftersom jag inte behövde titta på undertexterna så kvittade det att de var oskarpa, en annan störig detalj annars. De fysiska glasögonen var ohyggligt obekväma, fick ont på öronen av dem, men det är väl så när de kostar 15 kr.

Permalänk

Tycker inte själv man upplever alla de problem som många klagar på här, däremot anser jag inte 3d vara värt 30-50kr extra då det i de flesta fall ger otroligt lite, typ som i senaste Xman kunde man lätt räkna Scenerna på en hand där 3d syntes och var lite häftigt och så brukar det tyvärr vara.
Första, och ända filmen jag sett där det verkligen gav något var Avatar.

Permalänk
Medlem

Väljer alltid 2D, tycker inte 3D tillför något, upplever det som bättre bild utan. Och man slipper extra kostnad. Och så slipper man ha glasögon haha.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Det var en stund sedan jag såg en 3D-film på bio, men jag måste alltid ha glsögonen upp-och-ner (har testat flera par glasögon och filmer). Mina hjärnhalvor måste vara felkopplade...

Permalänk
Medlem

Ibland kan 3D vara riktigt bra och ibland dåligt. Kan tillföra mycket om det görs på rätt sätt och ibland blir det bara löjligt. Det jag stör mig på är alla filmer som har effekter som är menade för 3D men i 2D ser bara löjligt ut. Ett spjut kastas mot publiken ect. Så klart att det är endast för att se coolt ut i 3d...

Permalänk
Avstängd

Shit vad alla gnäller - är det SweClockers eller PMS-klubben? Trodde ni skulle ligga på framkant inom den teknologiska utvecklingen

1) High Frame Rate - det bästa som hänt filmindustrin hittills. Vi ska inte tvingas lida så fort det panoreras lite.
2) 3D-kvalitén varierar grovt mellan vilken typ av projektion de använder samt brillor och hur spektaklet filmats (vissa kör endast 3D i post-processing).
Själv gillar jag 3D, har dock råkat ut för några enstaka filmer man direkt skulle kunna tro var cancerframkallande.

Men allting går framåt!

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem

Vissa filmer tillför 3D kanske inte så mycket, det var någon Harry Potter film (den sista?) som knappt tillförde något alls.. var 1 scen som gjorde sig bra i 3D.

Sedan finns det andra som animerade filmer.. Trassel, Dumma Mig etc som blir riktigt bra i 3D.
Men 3D är klart värt det med rätt film, t.ex. Pacific Rim den var grymmt bra, nog bästa 3D film jag har sett.