AMD ger Khronos Group tillgång till Mantle för utvecklingen av nästa OpenGL

Permalänk

Härligt av AMD. Tveklöst det mest öppna företaget av dom stora.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av rektor:

Intel är dom som är bäst på grafikdrivrutiner till Linux, deras drivrutiner är öppna. Dom har inga proprietära drivrutiner, dom kör helhjärtat på öppet!
Dom är funktionsrika, stabila och presterar bra.

AMDs proprietära drivrutiner är buggiga, och dom tar ofta lång tid på sig att uppdatera deras proprietära drivrutiner att fungera med nya versioner av Linuxkärnan och av X.Org Server.
AMD har dock bra stöd för open source drivrutiner och släpper dokumentation till utvecklare och har anställda som jobbar på utvecklingen av open source drivrutiner, så open source drivrutinerna för AMD är i rätt bra skick, dock presterar de sämre än de proprietära drivrutinerna.

Nvidia har bra proprietära grafikdrivrutiner som är stabila och presterar lika bra som deras drivrutiner för Windows.
Deras proprietära drivrutiner är mycket bättre än AMDs proprietära drivrutiner.
När det kommer till open source drivrutiner så är Nvidia sämst, dom ger ingen hårdvarudokumentation till utvecklare och bidrar nästan ingenting med kod till öppna drivrutiner (bortsett från att dom bidrog med lite grundläggande Tegra kod).
De open source drivrutiner som finns för Nvidia är sämre än dom för Intel och AMD, och utvecklas i stora drag nästan enbart av community.

Skrivet av Emaku:

Nu för tiden ger AMD ut både hårdvarudokumentation och anställer minst 6 utvecklare att arbeta på deras open source drivrutiner. Deras closed source drivrutin får mer utvecklingsresurser fortfarande men det har skett informella samtal mellan utvecklarna om hur man bäst kan slå samman kod. Det är tänkt att closed source kernel modulen ska slängas bort och in kernel delarna av den öppna drivrutinen ska anpassas för att funka även med den stängda drivrutinen. Om övriga kernelutvecklare tycker det är en bra ide återstår att se.

Ah okey! Synd och bra antar jag! Hoppas de kör mer på den öppna källan och bli mer stabil! Tycker det är synd att det ska vara svårt för AMD att ge bättre drivrutiner för Linux, hade varit kul och se ifall Mantle skulle fungera på deras platform (om det är möjligt dvs)!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk

Grejen är att vi inte kommer se om mantel blev bra eller en flopp.Från om några år, som tidigast. Först måste GL göras klart och sen grafikkort med stöd och sist bra drivers.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av krigelkorren:

Intel har tyvärr inte enbart öppna drivrutiner till sina grafikkort. Och i de undantagsfallen är drivrutinerna lika med uselt skräp. De har för ovana att köpa in licensierade chip från andra tillverkare i lågbudget segmentet som de sedan brandar om till sina egna. Ta Intel GMA 3600 som exempel. Tekniken användes till Atom N2600-serien så sent som 2012 Värre skit får man leta efter. Finns ingen support att få och drivrutinerna är inte öppna.

Skickades från m.sweclockers.com

Just den Atom-serien sög, men det var just p.g.a. att den inte innehöll en GPU från Intel utan den kom från PowerVR som är helt hopplös att släppa någon som helst information kring sina GPUer vilket gör det nära nog omöjligt att skriva drivrutiner. Själva släpper de i bästa fall binärblobbar.

Det folk menar med att Intels drivrutiner för Linux är mer att de är stabila och faktiskt fungerar än att de skulle ha absolut topp-prestanda. För oss som använder Linux som arbetsredskap är det betydligt viktigare att sakerna fungerar än att man eventuellt får några extra FPS i de spel som ändå knappt finns.

[QUOTE=Swedish Berserk;14797210]Härligt av AMD. Tveklöst det mest öppna företaget av dom stora.[/QUOTE]

Svårt att se hur man kan säga det, jämför med Intel:

  • Vilket företag lämnar ut mest detaljer kring hur CPUn fungerar internt? AMD är ändå miltals bättre än alla ARM-tillverkarna, Apple och Qualcomm är speciellt hopplösa på denna punkt.

  • Vilket företag ser till att det finns öppna drivrutiner som är del av kernel.org Linux kärnan redan innan HW finns att köpa, Broadwell GPUn har redan drivare i Linux och Haswell fanns också långt innan release.

  • På senare tid har Intel utvecklat alt. köpt in saker som Cilk+ (som endera kan fås gratis för icke-kommersiell användning med Intel ICC kompilator alt. helt fritt i GCC 4.9), DPDK (Intel utvecklade det under flera år och har nu donerat det till OpenSource), ThreadBuildingBlocks (C++ bibliotek för multicore-programming som donerats till OpenSource).

Försöker däremot inte säga att Intel gör det för att vara "snälla", de gör allt detta för att de anser att fler kommer köpa deras kretsar då stödet för dessa är toppklass. Jobbar själv en hel del med ARM på Linux och många företag börjar nu inse att det är mer att tänka på än bara en billig CPU, Linux-stödet för ARM är helt OK men det är ljusår efter vad man hittar på x86 och specifikt på Intel inom många lite mer specialiserade områden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Intel bäst? NVIDIAs drivrutiner har bäst prestanda (snabbare än Windows i vissa tester), stabilast och stödjer OpenGL4.5. De andra är inte ens i närheten av NVIDIA. Det lär ta runt ett år innan OpenGL4.5 når Intels och AMD:s öppna drivrutiner och Catalyst är en enda stor röra.

Det ironiska är väl att NVIDIA säkerligen kommer ha fungerande drivrutiner för OpenGL Next långt före de övriga.

Intels kan nog sägas vara bäst då dom är open source, och är stabila och snabba.

Nvidias drivrutiner presterar bra som jag nämnde och är stabila, men har nackdelen att de proprietära, alltså inte open source.
Nvidias drivrutiner är stabila, men jag skulle inte använda ordet "stabilast" så dom inte är mer eller mindre stabila än Intels drivrutiner. Dock så är de nog stabilare än AMDs proprietära drivrutiner.

Nvidia har en beta drivrutin som stödjer OpenGL 4.5. Dom är först med det, och det ska dom ha creds för. I verkligheten så är inte OpenGL 4.5 så viktigt inom den närmaste tiden. Intels drivrutiner stödjer inte OpenGL 4.5, men och andra sidan så stödjer ju inte deras hårdvara det heller, Haswell stödjer bara OpenGL 4.3.

Intel satsar helhjärta på open source när det kommer till grafikdrivrutiner, och både Intel och AMD satsar på open source och deras drivrutiner avancerar och kommer ikapp. AMDs open source drivrutiner avancerar stadigt och i benchmarks så kommer dom närmare och närmare deras proprietära drivrutin hela tiden.

Nvidias proprietära drivrutiner funkar bra, som är snabba och stabila. Dessvärre satsar dom nästintill ingenting på öppna drivrutiner. Så den community-utvecklade open source drivrutinen är väsentligen sämre än deras proprietära drivruin såväl som konkurrenternas öppna drivrutin. Dock så håller utvecklare av open source drivrutinen på med att få till reclocking som ska öka prestandan dramatiskt då man kan sätta grafikkortet till att använda dess riktiga klockfrekvenser istället för dom långsamma klockfrekvenserna som den har från när den initialiserar vid kortet vid boot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Det är en sanning med modifikation. I Intels billigare Atom-processorer sitter det ibland PowerVR-kretsar och dessa är ett h*ete att köra i Linux pga stängda drivrutiner. Det är PowerVR som inte opensourcar, men de sitter i Intels produkt och de produkterna funkar rent av skit i Linuxsystem (som kräver fungerande gfx).

Det du säger är sant.
PowerVR har värdelöst stöd i Linux och värdelösa drivrutiner. Ofta så ändrar tillverkarna som licenserar PowerVR från Imageon Technologies saker internt, så att drivrutiner funkar inte på olika kretsar som både har PowerVR.
PowerVR är väldigt hatat pga av uselt stöd. PowerVR är något man bör hålla sig borta från.
I framtiden så blir det antagligen mindre nyttjande av PowerVR från Intel i deras Atomprocessorer, då Intel numera har utveckling av grafik in-house och således inte behöver licensera det från utomstående.

Skrivet av krigelkorren:

Intel har tyvärr inte enbart öppna drivrutiner till sina grafikkort. Och i de undantagsfallen är drivrutinerna lika med uselt skräp. De har för ovana att köpa in licensierade chip från andra tillverkare i lågbudget segmentet som de sedan brandar om till sina egna. Ta Intel GMA 3600 som exempel. Tekniken användes till Atom N2600-serien så sent som 2012 Värre skit får man leta efter. Finns ingen support att få och drivrutinerna är inte öppna.

Jag håller 100% med dig.
Det är sant att Intel använt PowerVR innan, och att det är skit, och att stödet är helt uruselt!
Intel GMA 3600 är riktigt skräp, det håller jag med om!
Lyckligtvis har Intel börjat göra grafik in-house numera, och är inte lika beroende av yttre aktörer som PowerVR för att licensera deras teknik.
Så förhoppningsvis ser vi att Intel överger PowerVR i Atom och istället använder sin egna in-house grafik.
Tråkigt nog så använder Intel dessvärre PowerVR i Silvermont (Atom).
Lyckligtvis så kommer Airmont och Goldmont att använda Intels egna grafik.

Skrivet av Teh_Auwlboy:

Ah okey! Synd och bra antar jag! Hoppas de kör mer på den öppna källan och bli mer stabil! Tycker det är synd att det ska vara svårt för AMD att ge bättre drivrutiner för Linux, hade varit kul och se ifall Mantle skulle fungera på deras platform (om det är möjligt dvs)!

Dom öppna drivrutinerna avancerar och blir bättre och bättre hela tiden.
Det gäller Intel, AMD och Nvidia.
Vad gäller öppna drivrutiner så avancerar Intel och AMD snabbt.
Vad gäller Nvidia så går det långsammare pga av att Nvidia inte bidrar med varken dokumentation, kod, eller utvecklare. Men fristående utvecklare från community håller på implementera reclocking som ökar prestandan dramatiskt genom att klockfrekvenserna höjs till dom riktiga i performance mode, istället för att använda dom nedskalade klockfrekvenserna som används av grafikkortet när det först initialiseras vid boot.

Man kan även se status för OpenGL på http://cgit.freedesktop.org/mesa/mesa/tree/docs/GL3.txt
Status för öppna Nvidia drivrutinen på http://nouveau.freedesktop.org/wiki/FeatureMatrix/
Status för öppna AMD drivrutinen på http://www.x.org/wiki/RadeonFeature/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Bygga om programerare?

Programmerare och verktyg måste byggas om det min vän är stor skillnad på "Bygga om programerare?" (och det stavas Programmerare, inte programerare med ett rött vågigt streck under sig

Sry men jag var bara tvungen, var för bra för att missas

Skrivet av Zotamedu:

Det var en medveten formulering.

Jag fattade det, liksom många andra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

[QUOTE=Yoshman;14797290]Just den Atom-serien sög, men det var just p.g.a. att den inte innehöll en GPU från Intel utan den kom från PowerVR som är helt hopplös att släppa någon som helst information kring sina GPUer vilket gör det nära nog omöjligt att skriva drivrutiner. Själva släpper de i bästa fall binärblobbar.

Det folk menar med att Intels drivrutiner för Linux är mer att de är stabila och faktiskt fungerar än att de skulle ha absolut topp-prestanda. För oss som använder Linux som arbetsredskap är det betydligt viktigare att sakerna fungerar än att man eventuellt får några extra FPS i de spel som ändå knappt finns.

Svårt att se hur man kan säga det, jämför med Intel:

  • Vilket företag lämnar ut mest detaljer kring hur CPUn fungerar internt? AMD är ändå miltals bättre än alla ARM-tillverkarna, Apple och Qualcomm är speciellt hopplösa på denna punkt.

  • Vilket företag ser till att det finns öppna drivrutiner som är del av kernel.org Linux kärnan redan innan HW finns att köpa, Broadwell GPUn har redan drivare i Linux och Haswell fanns också långt innan release.

  • På senare tid har Intel utvecklat alt. köpt in saker som Cilk+ (som endera kan fås gratis för icke-kommersiell användning med Intel ICC kompilator alt. helt fritt i GCC 4.9), DPDK (Intel utvecklade det under flera år och har nu donerat det till OpenSource), ThreadBuildingBlocks (C++ bibliotek för multicore-programming som donerats till OpenSource).

Försöker däremot inte säga att Intel gör det för att vara "snälla", de gör allt detta för att de anser att fler kommer köpa deras kretsar då stödet för dessa är toppklass. Jobbar själv en hel del med ARM på Linux och många företag börjar nu inse att det är mer att tänka på än bara en billig CPU, Linux-stödet för ARM är helt OK men det är ljusår efter vad man hittar på x86 och specifikt på Intel inom många lite mer specialiserade områden.[/QUOTE]

Är du allergisk mot folk som tycker AMD är ett bra företag?

Du behöver inte försöka framhäva Intel hela tiden.

Du verkar redan ha glömt eller snarare förträngt deras monopol metoder tänk på det istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är du allergisk mot folk som tycker AMD är ett bra företag?

Du behöver inte försöka framhäva Intel hela tiden.

Du verkar redan ha glömt eller snarare förträngt deras monopol metoder tänk på det istället.

Och det ska komma från dig?

Intels metoder har inget med hur öppna de är.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Är du allergisk mot folk som tycker AMD är ett bra företag?

Du behöver inte försöka framhäva Intel hela tiden.

Du verkar redan ha glömt eller snarare förträngt deras monopol metoder tänk på det istället.

Du gjorde ett uttalande "Tveklöst det mest öppna företaget av dom stora."

Är ganska svårt att hitta något som styrker detta, AMD förekommer ytterst sällan på listor över företag som bidragit mest till öppna projekt medan företag som bl.a. Intel, Red Hat, IBM, Google och på senare tid även Microsoft faktiskt bidrar med mycket stora summor pengar och andra resurser till öppna projekt trots att det är väldigt populärt att svära över alla dessa företag.

Skriver här i egenskap av tekniknörd, en gång i tiden hade jag bias till vissa företag men som konsument är man alltid förlorare i ett sådant läge. Hatar inte AMD det minsta, körde uteslutande AMD på skrivbordet/servers under tiden de hade de tekniskt bästa CPU-modeller där, lobbade (och lyckades till stor del) stenhårt på min arbetsplats för inköp av AMD-servers i stället för P4-servers då det var vansinnigt att betala mer för sämre produkter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Och det ska komma från dig?

Intels metoder har inget med hur öppna de är.

Skillnaden är att jag inte gång på gång försöker trycka ner mina åsikter i halsen på andra. Ni får gärna tycka om Intel inget mig emot men försök inte få mig att gilla dom.

Skrivet av virtual void:

Du gjorde ett uttalande "Tveklöst det mest öppna företaget av dom stora."

Är ganska svårt att hitta något som styrker detta, AMD förekommer ytterst sällan på listor över företag som bidragit mest till öppna projekt medan företag som bl.a. Intel, Red Hat, IBM, Google och på senare tid även Microsoft faktiskt bidrar med mycket stora summor pengar och andra resurser till öppna projekt trots att det är väldigt populärt att svära över alla dessa företag.

Skriver här i egenskap av tekniknörd, en gång i tiden hade jag bias till vissa företag men som konsument är man alltid förlorare i ett sådant läge. Hatar inte AMD det minsta, körde uteslutande AMD på skrivbordet/servers under tiden de hade de tekniskt bästa CPU-modeller där, lobbade (och lyckades till stor del) stenhårt på min arbetsplats för inköp av AMD-servers i stället för P4-servers då det var vansinnigt att betala mer för sämre produkter.

Jo men dessa företagen har också ekonomin till det. Du tror inte AMD skulle göra detsamma om de hade råd? AMD har hamnat i sin position till viss del av Intels monopol metoder vilket nu lett till att dom knappt existerar mot Intel. Vill du stödja ett företag som Intel så får du jättegärna det men jag gör det inte. Det jag säger är att du behöver inte hela tiden försöka trycka ner dina åsikter om Intel på mig. Du får jättegärna tycka om dom men låt mig tycka om AMD om jag vill det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Woot?

Hur många stora titlar som helst hoppade på Mantle, EA's (dice) frostbite engine fick fullt stöd för API't i alla kommande titlar som använder frostbite 3(+), andra stora spel så som Thief har också redan ett fullt utvecklat stöd.

Så nog fick Mantle den pusten de var ute efter alltid

Drygt 15 titlar har eller kommer få officiellt stöd för Mantle, varav över hälften drivs av Frostbite som är den enda motorn idag som har grundläggande stöd för det. Det är alltså mest EA som har satsat på Mantle, och det är ungefär lika imponerande stöd som PhysX hade på Ageia's tid. Nu när AMD i stort sätt har gett bort Mantle till Khronos Group så kommer ingen vilja satsa på Mantle då man lika gärna kan använda OpenGL med bredare användarbas för samma, om inte bättre resultat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men du, om man ska vara petig så är Mantle fortfarande inte öppet, AMD har gett en part tillgång till Mantle, det kan väl knappast klassas som öppet? Visst, de delar av Mantle Khronos Group bestämmer sig för att änvända ur Mantle, kan bli öppna när nästa revision av OpenGL släpps, men just nu är inget av Mantle öppet.

Men jäkligt smart drag av AMD, genom att inte släppa Mantle till sina konkurrenter (Intel/Nvidia), utan bara så lite Mantle frön in i OpenGL så kommer AMD ha ett övertag i framtiden med nya OpenGL då den förmodligen kommer dela API:er men Mantle.

En part??? Nu rör du verkligen ihop mjukvara och standard!

Själva API till Mantle har många tillgång till, men här var det frågan om att även dela source.
Något NV fannboys aldrig kan slå i någon att NV gör

Minns fortfarande Linus Towalds finger till NV för just deras tjurighet att aldrig ens försöka vars öppna...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Drygt 15 titlar har eller kommer få officiellt stöd för Mantle, varav över hälften drivs av Frostbite som är den enda motorn idag som har grundläggande stöd för det. Det är alltså mest EA som har satsat på Mantle, och det är ungefär lika imponerande stöd som PhysX hade på Ageia's tid. Nu när AMD i stort sätt har gett bort Mantle till Khronos Group så kommer ingen vilja satsa på Mantle då man lika gärna kan använda OpenGL med bredare användarbas för samma, om inte bättre resultat.

Så nu ska alla spelutvecklare sitta och rulla tummarna tills khronos fått ut close to metal open GL
Inspirerande, men så funkar det inte...
GL är ju idag ljusår från något bra för att driva spel, om man inte enbart kör donkey kong.

Nog kör dom mot Mantle om dom ser fördelar och inte är för hårt sponsrade av dom gröna, eller väljer nästa generation av win som enda plattform.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag är inte klok på hur opengl fungerar i linux jämfört med windows. I windows kör väl opengl program genom intel, amd eller nvidia implementationer i drivrutinerna. Eller det finns säkert lite annan kod där med, mesa kanske.

I linux verkar det för mig som om mesa är vad alla kodar mot, och sedan använder mesa den funktionalitet det hittar i drivrutinerna som är installerade. Betyder detta att opengl i linux måste ske genom mesa, eller kan man hålla sig enbart till vad proprietära drivrutiner ger där?
Det är säkert en fördel att använda mesa dock. Mer transparent kanske?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intels kan nog sägas vara bäst då dom är open source, och är stabila och snabba.

Nvidias drivrutiner presterar bra som jag nämnde och är stabila, men har nackdelen att de proprietära, alltså inte open source.
Nvidias drivrutiner är stabila, men jag skulle inte använda ordet "stabilast" så dom inte är mer eller mindre stabila än Intels drivrutiner. Dock så är de nog stabilare än AMDs proprietära drivrutiner.

Nvidia har en beta drivrutin som stödjer OpenGL 4.5. Dom är först med det, och det ska dom ha creds för. I verkligheten så är inte OpenGL 4.5 så viktigt inom den närmaste tiden. Intels drivrutiner stödjer inte OpenGL 4.5, men och andra sidan så stödjer ju inte deras hårdvara det heller, Haswell stödjer bara OpenGL 4.3.

Intel satsar helhjärta på open source när det kommer till grafikdrivrutiner, och både Intel och AMD satsar på open source och deras drivrutiner avancerar och kommer ikapp. AMDs open source drivrutiner avancerar stadigt och i benchmarks så kommer dom närmare och närmare deras proprietära drivrutin hela tiden.

Nvidias proprietära drivrutiner funkar bra, som är snabba och stabila. Dessvärre satsar dom nästintill ingenting på öppna drivrutiner. Så den community-utvecklade open source drivrutinen är väsentligen sämre än deras proprietära drivruin såväl som konkurrenternas öppna drivrutin. Dock så håller utvecklare av open source drivrutinen på med att få till reclocking som ska öka prestandan dramatiskt då man kan sätta grafikkortet till att använda dess riktiga klockfrekvenser istället för dom långsamma klockfrekvenserna som den har från när den initialiserar vid kortet vid boot.

OpenGL 4.5 kanske inte är jätteviktigt, men Intel är väl fortfarandre kvar på OpenGL 3.3 då stödet inte är klart för OpenGL 4.x än (vilket förhoppnigsvis lär hända någongång i år). 4 år efter att OpenGL 4 lanserades... NVIDIA har inget behov av att investera i en öppen drivrutin då deras stängda fungerar så väl, AMD däremot är inkapabla till att få ut en vettig drivrutin så de behöver förlita sig på att deras kunder ska skapa drivrutiner åt dem, gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Programmerare och verktyg måste byggas om det min vän är stor skillnad på "Bygga om programerare?" (och det stavas Programmerare, inte programerare med ett rött vågigt streck under sig

Sry men jag var bara tvungen, var för bra för att missas.

Snacka om att vara tyken. Fattade vad han menade. Tyckte dock att formuleringen var roande.

Ska du bara klanka ner på andra så kan du lika gärna låta bli att kommentera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Så nu ska alla spelutvecklare sitta och rulla tummarna tills khronos fått ut close to metal open GL
Inspirerande, men så funkar det inte...
GL är ju idag ljusår från något bra för att driva spel, om man inte enbart kör donkey kong.

Nog kör dom mot Mantle om dom ser fördelar och inte är för hårt sponsrade av dom gröna, eller väljer nästa generation av win som enda plattform.

Du får bättre prestanda med OpenGL och Linux än vad du får med DX och Windows. OpenGL har också liknande fördelar som Mantle har där man får ut fler draw calls per frame. Något som dessutom kommer med DX12. Redan där tappar Mantle ett säljargument.

Att utveckla mot Mantle innebär extra arbete, och för att finansiera det arbetet så måste AMD gå in med pengar då ingen jobbar gratis. Samma sak gäller tekniker som PhysX och 3D Vision som båda är låst till Nvidia-kort, och vi ser ju hur bra utbud det är där.

Låsta och hårdvaruexklusiva tekniker håller aldrig i längden, utan blir mest en gimmick för de som har rätt hårdvara.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Betyder detta att opengl i linux måste ske genom mesa, eller kan man hålla sig enbart till vad proprietära drivrutiner ger där?

Mesa är ett Open Source projekt som implementerar OpenGL APIet. (just nu hela version 3.3 samt mycket av funtionaliteten från 4.x) Alla relevanta och öppna OpenGL implementationer bygger på Mesa. Det är tekniskt sett inget krav, men att inte använda den stora och gratis kodbasen vore dumt. Proprietära implementationer av OpenGL har ingen koppling till mesa och är parallel-implementationer av samma API.

Permalänk
Medlem

http://www.i-programmer.info/news/144-graphics-and-games/4590...

Skrivet av Gender Bender:

Du får bättre prestanda med OpenGL och Linux än vad du får med DX och Windows. OpenGL har också liknande fördelar som Mantle har där man får ut fler draw calls per frame. Något som dessutom kommer med DX12. Redan där tappar Mantle ett säljargument.

Att utveckla mot Mantle innebär extra arbete, och för att finansiera det arbetet så måste AMD gå in med pengar då ingen jobbar gratis. Samma sak gäller tekniker som PhysX och 3D Vision som båda är låst till Nvidia-kort, och vi ser ju hur bra utbud det är där.

Låsta och hårdvaruexklusiva tekniker håller aldrig i längden, utan blir mest en gimmick för de som har rätt hårdvara.

Visst får OpenGL bra prestanda om man lyssnar på Valve och deras hyper, när får dom tummarna ur häcken och släpper Steam controll med oset Steam OS? Som det ser ut = aldrig... Jo, troligen så kommer det, om dom nu klarar av att visa samma prestanda för konsument.

Länkar som krossar Valve hype..
http://www.i-programmer.info/news/144-graphics-and-games/4590...
http://www.g-truc.net/post-0547.html

Och jag som brukar klaga på M$

Sen är ju Open GL ett riktigt as att progga mot, något Valve glömt... i ivern att proppsa Seam OS.

Låst? Det är inte G-Sync och NV vi kommenterar...
Det var Mantle vara eller inte vara, och i en förlägning kanske kan AMD's välvilja rädda Open GL från undergång. Speciellt när proffesionell (cad) mjukvara börjat stödja annat än Open GL.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

http://www.i-programmer.info/news/144-graphics-and-games/4590...

Visst får OpenGL bra prestanda om man lyssnar på Valve och deras hyper, när får dom tummarna ur häcken och släpper Steam controll med oset Steam OS? Som det ser ut = aldrig... Jo, troligen så kommer det, om dom nu klarar av att visa samma prestanda för konsument.

Länkar som krossar Valve hype..
http://www.i-programmer.info/news/144-graphics-and-games/4590...
http://www.g-truc.net/post-0547.html

Och jag som brukar klaga på M$

Sen är ju Open GL ett riktigt as att progga mot, något Valve glömt... i ivern att proppsa Seam OS.

Låst? Det är inte G-Sync och NV vi kommenterar...
Det var Mantle vara eller inte vara, och i en förlägning kanske kan AMD's välvilja rädda Open GL från undergång. Speciellt när proffesionell (cad) mjukvara börjat stödja annat än Open GL.

En fördel är man sliper vara låst till windows som konsument, om man inte vill och sliper köpa nytt os bara för directx, som också bara uppdateras om det absolut måste det.

Får bara dom till verktygen för det, så kan linux bli ett alternativ för mig. Provat lite linux och det känns lättare än windows och startar snabbare även på HDD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! Kul att se mer uppmärksamhet till OpenGL!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

En part??? Nu rör du verkligen ihop mjukvara och standard!

Själva API till Mantle har många tillgång till, men här var det frågan om att även dela source.
Något NV fannboys aldrig kan slå i någon att NV gör

Minns fortfarande Linus Towalds finger till NV för just deras tjurighet att aldrig ens försöka vars öppna...

& 1 vecka senare så hade dom fått dokument på linuxsidan & han mer eller mindre bad om ursäkt.
Trevligt drag av AMD är bara för AMD att fixa en fungerande drivrutin till Linux så borde det bli bättre
Ser fram mot DX12 Mantle funkar bara på AMD gk så funkar inte för mig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Beror ju också väldigt mycket på hur man väljer att dela med sig. Detta är absolut helt rätt sätt att göra det om man vill att tekniken ska ha en realistisk chans att ta en signifikant andel av marknaden, hade man i stället kör ett helt eget spår så hade man nog aldrig kunna få med sig andra tillverkare då projektet hade associerats för hårt med AMD-specifik maskinvara.

Inget sätt att uttrycka sig kan vara absolut helt rätt sätt. Så detta sättet att uttrycka sig är det enda sättet att uttrycka förändringen i en uppenbar riktning från en uppenbar riktning är paradoxal.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Hjälpsam

Från artikeln.

"En annan fördel som framhävs för Mantle är stöd för Windows 7, någonting som kanske inte kommer gälla DirectX 12. Under utvecklarkonferensen GDC antydde dock Microsoft om att operativsystemet eventuellt får stöd för gränssnittet, men det saknas ännu ett officiellt utlåtande om DirectX 12:s bakåtkompatibilitet. "

Jag är ganska säker på att MS inte släpper DX12 vare sig till W7 eller W8.1 om inte de tvingas till detta genom framgångar för Mantle.
Tänk på MS inte ens släppt DX11.1 till W7.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

En fördel är man sliper vara låst till windows som konsument, om man inte vill och sliper köpa nytt os bara för directx, som också bara uppdateras om det absolut måste det.

Får bara dom till verktygen för det, så kan linux bli ett alternativ för mig. Provat lite linux och det känns lättare än windows och startar snabbare även på HDD.

Håller helt med och man kan även fortsätta använda den windows ver man trivs bäst med

Ja, linux är trevligt. Och valfriheten är stor.. Tyvärr (inte rätt ord) så finns det många olika distro att testa, och på det rätt många skrivbord. Ja, det är även lite av tjusningen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

& 1 vecka senare så hade dom fått dokument på linuxsidan & han mer eller mindre bad om ursäkt.
Trevligt drag av AMD är bara för AMD att fixa en fungerande drivrutin till Linux så borde det bli bättre
Ser fram mot DX12 Mantle funkar bara på AMD gk så funkar inte för mig

Där ser man, vad släpptes?
Enbart doc runt Tegra eller det var även allt från grafiksidan..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jäkla generöst o bra!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

En sak att komma ihåg är att AMDs öppna drivrutiner fortfarande baseras på stängd firmware blobs. Novuevou kör helt opensource i stort sätt alla deras delar.

Skrivet av Bengt-Arne:

http://www.i-programmer.info/news/144-graphics-and-games/4590...

Visst får OpenGL bra prestanda om man lyssnar på Valve och deras hyper, när får dom tummarna ur häcken och släpper Steam controll med oset Steam OS? Som det ser ut = aldrig... Jo, troligen så kommer det, om dom nu klarar av att visa samma prestanda för konsument.

Länkar som krossar Valve hype..
http://www.i-programmer.info/news/144-graphics-and-games/4590...
http://www.g-truc.net/post-0547.html

Och jag som brukar klaga på M$

Sen är ju Open GL ett riktigt as att progga mot, något Valve glömt... i ivern att proppsa Seam OS.

Låst? Det är inte G-Sync och NV vi kommenterar...
Det var Mantle vara eller inte vara, och i en förlägning kanske kan AMD's välvilja rädda Open GL från undergång. Speciellt när proffesionell (cad) mjukvara börjat stödja annat än Open GL.

Första artikeln kommer med fortfarande att Direct3D har problem mot OpenGL när det kommer till prestandan men hans catch är att du måste ha rätta drivrutiner.

Andra handlar om en Unigine Heaven och Valley, men han skriver inte vart han testar (Windows / Linux) Där Windows har sämre prestanda när det kommer till OpenGL i stort sätt alla tillverkare

Här har vi en del av nVidias slide på steam dev days som pratar om Modern OpenGL

Med tanke på att alla gpu tillverkare har fokuserat på Direct3D sedan Microsoft FUD kom in på banan (Vista tiden) så är det väl inte heller konstigt att OpenGL drivrutinerna inte fått samma vårdnad som Direct3D. Samma sak när det kommer till buggar där AMD i stort sätt ignorerar OpenGL då marknaden säger att Direct3D är större vilket gör att AMD fokuserar på det istället.

Skulle OpenGL fått samma uppmärksamhet från både utvecklare och tillverkare så skulle situationen sätt mycket annorlunda ut med tanke på att OpenGL tekniskt är långt bättre. Exempelvis som tesslering där OpenGL haft möjlighet med det redan 3 år innan Direct3D enligt spec men inte nog med det det var möjligt att koda egen tesslering i OpenGL långt innan det kom i spec. Men så fort Direct3D kom med funktionen långt efter så tog både media och andra det som värsta nyheten sedan skivat bröd.

Sedan förstår jag inte hur man kan tycka att Direct3D är något vidare bra för oss konsumenter, det låser in oss mot Microsoft och stagnerar utvecklingen med tanke på hur sakta Direct3D kommer med nya versioner och förbättringar som också funkar bara på senaste platform efter Microsoft's behag.

Vad Valve har gjort är att folk har börjat få upp ögonen för OpenGL. De har kommit med Voglperf samt andra verktyg för att analysera prestanda på OpenGL vilket har varit tidigare svårt då inga stora utvecklare tog sig på problemet att faktiskt utveckla verktyg till mer än Direct3D som speltillverkare använder. Mesa är också pågång med att hjälpa utvecklare att få reda på vad varje gpu klarar av för OpenGL extensions med deras GLX_MESA_query_renderer vilket tidigare saknade något bra sätt.

Valve måste inte lansera SteamOS, deras steam-runtime har redan gjort att många spel hittar ut till Linux med över 700 spel idag. Jag väntar dock på grafer från Valve med native OpenGL vs Direct3D i deras spel men det lär komma med Source 2 motorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

AMD visar än en gång att de inte är som fascisterna på nvidia och MS. En av få på marknaden som verkar villa driva tekniken frammåt, istället för att sitta och bakåtsträva med licenser och patent. Tummen upp!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum