Permalänk

Q6600 - motsvarande eller bättre idag?

Så min speldator verkar ha begåt självmord nu under semstern och vägrar starta. All felsökning so far pekar mot cpu eller moderkort.

Då jag inte är en jättegamer och den har klarat alla mina behov än så länge så känner jag inte att jag behöver fläska på. Visst det vore trevligt att köpa riktigt snabba grejer men tyvärr håller inte plånboken med.

Jag vill dock inte gå ner i prestean så kort och gott, vars ligger likhetsstrecket för AMD och Intel? Är det bara att ta första bästa med fyra kärnor/trådar eller bör jag ta en viss modell eller bättre?

Tips uppskattas.

Visa signatur

Stefan Nitsche

Permalänk
Medlem

Antar att du ska ha passande moderkort till det?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Skulle tro en av de enklare i3 eller Pentium dualcore spöar en Q6600 i spel. Det blir ju billigt också. Det enda som är intressant från AMD är FX hexa och octacore. De billigare FX ligger strax över tusenlappen vilket är skapligt prisvärt.

Permalänk

Har du råd så skulle jag rekommendera FX-8320, Kostar drygt 1000:- plus moderkort ca 700:-

Presterar betydligt bättre än Q6600

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av lossah:

Antar att du ska ha passande moderkort till det?

Helt rätt. Därav intresset av både Intel och AMD

Skrivet av H4nsson:

Har du råd så skulle jag rekommendera FX-8320, Kostar drygt 1000:- plus moderkort ca 700:-

Presterar betydligt bättre än Q6600

Fråga: Är det något speciellt jag tjänar på att lägga mig i 700:- prisklassen jämfört med billigare när det gäller moderkort?

Visa signatur

Stefan Nitsche

Permalänk
Medlem

kommer du inte klocka så ta ett moderkort med 970 krets till AMD FX prolle (ASUS M5A97 R2.0 tex) (1700 tex)

vill du vara än mer på budget finns AMD FM2+ (bräda + cpu = 1300 c:a )

de extra 400 är värt det

samtidigt i3 + bräda blir typ samma peng, frågan är kommer du lira spel alls? om inte ta pentium aniversery prollen (http://www.inet.se/produkt/5311088/intel-pentium-anniversary-...)

inte jättestor skillnad http://cpuboss.com/cpus/Intel-G3258-vs-Intel-Core2-Quad-Q6600 men ta en titt på: Passmark (Single Core)

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Core 2 Quad åldrades rätt bra, men en Core i3 räcker för att prestera bättre idag, även i spel som utnyttjar fyra kärnor/trådar
http://www.tomshardware.com/reviews/ivy-bridge-wolfdale-yorkf...

Permalänk
Skrivet av L.T.G:

kommer du inte klocka så ta ett moderkort med 970 krets till AMD FX prolle (ASUS M5A97 R2.0 tex) (1700 tex)

vill du vara än mer på budget finns AMD FM2+ (bräda + cpu = 1300 c:a )

de extra 400 är värt det

samtidigt i3 + bräda blir typ samma peng, frågan är kommer du lira spel alls? om inte ta pentium aniversery prollen (http://www.inet.se/produkt/5311088/intel-pentium-anniversary-...)

inte jättestor skillnad http://cpuboss.com/cpus/Intel-G3258-vs-Intel-Core2-Quad-Q6600 men ta en titt på: Passmark (Single Core)

Jo hela vitsen med maskinen är att spela spel.

Är ingen storspelare men det är kul att ha något som är bättre att spela på än min gamla MacBook Pro.

Är det stor skillnad på i3 och anniversary processorn i spel?

Visa signatur

Stefan Nitsche

Permalänk
Medlem

Måste skaffa nya minnen med till DDR3

Q6600 körde väl på 800/1066 mhz DDr2

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Måste skaffa nya minnen med till DDR3

Q6600 körde väl på 800/1066 mhz DDr2

Jupp. Men det känns ändå lättare att försöka komma billigt undan med en ny plattform än att leta en begagnad processor som passar (alltså en Q6600 eller bättre).

Visa signatur

Stefan Nitsche

Permalänk
Medlem

blir en slant ändå hur du en gör då, sen om du inte har en SSD är det värt pengarna

så enklast är om du bestämmer dig för en summa så får du ta det som gör för det. men räkna med en 2500 - 3000 (mammabräda+ cpu + ram )

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Måste skaffa nya minnen med till DDR3

Q6600 körde väl på 800/1066 mhz DDr2

Måste bara fråga det här och se om jag minns rätt. Var det inte så att Core 2-serien kunde köras med DDR2 eller DDR3 beroende på vilken minneskontroller som satt på moderkortet?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Måste bara fråga det här och se om jag minns rätt. Var det inte så att Core 2-serien kunde köras med DDR2 eller DDR3 beroende på vilken minneskontroller som satt på moderkortet?

Jag har en gammal core2 med ddr3 1600mhz minnen iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepThoughts:

Jo hela vitsen med maskinen är att spela spel.

Är ingen storspelare men det är kul att ha något som är bättre att spela på än min gamla MacBook Pro.

Är det stor skillnad på i3 och anniversary processorn i spel?

I alla spel som utnyttjar mer än 2 kärnor/trådar presterar i3 betydligt bättre.