Datorn vägrar boota efter ''olyckshändelse''

Permalänk

Datorn vägrar boota efter ''olyckshändelse''

(Hittar ingen mer rimligare tråd att skriva detta i)

Ja, iallafall, igår kväll skulle jag uppdatera Windows, så jag gör det, startar om datorn för att sedan stänga av den och sova (vilket var en liten omväg). Men när jag stänger av den och den håller på att laddas etc, så kommer jag åt strömavbrytaren... dum nog som jag är, och nu lyder problemet så här;

När jag startar datorn så kommer ASUS loggan upp ( har ett ASUS H61M-C moderkort) sedan kommer det upp ett 'bindestreck' högst upp i vänstra hörnet och blinkar, detta gör den alltid i ca 5 sekunder sedan startar windows. Men nu håller den på blinka i flera timmar och kommer ingen vart. Vanligtvis när man ska reboota datorn håller man inne strömknappen några sekunder så den stängs av/startar om, men när jag trycker så stängs den av direkt?

Har testat komma in i BIOS men fattar nada,

Någon som kan hjälpa mig?

Som sagt, moderkortet är ett ASUS H16M-C, om det nu undanlättar

Tack på förhand

Visa signatur

LuddeAlajarvi

Permalänk
Medlem

Du har nog lyckats paja någon vital del i operativsystemet. Skapa ett installationsmedia och se om det hjälper att reparera. Har du W7 finns guide och nedladdningslänkar här: SweClockers installationsguide

Stänga av sig direkt vid knapptryck är normalt innan operativsystemets har laddats så det behöver du inte bry dig om.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du har nog lyckats paja någon vital del i operativsystemet. Skapa ett installationsmedia och se om det hjälper att reparera. Har du W7 finns guide och nedladdningslänkar här: SweClockers installationsguide

Stänga av sig direkt vid knapptryck är normalt innan operativsystemets har laddats så det behöver du inte bry dig om.

Oj, glömde nämna, har ju Windows 8.1, om jag nu fixar ett installationsmedia till W8.1, kommer mina saker försvinna från datorn? Fast det ligger ju på hårddisken though..

Visa signatur

LuddeAlajarvi

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeAlajarvi:

Oj, glömde nämna, har ju Windows 8.1, om jag nu fixar ett installationsmedia till W8.1, kommer mina saker försvinna från datorn? Fast det ligger ju på hårddisken though..

Nej, eftersom du bara ska göra en reparation kommer inte något försvinna från disken.

EDIT: Fast jag hade lite fel, man verkar inte kunna få upp reparationsverktyg med ett installationsmedia. Har du tillgång till en annan dator med W8.1 borde du kunna skapa ett reparationsmedia istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, eftersom du bara ska göra en reparation kommer inte något försvinna från disken.

EDIT: Fast jag hade lite fel, man verkar inte kunna få upp reparationsverktyg med ett installationsmedia. Har du tillgång till en annan dator med W8.1 borde du kunna skapa ett reparationsmedia istället.

Har bara skoldatorn, som har windows 7, men har jävligt många dator på jobbet så, kan du förklara hur det går till? Finns det en guide?

Visa signatur

LuddeAlajarvi

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeAlajarvi:

Har bara skoldatorn, som har windows 7, men har jävligt många dator på jobbet så, kan du förklara hur det går till? Finns det en guide?

Har inte koll på W8, men i windows 7 finns det en knapp i kontrollpanelen. "Skapa en systemreparationsskiva"

EDIT: Här fanns en guide verkar det som. http://www.eightforums.com/tutorials/2855-system-repair-disc-...
Automatic repair borde kunna fixa ditt problem. Om inte det skulle räcka kan du försöka reparera bootsektorn manuellt, men det tacklar vi om det skulle behövas.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har inte koll på W8, men i windows 7 finns det en knapp i kontrollpanelen. "Skapa en systemreparationsskiva"
http://i.gyazo.com/c3f3d9a55be5f8ec12f016bf17a768b9.png

EDIT: Här fanns en guide verkar det som. http://www.eightforums.com/tutorials/2855-system-repair-disc-...
Automatic repair borde kunna fixa ditt problem.

Ah, måste jag spara på skiva eller kan man fixa det på USB också? Isåfall hur stor USB?

Visa signatur

LuddeAlajarvi

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeAlajarvi:

Ah, måste jag spara på skiva eller kan man fixa det på USB också? Isåfall hur stor USB?

Minst 256MB står det i guiden, så i princip vilket som helst.

Där fanns även en klar förbättring över W7, att man inte behöver en skiva för systemreparation utan det duger med usb-minne. Jag måste byta snart.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Minst 256MB står det i guiden, så i princip vilket som helst.

Ah, men vad bra, kollar upp det på jobbet på tisdag, hoppningsvis fungerar det, tack för svar!

Visa signatur

LuddeAlajarvi

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Minst 256MB står det i guiden, så i princip vilket som helst.

Där fanns även en klar förbättring över W7, att man inte behöver en skiva för systemreparation utan det duger med usb-minne. Jag måste byta snart.

Efter jag har sparat allt på en USB sticka, ska jag bara köra in den i datorn sedan starta upp den eller vad? Lite svårt när den inte bootar och det enda jag kommer till är BIOS

Visa signatur

LuddeAlajarvi

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeAlajarvi:

Efter jag har sparat allt på en USB sticka, ska jag bara köra in den i datorn sedan starta upp den eller vad? Lite svårt när den inte bootar och det enda jag kommer till är BIOS

När guiden har förberett USB-minnet sätter du in det i din dator och bootar från det. På asus-moderkort har jag för mig att det är ESC eller F12 som man får upp bootmenyn med (borde stå i manualen också). Annars kan du sätta bootordningen i BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Fungerar det inte att reparera Windows installationen så använd en Linux "live cd" för att spara filer som du vill ha kvar. Rekommenderar Ubuntu, 700MB nedladdning och om jag inte mins fel finns mjukvara med på "skivan" att fixa en bootbar usb.
Lycka till!

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.