Permalänk
Medlem

Spela på Eizo FlexScan EV2736W

Hejsan!!

Är det någon som har en EV2736W och kan beskriva hur den är att spela på.
Jag är på jakt efter en ny skärm och tänkte slåtill rejält denna gång på en lite dyrare skärm, fruktansvärt less på min 120hz tn panel. Men är lite rädd att det kommer vara mycket segt/ghosting.. 60hz överlever jag med då ja redan spelar på 60 för att ställa om mej nu lol :)!..

Tack

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Varför vill du byta skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Varför vill du byta skärm?

Fruktansvärt less på dålig bildkvalite. Har nu spelat på 60hz ett par dagar och kan faktiskt vänja mej vid det därav skärm byte.

Visa signatur

ok

Permalänk
Hedersmedlem

Spelar alla möjliga spel inklusive FPS, upplever inga problem alls. Väldigt jämn belysning och mycket lite bleed, men mer än den sPVA jag hade innan (som var i princip kolsvart). Antireflexbehandlingen är också precis lagom och inte överdrivet matt som den kan vara på en del skärmar. Dock är det ju bara min personliga erfarenhet och folk är olika känsliga.

Senaste Wolfenstein var t ex en storartad upplevelse.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Spelar alla möjliga spel inklusive FPS, upplever inga problem alls. Väldigt jämn belysning och mycket lite bleed, men mer än den sPVA jag hade innan (som var i princip kolsvart). Dock är det ju bara min personliga erfarenhet och folk är olika känsliga.

Senaste Wolfenstein var t ex en storartad upplevelse.

Jag har kollat på TFTCentral värkar som att EV2736w är en utav de snabbare ips skärm i 1440p?. Märker du någon ghosting?

Visa signatur

ok

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frankoz:

Jag har kollat på TFTCentral värkar som att EV2736w är en utav de snabbare ips skärm i 1440p?. Märker du någon ghosting?

Nej.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frankoz:

Hejsan!!

Är det någon som har en EV2736W och kan beskriva hur den är att spela på.
Jag är på jakt efter en ny skärm och tänkte slåtill rejält denna gång på en lite dyrare skärm, fruktansvärt less på min 120hz tn panel. Men är lite rädd att det kommer vara mycket segt/ghosting.. 60hz överlever jag med då ja redan spelar på 60 för att ställa om mej nu lol :)!..

Tack

Ghosting behöver du nog inte oroa dig för, Eizo-skärmar har bra overdrive, det är många 120hz-skärmar som har mer ghosting än denna, om du upplever den som seg beror ju på dig, men eftersom du vant dig vid en 60hz redan så kommer den absolut inte kännas segare än den.
Jag har själv valt att avstå 120/144hz hysterin just på grund av att det är nästan enbart TN-paneler i dessa.

Men om du klarar dig med en mindre skärm så har ju Eizo en 23" 120/240hz-skärm med VA-panel, betydligt bättre bild än TN samtidigt som den även har blackscreen insertion för att helt eliminera ghosting och göra bilden skarpare vid snabba rörelser.
http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...

Handen på hjärtat dock så skulle jag personligen inte välja bort en 27" mot en mindre skärm om det inte vore till ett multi-skärms bygge.

Permalänk
Medlem

Är också sugen på den här skärmen men är orolig om det kommer vara eftersläp i tex CS GO!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Ghosting behöver du nog inte oroa dig för, Eizo-skärmar har bra overdrive, det är många 120hz-skärmar som har mer ghosting än denna, om du upplever den som seg beror ju på dig, men eftersom du vant dig vid en 60hz redan så kommer den absolut inte kännas segare än den.
Jag har själv valt att avstå 120/144hz hysterin just på grund av att det är nästan enbart TN-paneler i dessa.

Men om du klarar dig med en mindre skärm så har ju Eizo en 23" 120/240hz-skärm med VA-panel, betydligt bättre bild än TN samtidigt som den även har blackscreen insertion för att helt eliminera ghosting och göra bilden skarpare vid snabba rörelser.
http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...

Handen på hjärtat dock så skulle jag personligen inte välja bort en 27" mot en mindre skärm om det inte vore till ett multi-skärms bygge.

Hade garanterat köpt den om den funnits i 24" eller större med 1440p.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Har ett hett tips! Har själv tittat på den lite, HP ZR2740W 1440P IPS panel. Den har otroligt låg inputlag! Kan vara värt att kolla på.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr2740w_v2.htm

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte6950:

Har ett hett tips! Har själv tittat på den lite, HP ZR2740W 1440P IPS panel. Den har otroligt låg inputlag! Kan vara värt att kolla på.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr2740w_v2.htm

Vettefan, 12ms GtG och en del ghosting och man kan inte ändra overdrive pga avsaknad av OSD på den HP-skärmen. Får man den riktigt billigt och man inte är så kräsen kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vettefan, 12ms GtG och en del ghosting och man kan inte ändra overdrive pga avsaknad av OSD på den HP-skärmen. Får man den riktigt billigt och man inte är så kräsen kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Den ska dock va jävligt bra till spel tydligen! Bara o ändra färger i grafik panelen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt min Eizo EV2736W ett tag. märker helt klart en skillnad mellan min benq och denna när båda körs i 60hz.. Men är MYCKET imponerad på kvalite & färger wow, dock otur med en död pixel precis i mitten :(.

Visa signatur

ok