Hur nollställer man hårddisken?

Permalänk
Medlem

Hur nollställer man hårddisken?

Hej Sweclockers! Helt enkelt, hur gör man?

Permalänk
Medlem

Definiera "nollställa". Om du vill fylla disken med nollor kan du använda killdisk. Vill du bara ta bort partitionstabellen kan du använda "clean" i diskpart.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Lägger i windowsskivan och installerar om windows.

Annars om du inte vill installera om windows kan du partitionera om den genom att söka på "hantera diskutrymme".

http://lmgtfy.com/?q=how+to+erase+your+harddrive

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta min onkunskap men jag är helt enkelt inte bra på datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vipa:

Ni får ursäkta min onkunskap men jag är helt enkelt inte bra på datorer.

Du har fortfarande inte förklarat vad du vill.

Vad är det du vill göra?
Hur ser situationen ut nu?
Hur skall situationen se ut när det du vill göra har hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du har fortfarande inte förklarat vad du vill.

Vad är det du vill göra?
Hur ser situationen ut nu?
Hur skall situationen se ut när det du vill göra har hänt?

Jag vill nollställa hårddisken pga. att jag har diverse privata saker på datorn som jag inte vill att någon ska komma åt om jag säljer datorn.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Partition Wizard 8 Home Edition (gratis) och kör deras wipe diskfunktion och skriver nollor över hela disken.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Själv använder jag Partition Wizard 8 Home Edition (gratis) och kör deras wipe diskfunktion och skriver nollor över hela disken.

Ok, om man skriver över med nollor finns det väl inte en chans i världen att någon kan hitta nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Jag vill nollställa hårddisken pga. att jag har diverse privata saker på datorn som jag inte vill att någon ska komma åt om jag säljer datorn.

Då är det killdisk du vill använda. Det skriver över hela disken med antingen 1, 0 eller lite blandat (har jag för mig) och sedan är det omöjligt att komma åt det som låg på disken innan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Då är det killdisk du vill använda. Det skriver över hela disken med antingen 1, 0 eller lite blandat (har jag för mig) och sedan är det omöjligt att komma åt det som låg på disken innan.

Ok tack ska du ha för svar! Stort tack.

Permalänk
Medlem

Undrar dock en grej bara, räcker det inte med att bara skriva 0 eller ska det helst vara blandat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Undrar dock en grej bara, räcker det inte med att bara skriva 0 eller ska det helst vara blandat?

Låter som om du tänkte sätta dig och skriva nollor för hand... det här programmet ska du använda --> http://www.killdisk.com/eraser.htm
Men jag hoppas att du förstått det själv

Permalänk
Medlem

Det räcker med att skriva över med nollor.

Du kan använda Windows egna diskpart och kommandot "clean all" för att skriva över hela disken med nollor. Killdisk behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Det räcker med att skriva över med nollor.

Du kan använda Windows egna diskpart och kommandot "clean all" för att skriva över hela disken med nollor. Killdisk behövs inte.

Ja det går åxå bra, bara han skiljer på clean och clean all

Permalänk
Medlem

Om du ska sälja datorn till någon och är rädd att de med mjukvara ska kunna återställa dina filer så är 0:or fullt tillräckligt.
Om du däremot har typ CIA efter dig och måste göra dig av med komprometterande data så kanske blandat är bättre, och gärna köra en gång extra för säkerhets skull.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Om du ska sälja datorn till någon och är rädd att de med mjukvara ska kunna återställa dina filer så är 0:or fullt tillräckligt.
Om du däremot har typ CIA efter dig och måste göra dig av med komprometterande data så kanske blandat är bättre, och gärna köra en gång extra för säkerhets skull.

Sweclockers skrev en stor artikel om detta för ett tag sedan. Läs den och få rätt på din fakta

Permalänk
Medlem

sgdisk --zap-all /dev/sda

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag hade använd dd från en gparted live usb tror jag, men kul att veta att diskpart > clean all fungerar

Ccleaner har en funktion, men jag skulle inte tro den är intressant i sammanhanget åtminstone.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Är det en SSD-disk är det bara hammare och mejsel som gäller ifall den nu inte varit krypterad från första byte. Finns ingen garanti att secure erase utförs korrekt.
Personligen skulle jag aldrig sälja en disk begagnad. De kostar några hundralappar att ersätta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Sweclockers skrev en stor artikel om detta för ett tag sedan. Läs den och få rätt på din fakta

Jag har läst den och jag tror att jag slutsatsen var att det är omöjligt, den här myten om att en etta inte riktigt är en etta när den skrivits över.
Kanske var dumt att spä på myten om detta men samtidigt vet vi ju inte vad CIA har för teknologi, eller?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag har inte dragit ner killdisk ännu då jag fick överta pappas laptop men så fort jag vaknat ska jag dra ner killdisk, det enda jag behöver veta är, om man ska skriva över allt med nollor, är det bara att skriva erase all data?

Nu ska jag sova, god natt!

Permalänk
Skrivet av vipa:

Jag vill nollställa hårddisken pga. att jag har diverse privata saker på datorn som jag inte vill att någon ska komma åt om jag säljer datorn.

enkelt sälj inte datorn med Hårddisken. köparen får fixa egen hdd

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Alt 2: sälj datorn utan disk och återanvänd den.

Permalänk
Medlem

Efter en tids övervägande har jag kommit fram till att jag nog ändå ska behålla den, ska börja plugga om ett halvår och då kan det vara bra att ha en reservdator.

Permalänk
Medlem

Glömde en sak föressten, om man nollar hårddisken, måste man installera om windows då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Glömde en sak föressten, om man nollar hårddisken, måste man installera om windows då?

ehh, ja? För windows ligger väl på disken? Hur tänker du nu?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

ehh, ja? För windows ligger väl på disken? Hur tänker du nu?

Vet inte :c Som sagt, rätt kass på datorer.

Permalänk
Skrivet av vipa:

Glömde en sak föressten, om man nollar hårddisken, måste man installera om windows då?

super du bort 1000kr på krogen är pengarna borta

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

sgdisk --zap-all /dev/sda

Detta fyller inte disken med nollor, det tar bara bort partitionstabeller och sådant.

Citat:

Zap (destroy) the GPT and MBR data structures and then exit. This option works much like -z, but as it wipes the MBR as well as the GPT, it's more suitable if you want to repartition a disk after using this option, and completely unsuitable if you've already repartitioned the disk.

Kanske ska tilläggas att detta kommando är något som jag kör på Linux, vilket jag inte är övertygad om att trådskaparen har installerat.

Skulle jag nollstalla disken i Linux (genom att skriva över den med nollor) skulle jag istället köra:

# dd if=/dev/zero of=/dev/sdX iflag=nocache oflag=direct bs=4096

Fler alternativ för att göra detta i Linux finns beskrivet här:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Securely_wipe_disk

Kan vara intressant att läsa även om man inte kör Linux. För övrigt kan det vara smart att köra Linux i det här fallet om man ska radera systemdisken. Man kan ju boota en "live cd" eller "live USB" med Linux och köra kommandona därifrån så slipper man plocka ur hårddisken och sätta den i en annan dator när den ska raderas. Visst man kan boota windows installationsskiva och köra windows-verktyg också om man förderar det. Tycker dock själv att man har bättre verktyg i Linux.

När man sedan fyllt disken med nollor kan det väl vara vettigt att partitionera den och formatera den för annars klagar väl den okunnige genomsnittsköparen att disken är "trasig". Är det en systemdisk får man väl installera något operativsystem så man kan visa att datorn fungerar.