Permalänk
Medlem

4790K klockar inte ner vid idle

Hej!
Min några veckor gamla 4790K vägrar helt plötsligt att klocka ner sig vid låg belastning.
I början gick den så lågt som 900Mhz vid idle och volten var ofta runt 0,9 även vid normala frekvenser.
Nu när jag kollar så ligger den konstant på 4,4Ghz samt att volten pendlar mellan 1,11-1,15 typ.
I UEFI har jag kollat att speedstep är aktiverat och ingen överklockning föreligger. I princip allt står på auto vad gäller frekvenser och spänningar.
Vad kan vara problemet? Är det ASUS AI Suite som jävlas? Tycker det verkar konstigt i så fall då funktionerna där mest handlar om att spara ström, om man inte sysslar med överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

min 4770k bråkar lite på det sättet också, har inte fått den att gå ner sig. burken är inte uppe just nu så kan inte kolla närmare men vad jag kan komma ihåg har den vägrat klocka ner sig och spänning har konstant legat statisk trots adaptive mode.

Permalänk
Medlem

Ni måste ha i windows balanserad läge och inte prestanda läge under energiinställningar. Det är windows som inte tillåter att cpu klockar ner sig.

Min bror hade samma problem när vi byggde en dator för några dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessa:

Ni måste ha i windows balanserad läge och inte prestanda läge under energiinställningar. Det är windows som inte tillåter att cpu klockar ner sig.

Min bror hade samma problem när vi byggde en dator för några dagar sedan.

Ska testa direkt!
Kan dock inte minnas att jag ändrat på detta, men det kan ju vara hänt.

EDIT: I'll be damned, frekvensen gick ner till 800Mhz och spänningen till 0,69 direkt! Tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag har en 4930k och känner samma sak senaste tiden. Så fort jag var i idle så såg jag i aisuite att allt stod väldigt lågt ofta.. numera ser jag sällan en nerclock och då bara i ett kort skede.
Tror mina problem börja med att jag körde nån sån unpark core program för windows så alla mina cores är aktiva konstant.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessa:

Ni måste ha i windows balanserad läge och inte prestanda läge under energiinställningar. Det är windows som inte tillåter att cpu klockar ner sig.

Min bror hade samma problem när vi byggde en dator för några dagar sedan.

tack, ska kika på detta när jag får ihop burken igen.

Permalänk
Medlem

Jag får högre fps utan vsync på alt. några watt lägre strömförbrukning med vsync igång (samma fps) när jag kör balanserad.
Borde inte "hög prestanda" ge bättre fps med vsync av?

Använder windows 7

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av 0skis:

Jag får högre fps utan vsync på alt. några watt lägre strömförbrukning med vsync igång (samma fps) när jag kör balanserad.
Borde inte "hög prestanda" ge bättre fps med vsync av?

Använder windows 7

"Hög prestanda" läget innebär endast att den slår av datorns eventuella strömspar-funktioner. På en stationär dator hjälper det inte ett smack eftersom dess strömsparfunktioner inte påverkar prestandan. Det är en inställning för de bärbara burkarna då vissa m-processorer och grafikkort bara tillåter att CPU/GPU jobbar upp till en viss % under läge balanserat. Säg typ 80%.. Sen får den jobba upp till 100% om du slår på prestanda-läget. Men de begränsningarna finns inte på desktop.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Slå på C-state i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

"Hög prestanda" läget innebär endast att den slår av datorns eventuella strömspar-funktioner. På en stationär dator hjälper det inte ett smack eftersom dess strömsparfunktioner inte påverkar prestandan. Det är en inställning för de bärbara burkarna då vissa m-processorer och grafikkort bara tillåter att CPU/GPU jobbar upp till en viss % under läge balanserat. Säg typ 80%.. Sen får den jobba upp till 100% om du slår på prestanda-läget. Men de begränsningarna finns inte på desktop.

Okej.
Hur förklarar man då det jag beskrev?

Permalänk
Medlem

Den engentliga skillnaden mellan Balanserat och Hög Prestanda är alternativet Minsta Processortillstånd. Det är 5% i balanserat och 100% i Hög Prestanda. Det ter sig uppenbart att detta var vad som orsakade att CPUn alldrig klockade ner.

Skrivet av 0skis:

Jag får högre fps utan vsync på alt. några watt lägre strömförbrukning med vsync igång (samma fps) när jag kör balanserad.
Borde inte "hög prestanda" ge bättre fps med vsync av?

Använder windows 7

Antagligen gör det det ingen större skillnad då din CPU inte är någon flaskhals.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Antagligen gör det det ingen större skillnad då din CPU inte är någon flaskhals.

Precis som du säger är det ingen ''större'' skillnad. Men konstant ett par W lägre effekt(vsync) / några procent högre FPS (vsync av), ligger utanför felmarginalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

Precis som du säger är det ingen ''större'' skillnad. Men konstant ett par W lägre effekt(vsync) / några procent högre FPS (vsync av), ligger utanför felmarginalen.

Fast det hör nog ihop med att grafikkortet stryps när du har vsync aktiverat, alla frames som är utöver skärmens Hz kasseras vilket gör att GPUn belastas mindre. Och mer FPS utan vsync säger sig självt, GPUn begränsas inte då, varpå den också kräver lite mer ström.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Fast det hör nog ihop med att grafikkortet stryps när du har vsync aktiverat, alla frames som är utöver skärmens Hz kasseras vilket gör att GPUn belastas mindre. Och mer FPS utan vsync säger sig självt, GPUn begränsas inte då, varpå den också kräver lite mer ström.

För att förtydliga lite, så visar jag istället med exempel:

Scenario 1: windows prestandaläge, vsync på.
Fps: 75 | Effekt: 120W

Scenario 2: windows prestandaläge, vsync av.
Fps: 150 | Effekt 250W

Scenario 3: windows balanserat läge, vsync på.
Fps: 75 | Effekt 115W

Scenario 4: windows balanserat läge, vsync av
Fps: 160 | Effekt 250W

Alltså jag får antingen fler fps(S4 kontra S2) eller mindre strömförbrukning (S3 kontra S1)

Jag tycker att det är lite konstigt att balanserat skulle vara bättre lämpad för spelande än hög prestanda(som windows dessutom ställer in som standard), även om det är ganska marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

För att förtydliga lite, så visar jag istället med exempel:

Scenario 1: windows prestandaläge, vsync på.
Fps: 75 | Effekt: 120W

Scenario 2: windows prestandaläge, vsync av.
Fps: 150 | Effekt 250W

Scenario 3: windows balanserat läge, vsync på.
Fps: 75 | Effekt 115W

Scenario 4: windows balanserat läge, vsync av
Fps: 160 | Effekt 250W

Alltså jag får antingen fler fps(S4 kontra S2) eller mindre strömförbrukning (S3 kontra S1)

Jag tycker att det är lite konstigt att balanserat skulle vara bättre lämpad för spelande än hög prestanda(som windows dessutom ställer in som standard), även om det är ganska marginellt.

AHA! Ja det var märkligt måste jag erkänna.
Vad händer om du i prestanda-läget ändrar energialternativen så att de är samma som på Balanserat? Eller om du ändrar Balanserat så de är samma som i Prestanda?
Kan ju vara någon inställning som exempelvis låter vissa komponenter gå ner i viloläge så att mer beräkningskraft kan läggas på spelet eller något åt det hållet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0skis:

För att förtydliga lite, så visar jag istället med exempel:

Scenario 1: windows prestandaläge, vsync på.
Fps: 75 | Effekt: 120W

Scenario 2: windows prestandaläge, vsync av.
Fps: 150 | Effekt 250W

Scenario 3: windows balanserat läge, vsync på.
Fps: 75 | Effekt 115W

Scenario 4: windows balanserat läge, vsync av
Fps: 160 | Effekt 250W

Alltså jag får antingen fler fps(S4 kontra S2) eller mindre strömförbrukning (S3 kontra S1)

Jag tycker att det är lite konstigt att balanserat skulle vara bättre lämpad för spelande än hög prestanda(som windows dessutom ställer in som standard), även om det är ganska marginellt.

Hur mätte du? Om du tex. körde en runda BF4 så kan skillnaderna bero på olika scenarion som utspelar sig. Tex. en stridsvagn skjuter iväg en salva som gör att FPSen dimper under ett par sekunder.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds