Missfärgningar på baksida av moderkort

Permalänk
Medlem

Missfärgningar på baksida av moderkort

Jag fick nyligen tag på en 1150 processor och har letat efter ett billigt moderkort efter det. När jag var på netonet i veckan så hittade jag ett i fynd lådan som skulle ha kommit tillbaka på retur. Nu när jag skulle sätta in komponenterna i datorn så ser jag att det är stora missfärgningar på baksidan av moderkortet. Främst vid ram platserna.

Frågan är nu om detta bara är kosmetiska skador?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Jag fick nyligen tag på en 1150 processor och har letat efter ett billigt moderkort efter det. När jag var på netonet i veckan så hittade jag ett i fynd lådan som skulle ha kommit tillbaka på retur. Nu när jag skulle sätta in komponenterna i datorn så ser jag att det är stora missfärgningar på baksidan av moderkortet. Främst vid ram platserna.

http://i.imgur.com/gSfa3lD.jpg

Frågan är nu om detta bara är kosmetiska skador?

Gå tillbaka med det och fråga vad dom kan göra åt det. Jag har gått tillbaka med en returvara och fick en helt ny produkt på direkten.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Skrivet av yugurt:

Jag fick nyligen tag på en 1150 processor och har letat efter ett billigt moderkort efter det. När jag var på netonet i veckan så hittade jag ett i fynd lådan som skulle ha kommit tillbaka på retur. Nu när jag skulle sätta in komponenterna i datorn så ser jag att det är stora missfärgningar på baksidan av moderkortet. Främst vid ram platserna.

http://i.imgur.com/gSfa3lD.jpg

Frågan är nu om detta bara är kosmetiska skador?

Lite svårt att se på bilden då det inte är så högupplöst med jag tycker att det ser ut som att själva kortet har utsatts för en tryckskada eller liknande där plasten har gett vika (knäckts) i moderkortet och det har blivit små sprickor. Jag gissar att det är hållarna för RAM-minnen på andra sidan kortet och att någon varit väldigt hårdhänt. Annars vetefan vad det kan vara.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som en fuktskada.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka med det omgående, vänta inte, det ser ut som om nån fått vätska på det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Chef:

Lite svårt att se på bilden då det inte är så högupplöst med jag tycker att det ser ut som att själva kortet har utsatts för en tryckskada eller liknande där plasten har gett vika (knäckts) i moderkortet och det har blivit små sprickor. Jag gissar att det är hållarna för RAM-minnen på andra sidan kortet och att någon varit väldigt hårdhänt. Annars vetefan vad det kan vara.

Precis. Det kan vara en fuktskada med men cirklarna kring fästpunkterna för ram-slottarna tyder på att det är mer eller mindre knäckt. Jag hade gått tillbaka med det direkt.

Permalänk
Medlem

Tack är påväg till netonet nu så ska vi se hur det går.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som rester efter vanlig tvättvätska som används efter lödningen i fabrik. Har fått många kort med sådant, både grafik- och moderkort. Normalt sett enbart ett kosmetiskt problem och lätt att ta bort om man stör sig på det. Tvättvätskan används för att få bort det istället ofta frätande flussmedlet. Använd isopropanol på en bomullspinne för att gnugga bort. I de fall jag tagit mig tiden att rengöra har det alltid varit ok lödningar och kretskort under.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av yugurt:

Jag fick nyligen tag på en 1150 processor och har letat efter ett billigt moderkort efter det. När jag var på netonet i veckan så hittade jag ett i fynd lådan som skulle ha kommit tillbaka på retur. Nu när jag skulle sätta in komponenterna i datorn så ser jag att det är stora missfärgningar på baksidan av moderkortet. Främst vid ram platserna.

http://i.imgur.com/gSfa3lD.jpg

Frågan är nu om detta bara är kosmetiska skador?

Ser ut som fuktskador. Men svårt att veta. Kul och veta om du får RMA på det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Haft så på många kretskort, är som någon skrev rester från rengöring av flussmedel.
Är bara att köra på.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen bild på det då kortet är monterat, men på baksidan av mitt moderkort, ett g45 z87 Gaming, så ser det ut som att någon har "penslat" baksidan i klarlack. Är det också någonting som har med lödning att göra?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM