Gamingskärm (datorskärm) till PS4an med så bra bild som möjligt!

Permalänk

Gamingskärm (datorskärm) till PS4an med så bra bild som möjligt!

Så jag ska sälja iväg min TV och köpa en liten gamingskärm att ha till min PS4a istället så jag vill ha så lite input lag som möjligt. TV:n har en spelläges-funktion men den gör att bilden blir så dålig så jag kan knappt titta på spelet.

Då undrar jag, vilken skärm passar sig bäst till det? Jag vill ha så bra kvalité på bilden som möjligt men även så lite input lag som möjligt. Vilket är lätt att hitta då det är gamingskärmar vi är ute efter.

Sen undrar jag även hur jag ska connecta? DVI till HDMI har jag hört är bäst för minst lagg osv men jag vet inte.

Ge mig tips!
Tack på förhand!

Visa signatur

Skinnig

Permalänk
Skrivet av Peppeollarn:

Så jag ska sälja iväg min TV och köpa en liten gamingskärm att ha till min PS4a istället så jag vill ha så lite input lag som möjligt. TV:n har en spelläges-funktion men den gör att bilden blir så dålig så jag kan knappt titta på spelet.

Då undrar jag, vilken skärm passar sig bäst till det? Jag vill ha så bra kvalité på bilden som möjligt men även så lite input lag som möjligt. Vilket är lätt att hitta då det är gamingskärmar vi är ute efter.

Sen undrar jag även hur jag ska connecta? DVI till HDMI har jag hört är bäst för minst lagg osv men jag vet inte.

Ge mig tips!
Tack på förhand!

Storlek, budget?

Permalänk

Tänkte mig en 22-24 tummare och en budget på typ 4-6k

Visa signatur

Skinnig

Permalänk
Skrivet av Peppeollarn:

Tänkte mig en 22-24 tummare och en budget på typ 4-6k

Det finns ingen nytta med att spendera så mycket, inte för konsoll.
Om låg input lag är det ABSOLUT viktigaste så skulle jag rekommendera en BenQ av denna typ: http://www.inet.se/produkt/2303534/benq-24-rl2455hm-tn-led-ga...
Om färger kan ta överhand lite i ditt val så skulle jag rekommendera denna Samsung: http://www.inet.se/produkt/2303857/samsung-24-s24d590p-pls-le...

Lycka till!

Permalänk

ska jag lägga mig lägre då? som sagt så vill jag ändå ha bra bild utan input lag. tänkte mig att en datorskärm skulle klara detta.

Visa signatur

Skinnig

Permalänk
Skrivet av Peppeollarn:

ska jag lägga mig lägre då? som sagt så vill jag ändå ha bra bild utan input lag. tänkte mig att en datorskärm skulle klara detta.

Saken är den att datorskärmar i de högre prisklasserna ofta har mer datorspecifika funktioner, som 144hz, 1440p, 4K, IPS etc.
Eftersom du ska använda skärmen till din PS4 så räcker en 1080p skärm, eftersom de flesta PS4-spel inte renderas i ens den upplösningen. Du har inte heller mycket nytta för hög uppdateringsfrekvens, eftersom konsollen bara visar 30/60 fps anyway. Du säger också att låg input lag är mycket viktigt för dig, vilket gör en TN-skärm till ett bättre val än en IPS, som har bättre färger och betraktningsvinklar än den typiska TN men också mer input lag.
Den BenQ-skärmen jag länkade används bla på MLG vid CoD-tävlingarna där, om det nu är någon form av verifiering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppeollarn:

ska jag lägga mig lägre då? som sagt så vill jag ändå ha bra bild utan input lag. tänkte mig att en datorskärm skulle klara detta.

En fördel hade ju klart varit med en skärm som har ULMB, men bara ifall att detta går att ställa på skärmen manuellt. Men det kanske är så att det bara går att ställa i Windows på de skärmarna? Hur fungerar det exempelvis på NEC's gaming skärm (240Hz''aren), någon som vet?

Anledningen till att jag tar upp detta är ju för att fördelen är rätt stor även för de som vill ha ULMB även på sin PS4 (förutsatt att det fungerar). Nästan alla nyare modeller av Sony LCD - TV har Impulse mode som fungerar just på detta sätt. Nackdelen är naturligtvis en något mörkare bild + det faktum att bilden ju faktiskt märkbart blinkar. Men det är inte alla som störs mycket av detta, och med tanke på att rörelseskärpan blir så mycket bättre så tycker många det är värt att ha detta påslaget.

Personligen om det bara gällde för PS4, skulle jag nog kolla upp om det inte finns mindre Sony LCD-tv med just impulse mode funktionen. De har gamingmode men är osäker på om just impulse även finns på dessa 32"are.

http://www.sony.se/electronics/tv-apparater/r480b-r430b-serie...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Om jag ska köpa en tv så vill jag helst ha en liten (32 tum max) som klarar att spela laggfritt UTAN game-mode eller liknande. Tycker bilden blir så fruktansvärd med den inställningen

Visa signatur

Skinnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppeollarn:

Om jag ska köpa en tv så vill jag helst ha en liten (32 tum max) som klarar att spela laggfritt UTAN game-mode eller liknande. Tycker bilden blir så fruktansvärd med den inställningen

Eh, just Sony modellerna är kända för låg input lag (de har i särklass lägst input lag av alla märken). De har inte heller några som helst bildförbättringsfunktioner påslagna i dessa lägen. Det är förmodlingen heller ingen slump, med tanke på att Sony äger Playstationvarumärket. Länken i mitt förra meddelande var just till 32" modeller.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Peppeollarn:

Om jag ska köpa en tv så vill jag helst ha en liten (32 tum max) som klarar att spela laggfritt UTAN game-mode eller liknande. Tycker bilden blir så fruktansvärd med den inställningen

Sony W700 - Lågt inputlag.

Permalänk
Medlem

Härligt med tacksamma människor!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.