Ingen bild efter att jag dammade processorn

Permalänk

Ingen bild efter att jag dammade processorn

Hej. Idag bestämde jag mig för att damma datorn och öppnade upp burken och ser att processorn är helt igentäppt av damm. Så jag plockade loss processorfläkten och rensade den på allt damm, Sedan plockade jag bort processorn och tog bort allt damm runt omkring den. (Jag var försiktig och tog bara på sidorna av processorn. Sen när jag satt tillbaka allting och startar datorn så börjar fläktarna snurra som aldrig förr och lät som fan. Men problemet är att jag inte får någon bild på skärmen. (Jag har trippelkollat att alla sladdar sitter i och så) Innan jag startar datorn så står det "Ingen signal" på skärmen. Men när datorn väl sätts igång så försvinner den rutan och det blir bara helt svart? Någon som vet vad felet kan vara? Börjar bli lite smårädd här för vill helst inte spendera alla mina pengar på en ny processor.

Alla svar uppskattas

Permalänk
Medlem

Hur dammade du av den?

Och har du bytt kylpasta nu då när du monterat av kylaren ifrån processorn.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Hur dammade du av den?

Och har du bytt kylpasta nu då när du monterat av kylaren ifrån processorn.

Använde en dammvippa när jag dammade av allt.

Kylpastan har jag inte bytt ut. Bytte för inte så länge sen.

Permalänk
Medlem

Processorn är med största sannolikhet inte skadad, utan snarare felmonterad. Plocka loss allting igen - sätt tillbaka processorn enligt guide(t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=H3yTF6wqTbg) med ny kylpasta osv.

Edit: hittade en bättre guide: https://www.youtube.com/watch?v=9VSDkB-3st4

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world
Those who understand binary and those who don't

Permalänk
Skrivet av Fullbleedz:

Använde en dammvippa när jag dammade av allt.

Kylpastan har jag inte bytt ut. Bytte för inte så länge sen.

Vid alla lyft av kylare från processor->ny pasta. Spelar ingen roll hur "ny" pastan är. Du kommer få in för mycket skräp och luftbubblor mellan kylaren och CPU annars. Sedan när det gäller "ingen bild". Har du ett dedikerat grafikkort eller kör du på den inbyggda grafiken?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Aecus:

Processorn är med största sannolikhet inte skadad, utan snarare felmonterad. Plocka loss allting igen - sätt tillbaka processorn enligt guide(t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=H3yTF6wqTbg) med ny kylpasta osv.

Edit: hittade en bättre guide: https://www.youtube.com/watch?v=9VSDkB-3st4

Har monterarat ihop den 2 ggr nu. Första gången det inte funka var min första tanke att den var felmoterad så jag plocka isär allt o satte ihop igen. tror inte det är därför

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Vid alla lyft av kylare från processor->ny pasta. Spelar ingen roll hur "ny" pastan är. Du kommer få in för mycket skräp och luftbubblor mellan kylaren och CPU annars. Sedan när det gäller "ingen bild". Har du ett dedikerat grafikkort eller kör du på den inbyggda grafiken?

Får väl gå och köpa ny kylpasta nu då och hoppas på det bästa.

Grafikkortet är det nog inge fel på. Har en GeForce GTX 560Ti

Permalänk
Medlem

Man ska helst använda tryckluft för avdamning, dammvippa kan nog orsaka statisk elektricitet
Man ska aldrig lyfta på CPU i onödan, bara tex när man byter moderkort eller liknade, aldrig annars.
Och man bör alltid byta kylpasta när man lyfter på CPU kylaren.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ser damvippan ut något som denna? I så fall finns risken att något blivit ESD-skadat

Som någon annan sa, så fort man lyfter CPU-kylare = ny pasta. Anledningen till att man bara lägger ett korn i mitten är för att låta den spridas på egen hand för att förhindra luftbubbor mm.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Använde en dammvippa när jag dammade av allt.

Kylpastan har jag inte bytt ut. Bytte för inte så länge sen.

En dammvippa är statisk för att plocka upp damm, det är ingen bra ide överhuvudtaget att ha en sån i närheten av datordelar.

Så nästa gång du ska rengöra så blås bort dammet med antingen tryckluft eller med dina lungor, det senare skapar damm i ansiktet.

Permalänk
Medlem

Skulle med gissa på att CPU sitter fel, och pastan måste naturligtvis tas bort och ny appliceras. Men det där ordet "Dammvippa" sänder rysningar genom kroppen på mig. Sådana brukar vara gjorda för att ladda upp sig med statisk elektricitet för att lättare få med sig dammet, kan säkert lätt bli några tusen volt i en sådan. Det är därför inte omöjligt att det blivit ESD-skada på exempelvis grafikkort, minnen eller moderkort. Har man inte tryckluft och vill använda något alternativt, så bör man använda en lätt fuktad pensel.

Hoppas verkligen för TS skull att det bara är en ny applicering av CPU/kylpasta som behövs.
Fortsätter problemet med ingen bild, så prova ta ur minnena och testa ett i taget. Minneskretsar är oerhört känsliga för ESD. Hjälper inte det så prova att låna minnen och eventuellt en annan GPU att testa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Använde en dammvippa när jag dammade av allt.

Kylpastan har jag inte bytt ut. Bytte för inte så länge sen.

This kills the CPU.

Permalänk
Medlem

Jag dammade av mitt skrivbord med en dammvippa en dag och kom åt metallramen på mitt tangentbord. Datorn fick spel och hamnade i en bootloop tills jag kopplade ur nätagget. Tänk då en dammvippa över prolle och mb. Hemska tanke.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk

Här är dammvippan jag använde.

Stråna är typ som bomullstrådar

Permalänk
Rekordmedlem

Endera har du fått esd skador eller så kan du ha skadat nått rent mekaniskt eller kanske har du borstat ner damm i sockeln om du tog bort cpun innan du rengjorde, har du provat ta ur minnena och prova ett i taget och se om det påverkar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har ingen i din närhet som är duktig på datorer som kan hjälpa dig att felsöka?

Permalänk
Medlem

Tror inte det har med kylpastan att göra, jag har satt om min kylare 6-8 gånger senaste året och aldrig brytt mig för att byta pasta, visst den går lite varmare än vanligt men det är inte så att den inte startar pga det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Har nu vart och köpt ny kylpasta. Provar lägga på nytt och hoppas på det bästa

Permalänk

Hur kan det bli ESD skador på komponenterna om jag bara har använt en bomullsvippa. För vad jag vet så leder inte bomull någon ström

Permalänk
Rekordmedlem

Det är isolatorer som blir statiskt uppladdade, men har du kollat om du böjt några ben i sockeln eller fått in damm där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Fullbleedz:

Får väl gå och köpa ny kylpasta nu då och hoppas på det bästa.

Grafikkortet är det nog inge fel på. Har en GeForce GTX 560Ti

När du lyfte CPUn och satte tillbaks den kan det ju vara som en "nyinstallation". Pröva att koppla bildskärmen till moderkortets ena bildutgång och kolla om du får bild där.
Får du bild där, avinstallera grafikkortets drivrutiner och gör en ominstallation av dessa. Kan ju vara så enkelt att systemet fått hicka av att du lyfte CPUn.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

När du lyfte CPUn och satte tillbaks den kan det ju vara som en "nyinstallation". Pröva att koppla bildskärmen till moderkortets ena bildutgång och kolla om du får bild där.
Får du bild där, avinstallera grafikkortets drivrutiner och gör en ominstallation av dessa. Kan ju vara så enkelt att systemet fått hicka av att du lyfte CPUn.

Provade att koppla i bildskärmskabeln i moderkortet istället och allting gick igång. Var tvungen att repaira datorn bara. Så tror att det var grafikkortet som hakade upp sig eller nåt.

Håller på att försöka installera drivhetsrutinerna till min Geforce gtx 560 Ti men får bara samma error hela tiden där det står "This graphics driver could not find compatible graphics hardware". Någon som vet vad jag kan göra för att fixa det?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara så att grafikkortet har gått sönder, men du kan ju ta loss och montera om det om du inte redan gjort det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag tror du har skadat någon cpu pins i socket tror inte att processorn är fel monterad eller så utan, mer att moderkortet är skadat. använd tryckluft nästa gång vid damm i datorn.

jag vet massa folk är så oförsiktiga när dom byter processor eller håller på med annat, så dom skadar sina pinnar i socket det är bevis på okunnighet eller slarv innan dom lärt sig en läxa

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du läser igenom följande innan du öppnar chassit igen,
http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Permalänk
Avstängd

Sitter hdmi sladden i moderkortet eller in i GPun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fullbleedz:

Provade att koppla i bildskärmskabeln i moderkortet istället och allting gick igång. Var tvungen att repaira datorn bara. Så tror att det var grafikkortet som hakade upp sig eller nåt.

Håller på att försöka installera drivhetsrutinerna till min Geforce gtx 560 Ti men får bara samma error hela tiden där det står "This graphics driver could not find compatible graphics hardware". Någon som vet vad jag kan göra för att fixa det?

Antar att du löst det eftersom det inte svarats här sedan i förrgår, men om inte - har du kollat i Enhetshanteraren ifall grafikkortet visas där? Avinstallerade du grafikdrivrutinerna innan du försökte installera senaste på nytt?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Skrivet av Fullbleedz:

Provade att koppla i bildskärmskabeln i moderkortet istället och allting gick igång. Var tvungen att repaira datorn bara. Så tror att det var grafikkortet som hakade upp sig eller nåt.

Håller på att försöka installera drivhetsrutinerna till min Geforce gtx 560 Ti men får bara samma error hela tiden där det står "This graphics driver could not find compatible graphics hardware". Någon som vet vad jag kan göra för att fixa det?

Kolla så alla ström sladdar är i till grafikkortet, så ingen glappar eller så. Spinner fläktarna igång på grafikkortet eller är det helt dött?

Prova att sätta det i en annan PCI-E slot.