Permalänk
Medlem

8-pins kontakt - 4-pins kabel!

Hej!

Köpte ett stock 400W PSU idag för att bygga mig en mediaserver. Men nu när jag ska sätta ihop apparaten så ser jag till min fasa (?) att moderkortet har en kontakt vid processorn där det står EATX, 12v. Det är en kontakt med 8 pinnar, men på kablaget finns det bara en vit kontakt med 4 pinnar... Kommer det att fungera? Jag antar att kontakten har 8pinnar för att om det behövs mer ström så ska det gå att koppla ihop?

Men jag är osäker och vill gärna veta innan jag slår på strömmen!

Permalänk

Många gånger används bara alla 8 pinnar då man har tänkt klocka sin processor och enbart 4 pinnar ska användas om du inte har en värtstingprolle.

Permalänk
Medlem

Har en Q8200...

Permalänk
Skrivet av karhart:

Hej!

Köpte ett stock 400W PSU idag för att bygga mig en mediaserver. Men nu när jag ska sätta ihop apparaten så ser jag till min fasa (?) att moderkortet har en kontakt vid processorn där det står EATX, 12v. Det är en kontakt med 8 pinnar, men på kablaget finns det bara en vit kontakt med 4 pinnar... Kommer det att fungera? Jag antar att kontakten har 8pinnar för att om det behövs mer ström så ska det gå att koppla ihop?

Men jag är osäker och vill gärna veta innan jag slår på strömmen!

En Q8200 kommer klara sig utmärkt på 4pin så länge du inte ska överklocka mer än lite.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nätaggregat är det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kör med en sådan här så har du "löst" problemet: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
(Fungerar så länge du inte överbelastar 12V skenan, fungerade utmärkt för mig...)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertsen:

Kör med en sådan här så har du "löst" problemet: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
(Fungerar så länge du inte överbelastar 12V skenan, fungerade utmärkt för mig...)

Hur menar du att en sådan adapter skulle hjälpa något? Den tillför bara ytterligare kontaktytor som kan ge glapp och spänningsfall och innebär alltså en försämring än 4-stift direkt. Alla 12V-pinnarna i uttaget är ändå ihopkopplade i moderkortets kretskort och flaskhalsen med 4 kablar från nätagget är ju kvar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur menar du att en sådan adapter skulle hjälpa något? Den tillför bara ytterligare kontaktytor som kan ge glapp och spänningsfall och innebär alltså en försämring än 4-stift direkt. Alla 12V-pinnarna i uttaget är ändå ihopkopplade i moderkortets kretskort och flaskhalsen med 4 kablar från nätagget är ju kvar.

Såg du citattecknen på "löst"...det var om man känner sig tryggare med att "fylla upp" alla stift...
Och ja, jag är väl medveten om att alla 12V är ihopkopplade - därför skrev jag "så länge du inte överbelastar 12V skenan"...

Att kontaktytan skulle ge spänningsfall som skulle ge en försämring på 12V är högst osannolikt om man inte befinner sig i en miljö som får kontaktdonen att oxidera - men då har man nog andra problem än ett spänningsfall på 12V skenan...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertsen:

Såg du citattecknen på "löst"...om man känner sig tryggare med att "fylla upp" alla stift...
Och ja, jag är väl medveten om att alla 12V är ihopkopplade - därför skrev jag "så länge du inte överbelastar 12V skenan"...

Att kontaktytan skulle ge spänningsfall som skulle ge en försämring är högst osannolikt om man inte befinner sig i en miljö som får kontaktdonen att oxidera - men då har man nog andra problem än ett spänningsfall på 12V skenan...

Varför denna "rage" från din sida?

"Rage"? Hur menar du? Jag bara tycker att det är onödigt att lägga pengar på en adapter som inte gör något bättre utan enbart tillför extra kontaktresistans.

Jag kanske kunde uttryckt mig med sammetslen ton, men jag tycker det viktigaste är att hjälpa till och ge rätt information i forumet, och då är det oftast där min fokus ligger. Tog du illa vid dig är jag ledsen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Slå på strömmen, inget konstigt kommer hända!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Rage"? Hur menar du? Jag bara tycker att det är onödigt att lägga pengar på en adapter som inte gör något bättre utan enbart tillför extra kontaktresistans.

Jag kanske kunde uttryckt mig med sammetslen ton, men jag tycker det viktigaste är att hjälpa till och ge rätt information i forumet, och då är det oftast där min fokus ligger. Tog du illa vid dig är jag ledsen.

Som du kanske ser så redigerade jag bort den skrivningen direkt efter jag publicerade min kommentar, jag skrev den i affekt efter att ha läst din kommentar och tyckte den var provocerande.

Det som provocerade mig var att mitt svar inte verkade vara rätt - min avsikt var bara att visa TS att det fanns tekniska lösningar på det problem han beskrev.

Likt dig var bara min avsikt att "hjälpa till"...