Mina RAM fungerar separat men inte tillsammans (helt plötsligt). Kan nån ge mig tips för att åtgärda detta?

Permalänk
Medlem

Mina RAM fungerar separat men inte tillsammans (helt plötsligt). Kan nån ge mig tips för att åtgärda detta?

Hej!

Häromdagen började min dator att hänga sig när jag spelade eller surfade. Ibland ville den inte boota upp direkt efteråt. Jag läste på nätet om vad som kunde vara felet och det fick mig att tro att det är mina RAM som strular. Jag hade inte ändrat något i datorn och har kört med detta i ca 2 år utan strul.

Jag tankade hem memtest (sp?) och testade minnena tillsammans (slot 1 och 3) och först kom det upp en massa error vilket slutade med att datorn hängde sig.

Nästa steg var att testa varje minne för sig med hjälp av memtest. De klarade sig utan ett enda fel, detta gjordes i slot 1. Jag spelade i ca 30 minuter med varje minne i utan att datorn hängde sig.

Därefter satte jag minnena i slot 2 och 4 och körde memtest. Båda gångerna hängde det sig.

Nu undrar jag vad som kan vara felet och om det finns nått mer att göra. Kan det vara så att ett av minnena har gått sönder utan att det märks i memtest? Är det moderkortet som är kasst?

Specs:
Moderkort - ASROCK Z68 Extreme3 Gen3
Processor - Intel i5
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9
Nätagg: Corsair TX750
GFX: Zotac Geforce 560ti 448 core

Ni får ha överseende med hur jag uttrycker mig. Jag är en lekman på området.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att en RAM-slot är paj.

Permalänk
Medlem

Borde inte två slots vara paj då? Eftersom jag har testat i 1 och 3 och 2 och 4.

Permalänk

Fötrök få tag i en tredje RAM-sticka och använd uteslutningsmetoden för att se vilken stickas närvaro som alltid leder till error. Kassera därefter den stickan för den är sönder och det finns inget man kan göra för att laga den. Det blir så ibland att fel på stickor endast visar sig när man kör flera stickor tillsammans eftersom det ökar belastningen på minnesbussen.

EDIT: Du kan förstås också testa stickorna i ett separat moderkort för att med 100% säkerhet utesluta att det skulle vara något fel på moderkortet.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla först att minnena ska vara placerade så som du säger, dvs 1/3 resp 2/4.

Edit: Läste inte tillräckligt noga. Never mind

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyly303:

Borde inte två slots vara paj då? Eftersom jag har testat i 1 och 3 och 2 och 4.

Nej en kan vara dålig medans den andra funkar på kanalen.

Kontrollera att du har rätt inställningar när du kör båda i BIOS innan du kör memtest.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyly303:

Borde inte två slots vara paj då? Eftersom jag har testat i 1 och 3 och 2 och 4.

0, 1, 2, 3 eller 4 slots kan teoretiskt sett vara paj. Vad jag ville påpeka va att du inte verkade ha tänkt på att även RAM-slots kan gå sönder, inte bara själva RAM-modulerna.

Permalänk
Inaktiv

Använder du esd armband när du mekar i datorn?
Har du inte det så kan det vara en esd skada som visar sig nu.

Permalänk

Hur många passes körde du per sticka i memtest?

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Använder inget sådant armand tyvärr.

Jag körde bara test en gång per minne, trodde det räckte.

Har nu testat köra med ett minne i taget. Efter ca 5 timmar hängde sig datorn på samma sätt som innan. Har pluggat i det andra istället. Har fungerat felfritt i ca 5 timmar. Kan det vara så att det ena minnet är keff även om det funkade i memtest?'

edit: Tack för alla svar - det är uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyly303:

Använder inget sådant armand tyvärr.

Jag körde bara test en gång per minne, trodde det räckte.

Har nu testat köra med ett minne i taget. Efter ca 5 timmar hängde sig datorn på samma sätt som innan. Har pluggat i det andra istället. Har fungerat felfritt i ca 5 timmar. Kan det vara så att det ena minnet är keff även om det funkade i memtest?'

edit: Tack för alla svar - det är uppskattat!

Hur skyddar du mot ESD då? Du bör använda ett armband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyly303:

Kan det vara så att det ena minnet är keff även om det funkade i memtest?'

Ja, tyvärr kan inte memtest testa allt minnet. Vissa adresser reserveras alltid för bios datastrukturer. Om dom adresserna är trasiga komme hela systemet krascha efter ett tag. Dessa adresser är samma mellan reboots så om du flyttar runt dina dimm kan memtest testa minne det annars inte skulle kunna.

Lite mer info vore bra. Har du gjort en bios reset to optimized default innan testen. Gör det annars. Vilka adresser rapporterar memtest som trasiga? Är det alltid samma adresser eller får du olika adresser om du flyttar runt pinnarna. Vilken version av memtest kör du? Används den senaste versionen från memtests hemsida (5.01) och använd den förkompilerade versionen som finns där. Använd inte förkompilerad version från linux distributioner. Det har tidigare funnits buggar som get false positives i ubuntus version. Vilket test är det som failar? Är det alla test eller bara några få? Vilken bitmask har felen? Är samtliga bits i byten trasig eller bara några få?

Permalänk

Kolla bios så dom får 1.65v och inte 1.5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Ja, tyvärr kan inte memtest testa allt minnet. Vissa adresser reserveras alltid för bios datastrukturer. Om dom adresserna är trasiga komme hela systemet krascha efter ett tag. Dessa adresser är samma mellan reboots så om du flyttar runt dina dimm kan memtest testa minne det annars inte skulle kunna.

Lite mer info vore bra. Har du gjort en bios reset to optimized default innan testen. Gör det annars. Vilka adresser rapporterar memtest som trasiga? Är det alltid samma adresser eller får du olika adresser om du flyttar runt pinnarna. Vilken version av memtest kör du? Används den senaste versionen från memtests hemsida (5.01) och använd den förkompilerade versionen som finns där. Använd inte förkompilerad version från linux distributioner. Det har tidigare funnits buggar som get false positives i ubuntus version. Vilket test är det som failar? Är det alla test eller bara några få? Vilken bitmask har felen? Är samtliga bits i byten trasig eller bara några få?

Har inte gjort en bios reset. Finns det som val inne i biosen? Eller är det då man drar ur batteriet? När jag testade minnet så kom det upp en halv skärm med feladresser innan det hängde sig. Jag använder 5.01 av memtest. Det testet som failar är när jag kör minnena tillsammans och då har kört testet med minnena i 1 och 3 och 2 och 4. Båda gångerna hängde sig datorn. Bitmask vet jag inte vad det är, kan inte heller svara på om samtliga bits eller bara några få är sönder. Jag är som sagt lekman på området...... använde t.ex inget armband

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Kolla bios så dom får 1.65v och inte 1.5

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inställt på auto och det gav 1,67 vid det tillfället.