Permalänk
Medlem

Cpu-clock crashar gpu-drivrutiner (?)

Hej där!

Förra veckan beställde jag hem en Noctua Nh-U14s processor-kylare och klockade min processor till 4.5ghz stabilt vid 1.350v.
Processorn gick sedan igenom en 12h prime95 stresstest utan problem. Däremot när jag sedan började lira spel så började jag få ett fel i form av att skärmen blev svart och började blinka, och sedan kom det upp att grafikkortsdrivrutinen crashat. Detta i Cs-go (tre gånger på.. 15h speltid) Har aldrig hänt innan processor-klocken.

Temperaturerna är det heller inget fel på. Cirka 50-60'c för processorn i Load och cirka 60'C för grafikkortet.

Någon som har någon aning vad detta kan bero på? Delarna som sitter i datorn finns i signaturen.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tesked:

Hej där!

Förra veckan beställde jag hem en Noctua Nh-U14s processor-kylare och klockade min processor till 4.5ghz stabilt vid 1.350v.
Processorn gick sedan igenom en 12h prime95 stresstest utan problem. Däremot när jag sedan började lira spel så började jag få ett fel i form av att skärmen blev svart och började blinka, och sedan kom det upp att grafikkortsdrivrutinen crashat. Detta i Cs-go (tre gånger på.. 15h speltid) Har aldrig hänt innan processor-klocken.

Temperaturerna är det heller inget fel på. Cirka 50-60'c för processorn i Load och cirka 60'C för grafikkortet.

Någon som har någon aning vad detta kan bero på? Delarna som sitter i datorn finns i signaturen.

Svaret är hur lätt som helst. Din CPU är inte stabil.
12h i Prime95 betyder inte att processorn är stabil. Måste köra flera olika tester, XTU (Intel burn test) är bra för CPU beräkningsstabilitet. Prime är bättre för IMC & L3. Kör en kombination och det enda som verkligen är det godkända testet är att du drar en hård och tung runda "real-world usage", dvs spelar spel och dylikt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Har moderkortet tillräcklig strömförsörjning och byggt för dubbla överklockningar? Alla 8-pinnar anslutna vid CPU? Med både överklockad CPU och överklockad högeffekts-GPU så ökar belastningen på moderkortet avsevärt och det kanske helt enkelt inte orkar med att leverera stabil spänning.

Om du inte använder adaptrar någonstans, alla strömkablar används fullt ut (alltså 8 istället för 4 vid CPU) och du kontrollerat att samtliga kontakter sitter 100% (inget glapp, inga missfärgningar eller kraftig värme) så tror jag att moderkortet inte orkar med.

Förvisso går PCIE-banorna till CPU också så man kan tänka sig att den delen av CPU är instabil även om prime95 inte visar fel. Testa med fler program för att vara säker på stabil överklockning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Svaret är hur lätt som helst. Din CPU är inte stabil.
12h i Prime95 betyder inte att processorn är stabil. Måste köra flera olika tester, XTU (Intel burn test) är bra för CPU beräkningsstabilitet. Prime är bättre för IMC & L3. Kör en kombination och det enda som verkligen är det godkända testet är att du drar en hård och tung runda "real-world usage", dvs spelar spel och dylikt.

Kört aida65 också, och heller inga problem där. Det som jag även tycker är konstigt är att det som sagt bara kommer ibland. Läst mig till lite att vissa fått liknande problem med någon ram-inställning i bios där det normalt ligger på "1.500" men kan i vissa fall behövas 1.650" någonting. Vet inte vad inställningen heter då jag inte är vid datorn just nu. Något att påpeka är också att problem uppkommer vid någon snabbare rörelser så som att man dödas och killcamen kommer på.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har moderkortet tillräcklig strömförsörjning och byggt för dubbla överklockningar? Alla 8-pinnar anslutna vid CPU? Med både överklockad CPU och överklockad högeffekts-GPU så ökar belastningen på moderkortet avsevärt och det kanske helt enkelt inte orkar med att leverera stabil spänning.

Om du inte använder adaptrar någonstans, alla strömkablar används fullt ut (alltså 8 istället för 4 vid CPU) och du kontrollerat att samtliga kontakter sitter 100% (inget glapp, inga missfärgningar eller kraftig värme) så tror jag att moderkortet inte orkar med.

Förvisso går PCIE-banorna till CPU också så man kan tänka sig att den delen av CPU är instabil även om prime95 inte visar fel. Testa med fler program för att vara säker på stabil överklockning.

Vad jag läst mig till ska moderkortet enligt review ha väldigt bra potential för dubbla överklockningar. Och hela systemet drivs av en 850w nätagg, så där tror jag heller inte det ska vara några problem. Alla strömkablar sitter korrekt i och ej heller några adaptrar. Kan inte vara någon inställning någonstans som får detta att hända, då det trotsallt inte händer särskilt ofta? Vad jag förstått så finns det massvis av olika inställningar som i princip gör samma sak(?). Intel Speedstep och C1E osv, och jag har Intel speedstep på. Kan det ha något med det att göra?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Hej där!

Förra veckan beställde jag hem en Noctua Nh-U14s processor-kylare och klockade min processor till 4.5ghz stabilt vid 1.350v.
Processorn gick sedan igenom en 12h prime95 stresstest utan problem. Däremot när jag sedan började lira spel så började jag få ett fel i form av att skärmen blev svart och började blinka, och sedan kom det upp att grafikkortsdrivrutinen crashat. Detta i Cs-go (tre gånger på.. 15h speltid) Har aldrig hänt innan processor-klocken.

Temperaturerna är det heller inget fel på. Cirka 50-60'c för processorn i Load och cirka 60'C för grafikkortet.

Någon som har någon aning vad detta kan bero på? Delarna som sitter i datorn finns i signaturen.

Vad har du för Windowsversion?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Vad har du för Windowsversion?

Hm, Window 7 64bit. Home eller professional kommer jag inte ihåg.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, Aida64, Prime95 osv i all ära men testa klocken i spel och andra program istället. Jag ser ingen poäng med att testa en cpu/gpu-klock i syntetiska program och laster. Enda vitsen med det (i mitt tycke) är om du använder datorn i arbete, då vill du inte att den ska säcka ihop och arbete eventuellt gå förlorat.

1.350V känns dessutom något högt, jag har nog gått ned 100Mhz för att försöka hålla spänningen under 1.320V åtminstone.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Hej där!

Förra veckan beställde jag hem en Noctua Nh-U14s processor-kylare och klockade min processor till 4.5ghz stabilt vid 1.350v.
Processorn gick sedan igenom en 12h prime95 stresstest utan problem. Däremot när jag sedan började lira spel så började jag få ett fel i form av att skärmen blev svart och började blinka, och sedan kom det upp att grafikkortsdrivrutinen crashat. Detta i Cs-go (tre gånger på.. 15h speltid) Har aldrig hänt innan processor-klocken.

Temperaturerna är det heller inget fel på. Cirka 50-60'c för processorn i Load och cirka 60'C för grafikkortet.

Någon som har någon aning vad detta kan bero på? Delarna som sitter i datorn finns i signaturen.

Prova att öka spänningen till CPU eller att sänka klocken ett snäpp. Datorn är inte stabil i nuvarande konfiguration. Ostabil CPU kan yttra sig på många olika sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Helt ärligt, Aida64, Prime95 osv i all ära men testa klocken i spel och andra program istället. Jag ser ingen poäng med att testa en cpu/gpu-klock i syntetiska program och laster. Enda vitsen med det (i mitt tycke) är om du använder datorn i arbete, då vill du inte att den ska säcka ihop och arbete eventuellt gå förlorat.

1.350V känns dessutom något högt, jag har nog gått ned 100Mhz för att försöka hålla spänningen under 1.320V åtminstone.

Väldigt sant. Är väl bara för att få en aning om vilken pålastning den klarar av. Det svåra i detta fallet med att "prova klocken i spel" är ju att det trotsallt bara hänt totalt 3gånger på cirka 15h speltid.

Hm, är det högt? Som jag fattat av att överklockningsguiden här på sweclockers och på overclock.net är att det fortfarande är en ganska låg volt?
Sen är jag ju väldigt grön på det här med överklockning. Men då temperaturerna ligger på 50-60'C vid load så borde väl inte volten vara något problem?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Prova att öka spänningen till CPU eller att sänka klocken ett snäpp. Datorn är inte stabil i nuvarande konfiguration. Ostabil CPU kan yttra sig på många olika sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Får prova det! Kanske ska nöja med mig 4.4ghz.

Förövrigt så skiljer sig volten i bios gentemot Cpu-z med ungefär 0.020v. Vilket ska man egentligen gå efter? Bios eller Cpu-z?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du kan testa att flasha in ett nytt bios i grafikkortet och ge det lite högre spänning. Alternativt testa med ett annat bios.
Men om det är stabilt på 4.4Ghz så är det kanske lättare. Prestandamässigt tror jag inte du kommer märka någon skilland mellan 4.4Ghz och 4.5Ghz

1.320v är inte för högt. Tror max ligger runt 1.5v.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tesked:

Väldigt sant. Är väl bara för att få en aning om vilken pålastning den klarar av. Det svåra i detta fallet med att "prova klocken i spel" är ju att det trotsallt bara hänt totalt 3gånger på cirka 15h speltid.

Hm, är det högt? Som jag fattat av att överklockningsguiden här på sweclockers och på overclock.net är att det fortfarande är en ganska låg volt spänning?
Sen är jag ju väldigt grön på det här med överklockning. Men då temperaturerna ligger på 50-60'C vid load så borde väl inte volten spänningen vara något problem?

Ja, tycker du att systemet är stabilt och tillfredsställande så kör vidare som det är nu. Själv hade jag inte varit nöjd om datorn kraschade var 5 timma sedan jag klockat processorn ;). Detta även om det är stabilt i syntetiska belastningstester. Så jag tycker väl snarare tvärt om att det är ganska enkelt i det här fallet. Systemet är inte stabilt nog för vardagsbruk.

Det är inte helt ovanligt att spänningen inte håller sig lika stabil när både grafikkort och processor belastas samtidigt.

Temperaturerna ser väl däremot vettiga ut. Spänningsintervallen för sandy bridge kan jag däremot inte utantill.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Hm, Window 7 64bit. Home eller professional kommer jag inte ihåg.

Ok, jag fick nämligen problem med OC när jag uppdaterade Windows 8.1 det var därför jag undrade.

Jag har nu skaffat en Pentium G3258 och där strulade Intel smart connect med OC, så fort jag avinstallerade det så slutade grafikdrivisarna att krasha. Vet inte vad du kör för program men kanske något bakgrundsprogram strular? Om du t.ex. har något program som övervakar CPU eller chipset eller liknande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Du kan testa att flasha in ett nytt bios i grafikkortet och ge det lite högre spänning. Alternativt testa med ett annat bios.
Men om det är stabilt på 4.4Ghz så är det kanske lättare. Prestandamässigt tror jag inte du kommer märka någon skilland mellan 4.4Ghz och 4.5Ghz

1.320v är inte för högt. Tror max ligger runt 1.5v.

Har flashat grafikkiortet med Skynet's bios

Skrivet av Söderbäck:

Ja, tycker du att systemet är stabilt och tillfredsställande så kör vidare som det är nu. Själv hade jag inte varit nöjd om datorn kraschade var 5 timma sedan jag klockat processorn ;). Detta även om det är stabilt i syntetiska belastningstester. Så jag tycker väl snarare tvärt om att det är ganska enkelt i det här fallet. Systemet är inte stabilt nog för vardagsbruk ;).

Det är inte helt ovanligt att spänningen inte håller sig lika stabil när både grafikkort och processor belastas samtidigt.

Temperaturerna ser väl däremot vettiga ut. Spänningsintervallen för sandy bridge kan jag däremot inte utantill ;).

Haha nej, det tycker jag ju inte heller. En annan grej att påpeka är dock även att datorn även kan "återhämta sig" efter drivisen "crashat". Alltså skärmen dör blir svart, blinkar några gånger på powerknappen och går sedan fortsätta att köra.

Får sätta mig med detta ikväll och prova att klocka ner den till 4.4ghz. Inga andra inställningar detta kan bero på? Turbo-lägen, power-saving lägen eller liknande? Då det som sagt inte händer särskilt ofta.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Ok, jag fick nämligen problem med OC när jag uppdaterade Windows 8.1 det var därför jag undrade.

Jag har nu skaffat en Pentium G3258 och där strulade Intel smart connect med OC, så fort jag avinstallerade det så slutade grafikdrivisarna att krasha. Vet inte vad du kör för program men kanske något bakgrundsprogram strular? Om du t.ex. har något program som övervakar CPU eller chipset eller liknande?

Oh okej! Nej, jag har inte gjort något annat än att höja multipliern till x45, och volten därefter samt ställt in resterande inställningar efter guiden här på sweclockers. Program som Cpu-z har varit avstängda när jag spelat

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tesked:

Haha nej, det tycker jag ju inte heller. En annan grej att påpeka är dock även att datorn även kan "återhämta sig" efter drivisen "crashat". Alltså skärmen dör blir svart, blinkar några gånger på powerknappen och går sedan fortsätta att köra.

Får sätta mig med detta ikväll och prova att klocka ner den till 4.4ghz. Inga andra inställningar detta kan bero på? Turbo-lägen, power-saving lägen eller liknande? Då det som sagt inte händer särskilt ofta.

Hehe. Jo det kan väl beror på fler inställningar som du säger. Det är väl där de mer ambitiösa överklockarna kan vinna lite extra mark. Bara att sätta sig och läsa på lite mer och testa testa testa. Halva nöjet ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Väldigt sant. Är väl bara för att få en aning om vilken pålastning den klarar av. Det svåra i detta fallet med att "prova klocken i spel" är ju att det trotsallt bara hänt totalt 3gånger på cirka 15h speltid.

Hm, är det högt? Som jag fattat av att överklockningsguiden här på sweclockers och på overclock.net är att det fortfarande är en ganska låg volt?
Sen är jag ju väldigt grön på det här med överklockning. Men då temperaturerna ligger på 50-60'C vid load så borde väl inte volten vara något problem?

Absolut. Man kan köra en syntetisk test i kanske 15min-30min. Fungerar det där, testa vidare i de mest systemkrävande spelen du spelar. Funkar det 2-3h även där så kan du antagligen klara dig utan problem i framtiden, därmed inte sagt att det klrarar sig helt. Men att skärmen blinkar svart låter lite konstigt, en instabil klock brukar i de flesta fallen leda till en BDOS eller att systemet helt stannar av mina erfarenheter.

Om det är grafikkortsdrivrutinerna som slutar svara så känns det som om det kan vara något där också? Har aldrig varit med om att skärmen börjat blinka för mig iaf när cpu-klock varit instabil

Nej, tempsen är absolut ingen fara! Spänningen däremot innebär ett högre degradering, dvs att kör man för hög spänning för längre så kommer den till slut inte orka med samma klock i framtiden utan att matas med ännu mer spänning. Det här beror givetvis på hur länge man tänkt köra på samma utan att uppgradera, ska du inte ha den längre än två-tre år till så är nog 1.35V rätt safe

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Blinkar skärmen svart och drivrutinerna slutat svara är det garanterat kortet som bråkar och inte instabil klock på cpu Kör själv skyn3t's bios och klockat rätt friskt sedan jag satt på ett 670

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Absolut. Man kan köra en syntetisk test i kanske 15min-30min. Fungerar det där, testa vidare i de mest systemkrävande spelen du spelar. Funkar det 2-3h även där så kan du antagligen klara dig utan problem i framtiden, därmed inte sagt att det klrarar sig helt. Men att skärmen blinkar svart låter lite konstigt, en instabil klock brukar i de flesta fallen leda till en BDOS eller att systemet helt stannar av mina erfarenheter.

Om det är grafikkortsdrivrutinerna som slutar svara så känns det som om det kan vara något där också? Har aldrig varit med om att skärmen börjat blinka för mig iaf när cpu-klock varit instabil

Nej, tempsen är absolut ingen fara! Spänningen däremot innebär ett högre degradering, dvs att kör man för hög spänning för längre så kommer den till slut inte orka med samma klock i framtiden utan att matas med ännu mer spänning. Det här beror givetvis på hur länge man tänkt köra på samma utan att uppgradera, ska du inte ha den längre än två-tre år till så är nog 1.35V rätt safe

Sitter och pular med det lite nu. Ska se om jag kan komma ner lite i spänning samt se om det gör någon skillnad om man ändrar några inställningar.

Tycker också det låter konstigt med att drivarna/skärmen håller på så! Kanske helt enkelt är så att drivrutinerna börjat strula då jag nu kört med min klock på grafikkortet ett tag i samma spel/andra spel utan några problem innan klocken på cpun.

Även dragit ner intelburn test för att köra med istället för prime

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Blinkar skärmen svart och drivrutinerna slutat svara är det garanterat kortet som bråkar och inte instabil klock på cpu Kör själv skyn3t's bios och klockat rätt friskt sedan jag satt på ett 670

Måste inte alls vara. Ostabilklock kan leda till att processorn hanterar processer fel vilket då kan leda till att kernel operationer inte fungerar korrekt som i detta fallet att drivrutinen crashar. Bara för att vanligaste felet är BSOD eller frysningar så kan det leda till många fler problem.

Anledningen till att man använder prime95 eller aida är att dessa program stressar mycket mer än andra program vilket gör att oftast får du inte mycket högre värmeutveckling vilket också i sig kan leda till problem. Men visst stabilitet är något helt relativt bara för att den är stabil i prime betyder det inte att datorn är stabil i andra arbeten men fördelen med prime och liknande program är att du inte förlorar eller får korrupt data när man använder prime medans om du sitter och kompilerar eller arbetar eller spelar så finns det risk att filer blir korrupta för just programmen så finns det risk för dataförlust samt att dessa oftast visar instabilitet långt innan diverse spel gör.

TS
Sänk klocken och testa om felet kvarstår om inte så får du ganska snabbt svaret på din fråga

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Måste inte alls vara. Ostabilklock kan leda till att processorn hanterar processer fel vilket då kan leda till att kernel operationer inte fungerar korrekt som i detta fallet att drivrutinen crashar. Bara för att vanligaste felet är BSOD eller frysningar så kan det leda till många fler problem.

Anledningen till att man använder prime95 eller aida är att dessa program stressar mycket mer än andra program vilket gör att oftast får du inte mycket högre värmeutveckling vilket också i sig kan leda till problem. Men visst stabilitet är något helt relativt bara för att den är stabil i prime betyder det inte att datorn är stabil i andra arbeten men fördelen med prime och liknande program är att du inte förlorar eller får korrupt data när man använder prime medans om du sitter och kompilerar eller arbetar eller spelar så finns det risk att filer blir korrupta för just programmen så finns det risk för dataförlust samt att dessa oftast visar instabilitet långt innan diverse spel gör.

TS
Sänk klocken och testa om felet kvarstår om inte så får du ganska snabbt svaret på din fråga

Sänkte Vcore till 1.320 och klockade ner till 4.4ghz. BSOD efter drygt 10 minuter. Förstår inte varför jag måste kräma ut så mycket spänning för en ganska vanlig klock? Provar nu med 1.330.

Ska även köra en spela en timme för att se om drivisen crashar.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Prime och alla program funkar bra för att se hur stabil clocken är för programmen, enda tipset jag kan ge dig är att prova clocken i din dagliga anvädning/spel osv

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Måste inte alls vara. Ostabilklock kan leda till att processorn hanterar processer fel vilket då kan leda till att kernel operationer inte fungerar korrekt som i detta fallet att drivrutinen crashar. Bara för att vanligaste felet är BSOD eller frysningar så kan det leda till många fler problem.

Anledningen till att man använder prime95 eller aida är att dessa program stressar mycket mer än andra program vilket gör att oftast får du inte mycket högre värmeutveckling vilket också i sig kan leda till problem. Men visst stabilitet är något helt relativt bara för att den är stabil i prime betyder det inte att datorn är stabil i andra arbeten men fördelen med prime och liknande program är att du inte förlorar eller får korrupt data när man använder prime medans om du sitter och kompilerar eller arbetar eller spelar så finns det risk att filer blir korrupta för just programmen så finns det risk för dataförlust samt att dessa oftast visar instabilitet långt innan diverse spel gör.

TS
Sänk klocken och testa om felet kvarstår om inte så får du ganska snabbt svaret på din fråga

Se där, I stand corrected

Skrivet av Tesked:

Sänkte Vcore till 1.320 och klockade ner till 4.4ghz. BSOD efter drygt 10 minuter. Förstår inte varför jag måste kräma ut så mycket spänning för en ganska vanlig klock? Provar nu med 1.330.

Ska även köra en spela en timme för att se om drivisen crashar.

Alla chip är olika, min 2500k behöde 1.342V på 4,4 för att vara stabil

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Se där, I stand corrected

Alla chip är olika, min 2500k behöde 1.342V på 4,4 för att vara stabil

Sant. Ska testa mig vidare.

Förövrigt, vad ska jag egentligen ha för inställningar här?
Ska Core-ratio klocka multipliern som innan var på 4.5?(som nu är 4.4)

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Sant. Ska testa mig vidare.

Förövrigt, vad ska jag egentligen ha för inställningar här?
Ska Core-ratio klocka multipliern som innan var på 4.5?(som nu är 4.4)

http://i.imgur.com/MDkMKFS.jpg

Det går alldeles utmärkt att klocka så, jag gör det själv.

Sätt multiplier på Auto och kör Turbo klock till 4.5 eller 4.4. Spänningen varierar som sagt beroende på processor, vissa har tur i silikon lotteriet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det går alldeles utmärkt att klocka så, jag gör det själv.

Sätt multiplier på Auto och kör Turbo klock till 4.5 eller 4.4. Spänningen varierar som sagt beroende på processor, vissa har tur i silikon lotteriet.

Ah okej! Så dom fyra core-clocksen är helt enkelt bara för om man kör med auto på multipliern och använder turbo clock?
Om jag då har "statisk" multiplier, vad ska dom inställningarna stå på då?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Ah okej! Så dom fyra core-clocksen är helt enkelt bara för om man kör med auto på multipliern och använder turbo clock?
Om jag då har "statisk" multiplier, vad ska dom inställningarna stå på då?

Om du klockar via Multi så skall du stänga av allt som heter Turbo, tror det är 2 isntällningar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Om du klockar via Multi så skall du stänga av allt som heter Turbo, tror det är 2 isntällningar.

Ouch, jag har haft både turbo igång och klockat via Multi.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Ouch, jag har haft både turbo igång och klockat via Multi.

Testa ett av alternativen och återkom med resultat.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2