Vändbara USB Type-C färdigställs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det blev en hetlevrad diskussion sist så det kan jag skippa, men sammanfattningsvis så får vi nu ytterligare en kontakt och en kabel att hålla reda på helt i onödan, när vi redan har ett tiotal olika.

Det här behövde väl göras förr eller senare. Eller vad tycker du?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lorgix:

Det här behövde väl göras förr eller senare. Eller vad tycker du?

Nej, det kan jag inte säga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

Nej, det kan jag inte säga.

Så du tycker alltså inte att mobiltelefoner och andra kompakta enheter behöver hastigheten från USB 3.0?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det kan jag inte säga.

OK, kan du utveckla? Menar du att vi skulle använda gamla USB för alltid?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lorgix:

OK, kan du utveckla? Menar du att vi skulle använda gamla USB för alltid?

Det kanske är dags att inse att kablar överhuvudtaget börjar bli väldigt gammaldags nu... Att då börja skapa ännu fler kabelmodeller så att det blir ännu mer trassel och påtvinga användarna ännu fler adaptrar och missöden med att man råkade ta med sig fel kabel känns fruktansvärt dumt.

Hade du läst mer än första inlägget hade du sett att jag redan utvecklat svaret också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det kanske är dags att inse att kablar överhuvudtaget börjar bli väldigt gammaldags nu... Att då börja skapa ännu fler kabelmodeller så att det blir ännu mer trassel och påtvinga användarna ännu fler adaptrar och missöden med att man råkade ta med sig fel kabel känns fruktansvärt dumt.

Hade du läst mer än första inlägget hade du sett att jag redan utvecklat svaret också.

USB är dina argument till trots mycket populärt, och förändringarna är efterlängtade av många.

Vad är det jag borde ha läst? Länka gärna.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lorgix:

USB är dina argument till trots mycket populärt, och förändringarna är efterlängtade av många.

Vad är det jag borde ha läst? Länka gärna.

Visst, alla tycker vi olika, precis som i allt annat.

Mina inlägg såklart, eftersom du ville att jag skulle utveckla vad jag redan utvecklat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Superkul! Hade varit nice som sagt med universell laptopladdare, usch vad mycket plats och mäck det är laddare. Man vill ju typ inte slänga en gammal laptops för den kan passa med en nyare laptop, använde halva sladden på en 5 år gammal laptop till min NUC osv. Enkelt och gött.

Folk som klagar på adaptrar etc är ju störda. Det är uppenbarligen en gigantisk förbättring som med råge utväger nackdelarna som en transistion innebär. Kul!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det kanske är dags att inse att kablar överhuvudtaget börjar bli väldigt gammaldags nu... Att då börja skapa ännu fler kabelmodeller så att det blir ännu mer trassel och påtvinga användarna ännu fler adaptrar och missöden med att man råkade ta med sig fel kabel känns fruktansvärt dumt.

Kabel har sina fördelar t.ex. driftsäkerhet och låg kostnad. Det som händer med den nya USB-standarden är vad jag kan förstå att det blir en kabelvariant att hålla reda på. PS/2-adaptrarna till USB är antagligen inte speciellt frekvent använda längre heller, för att ge ett exempel på en utdöd adapter som ansågs så nödvändig att den skickades med tangentbord & möss under ganska många år.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sveklockarn:

Kabel har sina fördelar t.ex. driftsäkerhet och låg kostnad. Det som händer med den nya USB-standarden är vad jag kan förstå att det blir färre kabelvarianter all hålla reda på. PS/2-adaptrarna till USB är antagligen inte speciellt frekvent använda längre heller, för att ge ett exempel på en utdöd adapter som ansågs så nödvändig att den skickades med tangentbord & möss under ganska många år.

Ett redan uttjatat ämne, alla tycker olika helt enkelt... Jag ser det som en onödig lösning på ett icke-existerande problem som bara kommer skapa nya problem istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Liten verkar den bli också, vi får hoppas på hållbar konstruktion, även om jag personligen inte har haft problem med trasiga kontakter. Men som nämnts, blir säkert bra med tiden.

Nästa uppgift blir att finna en lösning på hörlurar där man slipper vända vänster till höger när man trasslar isär sladdarna.

(Ska man leta fler tillfällen där saker vänds fel så kan man även inkludera multifunktionsverktyg, eller fickknivar, där sannolikheten att det går att fälla ut det verktyg du behöver utan att vända på eländet är ganska låg. Eller hitta en plats på den hopvikta bilkartan. Det finns förvisso ett visst inslag av selektiv varseblivning i allt det här, man uppmärksammar de misslyckade försöken. Så till den grad att även ett senare lyckat försök tolkas som ett misslyckat, och USB-kontakten vänds från rätt till fel.)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Osprey:

Liten verkar den bli också, vi får hoppas på hållbar konstruktion, även om jag personligen inte har haft problem med trasiga kontakter. Men som nämnts, blir säkert bra med tiden.

Nästa uppgift blir att finna en lösning på hörlurar där man slipper vända vänster till höger när man trasslar isär sladdarna.

(Ska man leta fler tillfällen där saker vänds fel så kan man även inkludera multifunktionsverktyg, eller fickknivar, där sannolikheten att det går att fälla ut det verktyg du behöver utan att vända på eländet är ganska låg. Eller hitta en plats på den hopvikta bilkartan. Det finns förvisso ett visst inslag av selektiv varseblivning i allt det här, man uppmärksammar de misslyckade försöken. Så till den grad att även ett senare lyckat försök tolkas som ett misslyckat, och USB-kontakten vänds från rätt till fel.)

Det finns två enkla lösningar på hörlurarna. I alla fall om vi utgår från att de är av den enklare in ear-modellen där det inte är någon fysisk skillnad mellan höger och vänster på själva hörlurarna. Den enkla och tråkiga lösningen är att köra all musik i mono. Fungerar men man tappar mycket av ljudbilden. Den bättre lösningen är att man sätter in en liten RFID-tag under huden i höger öra och monterar en antenn i hörlurarna. Då kan de kolla vilken hörlur som är var själva när man stoppar in dem i öronen och så kan man skicka ut rätt ljudspår till rätt öra genom mjukvara i telefonen. Väldigt enkelt.

Finns även en lösning på problemet med trasslande sladdar till hörlurarna: https://www.kickstarter.com/projects/1629248706/earin-the-wor...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av V1pArzZ:

Busskiller jag menar BUzzkiller nej Buzzkiller

Inte mitt fel att jag är ond.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför gjorde de inte såhär från början om det nu är tekniskt möjligt? Vet inte hur många veckor effektiv tid man spenderat på att vända USB-kontakter fram och tillbaka men det har gått åt en del tid under åren.

Du är alltid så "härligt" negativ Ozzed. Tom vid en så positiv nyhet som denna! 😄

Skrivet av DunderKlumpen:

Så fruktansvärt dumt...

Så fruktansvärt bra. Ser verkligen fram emot detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du är alltid så "härligt" negativ Ozzed. Tom vid en så positiv nyhet som denna! 😄

Negativ? Det är väl positivt att jag upplyser om att det går att göra rätt från början istället för att i flera decennier dras med idiotlösningar som skapar lidande för hundratals miljoner människor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Man behöver inte ens byta ut sina 15 år gamla prylar om man inte vill. Det räcker med att köpa en passiv adapter som lär kosta en femma från eBay.

Problemet är... 1 den adaptern kommer att ha 3 likadana "sätt att sättas in" som folk som inte klarar USB idag. Samt nu måste du ha en adapter för att ditt USB minne ska passa... Är jobbigt nog att bära med USB minnet, ska jag nu ha en sabla adapter också?!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Problemet är... 1 den adaptern kommer att ha 3 likadana "sätt att sättas in" som folk som inte klarar USB idag. Samt nu måste du ha en adapter för att ditt USB minne ska passa... Är jobbigt nog att bära med USB minnet, ska jag nu ha en sabla adapter också?!

Du missade poängen. Antingen byter du ut alla dina prylar eller så köper du en adapter om du inte vill byta ut alla dina prylar. Det är inte som med andra förändringar av standarder där det enda alternativet var att byta ut alla prylarna. Jag slängde en fullt fungerande joystick för att det var helt omöjligt att få en fungerande spelport i en modern dator. Hittade inga adaptrar alls till ett vettigt gränssnitt och de gamla ljudkort som finns med spelkort saknar fungerande drivrutiner sen XP. I andra lägen är det jobbigare och dyrare. Apples byte av kontakt var till exempel rätt krånglig eftersom den gamla hade analogt ljud vilket den nya saknar. Då behövde de lägga in en DAC i adaptern för att den ska ge full kompatibilitet varpå den blev dyr.

Manövern som USB gör är den absolut enklaste som går att göra om man vill byta en standard. De enda de gör är att de ändrar den fysiska kontakten. Signalen är identisk som den varit tidigare. När de ökade hastigheten så byggde de ut med fler kabelpar och behöll den gamla standarden intakt under. Det är därför USB 3.0 har fler pinnar än USB 2.0. Det är omöjligt att göra övergången enklare än så här. Vi har ju redan konstaterat att den gamla standarden inte fungerande längre. Redan USB 3.0 fick göra en del udda förändringar i kontakterna för att försöka få in fler kabelpar. De äldre versionerna av de små kontakterna kan inte ta en full USB 3.0 eftersom det inte går att få in fler stift.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

"PS/2-adaptrarna till USB är antagligen inte speciellt frekvent använda längre heller, för att ge ett exempel på en utdöd adapter som ansågs så nödvändig att den skickades med tangentbord & möss under ganska många år."

Ett redan uttjatat ämne, alla tycker olika helt enkelt... Jag ser det som en onödig lösning på ett icke-existerande problem som bara kommer skapa nya problem istället.

Var du också en av de, som på sin tid, livligt debatterade att USB var en helt onödig ny standard? Att det redan fanns PS/2 och seriekablar som gjorde jobbet utmärkt, och att USB var en onödig lösning på ett icke-existerande problem?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Negativ? Det är väl positivt att jag upplyser om att det går att göra rätt från början istället för att i flera decennier dras med idiotlösningar som skapar lidande för hundratals miljoner människor.

Nej, sorry!

Det är att vara negativ att hellre se bakåt på vad som var fel, än att se framåt och positivt på möjliga lösningar som gör det bättre.

Handlar väldigt mycket om vilken personligt man är och vilken inställning till livet man har:

  • att bara se negativt på situationer, eller se positivt på det som går

  • fokusera på det som varit (och inte kan ändras på), eller fokusera framåt på det som går att förbättra och förändra

Detta sagt (som även börjar att bli lite OT), så tycker jag inte att du skall ändra på dig. Är faktiskt ofta lite festligt och underhållande att läsa dina kommentarer som visar på en helt annan världsbild än vad man själv kanske har. Vilket säkert även kan vara nyttigt ibland.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av martinot:

Var du också en av de, som på sin tid, livligt debatterade att USB var en helt onödig ny standard? Att det redan fanns PS/2 och seriekablar som gjorde jobbet utmärkt, och att USB var en onödig lösning på ett icke-existerande problem?

USB i sig är toppen, tjugo olika standarder är mindre toppen. Allt som är nytt är inte per automatik bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

USB i sig är toppen, tjugo olika standarder är mindre toppen. Allt som är nytt är inte per automatik bra.

Tro mig, jag var med på den tiden. Även om du personligen inte gjorde det, så fanns det massor av människor som hade samma liknande negativa och skeptiska inställning till USB när det kom. Folk som baktalade det och beklagade sig ljudligt över hur onödigt det var. Låter kanske otroligt så här i backspegeln, men så var det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av martinot:

Tro mig, jag var med på den tiden. Även om du personligen inte gjorde det, så fanns det massor av människor som hade samma liknande negativa och skeptiska inställning till USB när det kom. Folk som baktalade det och beklagade sig ljudligt över hur onödigt det var. Låter kanske otroligt så här i backspegeln, men så var det.

Det tror jag säkert att det fanns, men inte jag som sagt. Jag gillar utveckling, men att fysiskt göra om samma standard tjugo gånger är fruktansvärt dumt, i alla fall när det nu är bara för att lösa ett icke-existerande problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det tror jag säkert att det fanns, men inte jag som sagt. Jag gillar utveckling, men att fysiskt göra om samma standard tjugo gånger är fruktansvärt dumt, i alla fall när det nu är bara för att lösa ett icke-existerande problem.

Finns redan problem med nuvarande standard. Går inte klämma in usb3 på smidigt sätt på nuvarande lösning (inte lika smidig kontakt i alla fall), blir mer en fullösning.

Jag själv kör aktivt med en typ av sladd till mobilerna och det är usb till usb micro. Så en ny bättre standard som är framtidskompatibel med högre hastigheter är välkommen. Så man sliper halvfärdiga lösningar som USB 3 till mobilen är.

Dessutom om dom ska spexa det till 100watt så kan man ännu mer slipa ha olika sladdar. Väntar bara på dom ska sluta skicka med laddare och sladd med mobilen (få med det gratis bredvid eller sänkt kostnad på mobilen). Vore i alla fall ett bra miljötänk.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, sorry!

Det är att vara negativ att hellre se bakåt på vad som var fel, än att se framåt och positivt på möjliga lösningar som gör det bättre.

Handlar väldigt mycket om vilken personligt man är och vilken inställning till livet man har:

  • att bara se negativt på situationer, eller se positivt på det som går

  • fokusera på det som varit (och inte kan ändras på), eller fokusera framåt på det som går att förbättra och förändra

Detta sagt (som även börjar att bli lite OT), så tycker jag inte att du skall ändra på dig. Är faktiskt ofta lite festligt och underhållande att läsa dina kommentarer som visar på en helt annan världsbild än vad man själv kanske har. Vilket säkert även kan vara nyttigt ibland.

Nämen hoppsan.. Du vet tydligen vilken personlighet jag är och vilken inställning till livet jag har bara genom att läsa lite poster på ett forum. Det var inte illa.

Sanningen ligger snarare närmare att jag har en ganska neutral inställning till det mesta, men det har varit mycket negativa nyheter på sistonne, eller sådant som handlar om att de rätat till något som var negativt från början, t. ex Xbox one, Windows 8, och nu det här.. Så då är det klart att kommentarerna blir som de blir.

Sedan kan det ju såklart vara frågan om "tänkte inte på det", helt enkelt.. Men med tanke på lönen de lyfter tycker jag allt att de kunde gjort bättre ifrån sig. Men nu är det ju som sagt på väg att rättas till så det är klart att det är positivt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är jobbigt nog att bära med USB minnet, ska jag nu ha en sabla adapter också?!

Du kommer dock kunna köpa dig fri från detta i-landsproblem genom att byta ut dina USB-minnen på sikt.

Skrivet av DunderKlumpen:

Det tror jag säkert att det fanns, men inte jag som sagt. Jag gillar utveckling, men att fysiskt göra om samma standard tjugo gånger är fruktansvärt dumt, i alla fall när det nu är bara för att lösa ett icke-existerande problem.

Det är ju inte så att man gör om USB för att folk har problem att sätta i kontakterna, utan detta är något som införs i samband med en uppdatering av standarden. Dessutom försvinner en hel hög olika kontakter och ersätts med en enda, så dina klagomål är totalt obefogade.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dom inte kommer lämna yttre skalet till kontakten som en vass plåtkant, utan ger den en svag trattkant så att man kan sätta i den i mörkret utan att kontakten fastnar mot kanten och böjer till plåten om man fortsätter trycka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vore ju helt perfekt...

Man tar mobilen/surfplattan och går, datorn följer med på släp

Om nu inte kabel/kontakt går sönder

What? Vilket seriöst svar....

Btw, drar du inte ut usb-kabeln före du går iväg med mobilen?

Tänkte om den har något liknande som det är på displayport-kablar? Att den har nån flärp som håller kabeln på plats. Man trycker ju bara på kontakten så släpper flärparna.

http://static.feber.se/article_images/27/40/28/274028_1280.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850