LG gör böjd ultrabred 34-tummare med IPS-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

You are right! När är skärmen "tillräckligt" stor? Min personliga gräns kanske är någonstans i detta område över 30". Smaken är väl som baken å andra sidan.
And yes, finns bara ett optimalt ställe att ha huvudet på framför en krökt skärm. Hade funkat bra för min del med tanke på hur jag använder hemdatorn, men kanske inte passar alla.

Det ska bli intressant att se hur branschen och användarna möter dom här nya problemen.

I spel med förstapersonperspektiv kan det väl vara hyfsat angeläget att undvika den "geometriska förvrängningen" som en enorm och plan skärm kan ge. Och för maximal "immersion"/inlevelse så lär man nog sitta still. Orkar fortfarande inte räkna efter på hur stora effekterna blir... Har väl gjorts redan, kanske googla lite på saken ikväll.

Själv spelar jag ytterst sällan, och vill bara ha mer arbetsyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Själv spelar jag ytterst sällan, och vill bara ha mer arbetsyta.

Fast även om du sitter och t.ex. kodar så blir vinklarna konstiga ute vid kanterna och hörnen om du har en helt platt 80cm bred skärm en halvmeter från näsan.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Nein, 16:10 ska det vara!

Sitter fortfarande kvar på 1680x1050 bara för att det inte finns några prisvärda uppgraderingar.

*host* http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24... *host*

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nein, 16:10 ska det vara!

Sitter fortfarande kvar på 1680x1050 bara för att det inte finns några prisvärda uppgraderingar.

Jag kände länge precis likadant men när man tar steget upp till 1440 så räcker höjden till riktigt bra. 1080 på höjden är gräsligt.

Permalänk
Keeper of Traditions

2kkr för 2 extra tum känns inte särskilt prisvärt, så nej tack Det måste nog vara minst 27" för att jag ska orka uppgradera.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Böjd 21:9 1440p. Exakt denna skärm har jag väntat på. Om inte priset blir för saftigt så blir det ett köp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adzer:

Böjd 21:9 1440p. Exakt denna skärm har jag väntat på. Om inte priset blir för saftigt så blir det ett köp

Frågan är var smärttröskeln går generellt.
För min del går den vid ca 5k för 21:9 1440p. Kan lägga någon tusing extra för böjd skärm.
Så någon böjd skärm lär det väl inte bli för min del ); .

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Synd att dem ska vara så himla dyra bara, skulle gärna ha en 21:9 QHD skärm men för dem priserna och endast 60hz så får det vänta.

Känns konstigt att ens nästa rigg ska gå på budget och inneha en FHD 144hz skärm...

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är var smärttröskeln går generellt.
För min del går den vid ca 5k för 21:9 1440p. Kan lägga någon tusing extra för böjd skärm.
Så någon böjd skärm lär det väl inte bli för min del ); .

Har man väl en bra skärm så behöver man inte byta den var gång man byter dator. När priset går över 10kkr för en skärm så börjar jag tveka. För en riktigt bra skärm då.

Permalänk
Snusfri

34" + IPS + 4K + böjd, mumma
Visserligen förbenat nöjd med min 1440p 27" men vore trevligt med en större skärm med högre upplösning när man arbetar i Photoshop.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Denna skulle vara trevlig att testa och troligen äga.

Det kulle bara varit OLED fast då behöva sälja en njure eller 2 för att ha råd.

Permalänk
Medlem

Kommer det bli konstigt eller förbättring om man arbetar med detta? Säg Excel, CAD, GIS osv

Permalänk
Avstängd

I väntan på att ett grafikkort som klarar tre 4k-skärmar i 60+ fps kommer under tiotusen kronor, så känns 21:9 som en helt ok kompromiss. Det kommer ju ta några år.

Men vid 21:9 är 34" för litet.
När det kommer en krökt 4k 21:9 som är närmare 38"-40" och har G-sync så går jag tlll banken.
Det dröjer nog inte länge innan det kommer.

Vem vill idag lägga ut pengar på en skärm som inte har Gsync?

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare/skrivare för liten, sitter hellre kvar med min 30" 2560 x1600 men dyker det upp säg 40" eller nåt så skulle det vara intressant.
(skulle väl dyka upp 31 & 36 & 42 " från Seiko (stora i usa på tv) sen har jag ingen aning vad, förutom att det skulle vara 4k & dataskärmar)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

I väntan på att ett grafikkort som klarar tre 4k-skärmar i 60+ fps kommer under tiotusen kronor, så känns 21:9 som en helt ok kompromiss. Det kommer ju ta några år.

Men vid 21:9 är 34" för litet.
När det kommer en krökt 4k 21:9 som är närmare 38"-40" och har G-sync så går jag tlll banken.
Det dröjer nog inte länge innan det kommer.

Vem vill idag lägga ut pengar på en skärm som inte har Gsync?

Det är nog många som vill lägga pengar på en bra skärm fastän g-sync fattas. Det folk aldrig fattar i skärmsläpp är att alla vi har olika behov... Alla sitter inte och spelar spel bara och behöver därför inte g-sync...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Säger inte att du har fel, men varför vill du inte ha en böjd? Tänker du sitta väldigt långt bort?

För spel hade det kanske gått bra och gett en "cool känsla". Men sitter jag i något filmredigeringsprogram, Photoshop med mera så är jag rädd att jag kommer missbedöma avstånd och förhållanden.

Vill ha en skärm som funkar bra för både spel och produktivitet. Dual screen-lösningen som jag kör nu ger mig bra yta när jag arbetar men bara halva så fort jag startar ett spel. 21:9 med 1440-pixlars höjd är mycket intressant, men som sagt så vågar jag inte mig på en böjd när det blir köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

I KNEW IT! För 3932 år sedan förutspådde jag kurvde skärmar, varför köpa 3 bökiga skärmar och få massa kanter, när man kan köpa en perfekt kurvad skärm! My prophecy has come through!

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

I KNEW IT! För 3932 år sedan förutspådde jag kurvde skärmar, varför köpa 3 bökiga skärmar och få massa kanter, när man kan köpa en perfekt kurvad skärm! My prophecy has come through!

Gubbe! Vad spelade ni när du var ung? Hur stor var din första dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Fast även om du sitter och t.ex. kodar så blir vinklarna konstiga ute vid kanterna och hörnen om du har en helt platt 80cm bred skärm en halvmeter från näsan.

Givetvis, jag spekulerade bara att det under realistiska omständigheter skulle vara mer relevant för folk som spelar. Jag kan förstås ha fel där, men jag lutar fortfarande åt att det kommer falla ut på det viset.

Permalänk
Medlem

LG 31MU97 gör ju LG 31MU95 obsolet innan den har släppts?
Eller kommer dom att placeras i olika prisklasser där en är med thunderbolt och den andra utan?

Kossa mu!

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

21:9, usch och fy...

Vadå då, perfect för bilspel och fps jö.

För att inte glömma vanligt arbete som skulle kännas lättare med en bredare skärm men ja högre horisontell uplösning vore ju ännu bättre

Permalänk
Medlem

Whoa! Mycket förväntansfull på kommande recensioner och prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

För spel hade det kanske gått bra och gett en "cool känsla". Men sitter jag i något filmredigeringsprogram, Photoshop med mera så är jag rädd att jag kommer missbedöma avstånd och förhållanden.

Jag tror att den risken är mindre med en böjd skärm. Om den är platt måste du ju flytta på dig för att alltid se saker och ting rakt framifrån, böjningen är ju till för att du ska slippa göra såhär för att inte få konstiga vinklar.

Dold text

Antar att du vinklar skärmarna något så att de pekar mot dig och inte står helt i plan med varandra? Sätt dig lika långt ifrån skärmen som du brukar sitta på din nuvarande skärm, men rakt framför vänsterkanten, och säg mig att perspektivet på högerkanten inte ser konstigt ut därifrån. Jag tycker saker och ting blir väldigt ihoptryckta, även på en skärm med "bra betrakningsvinklar". Din nuvarande skärm är helt platt, men den yta som den utgör på den stora skärmen kommer inte bli så värst böjd. Det bästa vore förstås om det gick att göra skärmen flexibel så att man kunde justera böjningen efter tycke och smak och tillfälle. Tror det är ett problem med plasthöljet mer än med själva "elektroniken", men jag kan ha fel.

Skrivet av lorgix:

Givetvis, jag spekulerade bara att det under realistiska omständigheter skulle vara mer relevant för folk som spelar. Jag kan förstås ha fel där, men jag lutar fortfarande åt att det kommer falla ut på det viset.

Jag tror att det ger fördelar för alla applikationer, givet att du sitter på rätt avstånd. Säker kan jag ju inte vara eftersom jag inte har testat, men platta skärmar blir jobbiga när de är för stora. Jag är övertygad om att böjd är bättre, bara det är lagom mycket böjning.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

I KNEW IT! För 3932 år sedan förutspådde jag kurvde skärmar, varför köpa 3 bökiga skärmar och få massa kanter, när man kan köpa en perfekt kurvad skärm! My prophecy has come through!

för lika många år sen förutspådde jag att star treks platta skärmar någon gång skulle bli verklighet för oss datoranvändare Slippa 50 kilosklumpen på 15 tum.
Att man dessutom skulle kunna koppla ihop fler skärmar osv var fööör sience fiction för mig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Shit va sur man blir nu på att man tjata till sig 2 27" "raka" ips skärmar på jobbet när man ser denna. 2st sådana hade ju varit avsevärt mycket trevligare att jobba på.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Shit va sur man blir nu på att man tjata till sig 2 27" "raka" ips skärmar på jobbet när man ser denna. 2st sådana hade ju varit avsevärt mycket trevligare att jobba på.

Sitter med 2 st 17" på jobbet, vissa har det bra

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Sitter med 2 st 17" på jobbet, vissa har det bra

Jo det är väl synd att klaga egentligen. Fick ju ny laptop, tangentbord, mus, laddare till musen, docka, extern backup disk samt de 2 27" i våras för att underlätta och förbättra ergonomin när jag jobbar. Sen å andra sidan tjänar jag rätt mycket mindre än de flesta andra i min bransch.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Sluta tramsa LG !
Ge oss OLED för datorbruk nu !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Jag tror att den risken är mindre med en böjd skärm. Om den är platt måste du ju flytta på dig för att alltid se saker och ting rakt framifrån, böjningen är ju till för att du ska slippa göra såhär för att inte få konstiga vinklar.

Antar att du vinklar skärmarna något så att de pekar mot dig och inte står helt i plan med varandra? Sätt dig lika långt ifrån skärmen som du brukar sitta på din nuvarande skärm, men rakt framför vänsterkanten, och säg mig att perspektivet på högerkanten inte ser konstigt ut därifrån. Jag tycker saker och ting blir väldigt ihoptryckta, även på en skärm med "bra betrakningsvinklar". Din nuvarande skärm är helt platt, men den yta som den utgör på den stora skärmen kommer inte bli så värst böjd. Det bästa vore förstås om det gick att göra skärmen flexibel så att man kunde justera böjningen efter tycke och smak och tillfälle. Tror det är ett problem med plasthöljet mer än med själva "elektroniken", men jag kan ha fel.

Jag tror att det ger fördelar för alla applikationer, givet att du sitter på rätt avstånd. Säker kan jag ju inte vara eftersom jag inte har testat, men platta skärmar blir jobbiga när de är för stora. Jag är övertygad om att böjd är bättre, bara det är lagom mycket böjning.

Haha ugglan! Dog lite när jag såg den!

Permalänk

Vaddå "ultra-bred"?
Ser mer ut som en ultra-låg.