Permalänk
Medlem

Vad är minnet?

Jag har 32 GB minne.
Ibland kan allt detta minne ta slut. Tar jag upp Aktivitetshanteraren och väljer minne på prestandafliken kan jag se att nästan allt minne används. Det är just nu 357 MB kvar. Om jag flyttar över till fliken Processer och tittar på hur minnet används så ser jag att de fem största använder 203 Mb, 16 MB, 14 MB, 12 MB och 9 MB, avrundade värden. Lägger jag ihop de resterande som då är ännu mindre så inte kommer jag upp i några 31 GB inte.
Så var är minnet? För att få tillbaka minnet måste jag starta om datorn.
Jag har systemet och programmen på en SSD och alla mina privata, såsom dokument och foton har jag på D disken. Även när jag inte gör något med datorn är d diken ofta igång med upp till 6% aktiv tid. Kan det vara något i datorn som inte borde vara där som drar all kraft? Indexering är avstängt på alla diskar och återställning finns bara till C disken.

Permalänk
Hedersmedlem

Högst troligt en minnesläcka.
Finns en hel del trådar i forumet om liknande problem i winblows 8. Om jag inte minns fel var väl drivrutiner till nå ljudkort en högoddsare för det här problemet.

Vilket OS har du?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har 32 GB minne.
Ibland kan allt detta minne ta slut. Tar jag upp Aktivitetshanteraren och väljer minne på prestandafliken kan jag se att nästan allt minne används. Det är just nu 357 MB kvar. Om jag flyttar över till fliken Processer och tittar på hur minnet används så ser jag att de fem största använder 203 Mb, 16 MB, 14 MB, 12 MB och 9 MB, avrundade värden. Lägger jag ihop de resterande som då är ännu mindre så inte kommer jag upp i några 31 GB inte.
Så var är minnet? För att få tillbaka minnet måste jag starta om datorn.
Jag har systemet och programmen på en SSD och alla mina privata, såsom dokument och foton har jag på D disken. Även när jag inte gör något med datorn är d diken ofta igång med upp till 6% aktiv tid. Kan det vara något i datorn som inte borde vara där som drar all kraft? Indexering är avstängt på alla diskar och återställning finns bara till C disken.

Allting är korrekt. Windows använder så mycket minne som möjligt, men det betyder inte att du har "slut" på minne. Allt du gör sparas i minnet, så när du har haft datorn igång en stund så kommer ditt minne vara "använt". Detta är snarare ett tecken på att det fungerar som det ska.

Det betyder alltså inte att du har slut på minne, det bara återanvänds när det är slut på "oanvänt" minne.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Precis som WoG här säger. Sedan Windows 7 lägger Windows upp så mycket som möjligt i ramminne, för att snabba på datorn lite mer, så de mest använda systemfiler läggs upp där t.ex. Men om du sedan startar ett spel som behöver minnet, ja då överlåtes det snällt bara. Så det är ett bra tecken att nästan allt minne "används".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

Här finns lite olika tolkningar av vad status är på TS dator ser jag ;).
Print screen i aktivitetshanteraren för att se minnesanvändningen är nog lämpligt för att undvika tvetydigheter här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En bild på Aktivitetshanteraren flik prestanda, kan nog vara bra.

Själv har jag 47MB kvar, och allt är som det ska vara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Windows använder stor del av minnet till cache. Behövs utrymmet av ett program som körs dumpas lite av det som används som cache.
Öppnar du kontrollpanelen och klickar dig genom Administrationsverktyg -> Resource Monitor (ursäkta, mitt OS är och har alltid varit på engelska). I fliken för minne kan du se en grafisk representation av vilka resurser som används till vad.
Det som även kan ha hänt är att din swap/pagefile är deaktiverad. En snabb googling visar dig hur du tar reda på pagefile size.

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla så du inte har µtorrent igång. Det finns en "feature" i den som allokerar minne på något lustigt vis men som inte syns i Aktivitetshanteraren. Har kollat upp det lite och det ska inte vara en minnesläcka sägs det utan en "feature".

Om du inte hittar källan kan du testa att stänga av lite processer(ha koll på vad du stänger av bara). Om du märker att minnesanvändningen går ner drastiskt efter någon process så har du boven.

Permalänk
Medlem

Shimonu du kan vara inne på något. Minnestrasslet börjar alltid när µtorren är igång eller har varit igång.
Men andra delen i frågan om varför D disken envisas med att nästan alltid vara igång kan jag inte relatera till µtorren.