Vad är det för skillnad på 3d och 3d?

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på 3d och 3d?

Tja!

Alla moderna spel och filmer är ju i 3d eftersom grafiken är tredimensionell. Men varför säger man då att man ser filmen i 3d om man går på bio och kollar på en 3d-film om filmen är i 3d oavsätt? Skulle man inte kunna ha ett annat uttryck för det istället? Så som 3dx2 eller nå liknande Eftersom det ända vad jag förstår iaf med "3d-film" är att den förlänger bara den tredimensionella effekten?

Eller är jag helt bakom flötet och det faktisk finns en vettig förklating till detta? Hoppas ni förstår vad jag är ute efter

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 912 Processor: Intel i5 2500k@4.5GHz Grafikkort: Radeon R9 280X Internminne: 8GB 1333MHz Moderkort: MSI Z77 Mpower Ljudkort: Creative Soundblaster Zx
Lagring: Samsung 840 PRO 256GB, 2x1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachs:

Tja!

Alla moderna spel och filmer är ju i 3d eftersom grafiken är tredimensionell. Men varför säger man då att man ser filmen i 3d om man går på bio och kollar på en 3d-film om filmen är i 3d oavsätt? Skulle man inte kunna ha ett annat uttryck för det istället? Så som 3dx2 eller nå liknande Eftersom det ända vad jag förstår iaf med "3d-film" är att den förlänger bara den tredimensionella effekten?

Eller är jag helt bakom flötet och det faktisk finns en vettig förklating till detta? Hoppas ni förstår vad jag är ute efter

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Man brukar skilja på den 3D som är de dimensioner som spel- och filmvärldar (och riktiga världen givetvis) utnyttjar, och 3D-effekten som blir av att få en bild för vardera öga. Den sistnämnda söker ju låta din hjärna uppfatta en 3D-bild, medan en spelvärld renderad i 3D på en vanlig monitor blir tillplattad, det enda som ger intryck av djup är parallax-effekten. Visst hade man kunnat ha olika benämningar, men egentligen skulle jag säga att användningen är ganska så riktig.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem

Enkelt uttryckt så kan man väl säga att nej, moderna spel är inte i 3D. Grafiken är inte tredimensionell - det är bara som det ser ut. Det vet du förstås, men det är viktigt att tänka på det. Skärmen/bilden är platt och du kan inte få en annan vinkel på spelet genom att kolla på bilden från ett annat håll.

Den avgörande skillnaden ligger i skärmen. Nu är jag inte säker på hur "riktig" 3D fungerar, men så vitt jag vet så ritar skärmen upp två bilder, ett för varje öga. Det gör att du kan se ett visst djup i bilden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren, tror jag börjar fatta nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 912 Processor: Intel i5 2500k@4.5GHz Grafikkort: Radeon R9 280X Internminne: 8GB 1333MHz Moderkort: MSI Z77 Mpower Ljudkort: Creative Soundblaster Zx
Lagring: Samsung 840 PRO 256GB, 2x1TB HDD

Permalänk
Medlem

3D betyder 3 dimensioner. Tittar du på en skärm så är den platt, oavsett om spelet utspelas i en 3D-miljö eller inte.
3D på bio gör så att saker flyger ut ur skärmen, så att det nästan ser ut som att du kan ta på dom.

Permalänk
Medlem

Någon som vill ta sig friheten av förklara vad 4D skulle vara?
(Jag har en ganska bra tanke om vad det är, dock svårt att sätta ord på)

Någon som har tiden att evolvera tanken om 4D?

Mvh!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Man brukar ju säga att spel som t.ex. Wolfenstein och framåt är i "3D", om man jämför med Super Mario Bros 1 som är i 2D. När det gäller varianten där man har "3D-glasögon" när man ser en film/spel eller som på t.ex. Nintendo's 3DS så brukar många kalla det "Stereoskopisk 3D", d.v.s. att man har en bild för varje öga. Båda varianterna visas dock på en platt skärm, så 3D-effekten är bara en illusion.

Riktig 3D (som vi ser i verkligheten) är många år bort i tiden, om det nånsin kommer att bli verklighet.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Någon som vill ta sig friheten av förklara vad 4D skulle vara?
(Jag har en ganska bra tanke om vad det är, dock svårt att sätta ord på)

Någon som har tiden att evolvera tanken om 4D?

Mvh!

Ofta brukar man anta att tiden är den fjärde dimensionen. Hur tidsdimensionen skulle översättas till någon visuell specialeffekt vet jag dock inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Någon som vill ta sig friheten av förklara vad 4D skulle vara?
(Jag har en ganska bra tanke om vad det är, dock svårt att sätta ord på)

Någon som har tiden att evolvera tanken om 4D?

Mvh!

Rent matematiskt kan man väl räkna med hur många dimensioner som helst, men man brukar ju generellt säga att människor endast kan se tre dimensioner.

Som den fjärde dimensionen kan man ta tiden. Den kan vi naturligtvis också uppfatta, men vi kan bara uppfatta den åt ett håll, framåt. Det finns dock vissa spel som utnyttjar tiden som en fjärde dimension på ett klurigt sätt, t.ex. Braid.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Testpilot

4D brukar de kalla filmer som har en extra sinnesupplevelse så som vibrationer, rök, vatten, vind och lukt. Egentligen är det ju inte en fjärde dimension i meningen bredd, höjd, djup utan bara en till upplevelse utöver 3D-bild och ljud. Det låter ju dock väldigt häftigt att kalla det för 4D

https://en.wikipedia.org/wiki/4D_film

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Fanns någon prototyp 3d skärm som man lägger platt.. så ploppar det upp en bild i riktig 3D så du kan gå runt och titta från olika vinklar. Kommer tyvärr inte ihåg vad tekniken heter, så lyckades inte hitta det med google.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puvve:

Någon som vill ta sig friheten av förklara vad 4D skulle vara?
(Jag har en ganska bra tanke om vad det är, dock svårt att sätta ord på)

Någon som har tiden att evolvera tanken om 4D?

Mvh!

Du kan få 10D istället.

https://www.youtube.com/watch?v=JkxieS-6WuA

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Nu är de uppe i 9D om man vill ha
http://www.moviemex3d.com/news_en.html

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

3D betyder 3 dimensioner. Tittar du på en skärm så är den platt, oavsett om spelet utspelas i en 3D-miljö eller inte.
3D på bio gör så att saker flyger ut ur skärmen, så att det nästan ser ut som att du kan ta på dom.

Man också få ett väldigt fint djup i bilden så det känns mer verkligt, det är mer värt för mig som tittare än massa skräp som "flyger ut".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fanns någon prototyp 3d skärm som man lägger platt.. så ploppar det upp en bild i riktig 3D så du kan gå runt och titta från olika vinklar. Kommer tyvärr inte ihåg vad tekniken heter, så lyckades inte hitta det med google.

Hologram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fanns någon prototyp 3d skärm som man lägger platt.. så ploppar det upp en bild i riktig 3D så du kan gå runt och titta från olika vinklar. Kommer tyvärr inte ihåg vad tekniken heter, så lyckades inte hitta det med google.

Skrivet av cbtcp:

Hologram?