AMD prissänker FX-9590 och lanserar nya processorer i september

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Själv kör jag min AMD med passiv kylning, låter inte alls. Även grafikkort är passivt kylda.
Skulle tro att din inte mer motsvarar ett reaplan.

Skulle tro att vår eminenta energisparlampa är en större miljötjuv. Visserligen tycker man i riksdagshuset att glödlampan ger för mycket värme där så det är nog Sveriges enda hus utan värmeanläggning. Allt enligt politikersyn.
Har man energisparlampan som utomhusbelysning får man inte glömma att den inte får släckas förrän till våren när det blir så varmt att den går att tända lampan igen. Det blir många timmars extra brinntid.
Har man den inne i t.ex. fönsterlöst rum (Toa, klädkammare o liknande) så ska strömbrytaren helst sitta på utsidan så att man börjar med att tända, öppna dörren och få glödljus. Efter en stund går det att se också. Stjäl många timmar under ett år.
Sen har vi övriga placeringar, lampan lyser bra ett tag, sen avtar ljuset efterhand och i stället för den gamla 40W:s lampan har vi en motsvarande 15W. Varför inte ersätta 40W:s lampan med en på runt 20W i stället, blir ljust i början men sen mer normalt.
Till det här har vi en extra dos med kvicksilver så går den sönder så får vi ta hem en saneringsfirma.
Här kan vi tala om miljöförluster.

Så varför använder du inte en led-lampa istället för en lampa du vet är en miljöbov?

För två månader sedan hade du vattenkylning, har du bytt till passiv på både prolle och grafikkort måste radiatorn vara enorm lol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Steamroller till FX, eller K10 på 28/32 nm.. Gör någonting, snälla!

Om vi åtminstone kunde få en åttakärnig med 95 W TDP binnad för lite vettigare frekvenser. 8300 är skit.

Men FX-8300 har en TDP på 95w, basfrekvens på 3,3GHz & turbo på 4,2GHz.. tycker jag är hyffsat.
http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-83...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Men FX-8300 har en TDP på 95w, basfrekvens på 3,3GHz & turbo på 4,2GHz.. tycker jag är hyffsat.
http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-83...

Dom verkar endast vara OEM.

Hade jag fått 3,6 eller 3,7 GHz turbo vid full belastning och en vettigt prislapp så hade jag inte klagat.

Nåja, jag hoppas att dom har bra grejer på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag bryr mig inte om frekvenserna.
Vi vet alla hur dåligt Pentium 4 presterade även då den hade höga klockfrekvenser.
En Haswell presterar bättre och drar har lägre TDP.

Inte sagt något annat, sade bara att det är svaret på varför den drar så mycket. Dock vill man ha lägre TDP är nog FM2 bätte val om man vill spara på ström samt kör med Cool & Quiet då TDPn är den högsta möjliga som processorn kan ha.
Intels har lägre men man skall komma ihåg att deras TDP värden är inte högsta möjliga utan vad deras processorer vanligtvis producerar då AMD / Intel räknar på sina vis.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Dom verkar endast vara OEM.

Hade jag fått 3,6 eller 3,7 GHz turbo vid full belastning och en vettigt prislapp så hade jag inte klagat.

Nåja, jag hoppas att dom har bra grejer på gång.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=FX8300&_osacat=0&_from=R...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Åh fan, tack för info. Då är bara frågan vilken turbo dom ger vid full belastning. Kan någon utläsa det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Det handlar inte bara om många kronor, det handlar om utsläpp och miljöpåverkan också.
För att inte snacka om högljudd kylning, och värmeutveckling som på sommaren gör hela rummet varmare och det blir obekvämt att sitta vid datorn.

Sen tänker du 1 kilowatt/timme gånger alla FX som säljs, så blir det väldigt mycket elförbrukning globalt.
Så när man sätter det i perspektiv så blir det flera ton koldioxidutsläpp.

Eller så köper man en av Intels quad-core processorer som presterar bättre än AMDs 8 kärniga processorer?

nu är det ju så att dom går inte alltid på max utan ganska långt i från max tdp största delen av tiden så strömförbrukningen ligger inte ens nära max och om man är så rädd för miljöpåverkan så skulle stora delar av swec få dumpa sina grafikkort

och dom olika systemen tar

idle

1 tråd

alla trådar

Dold text

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-fx-9590-9370...

så dom är fortfarande trevliga cpu även fast dom tar mer watt men 8320 är trevligast då den har mest gratisprestanda att hämta och kan med en billig 970 bräda få 9370 prestanda + moderkort för samma pris som en i5

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Det har varit lite tunt på AMD FX fronten ett tag nu...
Men min gamla FX8350 har puttrat på bra ett tag nu. kanske det är dags att spotta upp sig lite till en FX9590 nu.
AMD borde sig hålla kvar ett tag till och utveckla grafiklösa prestandaprocessorer också, även om en med inbyggd grafik klarar det mesta, utom extrema spel...men konsolerna är ju fortfarande ofta uppkopplade mot en TV-Apparat, och de är väl lite på utgående med TV nuförtiden...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Åh fan, tack för info. Då är bara frågan vilken turbo dom ger vid full belastning. Kan någon utläsa det?

Enligt skruvis tidigare inlägg

Skrivet av skruvis:

Men FX-8300 har en TDP på 95w, basfrekvens på 3,3GHz & turbo på 4,2GHz.. tycker jag är hyffsat.
http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-83...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Enligt skruvis tidigare inlägg

Det är antagligen turbon vid halv belastning.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lord_vasagos:

nu är det ju så att dom går inte alltid på max utan ganska långt i från max tdp största delen av tiden så strömförbrukningen ligger inte ens nära max och om man är så rädd för miljöpåverkan så skulle stora delar av swec få dumpa sina grafikkort

och dom olika systemen tar

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-fx-9590-9370...

så dom är fortfarande trevliga cpu även fast dom tar mer watt men 8320 är trevligast då den har mest gratisprestanda att hämta och kan med en billig 970 bräda få 9370 prestanda + moderkort för samma pris som en i5

Synd bara i5an äter upp AMD FX.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt
Det har varit lite tunt på AMD FX fronten ett tag nu...
Men min gamla FX8350 har puttrat på bra ett tag nu. kanske det är dags att spotta upp sig lite till en FX9590 nu.
AMD borde sig hålla kvar ett tag till och utveckla grafiklösa prestandaprocessorer också, även om en med inbyggd grafik klarar det mesta, utom extrema spel...men konsolerna är ju fortfarande ofta uppkopplade mot en TV-Apparat, och de är väl lite på utgående med TV nuförtiden...

Varför skulle du byta till 9590?

Köp en 4790k / 4690k med Z97 och få 50 % mer prestanda.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är antagligen turbon vid halv belastning.

Jag tror det är beroende på hur många kärnor som belastas. Vid få trådar så att bara enstaka kärnor belastas fullt körs högsta turbofrekvensen. När alla kärnor belastas fullt körs basfrekvensen. Däremellan (såsom 4 kärnors belastning) körs någon mellanfrekvens mellan bas och turbo. Men kör du bara halv belastning på en kärna går cool & quiet in och sänker frekvensen eftersom den inte behöver maxa. Vid ingen belastning kan den sänka rejält mycket så att man sparar ström.

Så en hög turbofrekvens gör att singeltrådade program går snabbt även om basfrekvensen är låg. Singeltrådad prestanda är det som märks mest vid vanlig användning.

Men oavsett vilket så är de där FX upplåsta så man kan ju själv laborera med det där och överklocka så att det funkar stabilt vid en högre frekvens vid full belastning på alla kärnor om man har kylning som fixar det. TDP-värdet uppfylls inte längre men tack vare bra kylning fixar man det ändå (och det är ju därför den har så hög TDP den där som kör på 5 GHz som standard). Den där FX-9590 går troligtvis inte att överklocka så mycket mer då den är näst intill maxad redan som standard. Har man tur kan man klocka upp någon av de billigare nästan lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Synd bara i5an äter upp AMD FX.

Inte i x264 videokomprimering. Köpte mig en begagnad FX-8350 just för att få prisvärd prestanda för videokomprimering med x264 (jämförde då mot 4-kärnig sandy bridge core i7 och FX-8350 blev mer prisvärt). Däremot en i7 4770K är likvärdig med FX-9590 i x264 och i7 går ju att överklocka så den blir bättre än en överklockad FX. Och som jag skrev innan så är det singeltrådad prestanda som märks mest till vardags. Fast min vardag är videokomprimering. Då ger en begagnad FX mycket prestanda per krona även utan överklockning. Min FX-8350 går knappt att överklockas på mitt 970-moderkort innan den börjar throttla så jag kör den i standardinställningar stabilt med full last på alla kärnor.

Skulle jag uppgradera idag skulle jag kika på en 6-kärnig intel för att det skulle kännas lönt. Eller någon multi-CPU lösning. Köper ingen ny FX idag. Möjligen dual opteron eller något sådant om det går att hitta billigt på ebay typ men jag tror en 6-kärnig intel är bättre i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tror det är beroende på hur många kärnor som belastas. Vid få trådar så att bara enstaka kärnor belastas fullt körs högsta turbofrekvensen. När alla kärnor belastas fullt körs basfrekvensen. Däremellan (såsom 4 kärnors belastning) körs någon mellanfrekvens mellan bas och turbo. Men kör du bara halv belastning på en kärna går cool & quiet in och sänker frekvensen eftersom den inte behöver maxa. Vid ingen belastning kan den sänka rejält mycket så att man sparar ström.

Så en hög turbofrekvens gör att singeltrådade program går snabbt även om basfrekvensen är låg. Singeltrådad prestanda är det som märks mest vid vanlig användning.

Men oavsett vilket så är de där FX upplåsta så man kan ju själv laborera med det där och överklocka så att det funkar stabilt vid en högre frekvens vid full belastning på alla kärnor om man har kylning som fixar det. TDP-värdet uppfylls inte längre men tack vare bra kylning fixar man det ändå (och det är ju därför den har så hög TDP den där som kör på 5 GHz som standard). Den där FX-9590 går troligtvis inte att överklocka så mycket mer då den är näst intill maxad redan som standard. Har man tur kan man klocka upp någon av de billigare nästan lika mycket.

Jag kör en hel del parallella grejer, så jag är mest intresserad av den turbo som ligger mellan högsta turbon och basfrekvensen. Turbo ska kunna aktiveras även vid full belastning. (Enligt Wikipedia iaf, och Intels CPUer funkar på samma sätt.)

Jovisst, man kan justera själv. Tyckte bara att det vore kul med lite aggressivare binning för låg strömförbrukning.

Citat:

Skulle jag uppgradera idag skulle jag kika på en 6-kärnig intel för att det skulle kännas lönt. Eller någon multi-CPU lösning. Köper ingen ny FX idag. Möjligen dual opteron eller något sådant om det går att hitta billigt på ebay typ men jag tror en 6-kärnig intel är bättre i längden.

Har du funderat på dual-socket G34-kort med 12-kärniga K10 (Opteron 61**)? Jag tycker dom ser ganska prisvärda ut, om man kan utnyttja många kärnor. Opteron baserade på Bulldozer känns lite skabbigt tycker jag, och Piledriver är fortfarande ganska dyrt jämfört med K10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag kör en hel del parallella grejer, så jag är mest intresserad av den turbo som ligger mellan högsta turbon och basfrekvensen. Turbo ska kunna aktiveras även vid full belastning. (Enligt Wikipedia iaf, och Intels CPUer funkar på samma sätt.)

Jovisst, man kan justera själv. Tyckte bara att det vore kul med lite aggressivare binning för låg strömförbrukning.

Har du funderat på dual-socket G34-kort med 12-kärniga K10 (Opteron 61**)? Jag tycker dom ser ganska prisvärda ut, om man kan utnyttja många kärnor. Opteron baserade på Bulldozer känns lite skabbigt tycker jag, och Piledriver är fortfarande ganska dyrt jämfört med K10.

Jag är osäker på hur det fungerar exakt med turbon, kanske kan man få turbofrekvens över basfrekvensen om man kör bättre än AMD standardkylare? Låter frågan gå vidare till någon som vet. När jag testat själv på min FX-8350 så verkar det som frekvenserna hoppar hejvilt upp och ner hela tiden efter behov men har inte sett att den legat över basfrekvensen i genomsnitt vid full last på alla kärnor, snarare något under (typ 3,9 GHz istället för 4,0 GHz). Men jag tror det beror på mitt halvkassa moderkort som ligger på gränsen till att börja throttla även vid standardklock på min FX-8350. Jag maxar den på befintlig billig hårdvara om man säger så.

Jovisst de där dual socket G34 med 12-kärniga K10 verkar roliga. Men jag är osäker på hur pass nytta jag får av så många kärnor i praktiken. Dessutom blir singeltrådsprestandan lidande (den är också bra att ha) för de är väl ganska lågt klockade. Kanhända jag behöver köra fler videokomprimeringar parallellt för att dra full nytta av det. Redan med min FX-8350 så maxar inte processorn när jag kodar x264 om jag inte kör två komprimeringar samtidigt (men samtidigt sjunker prestandan på varje instans till nästan hälften så man tjänar inte mycket på det).

Funderar på köra något distribuerat över nätverket istället. Istället för att låta en dual socket eller massor av kärnor köra flera parallella jobb så kan man låta fler datorer köra jobben på varsin dator istället. Filerna ligger ändå tillgängliga på gigabitnätverket. Gör så redan idag men ganska manuellt. Skulle kunna gå att automatisera på något sätt. Har ju rätt många skrotdatorer hemma som skulle kunna få jobba på lite. Låter som ett roligt programmeringsprojekt. "Hacka sönder" videofilen i små paket och distribuera ut dem till olika klienter som bearbetar dem och så sätts det ihop i slutändan till en ny fil. Troligen långt över min förmåga... Antagligen har någon redan gjort detta om man googlar på det.

Men som ett hobbyprojekt vore det ändå skoj att leka med någon multi-CPU lösning inköpt billigt på ebay. Ett multi-CPU-monster skulle ju mycket väl kunna fungera som en effektiv nod i en sådan setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag är osäker på hur det fungerar exakt med turbon, kanske kan man få turbofrekvens över basfrekvensen om man kör bättre än AMD standardkylare? Låter frågan gå vidare till någon som vet. När jag testat själv på min FX-8350 så verkar det som frekvenserna hoppar hejvilt upp och ner hela tiden efter behov men har inte sett att den legat över basfrekvensen i genomsnitt vid full last på alla kärnor, snarare något under (typ 3,9 GHz istället för 4,0 GHz). Men jag tror det beror på mitt halvkassa moderkort som ligger på gränsen till att börja throttla även vid standardklock på min FX-8350. Jag maxar den på befintlig billig hårdvara om man säger så.

Jovisst de där dual socket G34 med 12-kärniga K10 verkar roliga. Men jag är osäker på hur pass nytta jag får av så många kärnor i praktiken. Dessutom blir singeltrådsprestandan lidande (den är också bra att ha) för de är väl ganska lågt klockade. Kanhända jag behöver köra fler videokomprimeringar parallellt för att dra full nytta av det. Redan med min FX-8350 så maxar inte processorn när jag kodar x264 om jag inte kör två komprimeringar samtidigt (men samtidigt sjunker prestandan på varje instans till nästan hälften så man tjänar inte mycket på det).

Funderar på köra något distribuerat över nätverket istället. Istället för att låta en dual socket eller massor av kärnor köra flera parallella jobb så kan man låta fler datorer köra jobben på varsin dator istället. Filerna ligger ändå tillgängliga på gigabitnätverket. Gör så redan idag men ganska manuellt. Skulle kunna gå att automatisera på något sätt. Har ju rätt många skrotdatorer hemma som skulle kunna få jobba på lite. Låter som ett roligt programmeringsprojekt. "Hacka sönder" videofilen i små paket och distribuera ut dem till olika klienter som bearbetar dem och så sätts det ihop i slutändan till en ny fil. Troligen långt över min förmåga... Antagligen har någon redan gjort detta om man googlar på det.

Men som ett hobbyprojekt vore det ändå skoj att leka med någon multi-CPU lösning inköpt billigt på ebay. Ett multi-CPU-monster skulle ju mycket väl kunna fungera som en effektiv nod i en sådan setup.

Jag undrar om RAM-bandbredd har någon betydelse här. G34 har iaf fyra minneskanaler. Så bara det skalar hyfsat så lär man ju kunna köra flera jobb om inte ett mättar systemet.

Dom som verkat hyfsat tillgängliga (enligt min erfarenhet) är dom som ligger på 1,8-2,2 GHz (616* & 617*). Det finns 2,5 GHz (6180 SE), men om man hittar en sådan så lär den inte vara billig. Så om det man pysslar med inte skalar tillräckligt bra, eller klarar sig med liten RAM-bandbredd så kan dessa system få stryk av (åtminstone överklockade) Phenom II X6. (Piledriver-baserade är bättre på alla punkter, och erbjuder 16-core (med turbo) men kostar därefter)

Många grejer jag kör är embarrasingly parallell, men andra skulle gilla ett kluster. Tyvärr skalar det bara 0.6 möjligen 0.7 med gigabitnät. Det verkar vara infiniband som gäller, vilket iofs också börjar se hyfsat billigt ut på ebay... Men jag väntar mig drivartrassel osv. x264 är väl lättare att stycka upp, och inte så beroende av kommunikation (första passet kanske är knepigt?..) så skalningen borde kunna bli bra om man tar sig an kodningen. (spekulation här)

Nåja, även om en distribuerad lösning kan vara rätt för maximal throughput så kanske det kan vara kul med ett starkt system som kan greja ett enskilt jobb med imponerande snabbhet (återigen beroende på skalning).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Synd bara i5an äter upp AMD FX.

med stock och oc på båda ja men samtidigt kan en amd med oc matcha en 4670/90 ganska bra med en lite loss i singeltråd och lite mer umf i multi och maxxar singel gpu och enda gången man kan få märkbar prestanda skillnad är i dx9 baserade spel och 2 spel jag märkt skillnad är guildwars 2 och arma 2 som går att spela på amd men där är cpu´n inte optimal men fortfarande ett bra alternativ då ett moderkort till intel är 1000kr extra om man vill ha ett hyfsat kort för oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lord_vasagos:

med stock och oc på båda ja men samtidigt kan en amd med oc matcha en 4670/90 ganska bra med en lite loss i singeltråd och lite mer umf i multi och maxxar singel gpu och enda gången man kan få märkbar prestanda skillnad är i dx9 baserade spel och 2 spel jag märkt skillnad är guildwars 2 och arma 2 som går att spela på amd men där är cpu´n inte optimal men fortfarande ett bra alternativ då ett moderkort till intel är 1000kr extra om man vill ha ett hyfsat kort för oc

Nä är jävla skillnad

Kan visa benchmark på massa andra spel.

En FX maxar inte singel GPU, jag haft 8350 i 5Ghz, jag har 4670k, 4930k, 4790k.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Nä är jävla skillnad

http://i.imgur.com/M8Mv4F2.png

Kan visa benchmark på massa andra spel.

En FX maxar inte singel GPU, jag haft 8350 i 5Ghz, jag har 4670k, 4930k, 4790k.

inte alltid 100% men bra nog för att det inte ska märkas minsta skillnad i verkliga livet och vist är det några fps som ryker här och där och har man dom bara på 4000mhz så klarar dom allt utan problem ...skulle vara gw2 och arma 2 då då ska man nog helst nå 4400

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lord_vasagos:

inte alltid 100% men bra nog för att det inte ska märkas minsta skillnad i verkliga livet och vist är det några fps som ryker här och där och har man dom bara på 4000mhz så klarar dom allt utan problem ...skulle vara gw2 och arma 2 då då ska man nog helst nå 4400

Vet inte om dur är seriös, men det du säger stämmer inte för det märks VÄLDIGT mycket i typ alla spel som kräver lite CPU.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag är jättenöjd med min FX-8350 jag köpte begagnad för något år sedan. Mycket prestanda för pengarna. Men det känns som 2 år för sent att släppa nya sådana processorer idag. Men är priset rätt så är det väl ändå inte fel.

Fast det är ju egentligen inga nya... Bara andra modellnamn.

Nu börjar AMD tappa greppet?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vet inte om dur är seriös, men det du säger stämmer inte för det märks VÄLDIGT mycket i typ alla spel som kräver lite CPU.

det kan skilja lite på äldre titlar eller sånna som går på dx 9 och dom som är dx 10 har vettiga fps i 1080 60hz singel gpu scenario och är man på en budget lägger jag häldre dom 1000kr det skiljer på gpu delen än intel cpu ..och jag har med kört 8120/8320 och pressat dom ganska bra och vist kör man hyper pi tex i 5000mhz så får man ca dubbla tiden mot en intel men man har dubbelt så många cores som inte alltid trådar bra och en ipc som inte är så frän men i dom flesta tittlar är amd ganska likvärdig och bf4 är väll den moderna som får sig en törn men är fortfarande höga fps som inte kommer märkas egentligen om man inte kör benchmarks

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lord_vasagos:

det kan skilja lite på äldre titlar eller sånna som går på dx 9 och dom som är dx 10 har vettiga fps i 1080 60hz singel gpu scenario och är man på en budget lägger jag häldre dom 1000kr det skiljer på gpu delen än intel cpu ..och jag har med kört 8120/8320 och pressat dom ganska bra och vist kör man hyper pi tex i 5000mhz så får man ca dubbla tiden mot en intel men man har dubbelt så många cores som inte alltid trådar bra och en ipc som inte är så frän men i dom flesta tittlar är amd ganska likvärdig och bf4 är väll den moderna som får sig en törn men är fortfarande höga fps som inte kommer märkas egentligen om man inte kör benchmarks

Jag märker jag dippar under 100 FPS så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jag märker jag dippar under 100 FPS så.

men dom flesta som kör ett budget system siitter inte med en 120hz skärm och klarar sig bra med 60fps+ och som bf4 skulle nog dom flesta inte märka skillnad på 45fps eller 60 förutom nageln i ögat men 120hz med bra fps så hade jag satsat i7 med dubbla gpu men då hamnar man i en helt annan prisklass

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför skulle du byta till 9590?

Köp en 4790k / 4690k med Z97 och få 50 % mer prestanda.

Låter inte som AMD... är det en Mac?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AMD_PERA:

Låter inte som AMD... är det en Mac?

Det är sant så tyvärr.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AMD_PERA:

Låter inte som AMD... är det en Mac?

Är inte högre prestanda, lägre energiförbrukning och en mycket modernare plattform viktigare än att det står AMD på kartongen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nä...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...