Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

Vafan, skicka lite rissäckar till krisområdena så löser det nog sig ska man se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Repetition 203.

Ja, SD ett parti med arv och säte i de gamla rasisthålorna på landsbygden är partiet som kommer att frälsa Sverige med korrekt metodik och vetenskaplig metod. Nu kommer vi till 2kr frågan: Varför får inte SD världsförklaring ett större stöd inom akademiska kretsar? Svara på frågan utan att hänvisa till en oförklarad konspiration.

Jo jag glömde visst, Alla länder, ja i princip förutom Mongoliet är exempel på mångkulturella samhällen som existerat under då lika lång tid som de existerat.

Förmodligen för att det röstar på valfritt parti som sänker skatten då högutbildade ofta har hög inkomst. Eller för att SD är ett ungt parti som inte har erfarenheten eller manskapet till att faktiskt göra någon nytta om de skulle få någon större makt.

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Ja, SD ett parti med arv och säte i de gamla rasisthålorna på landsbygden är partiet som kommer att frälsa Sverige med korrekt metodik och vetenskaplig metod. Nu kommer vi till 2kr frågan: Varför får inte SD världsförklaring ett större stöd inom akademiska kretsar? Svara på frågan utan att hänvisa till en oförklarad konspiration.

Anför du alltså som ett argument mot SD det faktum att partiet har lågt stöd bland svenska akademiker? Om man nu använder historien som vägledning för att avgöra en ideologis eller statsbildnings sundhet så torde man gå tillväga på så sätt att man tar reda på vad majoriteten av svenska akademiker tycker, sen anammar man den diametralt motsatta åsikten. Då undviker man att stödja Sovjetunionen, rashygien, Pol Pot, Hitler, sterilisering, maoism etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Vafan, skicka lite rissäckar till krisområdena så löser det nog sig ska man se.

Vafan, ta hit alla som har råd att fly från krisområdena så löser det sig nog ska man se.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vafan, ta hit alla som har råd att fly från krisområdena så löser det sig nog ska man se.

Alla kan vi inte ta emot, finns en gräns givetvis. Hur tänkte du där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Alla kan vi inte ta emot, finns en gräns givetvis. Hur tänkte du där?

Hur är den gränsen definierad?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Hur är den gränsen definierad?

Det är upp till var och en att definiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej gabben det håller inte, är du putt för statistik inte presenteras enligt de kategorier du efterfrågar så är det förstås problematiskt för dig. Själv så är jag förstås bara tacksam för att en sådan vansinnig byråkratisk dumhet inte har fotfäste eftersom det innebär att staten måste deklarera invandrares individuella belastning på samhällsresurserna samt detsamma för infödda.

Vilhelm Moberg skrev inte det gamla riket för att främja den totala byråkratin.

Hur skulle en sådan deklaration av invandringskostnader utpeka individuella invandare mer än exempelvis den deklaration som görs av sjukvårdskostnader utpekar individuella vårdtagare? Jag bortser i övrigt från din tämligen ovärdiga öppning av motargumentationen, antar det där skulle vara ett nedsättande "grabben"...

Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis är det en intressant frågeställning i form av ett tankeexempel jag möter det med något roligare.
Tänk om alla invånare fick ett i nyliberal anda ett inbetalningskort för deras belastning på samhällsekonomin (likt ditt förslag.) Hur stor andel av befolkningen skulle då ha mer pengar i fickan efter 40 års arbete?

Hur mycket var och en skulle ha på fickan efter 40 års arbete tycker jag är tämligen ointressant, det spännande med ditt tankeexperiment är om det kunde motivera folk att betrakta de allmänna medlen som sina egna, och på så vis intressera sig mer för hur de användes, och kanske bli mer restriktiva mot rent slöseri, i analogi med att införandet av individuell elförbrukningsmätning i lägenhetskomplex ofelbart leder till en minskad total förbrukning och större medvetenhet om vilka grejeri hemmet som är energibovar.

Vill också klargöra att jag absolut inte är någon motståndare av fördelningspolitik, jag är dock av uppfattningen att en fungerande sådan kräver en "vi-anda", som är svårare att uppnå i ett heterogent samhälle än ett homogent. Människan är ett flockdjur, och beter sig som ett sådant, du kan inte anta att alla fungerar som du, eller ens är villiga att lyssna på vad du har att säga. Om så vore fallet, så är jag dock övertygad om att din utopi skulle kunna besannas, men tills du programmerat om hela mänskligheten föredrar jag att spela med de kort jag har på hand.

Skrivet av Huzzbutt:

Vi tar det igen, kostnader för individer presenteras inte individuellt och det krävs en individuell kostnadsrepresentation för att det ska vara relevant.

Hur motiverar du det påståendet? Det finns ju ett helt uppenbart allmänintresse för gruppvis kostnadsrepresentation, därmed har det relevans. Det görs om inte annat redan nu; sjukvårdskostnader, barnomsorgskostnader, kriminalvårdskostnader, och så vidare redovisas. Frågan är varför man skyggar för att redovisa invandringskostnader i samma anda? Kan det bero på att det vore ett politiskt eller karriärsmässigt självmord att göra det, att påhoppen om rasism skulle komma som brev på posten, och att den ansvariges karriär med största sannolikhet skulle vara slut? Och där har vi pudelns kärna, att rådande opinion inte möjliggör det, trots att det finns ett uppenbart intresse för det hos en stor del av de som betalar in pengarna. Utöver det antar jag att du själv ser det opraktiska och orimliga i att redovisa alla kostnader på individnivå, dels för den som ska redovisa det, dessutom för den som ska tolka resultaten.

Skrivet av Huzzbutt:

Låt oss ponera ett problem:
Kalle är helsvensk och har precis sladdat med sin lastbil på E4 mitt under rusningstrafik, trafikstoppet i norrgående riktning mellan Kungenskurva och avfarten till Mälarhöjden väntas pågå i 90 minuter. Stoppet innebär förstås miljoner i produktionsbortfall. Ska kostnaden av det här läggas på Svenskar som grupp? Detsamma gäller förstås utlandsfödde Bosse från Mariehamn som flyttade en busskur 10 meter in på en åker, är utlandsfödda ansvariga för Bosses samhällsbelastning?

Vi tar ett till problem:
Hasse-Bettan lyfter 10 miljoner om året från sin Matbutik, kunderna är till 90% utlandsfödda. Utan de utlandsfödda så hade inte kunderna funnits, är det Hasse-Bettans driftighet att dra nytta av sitt varumärke som leder till vinsten eller är det kundernas konsumtion som möjliggör det?

Men i slutändan är det fortfarande inte några hypotetiska ansvarsfrågor jag är ute efter, utan frågan om varför det är så tabubelagt att redovisa kostnaden för just invandringen.

Skrivet av Huzzbutt:

Nu ska jag förstås erkänna att jag länge efterfrågat samma sak, dock från det håll som röstar på SD ty det är nämligen så att dne som vill driva ett argument eller en tes måste ta ansvar för det själv. Vad du gör just nu genom att hävda att avsaknaden av "källa" är ett problem som någon annan ansvarar för är att förskjuta bevisbördan, ansvarslöst Kaput, Ansvarslöst.

Instämmer. Det kräver dock att forumet är öppet, att man kan lägga fram sina argument och teser utan att det innebär ett personligt risktagande i annat än att man blir omintetgjord i eventuell motargumentation. Det är inte gångbart att fel sorts åsikter kan leda till uteslutning ur fackförbund, sparken från jobbet, eller att man utsätts för politiskt våld. Först när den problematiken är eliminerad kan man kräva någon slags personligt ansvarstagande. För att göra en förbjuden men ändå träffande liknelse; i 40-talets Tyskland fanns det nog inte särskilt mycket bevisning för att Hitler hade fel, som resultat av en effektiv apparat för att kväsa meningsmotståndare, men det gör inte att Hitler per automatik hade rätt, eller att hans meningsmotståndare kunde kallas ansvarslösa.

Jag bör väl också tillägga att jag inte sympatiserar med SD, så du inte per automatik ger mig det epitetet. Länkarna är resultat av generiska googlesökningar, att sverigedemokrater är offer i samtliga artiklar hänger väl ihop med att de är tillräckligt signifikanta för att det ska ha något nyhetsvärde att rapportera incidenterna.

Skrivet av Huzzbutt:

Och där kom konspirationen!

Billig taktik, men jag möter påståendet ändå. Konspiration? Varken massmediaarbetarna eller makthavande politiker gör väl någon direkt hemlighet av sin mångkulturvurm? De erkänner den ju till och med villigt själva. Vilken övrig bevisning behöver framläggas?

Skrivet av Huzzbutt:

Återigen, bevisbördan ligger på dig och inte någon annan. Vill du driva tesen att invandrarna som grupp kostar X så får du belägga det eller på demokratisk väg påverka tills detta görs antingen genom röster på Hjärntrusten i SD eller Ring P1.

Jag är väl själv inte så intresserad av att bedriva det forskningsarbetet, men om den personliga hotbilden mot den som framlägger tesen elimineras, så skulle det förvåna mig högeligen om vi inte kommer få se något av den varan.

Skrivet av Huzzbutt:

Sammanfattning: Sluta gnäll, Stockholmare röstar inte på SD och bevisbördan gäller alltid även fast staten kanske verkar neslig och dum.

Återigen de där försöken till nedvärdering av åsikter som skiljer sig från dina. Beklämmande. Du som i övrigt ändå verkar vara en tämligen habil debattör borde veta bättre än så.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Tycker du att det är konstigt att SD får mer stöd? Tiggare i varje hörn, Vi tar in mer invandrare än någonsin (ja det kostar pengar, man är dum om man tror att det är en plussaffär) arbetslösheten stiger. Pensionärerna får det allt sämre på ålderdomshemmen, vi får ett allt sämre försvar osv...
Inte alls konstigt att rösta på SD det gör man för att visa för de etablerade partierna att de är ute å cyklar. De vågar inte ens röra frågan om invandring för då är man rasist...
Spelar ingen som helst om SD har "säten i rasist hålor" titta var V har sina rötter osv... Det ser inte bättre ut där kan jag lova. och det är väl vad de står för NU som har någon betydelse.

V har sina rötter i delningen av arbetarrörelsen i början 1900-talet, frågor på det? Eller talar du om "samarbetet" med Sovjet? Det var inte V förtjänst att Volvo tillverkade Partibilarna till DDR, samröret med Warzawa pakten var en naturlig del av alla partiers vardag vissa utmärkte sig förstås mer men ingen är utan skuld.

Lever vi längre idag? ja eller nej.
Tar vi in fler invandrare eller fler flyktingar? Betänk industriuppsvinget samt världskriget.

Skrivet av lekman:

Förmodligen för att det röstar på valfritt parti som sänker skatten då högutbildade ofta har hög inkomst. Eller för att SD är ett ungt parti som inte har erfarenheten eller manskapet till att faktiskt göra någon nytta om de skulle få någon större makt.

Inkomst differentieringen i gruppen höginkomsttagare är endast marginellt lägre än i samhället som helhet, stödet för välfärdspartier är starkt hos de Svenska akademikerna och det framhåller man förstås också ofta som kritik mot de rödgröna.

Skrivet av Snok3n:

Anför du alltså som ett argument mot SD det faktum att partiet har lågt stöd bland svenska akademiker? Om man nu använder historien som vägledning för att avgöra en ideologis eller statsbildnings sundhet så torde man gå tillväga på så sätt att man tar reda på vad majoriteten av svenska akademiker tycker, sen anammar man den diametralt motsatta åsikten. Då undviker man att stödja Sovjetunionen, rashygien, Pol Pot, Hitler, sterilisering, maoism etc.

¨
Nej jag anförde inte den kritiken, jag ställde en fråga med det som bakgrund då personen jag citerade anförde att SD stod för ett klarhets ideal.

Om du inte anser att allt det goda består av insatser från outbildade så förstår jag inte riktigt vart du vill komma? Du kan ju förstås också ställa dig frågan om det enkom var i de akademiska kretsarna som stödet för det du nämner fanns eller om det ens var särskilt utbrett där. Nej gode fårhundsägare, vad du yttrar är det tragikomiska argument som tycks fram av loser journalister när det råder utspelstorka och du gör det inte ens på ett relevant sätt. Stöder för SD är inom akademiker kretsar så pass lågt att argumentet att det enkom rör sig om de statistiska idioterna faller på sin egen orimlighet och om du framhärdar det så borde du i förlängningen bli Luddit och agera avhållsamt mot allt som passerat dörrarna våra utbildningsanstalter.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hur skulle en sådan deklaration av invandringskostnader utpeka individuella invandare mer än exempelvis den deklaration som görs av sjukvårdskostnader utpekar individuella vårdtagare? Jag bortser i övrigt från din tämligen ovärdiga öppning av motargumentationen, antar det där skulle vara ett nedsättande "grabben"...

Nu har jag inte hävdat att den kommer peka ut individuella invandrare.

Skrivet av kaput:

Hur mycket var och en skulle ha på fickan efter 40 års arbete tycker jag är tämligen ointressant, det spännande med ditt tankeexperiment är om det kunde motivera folk att betrakta de allmänna medlen som sina egna, och på så vis intressera sig mer för hur de användes, och kanske bli mer restriktiva mot rent slöseri, i analogi med att införandet av individuell elförbrukningsmätning i lägenhetskomplex ofelbart leder till en minskad total förbrukning och större medvetenhet om vilka grejeri hemmet som är energibovar.

Elmätarna kopplas också till ett individuellt ansvar, en redovisning av de individuella utgifterna är inte kopplat till individuellt ansvar.

Skrivet av kaput:

Vill också klargöra att jag absolut inte är någon motståndare av fördelningspolitik, jag är dock av uppfattningen att en fungerande sådan kräver en "vi-anda", som är svårare att uppnå i ett heterogent samhälle än ett homogent. Människan är ett flockdjur, och beter sig som ett sådant, du kan inte anta att alla fungerar som du, eller ens är villiga att lyssna på vad du har att säga. Om så vore fallet, så är jag dock övertygad om att din utopi skulle kunna besannas, men tills du programmerat om hela mänskligheten föredrar jag att spela med de kort jag har på hand.

Sverige har alltid varit hetereogent, precis som alla andra länder ja förutom mongoliet. Du får gärna tala om människan som ett flockdjur men den filologiska etnicitet som du tillskriver flocken är inte detsamma som en relevant identifikation.

Skrivet av kaput:

Hur motiverar du det påståendet? Det finns ju ett helt uppenbart allmänintresse för gruppvis kostnadsrepresentation, därmed har det relevans. Det görs om inte annat redan nu; sjukvårdskostnader, barnomsorgskostnader, kriminalvårdskostnader, och så vidare redovisas. Frågan är varför man skyggar för att redovisa invandringskostnader i samma anda? Kan det bero på att det vore ett politiskt eller karriärsmässigt självmord att göra det, att påhoppen om rasism skulle komma som brev på posten, och att den ansvariges karriär med största sannolikhet skulle vara slut? Och där har vi pudelns kärna, att rådande opinion inte möjliggör det, trots att det finns ett uppenbart intresse för det hos en stor del av de som betalar in pengarna. Utöver det antar jag att du själv ser det opraktiska och orimliga i att redovisa alla kostnader på individnivå, dels för den som ska redovisa det, dessutom för den som ska tolka resultaten.

Nej det finns inget intresse av att redovisa godtyckligt valda grupper vars mekanismer på sin höjd är urskiljbara i gyttret av standardavvikelser.

Skrivet av kaput:

Men i slutändan är det fortfarande inte några hypotetiska ansvarsfrågor jag är ute efter, utan frågan om varför det är så tabubelagt att redovisa kostnaden för just invandringen.

Du talar egentligen om Flyktingmottagande och Flyktingmottagande har en kostnad men de kostnader du är ute efter är individuella som ska redovisas i grupp.

Skrivet av kaput:

Instämmer. Det kräver dock att forumet är öppet, att man kan lägga fram sina argument och teser utan att det innebär ett personligt risktagande i annat än att man blir omintetgjord i eventuell motargumentation. Det är inte gångbart att fel sorts åsikter kan leda till uteslutning ur fackförbund, sparken från jobbet, eller att man utsätts för politiskt våld. Först när den problematiken är eliminerad kan man kräva någon slags personligt ansvarstagande. För att göra en förbjuden men ändå träffande liknelse; i 40-talets Tyskland fanns det nog inte särskilt mycket bevisning för att Hitler hade fel, som resultat av en effektiv apparat för att kväsa meningsmotståndare, men det gör inte att Hitler per automatik hade rätt, eller att hans meningsmotståndare kunde kallas ansvarslösa.

Du vill alltså inskränka organisationers frihet att anställa och styra över kraven på anställda och medlemmar.

Skrivet av kaput:

Jag bör väl också tillägga att jag inte sympatiserar med SD, så du inte per automatik ger mig det epitetet. Länkarna är resultat av generiska googlesökningar, att sverigedemokrater är offer i samtliga artiklar hänger väl ihop med att de är tillräckligt signifikanta för att det ska ha något nyhetsvärde att rapportera incidenterna.

Sverigedemokrater är lite som Anna Book.

Skrivet av kaput:

Billig taktik, men jag möter påståendet ändå. Konspiration? Varken massmediaarbetarna eller makthavande politiker gör väl någon direkt hemlighet av sin mångkulturvurm? De erkänner den ju till och med villigt själva. Vilken övrig bevisning behöver framläggas?

Javisst men hur kommer det sig att de är det, att så många är det? däri ligger konspirationen.

Skrivet av kaput:

Jag är väl själv inte så intresserad av att bedriva det forskningsarbetet, men om den personliga hotbilden mot den som framlägger tesen elimineras, så skulle det förvåna mig högeligen om vi inte kommer få se något av den varan.

Vill du inte driva arbetet så kräv inte att någon annan ska göra det.

Skrivet av kaput:

Återigen de där försöken till nedvärdering av åsikter som skiljer sig från dina. Beklämmande. Du som i övrigt ändå verkar vara en tämligen habil debattör borde veta bättre än så.

Ja visst. Hur som haver vad du egentligen har gjort är ett antagande om kostnader, som bevis för detta antagande lägger du fram att det inte finns något bevis för att beviset skulle visa att du hade rätt.

Du inser väl själv det befängda i ett sådant resonemang?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Repetition 203.

Öppenhet och demokrati är två separata begrepp. Att vi i Sverige har transparans och demokrati beror på två separata beslut, Andra länder är mindre transparenta och detta leder till problem inom transnationella samarbeten.

Den öppenhet du talar om är inte öppenhet utan att staten ska göra vad du personligen tycker att den ska göra. Det har inget med någon annans ideologi att göra utan din ovilja att ta dig själv och din förmåga på allvar, never give up!

Jag får väl gratulera dig då, som har sån tur att staten redan gör vad du tycker den ska göra i den här frågan. Bekvämt, hm?

Skrivet av Huzzbutt:

Alla statliga myndigheter har en separat redovisning detsamma gäller kommunala diton, deras redovisning är förstås mer pricksäker och är du sugen på en utförlig presentation så kan du gott nog börja ringa och sammaställa, återigen: Never Give up!

(Sen finns det förstås bolag som bedriver kommunal verksamhet men inte omfattas av offentlighetsprincipen, det är annan fråga.)

Ta tusen numrerade skruvar med onumrerade muttrar på. Skruva av muttrarna. Lägg muttrarna i en binge. Ruska ordentligt. Leta fram muttrarna som satt på skruv nummer 87, 445 och 884. Samma princip. Ska det vara möjligt att bedriva den sortens sovring, så måste man märka de aktuella muttrarna innan man skruvar av dem, och på samma sätt måste alla transaktioner flaggas med förmånstagarens/betalarens etnicitet redan från början om det ska vara rimligt att bedriva den sovring du talar om.

De privata bolagen som bedriver verksamhet i kommunal regi är förmodligen den enkla biten.

Skrivet av Huzzbutt:

Ja, SD ett parti med arv och säte i de gamla rasisthålorna på landsbygden är partiet som kommer att frälsa Sverige med korrekt metodik och vetenskaplig metod. Nu kommer vi till 2kr frågan: Varför får inte SD världsförklaring ett större stöd inom akademiska kretsar? Svara på frågan utan att hänvisa till en oförklarad konspiration.

Jo jag glömde visst, Alla länder, ja i princip förutom Mongoliet är exempel på mångkulturella samhällen som existerat under då lika lång tid som de existerat.

Jag är ingen övertygad SD-anhängare, och överlåter därmed på någon sympatisör att vedersäga dina påståenden, men om nu arvsskuld är ett faktum, har inte sossarna en hel del att stå till svars för, med sitt rasbiologiska institut och passivitet gentemot Hitler? Två fel gör inte ett rätt, men jag ser dig inte kritisera dagens sossar för tidigare sossars missgärningar i tråden.

Väldigt välfungerande mångkulturer enligt dagens europeiska definition; en potpurri av folk med diametralt motsatt kultur och värderingar...

Antingen så är det frågan om att en grupp är tillräckligt stark för att hålla minoriteterna på mattan, eller så är minoriteterna fullkomligt assimilerade, a la valloner i Sverige. Du kan för övrigt fundera på varifrån de aldrig sinande flyktingströmmarna världen om kommer; kan det i huvudsak vara frågan om länder där flera folkgrupper tävlar om samma landområden och resurser - mångkulturella länder - och det hela har ballat ur när två eller flera grupper är tillräckligt nära jämnstyrka för att det i alla fall ska finnas en chans att opposition inte är fruktlöst?

Multietnicitet tror jag däremot kan fungera alldeles utmärkt, när folk har gapat klart över den första negern de sett, och fått sin inneboende flyktreaktion, så är jag övertygad om att förhållandet mellan likheter och skillnader i kultur och värderingar blir i princip ensamt avgörande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu har jag inte hävdat att den kommer peka ut individuella invandrare.

Vad är då problemet att göra det, om det finns ett allmänintresse för det?

Skrivet av Huzzbutt:

Sverige har alltid varit hetereogent, precis som alla andra länder ja förutom mongoliet. Du får gärna tala om människan som ett flockdjur men den filologiska etnicitet som du tillskriver flocken är inte detsamma som en relevant identifikation.

Se sista stycket i mitt förra svar. Det har varit frågan om en i sammanhanget liten kontinuerlig rännil människor som anpassat sig till det svenska levnadssättet, och därmed smält in. Ingen riktig mångkultur, däremot ett exempel på fungerande mångetnicitet.

Skrivet av Huzzbutt:

Nej det finns inget intresse av att redovisa godtyckligt valda grupper vars mekanismer på sin höjd är urskiljbara i gyttret av standardavvikelser.

Du talar egentligen om Flyktingmottagande och Flyktingmottagande har en kostnad men de kostnader du är ute efter är individuella som ska redovisas i grupp.

Och ändå görs det. Exempelvis vårdtagare, kriminella och barnomsorgstagare, i redovisningarna av sjukvårdskostnader, kriminalvårdskostnader respektive barnomsorgskostnader. Kanske vore det bäst att bara redovisa det som en enda summa? Och där är det också frågan om individuella kostnader som redovisas som grupp.

Återigen, jag är inte ute efter specifikt invandringskostnaderna, utan de makthavandes ovilja att redovisa dem i sin helhet, trots att allmänintresset helt uppenbart finns. Det saknas konsekvens. Det ska väl medges att jag, som inte tror på mångkultur enligt den svenska definitionen, inte skulle gråta alltför bittert om det skedde, lite enligt någon slags avdramatiserad version av principen mina fienders fiende är min vän eller vad man ska säga.

Skrivet av Huzzbutt:

Du vill alltså inskränka organisationers frihet att anställa och styra över kraven på anställda och medlemmar.

Återigen en konsekvensfråga. Det är olagligt att ställa krav på etnicitet, religion eller sexuell orientering i sådana sammanhang, men varför inte politisk orientering? Eller varför inte riva upp all sådan lagstiftning totalt, och låta organisationer ställa precis vilka krav de vill?

Personligen tror jag dock att just den lagstiftningen är av godo, nu är Sveriges befolkning vad den är, och torde vara ett grundläggande kriterium för assimilation att folk släpps in i samhället. Spela med de kort man har på hand, som sagt.

Skrivet av Huzzbutt:

Sverigedemokrater är lite som Anna Book.

Släng in lite Carola Häggkvist i det hela, så är vi i alla fall överens på en punkt

Skrivet av Huzzbutt:

Javisst men hur kommer det sig att de är det, att så många är det? däri ligger konspirationen.

I Hitlertyskland tyckte många att det var en bra idé att gasa folk och elda upp dem i stora ugnar. Att många tycker något gör det inte rätt, och det behöver inte ligga någon konspiration bakom att folk tycker som de gör, oavsett hur få eller många de är.

Skrivet av Huzzbutt:

Vill du inte driva arbetet så kräv inte att någon annan ska göra det.

Jag kräver inte att någon annan ska göra det, däremot skulle det förvåna mig om det inte skulle ske om det politiska klimatet tillät det.

Skrivet av Huzzbutt:

Ja visst. Hur som haver vad du egentligen har gjort är ett antagande om kostnader, som bevis för detta antagande lägger du fram att det inte finns något bevis för att beviset skulle visa att du hade rätt.

Du inser väl själv det befängda i ett sådant resonemang?

Jag har inte gjort några som helst antaganden om kostnader, var har du fått det från? Resten fattar jag inte alls vad du vill komma fram till med, men det kanske beror på den sena timmen? Kanske dags att ge sig, det är en dag imorgon också. Får tacka för en givande diskussion, även om vi båda förmodligen lämnar den med i stort oförändrade åsikter

Svara gärna, föregående stycke är inget försök att snoppa av diskussionen och få sista ordet. Kan dock inte lova någon replik i gengäld, det hänger helt på morgondagens diskussionsvilja.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag får väl gratulera dig då, som har sån tur att staten redan gör vad du tycker den ska göra i den här frågan. Bekvämt, hm?

Tackar, jag anser det därtill bara vara rimligt att staten inte skall tillfredsställa godtyckliga behov av värdelös statistik och att de som inte delar min åsikt i frågan har rätt till sin åsikt även om den som i ditt fall yttrar sig i form av en slösaktig återvändsgränd.

Skrivet av kaput:

Ta tusen numrerade skruvar med onumrerade muttrar på. Skruva av muttrarna. Lägg muttrarna i en binge. Ruska ordentligt. Leta fram muttrarna som satt på skruv nummer 87, 445 och 884. Samma princip. Ska det vara möjligt att bedriva den sortens sovring, så måste man märka de aktuella muttrarna innan man skruvar av dem, och på samma sätt måste alla transaktioner flaggas med förmånstagarens/betalarens etnicitet redan från början om det ska vara rimligt att bedriva den sovring du talar om.

Nja, för er som inte kan er sociologi historia men känner er sugna så kan jag berätta vad som händer när man börjar stapla "lösa" detaljer: individer kan utläsas ur och detta var skälet till att en undersökning som ni får lista ut vad den hette till slut las ner.

Hur som haver så är det inte det jag vänder mig mot utan idén att det ska finnas en nytta med en dubbeldeklaration av individer för att sammanställa statistik baserat på en kategorisering som bevisligen har en låg korrelation med det berörda ämnet.

Skrivet av kaput:

De privata bolagen som bedriver verksamhet i kommunal regi är förmodligen den enkla biten.

Därom tvistar nog alla. Privata bolag på en konkurrensutsatt marknad håller på sina papper av just konkurrensskäl, att tvinga företag att öppna arkivet för allmän beskådan är detsamma som att ta deras företagshemligheter från dem.

Skrivet av kaput:

Jag är ingen övertygad SD-anhängare, och överlåter därmed på någon sympatisör att vedersäga dina påståenden, men om nu arvsskuld är ett faktum, har inte sossarna en hel del att stå till svars för, med sitt rasbiologiska institut och passivitet gentemot Hitler? Två fel gör inte ett rätt, men jag ser dig inte kritisera dagens sossar för tidigare sossars missgärningar i tråden.

Jag skulle nog hävda den skulden vara avskriven, jag skulle också vilja påstå att det är få Sossar som direkt förnekar detta relevansen just nu är att Jimmie gick med i ett rasistisk parti med nazistiska ikoner och blånekar. Visst förekommer det inom andra partier att man inte vill kännas vid det förflutna men vi lägger alla olika vikt vid saker och ting.

Förövrigt har jag säkert kritiserat och tagit upp sossarnas agerande, nu orkar jag inte läsa men det är inget jag finner problematiskt att tala om.

Skrivet av kaput:

Väldigt välfungerande mångkulturer enligt dagens europeiska definition; en potpurri av folk med diametralt motsatt kultur och värderingar...

Kulturer är inte genetiskt betingade men det är inte det vi talar om heller väl?

Praktiskt taget alla hamnstäder har varit den potpurri du talar om och det vid en tid då indelningsverket såg det nödvändigt att organisera armen efter så små geografiska enheter som socknar och det till viss del av samhörighetsskäl. Vidare så har de flesta av våra moderna stater inte bara 2 minoriter utan fler, Sverige med sina 6 erkända minoritetsspråk och varaktiga uppblandning utgör inte ett undantag eller en överdrift, Tyskland om än enhetligt till ytan är ett sammelsurium av Slaviska och Germanska folk.

Nej Mångkultur är standard och rikens varaktighet hänger inte på det homogena eller vill du hävda att det var magi som höll ihop det hetereogena Bysans tex.

Skrivet av kaput:

Antingen så är det frågan om att en grupp är tillräckligt stark för att hålla minoriteterna på mattan, eller så är minoriteterna fullkomligt assimilerade, a la valloner i Sverige. Du kan för övrigt fundera på varifrån de aldrig sinande flyktingströmmarna världen om kommer; kan det i huvudsak vara frågan om länder där flera folkgrupper tävlar om samma landområden och resurser - mångkulturella länder - och det hela har ballat ur när två eller flera grupper är tillräckligt nära jämnstyrka för att det i alla fall ska finnas en chans att opposition inte är fruktlöst?

Minns väl att den främsta orsaken till motsättningarna då är marken inte kulturen och frågan är om vi inte kan finna ett bättre samband såsom maktassymetri, folk drivs på flykten av sina etniska fränder: Centralamerika är ett typexempel på sådant. Sen så har vi förstås problem med nyttjandet av marken där olika grupper genom strukturer har anammat en särskild roll i produktionskedjan, konflikter mellan nomader och bofasta eller mer precis: Herdar och jordbrukare.

Om vi ser till dagens läge i Syrien och Irak: ISIS som väl om det följer standardmönstret hos revolutionära grupper är multietnisk men har en gemensam målkonvergens: den islamiska staten och det är just målkonvergens som är avgörande: alla Sunnimuslimer är inte med eller stödjer ISIS ej heller kan alla Araber tillskrivas detta, Däremot så är de som delar ISIS övertygelse och har samma vilja att agera något gemensamt med ISIS jmf främlingslegioner eller den transetniska Nazism som då och då hamnar i rampljuset.

Sverige har förstås flera etniska grupper i konkurrens om resurser: Renägande samer vs Resten eller tvärtom om man ska vara noga. Detta har dock inte lett till några större sammandrabbningar utan kunnat lösas/ skötas på mindre våldsamt sätt.

Skrivet av kaput:

Multietnicitet tror jag däremot kan fungera alldeles utmärkt, när folk har gapat klart över den första negern de sett, och fått sin inneboende flyktreaktion, så är jag övertygad om att förhållandet mellan likheter och skillnader i kultur och värderingar blir i princip ensamt avgörande.

Multietnicitet förutsätter mångkultur, etnicitets begreppet fordrar kultur. Vad du talar om är Multiattribut där vi genom olika lättigenkännliga yttre attribut kan sortera in folk i enkla kategorier och visst känns det som lättare att övervinna om man missar att rasism inte är en reflektion av gruppers faktiska attribut utan de som tillskrivits dem av andra. En individ kan inte assimileras genom att avsvära sig det som gör den annorlunda, det är samhället som måste acceptera individen för assimilering ska ske och den acceptansen beror inte på att individen avsvär sig det som gör den annorlunda.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vad är då problemet att göra det, om det finns ett allmänintresse för det?

(den kommer peka ut individer om källmaterialet publiceras.)

Almänintresse är inte detsamma som nytta, det finns goda skäl till att vara teknokratisk särskilt som att det gång på gång i den här tråden precis som av dig nu upprepas vansinniga ideer om relevant användning av statistik.

Skrivet av kaput:

Se sista stycket i mitt förra svar. Det har varit frågan om en i sammanhanget liten kontinuerlig rännil människor som anpassat sig till det svenska levnadssättet, och därmed smält in. Ingen riktig mångkultur, däremot ett exempel på fungerande mångetnicitet.

Återigen "mångetnicitet" förutsätte rmångkultur, etnicitets begreppet omfattar kultur,

Skrivet av kaput:

Och ändå görs det. Exempelvis vårdtagare, kriminella och barnomsorgstagare, i redovisningarna av sjukvårdskostnader, kriminalvårdskostnader respektive barnomsorgskostnader. Kanske vore det bäst att bara redovisa det som en enda summa? Och där är det också frågan om individuella kostnader som redovisas som grupp.

Ja de har alla något gemensamt eller hur? Något gemensamt som har ett direkt orsakssamband till utgiftsposterna.

Skrivet av kaput:

Återigen, jag är inte ute efter specifikt invandringskostnaderna, utan de makthavandes ovilja att redovisa dem i sin helhet, trots att allmänintresset helt uppenbart finns. Det saknas konsekvens. Det ska väl medges att jag, som inte tror på mångkultur enligt den svenska definitionen, inte skulle gråta alltför bittert om det skedde, lite enligt någon slags avdramatiserad version av principen mina fienders fiende är min vän eller vad man ska säga.

Kom igen nu, du vill ha en redovisning efter en kategorisering som inte har en nämnvärd korrelation till resultatet, intresse eller inte undersökningen kommer inte kunna användas till något annat än att ta mer tid från mig för att förklara för sådana som dig att undersökningens resultat och syfte är värdelöst i bemärkelsen att den saknar värde.

Skrivet av kaput:

Återigen en konsekvensfråga. Det är olagligt att ställa krav på etnicitet, religion eller sexuell orientering i sådana sammanhang, men varför inte politisk orientering? Eller varför inte riva upp all sådan lagstiftning totalt, och låta organisationer ställa precis vilka krav de vill?

Konsekvensen är att du inte får diskriminera mot sådant som individen inte har inflytande över. Politisk tillhörighet och engagemang är något en väljare och visst kan vi räkna i religion där också men religion i bemärkelsen diskriminering kopplas ihop med etnicitetsbegreppet.

Skrivet av kaput:

I Hitlertyskland tyckte många att det var en bra idé att gasa folk och elda upp dem i stora ugnar. Att många tycker något gör det inte rätt, och det behöver inte ligga någon konspiration bakom att folk tycker som de gör, oavsett hur få eller många de är.

Bra nu har du lagt fram ett eget argument mot din huvudfråga.

Skrivet av kaput:

Jag kräver inte att någon annan ska göra det, däremot skulle det förvåna mig om det inte skulle ske om det politiska klimatet tillät det.

Det politiska klimatet i frågan är då viljan att slösa pengar på något som förstås kräver en relevant definition av invandrarbegreppet, undersökningen skulle som sagt vara värdelös och snittvärdet skulle vara helt meningslöst av förklarliga anledningar.

Skrivet av kaput:

Jag har inte gjort några som helst antaganden om kostnader, var har du fått det från? Resten fattar jag inte alls vad du vill komma fram till med, men det kanske beror på den sena timmen? Kanske dags att ge sig, det är en dag imorgon också. Får tacka för en givande diskussion, även om vi båda förmodligen lämnar den med i stort oförändrade åsikter

Ja du säger det men nu har du dock gjort det, för viljan att driva din huvudfråga handlar om ett antagande rörande de ekonomiska implikationerna, hade du själv inte haft någon sådan övertygelse så hade undersökningen varit i din teori lika värdelös som den är för mig om den var reell. Hänger du med?

Skrivet av kaput:

Svara gärna, föregående stycke är inget försök att snoppa av diskussionen och få sista ordet. Kan dock inte lova någon replik i gengäld, det hänger helt på morgondagens diskussionsvilja.

Du har fått ditt svar och repliker är föga intressant, jag hade rätt när jag skrev det och kommer ha rätt imorrn.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Det är upp till var och en att definiera.

Så hur definierar du gränsen då?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Huzzbutt:

Återigen, bevisbördan ligger på dig och inte någon annan. Vill du driva tesen att invandrarna som grupp kostar X så får du belägga det eller på demokratisk väg påverka tills detta görs antingen genom röster på Hjärntrusten i SD eller Ring P1.

Sammanfattning: Sluta gnäll, Stockholmare röstar inte på SD och bevisbördan gäller alltid även fast staten kanske verkar neslig och dum.

Vem påstår att jag gnäller? Ja, förutom du vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Så hur definierar du gränsen då?

Genom att väga de olika alternativen mot varandra och viljan att genomföra dem givetvis.

Skrivet av tcntad:

Vem påstår att jag gnäller? Ja, förutom du vill säga.

Sammanfattningen åsyftade alla de inlägg jag citerade och syftar inte till att peka ut någon särskild individ. Jag står emellertid fast vid det som en helhets beskrivning och du finner det problematiskt så kan du förstås engagera dig i att på annat sätt avgöra om omdömet var korrekt eller ej, det är försts ett subjektivt omdöme så huruvida andra upplever det som korrekt eller ej är förstås inte särdeles intressant.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Oombedd repetition av utlandsfödda i Statistiken på en ickeexisterande undersökning om vad som helst.

Utlandsfödda delas i
- Flyktingar
- Invandrare

Flyktingar delas i
- Ursprungsland

Invandrare delas i
- Arbetskraftsinvandring
- Anhöriginvandring

Flyktingarnas andel i undersökningen oavsett vilken måste justeras för ålder, ålder och kön(irrelevant, vi förutsätter 50/50.) ger den största korrelationen till faktorerna i undersökningen. Samma sak görs för Anhöriginvandring.

Ty det är som med utlandsfödda precis som med oss att de mest avgörande faktorerna är överförbara.
- Etableringstid
- Ålder dvs andelen som teoretiskt sett står till arbetsmarknadens förfogande
- Kön (relevant i beteendestudier)

Vidare: Används kategorin utlandsfödda så blir resultatet en summa av extremer, du har å ena sidan högpresterande arbetskraftsinvandring, väletablerad arbetskraftsinvandring med förmögenheter baserade på 70-80 talets inflation (precis som infödda.) och å andra sidan en oproportionerligt stor andel individer i åldern 0-28 (etableringsperioden för infödda är 8år.). Överkurs så kan man dra till med den festligaste justeringen av dem alla: Socioekonomisk bakgrund och när den är gjord då återstår en marginell skillnad vars närmsta förklaring är förekomsten av rasism hos infödda.

Kontentan är att varken gruppen Invandrare eller Flyktingar eller för den delen Paradigmet utlandsfödda har någon som helst relevant korrelation med det som efterfrågas, ej heller subgrupper kan antas visa stark korrelation med det undersökta utan det hela handlar om faktorer som på individnivå påverkar och återfinns i varierande utsträckning.

Det finns helt enkelt goda skäl till varför man inom både Natur och humaniora väljer att utgå ifrån kategorier med relevant korrelation istället för godtyckliga konstruktioner, lika lite vett som kategorin "utlandsfödda" gör för en humanist gör kategorin "Kantiga saker" för en naturvetare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Kommer rösta SD pga följande anledningar.

  • Jag struntar fullständigt i tredje världen och de som bor där. Har inget emot andra religioner, kulturer etc men jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att föda de stora mängder flyktingar som kommer hit. Vill inte heller att Sverige på sikt ska bli en "kulturell smältdegel" där som har råd på sikt kommer att bo grindförsedda områden med bevakning. Vill inte att mina barn ska växa upp i ett land där välfärdsstaten går på knäna för att försörja spetskompetens från Afrika och Mellanöstern.

  • Jag vill ha förnyad och utökad kärnkraft.

  • Jag tycker att Sverige ska ha ett starkt försvar som är oberoende av NATO

  • Jag ser gärna att det blir hårdare straff och kraftigare tag mot organiserad brottslighet.

Blir inte klok på folk i allmänhet, och kvinnor i synnerhet, som är totalt blinda för situationens allvar. Stör mig även på de fördomar som media och 7-klöverns anhängare har om vi som sympatiserar på SD. Jag är akademiker i 30-års åldern som tidigare röstat på M. Dvs. inte direkt någon fjunig 740-raggare som bor på landsbygden.

Visa signatur

"If the facts don't fit the theory, change the facts" - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Förvisso även om det finns pengar att spara där också, se över anslagssystemet så är slaget vunnet.

Vem som gjort vad är väl inte så intressant, bussens fördelar är att det finns många att omfördela, förutsatt förstås att man återinför någon form av kompetent tänkande i upphandlingsdumheterna.

Är det många som vill resa från A-B så är spårbunden trafik långt bättre än buss. Sk. "spårfaktorn" tillsammans med kapacitet gör ju sitt. Visst, buss blir mindre känsligt genom att många alternativa vägar finns, men blir också långt sämre kapacitet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einstein:

Kommer rösta SD pga följande anledningar.

Jag måste erkänna att jag först tyckte att det såg ut som att någon lyckats formulera en korrekt och icke falsifierbar hållning, men nog brast den duktigt.

Skrivet av Einstein:

[*]Jag struntar fullständigt i tredje världen och de som bor där. Har inget emot andra religioner, kulturer etc men jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att föda de stora mängder flyktingar som kommer hit.

Ovanstående är en personlig värdering av läget, Huzzbutt godkänner och vinner dryghets poäng.

Skrivet av Einstein:

Vill inte heller att Sverige på sikt ska bli en "kulturell smältdegel" där som har råd på sikt kommer att bo grindförsedda områden med bevakning.

Ovanstående är standard djävulsfresko från SD, något som behandlats till världens ände i tråden. Uppbrutet rör det sig om följande påståenden:

- Kulturer är statiska
- Mångkultur leder till grindförsedda områden (genom ett steg till förmodligen.)

Skrivet av Einstein:

Vill inte att mina barn ska växa upp i ett land där välfärdsstaten går på knäna för att försörja spetskompetens från Afrika och Mellanöstern.

Givetvis festligt, dna barn kommer istället förutsatt att SD inte förespråkar Rumänska nativitets metoder, växa upp i ett samhälle där välfärdsstaten går på knäna för att försörja pensionärer.

Skrivet av Einstein:

Blir inte klok på folk i allmänhet, och kvinnor i synnerhet, som är totalt blinda för situationens allvar. Stör mig även på de fördomar som media och 7-klöverns anhängare har om vi som sympatiserar på SD. Jag är akademiker i 30-års åldern som tidigare röstat på M. Dvs. inte direkt någon fjunig 740-raggare som bor på landsbygden.

Och där kom det misogyna, Mediekonspirationen och ett fullkomligt meningslöst argument rörande utbildningsnivå samt en jämförelse med något ingen hävdat.

Nåväl Einstein du placerar dig i samma grupp som resten av SD anhängare som yttrat sig här i tråden, Jag vet inte vilka fördomar inom media du talar om men du har valt att motivera ditt röstande med antaganden som inte håller ens hälften av tiden det tar att läsa dem.

Skrivet av Henrik21:

Är det många som vill resa från A-B så är spårbunden trafik långt bättre än buss. Sk. "spårfaktorn" tillsammans med kapacitet gör ju sitt. Visst, buss blir mindre känsligt genom att många alternativa vägar finns, men blir också långt sämre kapacitet.

Det är väl en avvägning man helt enkelt får göra, jag föredrar den högre förmågan att hantera problem än transportkapaciteten, den senare kan i princip alltid lösas med mer även om vi skulle få ett RBT system.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Einstein: Hm, nu kan jag väl inte påstå mig vara någon anhängare av någon mytisk "sjuklöver", men jag bryr mig inte längre om att ha några fördomar om SD-folk - när jag snubblar över någon granskning (t.ex. vad gäller SD-representanter i Ale och Kristianstad) visar det sig ändå alltid att det finns sådana som är värre än jag hade kunnat föreställa mig. Fördomar är aldrig eftersträvansvärt, men med sådana representanter fylls man inte precis av förtroende för att SD ska kunna föra en ansvarsfull politik.
Det du tar upp i din första punkt, om dessa grindsamhällen som vi inte vill veta av, är ju precis den flyktingpolitik du sedan menar att vi ska föra.

Mer allmänt: Jag börjar bli lite bekymrad över SD:s representanters mediestrategi. Gode Bylund verkar ha fått smak för att försöka styra reportrars frågor (snubblande nära ordbokens definition av censur), bindgalna representanter som inte verkar förstå att det går att avböja att kommentera när journalister ställer obekväma frågor... Hur mycket respekterar de tryckfrihetsförordningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ovanstående är en personlig värdering av läget, Huzzbutt godkänner och vinner dryghets poäng.

text

Nåväl Einstein du placerar dig i samma grupp som resten av SD anhängare som yttrat sig här i tråden, Jag vet inte vilka fördomar inom media du talar om men du har valt att motivera ditt röstande med antaganden som inte håller ens hälften av tiden det tar att läsa dem.
.

God afton bästa herr Huzzbutt. Jag måste säga att du behärskar konsten att dunka dig själv i ryggen och att missbruka forumets citatfunktionen. Jag råkar som sagt inte bry mig om alla hemskheter och orättvisor som finns i tredje världen allmänhet och det i det så kallade MENA-området i synnerhet.

Jag ser inte att vi har en skyldighet att känna solidaritet med de som bor där överhuvud taget och ser ingen som helst fördel med att välkomna ta de som flyr ifrån området inom Sveriges gränser i den mängd som vi gör nu. Det gör uppenbarligen du. Kul för dig!

Gällande SDs representanter så måste jag medge att förutom Jimmie så finns det inte många skarpa hjärnor i partiet, men det kan jag ha överseende med. Min röst är en markering om att jag är starkt kritisk mot det håll som Sverige är på väg ut snarare än att jag stöder SD.

Visa signatur

"If the facts don't fit the theory, change the facts" - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einstein:

God afton bästa herr Huzzbutt. Jag måste säga att du behärskar konsten att dunka dig själv i ryggen och att missbruka forumets citatfunktionen. Jag råkar som sagt inte bry mig om alla hemskheter och orättvisor som finns i tredje världen allmänhet och det i det så kallade MENA-området i synnerhet.

Jag ser inte att vi har en skyldighet att känna solidaritet med de som bor där överhuvud taget och ser ingen som helst fördel med att välkomna ta de som flyr ifrån området inom Sveriges gränser i den mängd som vi gör nu. Det gör uppenbarligen du. Kul för dig!

Som sagt jag har inget emot dina personliga värderingar. Jag håller inte med dig men hade jag sett det som något värt att diskutera så hade den diskussionen startats i mitt förra inlägg.

Skrivet av Einstein:

Gällande SDs representanter så måste jag medge att förutom Jimmie så finns det inte många skarpa hjärnor i partiet, men det kan jag ha överseende med. Min röst är en markering om att jag är starkt kritisk mot det håll som Sverige är på väg ut snarare än att jag stöder SD.

Hur du resonerar kring din röst är inte heller något jag vänder mig mot, det är din röst och du gör vad du vill med den.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är väl en avvägning man helt enkelt får göra, jag föredrar den högre förmågan att hantera problem än transportkapaciteten, den senare kan i princip alltid lösas med mer även om vi skulle få ett RBT system.

Varför har vi då överhuvudtaget använt oss av: Tunnelbanan, Pendeltågen? Detta då busstrafikering enligt dig är tillräckligt. Buss har inte möjlighet att lösa den kapacitet som spårbunden trafik har. Investeringarna är större, men driftkostnaden är (normalt) lägre sett per passagerare. Sträckor som övergår från buss till spårtrafik får också konstigt nog ett ökat resande. Ett BRT-system utan egna körbanor är otroligt känsligt, och är inte alls lika flexibelt som den normala bussen.

Fyran har lika stort antal resande som hela SJ:s linjesystem under en normaldag. Alla transportsystem har sina för och nackdelar, bussens fördelar är flexibiliteten, nackdelen är ju att den är flexibel samt lätt kan försenas pga olika evenemang etc. Något som inte är lika lätt med spårvagn.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Nu när vi närmar oss valet och Socialdemokraterna börjat ösa ur sig löften om ökade löne för lärare, fler gymnasieplatser (för att de vill ha det obligatoriskt) samt fler arbetsplatser i offentlig sektor blir det lite intressant. Är det någon som lyckats förstå hur de tänkte finansiera det? Vilka skatter vill de höja och hur mycket? Eller är det avdrag som skall ryka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu när vi närmar oss valet och Socialdemokraterna börjat ösa ur sig löften om ökade löne för lärare, fler gymnasieplatser (för att de vill ha det obligatoriskt) samt fler arbetsplatser i offentlig sektor blir det lite intressant. Är det någon som lyckats förstå hur de tänkte finansiera det? Vilka skatter vill de höja och hur mycket? Eller är det avdrag som skall ryka?

De har inte givit något direkt beskedd om detta men höjningar för gemene man det är garanterat oavsett vad de säger innan valet. Deras uttalanden har varit luddiga PGA situationen där de efter valet måste sätta sig med MP och V och de två drar inte jämnt särskillt ofta. Sjöstedt har därtill krävt en del saker med löftet att fälla en regering om han inte får som han vill, så en rejäl politisk röra det lär det bli efter valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

De har inte givit något direkt beskedd om detta men höjningar för gemene man det är garanterat oavsett vad de säger innan valet. Deras uttalanden har varit luddiga PGA situationen där de efter valet måste sätta sig med MP och V och de två drar inte jämnt särskillt ofta. Sjöstedt har därtill krävt en del saker med löftet att fälla en regering om han inte får som han vill, så en rejäl politisk röra det lär det bli efter valet.

Låter som förra valet, radikala löften utan någon plan på hur de skall finansieras. Nästan så att S tvingar mig till att rösta M bara för att försöka blockera den soppan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Varför har vi då överhuvudtaget använt oss av: Tunnelbanan, Pendeltågen? Detta då busstrafikering enligt dig är tillräckligt. Buss har inte möjlighet att lösa den kapacitet som spårbunden trafik har. Investeringarna är större, men driftkostnaden är (normalt) lägre sett per passagerare. Sträckor som övergår från buss till spårtrafik får också konstigt nog ett ökat resande. Ett BRT-system utan egna körbanor är otroligt känsligt, och är inte alls lika flexibelt som den normala bussen.

Fyran har lika stort antal resande som hela SJ:s linjesystem under en normaldag. Alla transportsystem har sina för och nackdelar, bussens fördelar är flexibiliteten, nackdelen är ju att den är flexibel samt lätt kan försenas pga olika evenemang etc. Något som inte är lika lätt med spårvagn.

Nu talade jag om mina personliga preferenser.

Varför använde vi oss av smalspår och färjor? Jo för att de innan vägutbyggnaden på 30-talet och därefter hade en plats i samhället och ekonomin, smalspår på sträckor under kilometern motiveras enkelt när det inte finns relevanta alternativ. Tunnelbanan har fortfarande sin roll i samhället såklart, särskilt om en bor i Innerstan där avbrott är sällsynta.

Spårbunden trafik är som Sol och vindkraft, det funkar bra när yttre omständigheter behagar men när dom strejkar så behöver man parera kapacitetsbortfallet med ett annat system och då spelar det ingen roll vad den övre kapacitetsnivån är för den spårbundna trafiken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

De har inte givit något direkt beskedd om detta men höjningar för gemene man det är garanterat oavsett vad de säger innan valet. Deras uttalanden har varit luddiga PGA situationen där de efter valet måste sätta sig med MP och V och de två drar inte jämnt särskillt ofta. Sjöstedt har därtill krävt en del saker med löftet att fälla en regering om han inte får som han vill, så en rejäl politisk röra det lär det bli efter valet.

Det är valrörelse, klart V kräver och kräver. Så fort rösterna har räknats kommer V att återgå till att vara socialdemokraternas knähund i Riksdagen, såsom de alltid har varit.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10