framtidens skärmstandard? Thunderbolt gen2 eller Hdmi2.0?

Permalänk
Medlem

framtidens skärmstandard? Thunderbolt gen2 eller Hdmi2.0?

Eftersom hdmi 2.0 inte klarar mer än 60hz i 4K, vad tror ni att företag som tex Oculus och sony kommer använda för kabelstandard på sina VR-headsets och high performance skärmar med >4K upplösningar?

Thunderbolt gen2 (alpine ridge) ryktas ha 40gb/s i bandbredd, jämfört mot HDMI 2.0 som har 18gb/s.

vad finns det mer för alternativ?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

DP blir nog standard. Hoppas jag. Samt att företag bygger in stöd för både TB och mini-DP i skärmarna, plus daisy-chain. Mycket som LG 34UC97.

Permalänk

Eftersom hdmi redan är så etablerat tror jag ner på det. thunderbolt till specillösningar dock. (typ som firewire)

Vanligt folk vet inte vad thunderbolt är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Displayport 1.3 kanske?

Permalänk

Har mycket svårt att se hur thunderbolt skulle kunna bli en standard då den är för dyr att implementera i de normala prispressade varorna för gemene man, möjligtvis kommer det användas i typ 4k 120Hz och liknande exklusivare applikationer dock.

Permalänk
Medlem

Tror och hoppas på Displayport 1.3.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Dom snackar ju om nya USB standarden.. Kanske den kan leverera mer.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

För mig gör det ärligt inte speciellt mycket så länge det det är en vidsträckt standard med en liten kontakt, önsketankar att det är vändbar också...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."