Permalänk
Medlem

Är 4k användbart idag?

Har funderat på att införskaffa en datorn alternativt skärm i 4k ett tag, men har börjat tveka eftersom utbudet verkar vara mer än begränsat!

Vilka område finns det egentligen där 4k lönar sig? Då tänker jag på användningsområde som spel, film, arbete osv. Hur mycket nytta har man av det egentligen? (Förutom möjligheten att skryta med att man kör i 4k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Har funderat på att införskaffa en datorn alternativt skärm i 4k ett tag, men har börjat tveka eftersom utbudet verkar vara mer än begränsat!

Vilka område finns det egentligen där 4k lönar sig? Då tänker jag på användningsområde som spel, film, arbete osv. Hur mycket nytta har man av det egentligen? (Förutom möjligheten att skryta med att man kör i 4k)

Det är möjligt att öka produktiviteten ganska rejält då upplösningen är cirka 4 gånger högre än en 1080p skärm.
Faktum är att du kan ha x4 fönster i full HD upplösning samtidigt på en 4k skärm, såhär:

I spel är det väl svårt att säga då det beror på vad för dator du har. Det krävs en VÄLDIG massa kraft att driva runt spel i den upplösningen.

Filmutbudet är just nu dåligt. På youtube kan man se i 4K på flertal videos idag om man uppskattar det, dock är de komprimerade så kvalitén är inte optimal (men fortfarande stor skillnad mot 1080p). Netflix visar även några serier i 4K, House of Cards och Breaking Bad tex. Fantastiskt bra serier, nästan värt att ha skärmen bara för att kolla på de med utmärkt kvalité!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Inaktiv

Jag hade väntat något år så man kanske kunde få ett grafikkort som klarade av upplösningen samt ett operativsystem som hanterar det ordentligt!

Permalänk
99:e percentilen

Inte alla program skalar bra, även om du kör Windows 8 – inte ens nya program som Chrome (senast jag kollade; kan ha ändrats). Du blir då tvungen att välja mellan att de ska bli väldigt små eller väldigt suddiga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nej om du inte har ett jobb som kan ta nytta av det. Och även då så är det troligen billigare/bättre med två skärmar.

Spel är det inte värt för, inte ännu.

Film... njae, här är väl där det kan finnas lite nytta även om mest i specialfall. Jag skulle hellre skaffat en större skärm än högre upplösning för film. 1080p är för mig bra nog även för större skärmar (kör till och med mycket i 720p) men det är ju såklart personligt vad man tycker är bäst men att lägga pengarna på en skärm/tv med riktigt bra bildkvalitet (OLED t.ex. fast fortfarande snordyrt) ger troligen mer än 4K.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att tekniken ska mogna. Dom främsta anledningarna till att folk skaffar det redan idag är antagligen:
Dom vill ha "det senaste".
Dom har en massiv budget.
Dom vill få plats med mycket text och/eller grafik på skärmen. (Inte spel)

Permalänk
Medlem

4k film ser nått helt galet bra ut. känns som när man gick från lågupplöst till 1080.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

kort och gott N E J

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Har bara sett någon enstaka 4K film, dock på bio. Men tycker det ser något skarpare och mer detaljerat ut.
Skulle gärna testa en 4K datorskärm, men kommer nog vänta tills dom är billigare och mer polerade.

Skulle tro att det blir en klar förbättring i bildkvalitet.
Men just nu är utbudet lite väl dåligt.. både på filmer och antagligen på spel som stöder upplösningen.
Sedan så är det lite si och så med grafikkorts lösningar, man behöver helst ha 2-3 värsting grafikkort.
Sedan finns fortfarande inte skärmar med 4K och 120-144Hz.

Permalänk
Medlem

I dagsläget? Långt ifrån, tekniken är inte på långa vägar mogen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hjälpsam

I kort Nej som så många andra säger. Problemen med att få skärmen att lira bra med existerande tekniker är trubbel utöver kraften som krävs för att driva det. Skulle säga att de största problemen idag är inte prestandan som krävs eller skalningen av fönster vilket man kan lösa på olika workarounds, problemen som jag ser det är den enkla saken att kopplingarna, kablaget och att inget direkt upplevs som native/standard. Det kan gott vara strul att en så enkel sak som att gå in i BIOS med en 4K skärm (jag fick ta till en HDMI skärm för att tweaka ett system med 3x4K skärmar).

2560x1440 med bra panel är det ballaste jag rekommenderar idag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

I kort Nej som så många andra säger. Problemen med att få skärmen att lira bra med existerande tekniker är trubbel utöver kraften som krävs för att driva det. Skulle säga att de största problemen idag är inte prestandan som krävs eller skalningen av fönster vilket man kan lösa på olika workarounds, problemen som jag ser det är den enkla saken att kopplingarna, kablaget och att inget direkt upplevs som native/standard. Det kan gott vara strul att en så enkel sak som att gå in i BIOS med en 4K skärm (jag fick ta till en HDMI skärm för att tweaka ett system med 3x4K skärmar).

2560x1440 med bra panel är det ballaste jag rekommenderar idag.

Vad menar du med problem att få skärmen att lira? Min samsung 4k lirar hur bra som helst i crossfire 60hz SST via DP. Kan maxa de flesta spelen utom typ Watch Dogs.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Som de flesta andra här säger, nej.
Utbudet är inte jättestort och det är inte det mest prisvärda. Hårdvara och mjukvara (generellt) är gjorda för 4K ännu.
Precis som Fluf säger är 2560x1440 det man borde gå för; mer för pengarna och om du har stor budget köp 2 st 1440p skärmar. Mycket mer värt.

För 4K tycker jag att man ska vänta i några år tills det blir billigare, större utbud, och fler grejer som är gjorda för högre upplösningar.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

4K/UHD är alldeles förträffligt för den som arbetar med text och "bokstavsbaserad information" till exempel programmering. Du får väldiga pixelytor och kan optimera bilden efter den tydlighet och storlek du önska på texten. Liten text och väldigt mycket information eller åt andra hållet med tydligt renderad och närmast "pixelbefriad" text. Du bestämmer själv så länge programvara hanterar sådan förändringar.

Däremot är program, operativsystem och informationen där ute på nätet inte alltid optimerade för 4K/UHD. Bilderna i webbläsaren skalas upp och blir rätt knöliga. Texten blir behaglig och tydlig (om man så vill) och det kan vara rätt väg för en del. Program som inte är optimerade för upplösning kan å andra sidan bli väldigt märkliga. Enkla dialogrutor med Avbryt/OK-knappar som plötsligt blir 3000 pixlar breda och lägger fram förvrängd grafik och sådana saker har jag stött på.

4K/UHD-skärmar har också potential att bli "drömskärmar" för olika typer av kreativt arbete. Fast 4K/UHD-skärmar som håller tillräckligt hög kvalitet för redigering av foto, video, design och grafiskt arbete där du är beroende av tillförlitliga färger, är däremot dyrt och ovanligt just nu. Där hittar man sannolikt sin pris/prestanda/kvalitet-tröskel hos skärmar med 2560x1440-pixelmatris.

Permalänk
Medlem

För arbete och annat - definitivt. Sitter på en 3200x1800 -skärm. Inte riktigt 4k, men då är detta på min bärbara med 15" skärm vilket förmodligen blir bra mycket högre PPI än om man kör 4k på en 24"-skärm. Jobbets 1080p-skärmar på 24" känns extremt lågupplösta i jämförelse. Min bärbara använder jag till att redigera bilder i PS och LR samt att programmera med.

Om jag köpte en skärm idag skulle jag inte ens tänka på att köpa något som inte hade minst 4k-upplösning. Det är 2014, inte 2012. Samma sak med TN vs IPS; vem köper på allvar dassiga TN-paneler 2014?

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vad menar du med problem att få skärmen att lira? Min samsung 4k lirar hur bra som helst i crossfire 60hz SST via DP. Kan maxa de flesta spelen utom typ Watch Dogs.

2 st 290x, maxgrafik och jämna 60 fps i de flesta moderna spelen förrutom watchdogs ? Håller mig något skeptiskt till detta, om du vill rita ett diagram över en mp session BF4 så erkänner jag gladeligen att jag har fel...

Spel som Dota2 eller starcraft kan jag kanske köpa 60 stadiga fps i 4k upplösning med enbart CF men tror det blir jobbigt annars.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

2 st 290x, maxgrafik och jämna 60 fps i de flesta moderna spelen förrutom watchdogs ? Håller mig något skeptiskt till detta, om du vill rita ett diagram över en mp session BF4 så erkänner jag gladeligen att jag har fel...

Spel som Dota2 eller starcraft kan jag kanske köpa 60 stadiga fps i 4k upplösning med enbart CF men tror det blir jobbigt annars.

Spelar inte BF så ingen aning. Senaste "snygga" spelet var väl Wolfenstein. Visst kör inte max på AA men det borde man kanske förstå.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hymer:

Vad menar du med problem att få skärmen att lira? Min samsung 4k lirar hur bra som helst i crossfire 60hz SST via DP. Kan maxa de flesta spelen utom typ Watch Dogs.

Lyckades inte få någon postbild på 4K skärmen, dvs jag kunde inte justera BIOS, men väl inne i Windows var det lugnt när drivrutiner hade laddats etc. Kan varit tillfällighet, kompatibilitet eller annat. Sedan mekade jag en bra stund för att få quad SLI 780Ti att lira med 3st 4K i nVIdia Surround 60Hz SST. Gick tillslut men jäklar vilket bök det var.

Summan är, det är en lång väg tills 4K är native.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Lyckades inte få någon postbild på 4K skärmen, dvs jag kunde inte justera BIOS, men väl inne i Windows var det lugnt när drivrutiner hade laddats etc. Kan varit tillfällighet, kompatibilitet eller annat. Sedan mekade jag en bra stund för att få quad SLI 780Ti att lira med 3st 4K i nVIdia Surround 60Hz SST. Gick tillslut men jäklar vilket bök det var.

Summan är, det är en lång väg tills 4K är native.

Hehe sen är ju inte quad 780ti standard heller

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hymer:

Hehe sen är ju inte quad 780ti standard heller

Sen är 3GB minne för lite för 4K.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Sen är 3GB minne för lite för 4K.

Det är vi helt överens om, men vRam var ju knappats utmaningen för att få postpic på den riggen

Du, hur blir det med ölande?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fluf:

Det är vi helt överens om, men vRam var ju knappats utmaningen för att få postpic på den riggen

Du, hur blir det med ölande?

Hehe nej sjävklart

Ölande, bara säga till så drar vi ut, har mycket tid

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommie:

För arbete och annat - definitivt. Sitter på en 3200x1800 -skärm. Inte riktigt 4k, men då är detta på min bärbara med 15" skärm vilket förmodligen blir bra mycket högre PPI än om man kör 4k på en 24"-skärm. Jobbets 1080p-skärmar på 24" känns extremt lågupplösta i jämförelse. Min bärbara använder jag till att redigera bilder i PS och LR samt att programmera med.

Om jag köpte en skärm idag skulle jag inte ens tänka på att köpa något som inte hade minst 4k-upplösning. Det är 2014, inte 2012. Samma sak med TN vs IPS; vem köper på allvar dassiga TN-paneler 2014?

Äntligen någon som inte snackar en massa skit. Okej javisst, en 4k kanske inte är optimalt att spela på max på och nej det finns inte en massa 4k filmer. Men det finns så många andra arbetsområden idag som kan utnyttja alla dessa pixlar. För att inte tala om hur skönt det är med allmänt utrymme på skärmen..

Dessutom lär de inte ta många år nu innan 4k på både spel och filmer är standard..

Jag skulle säga: Har du råd köp för all del 4k. Bara du kan säga om det är värt det för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Spelar inte BF så ingen aning. Senaste "snygga" spelet var väl Wolfenstein. Visst kör inte max på AA men det borde man kanske förstå.

DU kanske inte skriver ord som maxa, om du inte maxar spelen. Du kanske inte heller använder uttryck som "alla de senaste spelen" om du inte spelar de senaste spelen heller.

Min poäng var att det inte räcker med 2st 290 kort för att få jämna 60 fps i de senaste spelen, det är något man får ha i åtanke om man ska skaffa en sådan skärm.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

DU kanske inte skriver ord som maxa, om du inte maxar spelen. Du kanske inte heller använder uttryck som "alla de senaste spelen" om du inte spelar de senaste spelen heller.

Min poäng var att det inte räcker med 2st 290 kort för att få jämna 60 fps i de senaste spelen, det är något man får ha i åtanke om man ska skaffa en sådan skärm.

Men att man måste ha 60 är subjektivt. Jag tycker att bf4 flyter på lika bra i 45 som 60.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hymer:

Men att man måste ha 60 är subjektivt. Jag tycker att bf4 flyter på lika bra i 45 som 60.

Fast du skrev att du "maxade", men det gör du ju bevisligen inte då...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Du kan alltid välja att spela i en lägre upplösning sålänge. Känns framtidssäkert med en 4k skärm.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Avstängd

Om 5 år är det nog dags att uppgradera till 4k. Då har nog de flesta kända filmer pumpats upp till 4k och grafikkorten är tillräckligt billiga och kraftfulla. Just nu är 4k onödigt.

Alien-filmerna hade varit nice i 4k. Jag kommer ihåg övergången ifrån SD- till 1080p-kvalite. Det var en sjuk känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Äntligen någon som inte snackar en massa skit. Okej javisst, en 4k kanske inte är optimalt att spela på max på och nej det finns inte en massa 4k filmer. Men det finns så många andra arbetsområden idag som kan utnyttja alla dessa pixlar. För att inte tala om hur skönt det är med allmänt utrymme på skärmen..

Dessutom lär de inte ta många år nu innan 4k på både spel och filmer är standard..

Jag skulle säga: Har du råd köp för all del 4k. Bara du kan säga om det är värt det för dig.

Nej, precis. För spel så.... skulle jag kunna rekommendera någon att köpa en vanlig skärm att endast ha tills vidare då 4k-skärmar som dessutom inte är TN-paneler fortfarande kostar alldeles för mycket för normala användare som bara spelar och surfar. Samma sak med grafikkorten som krävs för att driva spel i 4k som en del andra nämner här.

Det är för övrigt lite löjligt hur mobiltelefoner ligger på över 400 ppi medan bildskärmar som är av större behov av att ha hög PPI alltid är runt 100 (1080p @ 24" = 91,79 PPI, 1440p @ 24" = 122,38 PPI). Samtidigt klagade folk förut på att man såg pixlar med 720p på 5"-skärmar (1280x720 @ 5" = 293 PPI.....). Fler borde klaga på lågupplösta bildskärmar kan man tycka...

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme