Varm Cpu med Vattenkylning och Frysningar vid Överklockning AMD

Permalänk
Medlem

Varm Cpu med Vattenkylning och Frysningar vid Överklockning AMD

Hej
Jag har ett väldigt stort problem när det kommer till min CPU som jag har. När jag bytte till en vattenkylare så går det upp mot ändå 55*C+ vid spel och vid ett stresstest så går det mot 65*C+ ibland vid 70*C+ och jag blir lite rädd när jag ser det och då är den som överklockad bara en liiiten aning mer. Jag har en AMD FX-8350 klockad till 4.1Ghz och min kylare är en Antec Kuhler 620 V4 med 2st fläktar installerad på den och jag får ändå jätte konstiga resultat. . .
Jag har också ett till problem när det kommer till min CPU och det är att jag skrev att jag har klockat den till 4.1Ghz och jag kan ej klocka något mer p.g.a. den blir för varm om jag klockar mera och att jag får frysningar när jag klockar den till 4.3Ghz eller mer och ibland så blir det bluescreen för mig när jag klockar den. Jag har ett EVGA Supernova 850W Guld som nätaggregat och det borde egentligen inte vara något alls problem men jag får det ändå!

Snälla hjälp mig någon med detta problem som jag har!

// André
Piteå

Permalänk
Medlem

Kanske du lider av dåligt kontakt mot vattenblocket ?.
Kör standardklock och dra igång t.ex Aida stresstestet.
Sedan trycker du på pumpen och ser om tempen går ner.

Permalänk
Medlem

koppla pumpen direkt till 12v ledning från nätagget, inte på moderkortets fläktkontakt.

Permalänk
Medlem

Vars på Nätagget kopplar jag in i så fall om jag ska göra det? blir det att jag kopplar med en Molex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Vars på Nätagget kopplar jag in i så fall om jag ska göra det? blir det att jag kopplar med en Molex?

Japp.
Alternativ om du kan sätta just pumpens anslutning på 100% i BIOS.

Permalänk
Medlem

Vars gör jag det i mitt Bios och jag använder ett ASUS Sabertooth R2.0 Moderkort?

Permalänk
Medlem

Under "monitor":

Men du måste ta reda på exakt vilken anslutning som pumpen sitter på först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Vars gör jag det i mitt Bios och jag använder ett ASUS Sabertooth R2.0 Moderkort?

Alternativt om det finns en fläktkontakt som heter powerfan.

Har du testat att montera om kylare? Och glöm inte att ny kylpasta måste appliceras varje gång kylaren lyfts.

Ärtmetoden fungerar bra.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Powerfan, menar du kanske "CPU OPT FAN" för jag har Nått som kallas så.
Jag böt kylpasta för typ två veckor sedan till en Noctuna kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Powerfan, menar du kanske "CPU OPT FAN" för jag har Nått som kallas så.
Jag böt kylpasta för typ två veckor sedan till en Noctuna kylpasta.

CPU_OPT_FAN är bara en extra CPU fläktplats för dom som vill köra 2 fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Powerfan, menar du kanske "CPU OPT FAN" för jag har Nått som kallas så.
Jag böt kylpasta för typ två veckor sedan till en Noctuna kylpasta.

Hur mycket kylpasta satt du dit ?? hur såg det ut före du böt ? kan det ha blivit för mycket eller för lite ?
Kan du fått kylplattan på sniskan (lite på sne)

När du klockar... ändrar du volten något då oxå ??

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem

eller köp en sån här: http://www.inet.se/produkt/8906185/adapterkabel-4-pins-till-4...
koppla till gul då de är 12v.
De röda är 5v

Permalänk
Medlem

Jag satt dit ganska mycket kylpasta på CPU:n.
Just nu så är CPU Voltage på 1.40000 (V) och CPU/NB Voltage på 1.20000 (V) så det är inte så mycket klockat där.
Jag får ändå frysningar om jag överstiger siffran så att jag får 4.3GHz eller uppåt på Processorn av någon konstig anledning. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Jag satt dit ganska mycket kylpasta på CPU:n.
Just nu så är CPU Voltage på 1.40000 (V) och CPU/NB Voltage på 1.20000 (V) så det är inte så mycket klockat där.
Jag får ändå frysningar om jag överstiger siffran så att jag får 4.3GHz eller uppåt på Processorn av någon konstig anledning. . .

För mycket kylpasta är inte alls bra så om du hade "ganska mycket" så är det gissningsvis alldeles för mycket.
Du ska ha som ett okokt riskorn eller en ärta i mitten på processorn och låta detta smetas ut av trycket från kylaren.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag tog bort de gamla och satt dit de nya alltså en pytteliten klick av pastan denna gång men det blev ingen skillnad alls tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Jag tog bort de gamla och satt dit de nya alltså en pytteliten klick av pastan denna gång men det blev ingen skillnad alls tyvärr

Har du tagit bort överklockningen? Har du bekräftat att pumpen är korrekt inkopplad och funkar som den ska?

Permalänk
Medlem

Jag har fabrik inställt CPU:n och hela rubbet och det blev nästan 3-8 graders skillnad alltså i spel och stresstest men den är som ändå varm utan överklockning.
Btw, kan någon hjälpa mig samtidigt med varför datorn fryser när jag klockar till 4.3Ghz eller över? För det ska den inte göra. . . (kolla spec på första meddelandet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Jag har fabrik inställt CPU:n och hela rubbet och det blev nästan 3-8 graders skillnad alltså i spel och stresstest men den är som ändå varm utan överklockning.
Btw, kan någon hjälpa mig samtidigt med varför datorn fryser när jag klockar till 4.3Ghz eller över? För det ska den inte göra. . . (kolla spec på första meddelandet)

Hz säger inte mycket, volt är det viktiga här. Om det är lika mycket som ovan så måste du ha antingen felmontering eller defekt kylning då stockkylaren klarar av bättre job.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Jag har fabrik inställt CPU:n och hela rubbet och det blev nästan 3-8 graders skillnad alltså i spel och stresstest men den är som ändå varm utan överklockning.
Btw, kan någon hjälpa mig samtidigt med varför datorn fryser när jag klockar till 4.3Ghz eller över? För det ska den inte göra. . . (kolla spec på första meddelandet)

Ska den inte göra enligt vem/vad? Det finns ingen garanti för att en given överklockning fungerar.

Med det sagt kan det hjälpa om du drar upp NB/IMC en aning, säg till 2,4 GHz.

Har du bekräftat att pumpen jobbar som den ska? Ger du processorn onödigt hög spänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ska den inte göra enligt vem/vad? Det finns ingen garanti för att en given överklockning fungerar.

Med det sagt kan det hjälpa om du drar upp NB/IMC en aning, säg till 2,4 GHz.

Har du bekräftat att pumpen jobbar som den ska? Ger du processorn onödigt hög spänning?

Piledriver får inte samma boost av detta som Phenom 2 får. Så klocka detta ger inte allt för mycket.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Piledriver får inte samma boost av detta som Phenom 2 får. Så klocka detta ger inte allt för mycket.

Sant, men jag tänkte att det var värt att testa.

Permalänk
Medlem

kollat att backplate för kylaren sitter rätt? fler som haft det problemet.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Monteringen är korrekt på CPU:kylaren.
Pumpen verkar vara som den ska vara och jag ser/känner att den arbetar OK.
Min Backplate sitter som den ska göra där med också.

Kan det vara rumstempen kanske med att göra?
När jag klockar, vad ska jag ha för inställningar på volten och vilka inställningar ska jag röra exakt för att få exempelvis 4.5Ghz på CPU:n och möjligtvis om det går klocka turbon också?

Permalänk
Medlem

GHz är bara att krämpa på så långt tills det inte går mer. Volten så lågt det bara går för att hålla tempen.
men samtidigt måste du höja volten för att den ska klara mer GHz.
kolla den klistrade guiden.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

vilken klistrad guide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

CPU_OPT_FAN är bara en extra CPU fläktplats för dom som vill köra 2 fläktar.

Min Seidon 120V sitter i min CPU_OPT och den kör på utan problem.
Eller menar du att det finns något som heter CPU_OPT_FAN till och med och inte bara CPU_OPT ?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

förvisso inte till AMD men e samma princip

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk

jag hade en antec kuhler 620 jag med för ett bra tag sedan och jag kan inte påstå att den klarade av att kyla specielt bra alls. (skickade tillbaka den och fick ny som jag sålde för en billig peng till en kompis som ville ha. han har också problem att kyla sin i5 2500 med den konstigt nog, oklockad så klart. men så är hans dator också en skitliten sak för vardagsrummet,, men men) hade problem att hålla min gammla 965'a i 3,8ghz 24/7 trotts att jag haft den snurrandes i 3,9ghz 24/7 med annan kylning utan problem. slutade med att jag köpte två NH-D14 (en till min main och en till backupdatorn) och sen dess har jag inte behövt bry mig.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Din CPU är rätt energitörstig oklockad vid full load, och klockar du den så sörplar den väldigt mkt, det är förmodligen så att de tempsen du har är helt rimliga. Ska du klocka den proppen till 4.6 och däröver behöver du sannolikt ett större vattenkylningssystem.

Visa signatur

^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drowen:

Monteringen är korrekt på CPU:kylaren.
Pumpen verkar vara som den ska vara och jag ser/känner att den arbetar OK.
Min Backplate sitter som den ska göra där med också.

Kan det vara rumstempen kanske med att göra?
När jag klockar, vad ska jag ha för inställningar på volten och vilka inställningar ska jag röra exakt för att få exempelvis 4.5Ghz på CPU:n och möjligtvis om det går klocka turbon också?

Verkar?
Har du verifierat att pumpen får 12V?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”