dålig upplösning på tv via hdmi (30hz)

Permalänk
Medlem

dålig upplösning på tv via hdmi (30hz)

fick en tv igår av en polare, har kopplat den med hdmi till laptopen så jag kör på tvn som skärm. men, jag har problem.

det blir jättedålig kvalité på text och allt som visas på skärmen. kan ha 30hz som max. vad kan detta bero på? jag har nyaste drivrutiner installerade till grafikkortet.

dator är en asus n55sf och tvn jvc lt-37s60bu. enligt min polare funkade det fint på hans dator...

glömde säga att jag kör win 7

Permalänk
Bildexpert 📺

JVC LT-37S60BU är en nio år gammal TV och dessa brukar inte gå att få till utan vidare för en bild från dator. Det du upplever är en kombination av vilken signal du skickar och hur TV:n är inställd på att processa och filtrera bilden. Du måste testa dig fram både med vilken signal du skickar och du måste ta reda på vilka bildinställningar som tuggar sönder bilden och ändra dessa inställningar.

Med lite tur kan apparaten svara mot 1360x768@60Hz och där pixelmappa. 720p och liknande lär antagligen överskannas en hel del. 1080i är sällan användbart och 1080p klarar inte en så pass gammal TV.

Räkna inte med att det går hela vägen men att det i alla fall kan bli bättre.

Permalänk
Medlem

Sökning på modellnamnet tog mig till minhembios forum, och där hittade jag detta:

Citat:

HDMI-ingångar verkar kunna strula vid anslutning till PC, men det har nog inte så mycket med HDCP att göra, utan snarare att många TV-apparater av någon outgrundlig anledning ej stödjer användbara PC-upplösningar via HDMI.
Jag tror att denna JVC ska stödja upplösningen 1280*720 via HDMI. Kanske funkar om du väljer den upplösningen.

Ingen fortsättning på tråden med andra idéer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

JVC LT-37S60BU är en nio år gammal TV och dessa brukar inte gå att få till utan vidare för en bild från dator. Det du upplever är en kombination av vilken signal du skickar och hur TV:n är inställd på att processa och filtrera bilden. Du måste testa dig fram både med vilken signal du skickar och du måste ta reda på vilka bildinställningar som tuggar sönder bilden och ändra dessa inställningar.

Med lite tur kan apparaten svara mot 1360x768@60Hz och där pixelmappa. 720p och liknande lär antagligen överskannas en hel del. 1080i är sällan användbart och 1080p klarar inte en så pass gammal TV.

Räkna inte med att det går hela vägen men att det i alla fall kan bli bättre.

okej. visste den va gammal, men inte så gammal. när den startar står det "hdmi 1080p", klarar den inte de då? testade ändra, kunde ändra till 1366x768, men även 30hz där. blev inte bättre, bilden blev bara mindre. jag är inte alls insatt i sånt här, så jag har själv ingen koll. men det är helt kört då?

Permalänk
Bildexpert 📺

1080p-förmåga började dyka upp först några år senare än den där generationen produkter. Handboken finns här:

http://www.jvc.co.uk/files/instruction_manual/lct1848-001b-u_...

Där står det i specen 1080i/720p (som väntat) på HDMI-ingången och 1024x768@60 Hz på VGA.

Att du får 1366x768 att fungera är positivt. Glöm inte att ditt grafikkort kan trolla (alltså troll-trolla, inte Gandalf-trolla) bilden och köra underscan som krymper bilden. Detta får du räkna med hos AMD:s grafikkort och då måste du in i CCC och sätta att bilden ska skickas till 100%

Permalänk
Medlem

jag förstår typ hälften av vad du säger. men om jag förstår det så måste jag pilla med lite grejer för att få det att funka med högre upplösning med högre hz? ändrade nu till 1176x664, där kan jag köra 60hz. det får jag väl nöja mig med. tack för hjälpen

Permalänk
Bildexpert 📺

Well, ifall du ska få optimal bild, eller försöka komma så optimal kvalitet som det bara går måste du ta dig tid och lära dig alla sådana saker. Det är förutsättningarna för att få så gammal teknik att fungera någorlunda vettigt.

I de flesta fall är det helt enkelt inte värt det. Man kan slösa timmar på att fippla runt i inställningar och avancerade program utan att komma någonstans med gamla TV-apparater. En modern TV med 1920x1080 pixlar är betydligt enklare att få till att fungera exakt som en normal datorskärm. Vägen dit är inte helt självklar alla gånger men fortfarande möjligt i nästintill 100% av fallen.

Permalänk
Medlem

okej. ja, hade det varit en nyköpt tv hade jag såklart orkat ägna mig lite mer åt det. men det är en gammal tv och jag förstår att det inte funkar optimalt. jag kör hellre på lägre upplösning med 60hz, det duger gott och väl. tack för hjälpen