Asus ROG Swift drabbas av panelbrist

Permalänk
Medlem

I garantisedeln man fick med så står det att dom byter ut skärmen mot en annan begagnad om det gått mer än 8 dagar, så att utnyttja deras "VIP" service är rätt uteslutet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

I garantisedeln man fick med så står det att dom byter ut skärmen mot en annan begagnad om det gått mer än 8 dagar, så att utnyttja deras "VIP" service är rätt uteslutet.

Det är så det fungerar, och din skärm dom tar in fixar dom och ger till någon annan. Du får med andra ord en garanterat fungerande skärm utan att vara utan. Vad är viktigast för dig egentligen, att den är ny från fabrik eller att den fungerar?
Du ska ju ändå bara spela på den det är ju inte en utställningspryl.

Men som sagt, det är en service dom ger, du kan ju lämna in din hos ÅF så får denne skicka den till Asus och du får vänta nån vecka på att få en refurbished tillbaks, upp till dig i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Alling:

Köpte min för 6 000 kr på Inets fyndhörna och det var helt klart en bra deal, tycker jag. Den kortare responstiden märks verkligen jämfört med Catleap Q270 2B.

Tror inte att just dessa paneler går till QNIX och gänget; alla skärmar som går under benämningen Koreaskärm har väl IPS-paneler?

Hade den skärmen en pixel som hela tiden lyser vitt/ljust på mitten/lite till vänster ? (syns mest på hel vita bakgrunder som på forum etc)
Vet att en kompis skickade tillbaka en skärm till Inet med just det problemet, han använde sig av distanslagen och fick pengarna tillbaka eftersom Asus byter inte skärmen om inte 2 eller fler pixlar är döda/fastnade.

Antar att Inet säljer den skärmen igen på "fyndhörnan" som beg, även om den är beg med pixel fel.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ragnarok:

Hade den skärmen en pixel som hela tiden lyser vitt/ljust på mitten/lite till vänster ? (syns mest på hel vita bakgrunder som på forum etc)
Vet att en kompis skickade tillbaka en skärm till Inet med just det problemet, han använde sig av distanslagen och fick pengarna tillbaka eftersom Asus byter inte skärmen om inte 2 eller fler pixlar är döda/fastnade.

Antar att Inet säljer den skärmen igen på "fyndhörnan" som beg, även om den är beg med pixel fel.

Ja, jag frågade om det var något fel på den och Inet förklarade då att det skulle finnas en ljus pixel som skulle synas från vissa vinklar; dock visste de nog inte att den skulle synas mest mot vit bakgrund. Jag fick prova skärmen innan jag köpte den och kunde inte se något fel.

De två andra Swift i Fyndhörnan skulle tydligen ha backlight bleeding, vilket killen som hjälpte mig menade skulle vara värre än "pixelfelet" på min.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Alling:

Ja, jag frågade om det var något fel på den och Inet förklarade då att det skulle finnas en ljus pixel som skulle synas från vissa vinklar; dock visste de nog inte att den skulle synas mest mot vit bakgrund. Jag fick prova skärmen innan jag köpte den och kunde inte se något fel.

De två andra Swift i Fyndhörnan skulle tydligen ha backlight bleeding, vilket killen som hjälpte mig menade skulle vara värre än "pixelfelet" på min.

Då var det nog den skärmen han hade hemma i ett dygn. Tar du upp en hel vit bakgrund och tittar några cm under precis mitten på skärmen och lite till vänster, så ser du en ljus pixel som alltid lyser, dvs den är alltid på "on" släpper alltid igenom ljus. Om detta är på något sätt dåligt för monitorn eller så det vet jag inte. Personligen skulle jag inte vilja ha en skärm med pixel fel på, men om du inte ser den kanske du inte ska jaga den, för har man en gång sett vart den sitter så stirrar man sig blind på den, iaf gör jag det.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det är så det fungerar, och din skärm dom tar in fixar dom och ger till någon annan. Du får med andra ord en garanterat fungerande skärm utan att vara utan. Vad är viktigast för dig egentligen, att den är ny från fabrik eller att den fungerar?
Du ska ju ändå bara spela på den det är ju inte en utställningspryl.

Men som sagt, det är en service dom ger, du kan ju lämna in din hos ÅF så får denne skicka den till Asus och du får vänta nån vecka på att få en refurbished tillbaks, upp till dig i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja eller så utnyttjar man bara sin ångerrätt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Tack
Vet du om det fortfarande är svenska Mycronic(?) som dominerar när det gäller paneltillverkningsmaskiner?

Micronic. De finns kvar än så länge men tror de börjar tappa mer och mer. Känner några bekanta som jobbar/jobbade där och dom har fått sparka många. Min teori är att det börjar dyka upp konkurrenter i Asien som gör ett acceptabelt jobb billigare. Jag har ingen koll alls på den branschen men förut hade dom ju i princip total dominans och alla stora paneltillverkare köpte maskinerna från dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Ja eller så utnyttjar man bara sin ångerrätt.

Ångerrätten gäller i 14-dagar om du köpt den online, det kan du inte jämföra med en garanti där man byter ut den på plats under 3 års tid. Så nej ditt tips är dåligt med tanke på att du kommenterade post #25.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Two monitor + SLI and Surround + Tri-SLI currently does NOT work with GSync since all display outputs must be connected to the primary graphics card. However since there is only one DP output per Nvidia graphics card (future products not withstanding), only one PG278Q is supported per card. Triple monitor can be enabled with one PG278Q per card, but no multi-GPU performance gains are available.

DP daisy chaining is also not supported – a single WQHD, 144Hz G-Sync monitor needs all the bandwidth available on DP1.2 that a second monitor is not possible.

Var hittade du denna info?

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Ångerrätten gäller i 14-dagar om du köpt den online, det kan du inte jämföra med en garanti där man byter ut den på plats under 3 års tid. Så nej ditt tips är dåligt med tanke på att du kommenterade post #25.

Skickades från m.sweclockers.com

Han kommenterade mitt inlägg och jag kommentera bara tillbaks, fair?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Han kommenterade mitt inlägg och jag kommentera bara tillbaks, fair?

Nu släpper vi den diskussionen, ta du och nyttja din ångerrätt så får han ta kontakt med Asus och få sin utbytt så blir alla glada och nöjda. Svar undanbedes vänligt men bestämt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

En skärm består ju dock av hårdvara.

sant men o andra sidan köper ju ingen en skärm i delar och sätter ihop den så i princip köper du ju inte hårdvaran, du köper den färdiga produkten.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Var hittade du denna info?

Det är rätt självsägande, har du testat att köra grafikkort i SLI någon gång har du förmodligen märkt att du bara kan använda dig utav skärmutgångarna på ett kort och inte de andra, men däremot att du kan använda dig av flera skärmar inkopplade till flera kort om du deaktiverar SLI. Eftersom Nvidia-grafikkort inte har mer än en DP-port oftast så kan du alltså inte ha fler än en sån här skärm om du inte deaktiverar SLI. Vilket i sin tur också borde göra surround-spelande omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är rätt självsägande, har du testat att köra grafikkort i SLI någon gång har du förmodligen märkt att du bara kan använda dig utav skärmutgångarna på ett kort och inte de andra, men däremot att du kan använda dig av flera skärmar inkopplade till flera kort om du deaktiverar SLI. Eftersom Nvidia-grafikkort inte har mer än en DP-port oftast så kan du alltså inte ha fler än en sån här skärm om du inte deaktiverar SLI. Vilket i sin tur också borde göra surround-spelande omöjligt.

Självklart. Läste igen och förstod lite bättre vad jag läste

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det är så det fungerar, och din skärm dom tar in fixar dom och ger till någon annan. Du får med andra ord en garanterat fungerande skärm utan att vara utan. Vad är viktigast för dig egentligen, att den är ny från fabrik eller att den fungerar?
Du ska ju ändå bara spela på den det är ju inte en utställningspryl.

Men som sagt, det är en service dom ger, du kan ju lämna in din hos ÅF så får denne skicka den till Asus och du får vänta nån vecka på att få en refurbished tillbaks, upp till dig i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om jag tänker tokigt men.

Om jag köper en NY produkt som det är fel på vid leverans så vill jag ha en NY produkt utan fel. För det är det jag betalt för. Jag vill inte ha en utbytes produkt som är använd. Då kunde jag lika gärna köpt en demo produkt från första början till lägre pris.

Köper jag en produkt som är hel när den kommer men sedan går sönder är saken en annan. Då är det okej för mig att få en använd produkt som fungerar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Equilibrium:

sant men o andra sidan köper ju ingen en skärm i delar och sätter ihop den så i princip köper du ju inte hårdvaran, du köper den färdiga produkten.

Hårdvara betyder inte "delar man monterar ihop själv", utan står i kontrast till mjukvara. Således är skärmar, färdiga datorer, tangentbord osv hårdvara, lika mycket som lösa datorkomponenter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grahnen:

Jag vet inte om jag tänker tokigt men.

Om jag köper en NY produkt som det är fel på vid leverans så vill jag ha en NY produkt utan fel. För det är det jag betalt för. Jag vill inte ha en utbytes produkt som är använd. Då kunde jag lika gärna köpt en demo produkt från första början till lägre pris.

Köper jag en produkt som är hel när den kommer men sedan går sönder är saken en annan. Då är det okej för mig att få en använd produkt som fungerar.

Det är väl bättre att få en som man vet fungerar än att få en ny i kartong, skärmen skulle behöva kosta 20K minst för att få ny i kartong varje gång. Det spelar ju ingen roll hur man än vrider och vänder på det, lagar dom din skärm och sedan skickar tillbaks den får du en ny del av den som var trasig, resten är begagnat då du använt den. Huvudsaken är ju att man alltid har en fungerande skärm, och det är vad deras garanti går ut på, man ger dig en skärm i utbyte mot din trasiga istället för att du behöver vara utan ett par veckor. Även Eizo arbetar på detta sätt, det är en oslagbar service om du frågar mig.

En helt fabriksny får du i princip ingenstans om du inte påpekar felet inom ett visst antal dagar eller utnyttjar ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Nää det är klart att en fungerande är bättre än en ny. Men får jag en skärm som är doa så borde jag kunna kräva en ny fungerade och inte en begagnad fungerande. I just detta fallet är jag helt övertygad att asus varit sugna på att få ut en unik skärm på marknaden så fort det går. För att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Då har man tummat lite på kvaliten och då kan de ta sitt ansvar och inte lägga över detta på konsumenterna. Sen kan man inte ha "military grade" men jag tror säkert man har chansat lite när man ännu är ensam på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grahnen:

Nää det är klart att en fungerande är bättre än en ny. Men får jag en skärm som är doa så borde jag kunna kräva en ny fungerade och inte en begagnad fungerande. I just detta fallet är jag helt övertygad att asus varit sugna på att få ut en unik skärm på marknaden så fort det går. För att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Då har man tummat lite på kvaliten och då kan de ta sitt ansvar och inte lägga över detta på konsumenterna. Sen kan man inte ha "military grade" men jag tror säkert man har chansat lite när man ännu är ensam på marknaden.

Får du en DOA får du såklart en helt ny i kartong.

Det där med kvaliteten är lite svårare att svara på, jag vet inte hur Asus gör när man tillverkar skärmar, är det Asus själva som har en fabrik där man skruvar ihop allt eller använder man sig av 3:e part som sätter dit en logga från Asus?
Om det är 3:e part så kan ju dom absolut chansa för att tjäna lite extra pengar på Asus utan att man meddelar Asus att någon del bytts ut mot en billigare. Det har ju hänt med nätaggregat tidigare vad jag vet iaf.