Bör jag gå för det dyrare moderkortet?

Permalänk
Medlem

Bör jag gå för det dyrare moderkortet?

Hej!

Dags att byta moderkort, köpte ett billigt Gigabyte som bara varit till problem och ska därmed bytas ut. Kör på Asus eftersom jag har alltid haft bra erfarenheter av dem.

Datorn ser ut som följande:

i5-3470
Radeon HD7950 OC 3GB
CX 500 W Modular
SDNow V300 120GB (Kommer troligtvis bytas ut till bättre märke)

Finns det någon mening för mig att köpa ett Asus ROG Maximus V?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164741-asus_r...

blev sugen på ASUS P8Z77-V LX som fått bra betyg av användare;

http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx

Samtidigt är jag lite rädd att köpa ännu ett moderkort av "lägre kvalité" och undrar därför om det skulle vara värt att investera i en ROG Maximus, eller om det blir overkill med tanke på att resterande komponenter knappast är världsklass.

Tacksam för synpunkter! Synd att det säljs så få 1155 nu för tiden, men orkar inte lägga pengar på ny processor i dagsläget.

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte kan överklocka så duger det billigare moderkortet. Tänk dock på att "LX" är ASUS billiga modeller så du kanske ska försöka hitta ett "pro" istället om du är allt för rädd att det ska fungera dåligt.
Det för 2000Kr är överdrivet till den processorn.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av simon253:

Eftersom du inte kan överklocka så duger det billigare moderkortet. Tänk dock på att "LX" är ASUS billiga modeller så du kanske ska försöka hitta ett "pro" istället om du är allt för rädd att det ska fungera dåligt.
Det för 2000Kr är överdrivet till den processorn.

What he said. Maximus är främst för överklockning, så 3470 + Maximus V är lite som att montera en Volvo-motor i en Ferrari.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Resonerade precis som er, skönt att få lite input på det. Beställde det billigare kortet för 1000, väldigt få 1155 att välja på som sagt.

Ni ska ha stort tack!

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme