Permalänk
Medlem

Moderkort till G3258?

Hej!

Ända sedan G3258 lanserades har jag funderat på att göra ett mini-bygge (mITX) som baseras på denna processor. Dock har jag fastnat rejält på val av moderkort. De chipset jag har kollat på är följande:

Z87
Z97
B85
H81
H87
H97

Det största målet med processorn är just överklockning av denna. Jag vill kunna få ut en så hög frekvens som möjligt men samtidigt hålla kostnaden lågt. Inget grafikkort kommer att köpas till utan det är det inbyggda som kommer att köras då hela bygget framöver kommer att användas som en HTPC.

Så vad har jag för val? Z87/Z97 är ju ganska dyra men hur pass väl överklockar B85, H81, H87 och H97? Ger dessa fyra sistnämnda en bottleneck (t.ex. begränsning i vcore eller annat) i någon form för överklockning?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Egentligen har bara Z-moderkorten stöd för överclockning (eller ökning av multipeln). Jag skulle valt ett Z97 då jag inte riktigt vet om det går att klocka med de andra. Intel vill att man enbart klockar med Z-moderkort men tillverkarna har iaf vi ett par tillfällen låst upp spärren.
Z87/97 är oftast bättre gjorda när det kommer till överclockning dessutom. bättre strömförsörjning etc.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Egentligen har bara Z-moderkorten stöd för överclockning (eller ökning av multipeln). Jag skulle valt ett Z97 då jag inte riktigt vet om det går att klocka med de andra. Intel vill att man enbart klockar med Z-moderkort men tillverkarna har iaf vi ett par tillfällen låst upp spärren.
Z87/97 är oftast bättre gjorda när det kommer till överclockning dessutom. bättre strömförsörjning etc.

Sweclockers skrev en ny artikel om att ASUS (och andra tillverkare nu) har möjliggjort överklockning på denna processor:

http://www.sweclockers.com/nyhet/18951-asus-mojliggor-overklo...

Går tydligen att ändra multiplikatorn nu, men hur är det med t.ex. vcore?

Men det är sant som du säger, Z97 är ju det bästa valet.. Fast samtidigt känns det lite synd att spendera över 1000 spänn på ett moderkort som endast kommer att köra en billigare processorvariant istället för en high-end 4-core K-modell.. Decisions, decisions.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Jag själv köpt ett z97 för cirka 1200 kr (mITX) + denna processor. Fick upp den i 4,6ghz efter jag uppdaterade bios. Fungerar minst lika bra som min gamla 4670k i alla spel jag spelat. (Wow/hon/dota2/Dayz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Jag själv köpt ett z97 för cirka 1200 kr (mITX) + denna processor. Fick upp den i 4,6ghz efter jag uppdaterade bios. Fungerar minst lika bra som min gamla 4670k i alla spel jag spelat. (Wow/hon/dota2/Dayz).

Hur kommer det sig att du bytte it din quad core mot en dual core??

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Undrar precis samma som föregående talare.

För övrigt, om jag istället vill köra med ett m-ATX, och inte m-ITX, vilket moderkort bör jag leta efter? Delar precis samma planer som TS, med enda skillnad att jag nog vill använda mig av ett m-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Hur kommer det sig att du bytte it din quad core mot en dual core??

Köpt/bytt delar hit och dit, behöver inget starkare iom att alla lir är 2-kärniga, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Köpt/bytt delar hit och dit, behöver inget starkare iom att alla lir är 2-kärniga, typ.

Men är inte en quad-core mer framtidssäker då spel börjar utnyttja fler och fler kärnor? Vad har du för setup om man får veta?

Är det någon som vet om t.ex. en H81 bräda har samma överklockningsmöjligheter som ett Z97 (unlocked multiplier, vcore m.m.)? Eller är det något som saknas vilket gör att Z97 brädor kan trycka ut flera Hz än en H81 med samma processor?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Läs den här artikeln.
http://www.ukgamingcomputers.co.uk/overclocking-pentium-g3258-on-h81-b75-h87-h97-chipsets-a-60.html
Det är bra med möjligheter för core voltage, åtminstone med ASUS H81M-PLUS.
https://www.inet.se/produkt/1902536/asus-h81m-plus-matx
Det är det kortet jag funderar på att beställa. Till ett billigt system.

Citat:

The biggest surprise was actually how many options were available to us. We were kind of expecting a simple multiplier number along with a CPU Voltage offset but were instead greeted with manual voltage control and a host of other features you would normally associate with a Z97 or Z87 based motherboard.

De fick upp alla 4 stycken G3258 till minst 4.6 GHz.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Men är inte en quad-core mer framtidssäker då spel börjar utnyttja fler och fler kärnor? Vad har du för setup om man får veta?

Är det någon som vet om t.ex. en H81 bräda har samma överklockningsmöjligheter som ett Z97 (unlocked multiplier, vcore m.m.)? Eller är det något som saknas vilket gör att Z97 brädor kan trycka ut flera Hz än en H81 med samma processor?

Beror kanske på vilket/vilka spel man kör?

Men intressant tråd!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Its worth noting at this stage if you have an older BIOS installed (current H81M-PLUS boards are shipping with Version 0805 which is prior to even the “Haswell refresh” CPU’s) then you must install and older CPU that is supported by the older BIOS before you can flash the BIOS

Finns det något sätt att kringgå detta? Har dessvärre ingen CPU som stödjs av kortet : /

Vad har jag för andra möjligheter, om jag planerat att kyla processorn med en Phantek PH-TC14PE, i ett m-ATX-system? Mina krav är alltså överklockningsvänlighet samt att min Phantek PH-TC14PE får plats, monterad på så sätt att den blåser luften mot baksidan av chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Men är inte en quad-core mer framtidssäker då spel börjar utnyttja fler och fler kärnor? Vad har du för setup om man får veta?

Är det någon som vet om t.ex. en H81 bräda har samma överklockningsmöjligheter som ett Z97 (unlocked multiplier, vcore m.m.)? Eller är det något som saknas vilket gör att Z97 brädor kan trycka ut flera Hz än en H81 med samma processor?

Det har bablats om quadcores för spel i många år nu.
Och fortfarande är det bara en handful titlar som faktiskt tjänar ordentligt på det.

Och många icke-z97 brädor är begränsade vad gäller överklockning.
Oftast är det en maxspänning satt, antagligen för att ofta har ganska klen strömförsörjning.
Det finns en tråd på overclockers som listar en massa brädor och vilka som är bra/anus.