Permalänk

Corsair H110 Oljud från pumpen!

Hejsan. Pumpen från min Corsair H110 ger ifrån sig ett oljud. Har googlat lite och folk menar på att det kan vara att den går i maxfart hela tiden. Men hur som helst, jag vill sänka farten på den och se om ljudet försvinner. Behöver lite hjälp med tillvägagångssättet.

Är väldigt tacksam för svar då jag inte riktigt vet vad jag pysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cykeldöden:

Hejsan. Pumpen från min Corsair H110 ger ifrån sig ett oljud. Har googlat lite och folk menar på att det kan vara att den går i maxfart hela tiden. Men hur som helst, jag vill sänka farten på den och se om ljudet försvinner. Behöver lite hjälp med tillvägagångssättet.

Är väldigt tacksam för svar då jag inte riktigt vet vad jag pysslar med.

Du behöver ett fläktmotstånd.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Koppla den på en utgång som har reglering om ditt moderkort stödjer det. Skall du ha ett motstånd kan det vara värt att kolla upp hur stor effekt det klarar av. En pump är ganska effekthungrig jämfört med en fläkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cykeldöden:

Hejsan. Pumpen från min Corsair H110 ger ifrån sig ett oljud. Har googlat lite och folk menar på att det kan vara att den går i maxfart hela tiden. Men hur som helst, jag vill sänka farten på den och se om ljudet försvinner. Behöver lite hjälp med tillvägagångssättet.

Är väldigt tacksam för svar då jag inte riktigt vet vad jag pysslar med.

Pumpen ska gå på maxfart hela tiden!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Pumpen ska gå på maxfart hela tiden!

Jo det vet jag. Men folk skriver att vid liten sänkning av den försvinner oljudet .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En annan sak du kan prova är att lägga chassit plant medans den är igång, om oljudet försvinner så ställer du chassit lugnt och sakta upp igen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Vaun:

En annan sak du kan prova är att lägga chassit plant medans den är igång, om oljudet försvinner så ställer du chassit lugnt och sakta upp igen.

Har vridigt och vänt upponer på chassit så kan utesluta luft. Ljudet låter mer som en vibration i pumpen. Kan bifoga ljudfil när jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sitter den fast ordentligt? Min H80i var lite speciell, uppenbarligen finns det olika tjocklek på moderkort, och H80i:n är inte anpassad för alla. Det gör att kylaren sitter ganska löst på mitt moderkort, även om man skruvar fast det så att skruvarna går i botten (googlade lite, var flera som hade samma problem). Jag fick lägga distanser på baksidan för att kunna dra fast kylaren ordentligt mot moderkortet.. Det kanske är samma för dig, dvs att den inte sitter riktigt 100% och att du får någon vibration därifrån? Kanske liten risk att det är det som är problemet, men bara en tanke..

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Sitter den fast ordentligt? Min H80i var lite speciell, uppenbarligen finns det olika tjocklek på moderkort, och H80i:n är inte anpassad för alla. Det gör att kylaren sitter ganska löst på mitt moderkort, även om man skruvar fast det så att skruvarna går i botten (googlade lite, var flera som hade samma problem). Jag fick lägga distanser på baksidan för att kunna dra fast kylaren ordentligt mot moderkortet.. Det kanske är samma för dig, dvs att den inte sitter riktigt 100% och att du får någon vibration därifrån? Kanske liten risk att det är det som är problemet, men bara en tanke..

Ska definitivt kolla upp det! Tack för idén

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du behöver ett fläktmotstånd.

Fläktmotstånd?

Är varken säker på vad det är eller varför, men min gissning är att det är som vilket motstånd som helst och bara är där för att sänka effekten som går till pumpen. På så sätt sänka pumphastigheten och få bort ljudet, men å andra sidan ville man väl ha pumpen på maxfart hela tiden?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag hade ett tjutande ljud från min h100i. Lämna tillbaka den och fick en ny och denna är tyst, så länge jag inte har örat direkt intill pumpen Har ett annat problem dock. Corsair link kan inte visa temperaturen på vattnet av någon anledning och corsair link kraschar hela tiden efter att jag har sparat en profil. Han nu avinstallerat ski...en och kör fläktarna direkt till moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Går det sänka volten till cpu pumpen i något program eller bios som gör så att rpmen går ner utan att pumpen tar någon skada ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej pumpen är kopplad till nätaggregatet och den matas med 12v. Ända sättet är att koppla ett motstånd mellan pum och nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Fläktmotstånd?

Är varken säker på vad det är eller varför, men min gissning är att det är som vilket motstånd som helst och bara är där för att sänka effekten som går till pumpen. På så sätt sänka pumphastigheten och få bort ljudet, men å andra sidan ville man väl ha pumpen på maxfart hela tiden?

Ledsen, skulle ha skrivit Resistor istället.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/