Permalänk
Medlem

För hög temp ? 4670k

Har nyligen överclockat min 4670k till 4,5ghz med 1.29v

körde precis 15 runs på ibt maximum och fick max temp 89c , för det mesta låg tempen runt 85c

är detta okej ? lyckas inte få den stabil på lägre volt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yanpan:

Har nyligen överclockat min 4670k till 4,5ghz med 1.29v

körde precis 15 runs på ibt maximum och fick max temp 89c , för det mesta låg tempen runt 85c

är detta okej ? lyckas inte få den stabil på lägre volt spänning

Är väk max 80 grader om jag inte minns fel. Ähh, var ett tag sen jag kollade upp det när jag själv skaffat likadan processor. Oavsett så ser det lite väl varmt ut. Får kanske sänka hastigheten två snäpp så att du kan sänka spänningen lite.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är väk max 80 grader om jag inte minns fel. Ähh, var ett tag sen jag kollade upp det när jag själv skaffat likadan processor. Oavsett så ser det lite väl varmt ut. Får kanske sänka hastigheten två snäpp så att du kan sänka spänningen lite.

Är detta under max på ibt ? Eller i vanlig användning

om inte jag fattat det fel ska ibt stressa cpun betydligt mer än tex prime95

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yanpan:

Är detta under max på ibt ? Eller i vanlig användning

om inte jag fattat det fel ska ibt stressa cpun betydligt mer än tex prime95

Du har förstått det hela helt rätt ;).

Själv ser jag däremot ingen mening med att använda intel burn test. Väldigt långt ifrån någon "verklig" load som kan tänkas läggas på processorn. Så där får du väl själv känna efter hur du vill använda de värdena du får fram.
Jag belastar med OCCTs standardtest eller prime95. Även dessa syntettest är hårdare belastning än jag kan uppnå annars även när jag kör renderingsjobb i blender.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled