Permalänk
Avstängd

Vilken TV skulle DU köpt?

Vill köpa en tv till min bror i present. Vilken skulle DU köpt?
Jag avskyr siba och älskar komplett men är det stor fördel Philips så köper jag hellre den.
Han kollar mycket på netflix och ser mycket sport, simning, F1 och baseball.

https://www.komplett.se/panasonic-42-led-smart-tv-tx-42as500y...
eller:
http://www.siba.se/product/17784768/40pft4509-40-smart-led-tv...

Permalänk
Avstängd

Fördelar som jag ser med Philips.

Billigare
Högre uppdateringsfrekvens
Netflix inbyggt
Inspelning via USB
Har VESA fäste

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Vill köpa en tv till min bror i present. Vilken skulle DU köpt?
Jag avskyr siba och älskar komplett men är det stor fördel Philips så köper jag hellre den.
Han kollar mycket på netflix och ser mycket sport, simning, F1 och baseball.

https://www.komplett.se/panasonic-42-led-smart-tv-tx-42as500y...
eller:
http://www.siba.se/product/17784768/40pft4509-40-smart-led-tv...

Jag har kollat igenom båda och mellan dom två så är Panasonic det bättre valet.
Hade knappt funderat på Philipsen.

EDIT: Inspelningsfunktionen fungerar bara om han ser på TV t.ex via antenn. Det går alltså INTE att spela in från HDMI.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Jag har kollat igenom båda och mellan dom två så är Panasonic det bättre valet.
Hade knappt funderat på Philipsen.

EDIT: Inspelningsfunktionen fungerar bara om han ser på TV t.ex via antenn. Det går alltså INTE att spela in från HDMI.

Jag jämförde lite och vad jag kan se verkar philipsen vara bättre? Jag har själv en Panasonic men plasma och den är jag riktigt nöjd med. Men är philips så dåligt som man förväntar sig? Verkar ju vara rätt bra på specsen iaf.

Vad är det som gör Panasonicen så mycket bättre i just det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Jag jämförde lite och vad jag kan se verkar philipsen vara bättre? Jag har själv en Panasonic men plasma och den är jag riktigt nöjd med. Men är philips så dåligt som man förväntar sig? Verkar ju vara rätt bra på specsen iaf.

Vad är det som gör Panasonicen så mycket bättre i just det här fallet?

Dels kvalitén, Philips har jag haft problem med men Panasonic har aldrig strulat för mig.
Så på det området är det personlig erfarenhet jag går på.
Sedan är Panasonic´s bildförbättringsfunktioner vassare än Philips. <---om bror din ser mycket på TV.
Bildkvalitéten har jag upplevt är bättre. <---då man kör utan förbättringsfuktioner som t.ex spel.

Så valet är ditt, men själv skulle jag ha kört på pannan alla dagar i veckan.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Dels kvalitén, Philips har jag haft problem med men Panasonic har aldrig strulat för mig.
Så på det området är det personlig erfarenhet jag går på.
Sedan är Panasonic´s bildförbättringsfunktioner vassare än Philips. <---om bror din ser mycket på TV.
Bildkvalitéten har jag upplevt är bättre. <---då man kör utan förbättringsfuktioner som t.ex spel.

Så valet är ditt, men själv skulle jag ha kört på pannan alla dagar i veckan.

Vem kollar Specsen på en tv-apparat? För allt utom eventuellt sport det 60hz som gäller. Eller 50. Allt som heter bildförbättring slås av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Dels kvalitén, Philips har jag haft problem med men Panasonic har aldrig strulat för mig.
Så på det området är det personlig erfarenhet jag går på.
Sedan är Panasonic´s bildförbättringsfunktioner vassare än Philips. <---om bror din ser mycket på TV.
Bildkvalitéten har jag upplevt är bättre. <---då man kör utan förbättringsfuktioner som t.ex spel.

Så valet är ditt, men själv skulle jag ha kört på pannan alla dagar i veckan.

Han ser mycket på netflix. Att det är inbyggt i Philipsen är en stor fördel sen kommer den nog användas mest som datorskärm faktiskt. Ska tänka lite. Svårt val. Vet att panasonic är bra, har aldrig haft philips.

Panasonic saknar också VESA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vem kollar Specsen på en tv-apparat? För allt utom eventuellt sport det 60hz som gäller. Eller 50. Allt som heter bildförbättring slås av.

Skickades från m.sweclockers.com

Och vem impulsköper en TV utan att veta vad man får? Snacka om bränd isådanafall.

Skrivet av MiG-15 UTI:

Han ser mycket på netflix. Att det är inbyggt i Philipsen är en stor fördel sen kommer den nog användas mest som datorskärm faktiskt. Ska tänka lite. Svårt val. Vet att panasonic är bra, har aldrig haft philips.

Panasonic saknar också VESA.

Vesa används väl mest vid upphängning på vägg om jag minns rätt. Panasonic kanske har eget fäste, dock inget jag är säker på.
Men vad gäller battle between them så vinner Panasonic i dom tekniska grenarna iallafall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av MiG-15 UTI:

Panasonic saknar också VESA.

Skrivet av Lifooz:

Vesa används väl mest vid upphängning på vägg om jag minns rätt. Panasonic kanske har eget fäste, dock inget jag är säker på.

Blev lite nyfiken på att det skulle finnas en Panasonic utan väggfäste,
Så jag laddade hem bruksanvisningen på tv'n modellen.
Och den har visst fäste för väggmontage, vanligt standard 200x200mm (42tum), 400x200mm (på 50tum modellen).
Skruv som används är M6, skruvdjup 10-19mm.

Så det borde bara vara köra på med valfritt passande väggfäste.

Och skulle själv köra med Panasonicen, en större modell dock, 42" är för litet för mig, större är bättre..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serpent29:

Blev lite nyfiken på att det skulle finnas en Panasonic utan väggfäste,
Så jag laddade hem bruksanvisningen på tv'n modellen.
Och den har visst fäste för väggmontage, vanligt standard 200x200mm (42tum), 400x200mm (på 50tum modellen).
Skruv som används är M6, skruvdjup 10-19mm.

Så det borde bara vara köra på med valfritt passande väggfäste.

Och skulle själv köra med Panasonicen, en större modell dock, 42" är för litet för mig, större är bättre..

Där ser man. Tackar. 42" är nog nästan lite stort då han ska ha den som datorskärm på ca 2 meters avstånd för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Där ser man. Tackar. 42" är nog nästan lite stort då han ska ha den som datorskärm på ca 2 meters avstånd för det mesta.

42" blir perfekt. Jag tyckte att 42" blev för litet så jag skaffade 50", och jag sitter på 1 meters avstånd.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Philips gör inte egna paneler längre sedan 2011. Köpte sista årgången med det.

Skrivet av Lifooz:

42" blir perfekt. Jag tyckte att 42" blev för litet så jag skaffade 50", och jag sitter på 1 meters avstånd.

Jag har 47 tum (Philips 7000 series 47PFL7696T) och tycker det är lagom på 1,5 m avstånd. Man får skala upp Windows till 150% DPI så funkar det utmärkt. Min erfarenhet är dock att Philips överger sina modeller rätt snabbt med uppdateringar. På min funkar tex inte Netflix, Viaplay och många av de appar som fanns har gått bort. Är bara ett antal Tyska TV appar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Philips gör inte egna paneler längre sedan 2011. Köpte sista årgången med det.

Jag har 47 tum (Philips 7000 series 47PFL7696T) och tycker det är lagom på 1,5 m avstånd. Man får skala upp Windows till 150% DPI så funkar det utmärkt. Min erfarenhet är dock att Philips överger sina modeller rätt snabbt med uppdateringar. På min funkar tex inte Netflix, Viaplay och många av de appar som fanns har gått bort. Är bara ett antal Tyska TV appar kvar.

Fan va boring, man vill ju att dom skall lägga lite energi på förbättringar. Iallafall 3-5 år framöver, så man får en så bra upplevelse av produkten som möjligt.
Jag vet inte hur intensiva Panasonic är, men jag har fått ett antal programvaru-uppdateringar från dom.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag har en philips TV från 2013. 7 serien med 3 sidig ambilight. Jag älskar den och kommer i framtiden prioritera ambilight om möjligt. Men om ambilight inte är tillgängligt i valen som dina, så skulle jag inte välja philips. Om han tänkt använda smartTV funktionerna får philips bort direkt. Deras menu orienteringssystem och hastigheter är ett skämt.
Själv använder jag aldrig smartTV funktioner då jag kör mediaspelare eller chromecast hellre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Philips är skit skit och skit. Kör på Panasonic.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

42" blir perfekt. Jag tyckte att 42" blev för litet så jag skaffade 50", och jag sitter på 1 meters avstånd.

Jag har också 42" TV som primär datorskärm, och sitter på knappa två meters avstånd Fungerar perfekt. Om man skulle kunna ha ännu större TV har jag ingen erfarenhet av, men mindre TV däremot skulle jag tycka förlorar lite vitsen med att ha en TV som datorskärm

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har också 42" TV som primär datorskärm, och sitter på knappa två meters avstånd Fungerar perfekt. Om man skulle kunna ha ännu större TV har jag ingen erfarenhet av, men mindre TV däremot skulle jag tycka förlorar lite vitsen med att ha en TV som datorskärm

Hade 42 tum innan men jag lovar, 47 tum på lite över meters avstånd är ett lyft med både film och spel. Smolken i bägaren är nog att en TV inte är optimerad för spel men min fd LG och nuvarande Philips klarar det bra. Men som sagt innan, Net TV faller fetbort på Philips apparater. Jo, man har dator men bilden blir helt strålande genom DLNA/USB de få gånger det funkat (krävs ljudavkodning till DD 5.1 först och undertexter samt mkv kan ni glömma). Skulle tro att det är samma med Netflix HD om det gick att få in på 2-3 år gamla Philips. Intel Hasswell 4600 är nog i närheten men Nvidia och AMD gör sig bäst med spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Och vem impulsköper en TV utan att veta vad man får? Snacka om bränd isådanafall.

Och genom att läsa en spec så vet man vad man får? Är svaret ja så var snäll, sprid inte dina gener vidare.

Skrivet av Miindz:

Philips är skit skit och skit. Kör på Panasonic.

Har du sett deras 5200-serie? Lillebrorsan köpte en och den var riktigt bra för priset.

Panasonics LCDer är inte lika bra som deras plasmor. Skulle faktiskt inte rekommendera deras LCDer.

Permalänk
Avstängd

Jo, Philips 7000 serien ger högklassig bild men nu tyckte TS att Net-funktionerna var viktiga och då faller ju Philips bort.

Nu vet jag inte hur deras nya paneler är men jämförde för några år sedan med bla Samsungs toppmodeller i samma prisklass och deras bild tyckte jag såg för konstgjord ut. Sedan fastnade jag även för matt bildskärmsyta på Philips 7000-serie vilket även gör TV:n till en perfekt dataskärm som inte ger ifrån sig några reflexer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Philips är skit skit och skit. Kör på Panasonic.

stort bullshit av dig! Philips gör jävligt bra tv apparater, dock i 7-8-9 klassen, Under detta så är det en annan panel som inte alls är att hurra över, men i dom klasserna är det jävligt bra tv-apparater. Om man bortser ifrån SmartTV som ändå inte är något man ska köra på, bättre att köra en chromecast/apple tv då.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

Sharp

En sharpmodell ur Aquos serien kanske ??
Läser man recensioner på nätet om dessa får dem inte så hög rating, men jag själv lirar på en
Aquos 60" och är mer än nöjd.

Permalänk
Medlem

Skaffa en chromecast så kan du väldigt enkelt ignorera smart TV funktionerna på TVn

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Det blev Panasonic + en chromecast.

Permalänk

Jag hoppas du inte köpte på komplett för det finns samma modell 1500:- billigare på SIBA?