Permalänk
Medlem

i7 950@ 3,8ghz grafikkort flaskhals?

Hej!
Jag sitter i tankarna om att eventuellt köpa ett nytt grafikkort och jag undrar om någon har koll på hur bra grafiikkort jag kan använda utan att cpu:n skulle bli en flaskhals?
Upplösningen kommer vara 1080p 120hz.
Fungerar ett 780Ti tex utan att cpu:n flaskar?
/XTRINO

Permalänk
Medlem

i7 950@ 3,8ghz grafikkort flaskhals?

Hej!
Jag sitter i tankarna om att eventuellt köpa ett nytt grafikkort och jag undrar om någon har koll på hur bra grafikkort jag kan använda utan att cpu:n skulle bli en flaskhals?
Upplösningen kommer vara 1080p 120hz.
Fungerar ett 780Ti tex utan att cpu:n flaskar?
/XTRINO

Permalänk
Medlem

i7 950@ 3,8ghz grafikkort flaskhals?

Hej!
Jag sitter i tankarna om att eventuellt köpa ett nytt grafikkort och jag undrar om någon har koll på hur bra grafikkort jag kan använda utan att cpu:n skulle bli en flaskhals?
Upplösningen kommer vara 1080p 120hz.
Fungerar ett 780Ti tex utan att cpu:n flaskar?
/XTRINO

Permalänk
Medlem

Om det flaskar beror helt på vilket spel det gäller och vilka inställningar man använder. Vilken processor som helst flaskar ett 780 Ti under "rätt" förutsättningar. Med din processor kan du köpa vilket grafikkort som helst utan att flaskning skulle bli ett stort problem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av XTRINO:

Hej!
Jag sitter i tankarna om att eventuellt köpa ett nytt grafikkort och jag undrar om någon har koll på hur bra grafiikkort jag kan använda utan att cpu:n skulle bli en flaskhals?
Upplösningen kommer vara 1080p 120hz.
Fungerar ett 780Ti tex utan att cpu:n flaskar?
/XTRINO

780Ti är ett kraftigt kort och det får till och med en 2500K at gå på knäna i stock i krävande titlar, Sitter man och lirar spel som CSGO eller dyl som inte är lika krävande för processorn iom att där inte finns massa partiklar m.m som där gör i te.x Battlefiled 4 så märks det inte.

Det är en bra processor lite föråldrad men fortfarande en bra sådan!

att köpa ett nytt grafikkort som är snabbare alternativt ett till 780 hade jag inte gått på dock. då kommer processron flaska en del!

en I5 4690K är rätt så mycket rappare även utan HT

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att det ej är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne. Dina trådar gör ju att andras trycks undan vilket inte är fair.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

780Ti är ett kraftigt kort och det får till och med en 2500K at gå på knäna i stock i krävande titlar, Sitter man och lirar spel som CSGO eller dyl som inte är lika krävande för processorn iom att där inte finns massa partiklar m.m som där gör i te.x Battlefiled 4 så märks det inte.

Det är en bra processor lite föråldrad men fortfarande en bra sådan!

att köpa ett nytt grafikkort som är snabbare alternativt ett till 780 hade jag inte gått på dock. då kommer processron flaska en del!

en I5 4690K är rätt så mycket rappare även utan HT

Vilken processor som helst flaskar ett 780 Ti ja till och med ett mycket långsammar grafikkort beroende på spel och inställningar. Med en i7 processor på 3.8GHz skulle jag dock inte tra tt flaskningen blir ett stort problem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av XTRINO:

Hej!
Jag sitter i tankarna om att eventuellt köpa ett nytt grafikkort och jag undrar om någon har koll på hur bra grafiikkort jag kan använda utan att cpu:n skulle bli en flaskhals?
Upplösningen kommer vara 1080p 120hz.
Fungerar ett 780Ti tex utan att cpu:n flaskar?
/XTRINO

Även om CPUn flaskar lite då och då så kommer grafikkortet oftast flaska tidigare.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vilken processor som helst flaskar ett 780 Ti ja till och med ett mycket långsammar grafikkort beroende på spel och inställningar. Med en i7 processor på 3.8GHz skulle jag dock inte tra tt flaskningen blir ett stort problem.

Men det är en gammal I7 med en som inte klarar lika många instruktioner per klockcykel som en modern gör, En i7 950 är idag gammal och plattformen är inte lika kompentent idag(för dagens spel) som den var för 5-6 årsen när den var ny

Den är gammal helt enkelt och mycket slöare än en nyare I5a som springer cirklar kring den

Den är inte så mycket snabbare än en nyare AMD Piledriver!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Trådar sammanfogade*

Observera att det ej är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne. Dina trådar gör ju att andras trycks undan vilket inte är fair.

/moderator

Sorry, jag visste inte riktigt om jag hade placerat den på rätt ställe så jag skapade den i CPU avdelningen istället.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, Då har jag lite mer koll på det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Men det är en gammal I7 med en som inte klarar lika många instruktioner per klockcykel som en modern gör, En i7 950 är idag gammal och plattformen är inte lika kompentent idag(för dagens spel) som den var för 5-6 årsen när den var ny

Den är gammal helt enkelt och mycket slöare än en nyare I5a som springer cirklar kring den

Den är inte så mycket snabbare än en nyare AMD Piledriver!

Detta stämmer inte. I 3.8GHz presterar en i7 950 bättre än en modern överklockad i5 processor och ungefär lika bra som en modern oklockad i7 processor. I alla fall enligt 3DMark.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p