Vilken 21:9 skärm ska jag välja? (2560x1080)

Permalänk
Medlem

Vilken 21:9 skärm ska jag välja? (2560x1080)

Hej Clockers!
Dags för min första tråd.

Jag har funderat ett tag och kommit fram till att jag ska köpa mig en 29" 21:9 skärm här framöver och det jag undrar är vilken jag ska välja.
Som många säkert vet finns det några att välja på.
Det jag efterfrågar här är att höra vad ni har för erfarenheter av dessa skärmar samt om ni har någon annan intressant input.

Jag behöver inga förlag på 3440x1440 skärmar då min ekonomi inte tillåter både en väldigt dyr skärm och den uppgradering av riggen som då skulle behövas.

Jag sysslar inte med redigering alls utan skärmen kommer användas till surf, film och kanske främst spel.

Tack på förhand!
//Dennis

Edit: Är det någon som har erfarenhet av Asus PB298Q?
http://www.inet.se/produkt/2204990/asus-29-pb298q-2560x1080-2...

Edit 2: Jag köpte till slut en Asus MX299Q och därför behöver jag inga fler förslag. Men jag tackar så mycket för hjälpen.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk

Aoc Q2963PM är ett utmärkt alternativ, använder exakt samma panel som den dyrare LG varianten, men till ett mycket bättre pris. Har den själv och älskar den extremt mycket, och nu tycker jag nästan att vanliga 24 tummare är för små att spela på

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Aoc Q2963PM är ett utmärkt alternativ, använder exakt samma panel som den dyrare LG varianten, men till ett mycket bättre pris. Har den själv och älskar den extremt mycket, och nu tycker jag nästan att vanliga 24 tummare är för små att spela på

Den skärmen har verkligen priset på sin sida. Ska kolla lite mer på den.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Inaktiv

Jag har beställt en U2913WM och hoppas då hem den snart. Har länge läst på vilka skärmar i detta format som ska lämpa sig bäst för mitt behov (filmer, serier, arbete) och Dell har dessutom Perfect Pixel Warranty, så valet kändes riktigt bra.

Tänk på att Asus skärmen har en speciell strömkabel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har beställt en U2913WM och hoppas då hem den snart. Har länge läst på vilka skärmar i detta format som ska lämpa sig bäst för mitt behov (filmer, serier, arbete) och Dell har dessutom Perfect Pixel Warranty, så valet kändes riktigt bra.

Tänk på att Asus skärmen har en speciell strömkabel...

Härligt! Den skärmen är också väldigt intressant. Du får gärna säga hur du upplever nya skärmen sen.
Jag ska beställa min om ca 2 veckor så jag har lite mer tid att fundera.

Det där om Asus strömkabel har jag också hört om men inte riktigt förstått vad som menas, du får gärna upplysa mig.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

För spel verkar ju Asus MX299Q vara ett vettigt alternativ pga låg inputlag (enligt anandtech iaf http://www.anandtech.com/show/8057/lg-34um95-monitor-review/6)

Är också väldigt sugen på att skaffa mig en 21:9 skärm, har dock inte ekonomin för det just nu..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sloback:

Härligt! Den skärmen är också väldigt intressant. Du får gärna säga hur du upplever nya skärmen sen.
Jag ska beställa min om ca 2 veckor så jag har lite mer tid att fundera.

Det där om Asus strömkabel har jag också hört om men inte riktigt förstått vad som menas, du får gärna upplysa mig.

Asus skärmen har ingen vanlig strömkabel som man te.x använder till vanliga skärmar eller datorer. Tänkte mest om olyckan skulle vara framme och du behöver en ny - kan vara lite omständigare än att bara koppla in en ny, vanlig kabel.

Lovar att uppdatera dig så fort skärmen kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloback:

Hej Clockers!
Dags för min första tråd.

Jag har funderat ett tag och kommit fram till att jag ska köpa mig en 29" 21:9 skärm här framöver och det jag undrar är vilken jag ska välja.
Som många säkert vet finns det några att välja på.
Det jag efterfrågar här är att höra vad ni har för erfarenheter av dessa skärmar samt om ni har någon annan intressant input.

Jag behöver inga förlag på 3440x1440 skärmar då min ekonomi inte tillåter både en väldigt dyr skärm och den uppgradering av riggen som då skulle behövas.

Jag sysslar inte med redigering alls utan skärmen kommer användas till surf, film och kanske främst spel.

Tack på förhand!
//Dennis

Edit: Är det någon som har erfarenhet av Asus PB298Q?
http://www.inet.se/produkt/2204990/asus-29-pb298q-2560x1080-2...

Linus har snackat om MX299Q.

https://www.youtube.com/watch?v=Ea1yqAQ6cjI

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Sloback:

Den skärmen har verkligen priset på sin sida. Ska kolla lite mer på den.

Ja, den är sjukt billig om man jämför med de andra 29 tummarna, och som jag sa är den precis likadan som LG's variant förutom foten, ramen och sånt, men panelen är lånad av LG.

Permalänk
Medlem

Där jag har läst och set om skärmen Q2963PM är att det är en väldans fördröjning i den?

https://www.youtube.com/watch?v=uMgcNGwtP3o

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Skrivet av fredde89:

Där jag har läst och set om skärmen Q2963PM är att det är en väldans fördröjning i den?

https://www.youtube.com/watch?v=uMgcNGwtP3o

Jag såg också den videon innan jag köpte min AOC, antingen är det mej eller så är det han det är fel på, för jag märker knappt av någonting, men det kan ju bero på vad man kommer ifrån, han kanske är van vid 144hz 1ms bla bla skärmar och då kanske det blir kanske helt annorlunda, men personligen märker jag inte av något och är sjukt nöjd med skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Jag såg också den videon innan jag köpte min AOC, antingen är det mej eller så är det han det är fel på, för jag märker knappt av någonting, men det kan ju bero på vad man kommer ifrån, han kanske är van vid 144hz 1ms bla bla skärmar och då kanske det blir kanske helt annorlunda, men personligen märker jag inte av något och är sjukt nöjd med skärmen.

Sant, så kan det nog vara.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk

Dang du missade rea på AOC:n, verkar slutsåld :/
Men den finns fortf för bättre pris än konkurrenterna så kör på AOC om foten kvittar, eller Dell/Asus om du vill ha bra höj/sänkbar fot.

Edit: Finns Acer också med höj/sänkbar fot

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Inaktiv

Fick nyligen hem min Dell U2913WM och måste säga att jag är helt lyrisk av kärlek! Vilken skärm!!!!

Permalänk
Medlem

Valet föll till slut på en Asus MX299Q och jag kan inte säga annat än att jag är väldigt nöjd.

21:9 aspekten är riktigt härlig om man som mig endast använder en skärm, både till vanligt användande men främst till spel. Jag har inte provat att kolla någon film än så det kan jag inte uttala mig om. Högtalarna som sitter i skärmen är väldigt små men ljudet är förvånansvärt bra. Jag kunde ställa bort mina högtalare och fick på så sätt mer plats på skrivbordet än vad jag hade tidigare även med en större skärm.

Man vänjer sig med bredden redan efter en dag. Det som tog längre tid att vänja sig med var färgerna då jag aldrig tidigare ägt en IPS. Men nu har jag haft skärmen i några dagar och kan inte säga annat än att jag älskar den.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G