Permalänk
Medlem

enkeltrådade program vs multitrådade

Hej. Om tråden är på fel ställe så ber jag om ursäkt.
Jag överväger mellan fx 8320 CPU eller en i5 4670k. Jag har kollat på många benchmarks och kommit fram till att 8320 är aningen vassare i multitrådade medans i5 är bättre i enkeltrådade.

Min fråga är: vilka program är multi- eller enkeltrådade? Är det många saker som tar fördel av snabb prestanda/core. Jag vet att spel är lite blandat om de kan ta nytta av multicores men jag har ingen aning om vad som spelar någon roll när man bara surfar runt, kollar på filmer, överför filer etc etc.

Är det bara i en del spel som man behöver bättre enkeltrådad prestanda eller är det stor skillnad på andra kategorier också?

Permalänk
Medlem

Även om du inte bryr dig om amd processorns värmeutveckling och elkonsumtion så är det sjukt smalt område den är bättre än 4670k. Jag skulle valt intel även om jag skulle köra mycket flertrådat. Och om det är så viktigt kanske det är värt att gå upp i pris och få hyperthreading ?

Permalänk
Medlem

Hur tänker du AMD 8320 är mycket billligare och troligtvis också sämre än i5 4670K (4 kärnor tot 4 trådar).
Om du ska gå uppåt i flertrådad prestanda får du titta på dyrare processorer exempelvis i7 4930K med 6 kärnor och tot 12 trådar.

http://www.cpu-world.com/Compare/443/AMD_FX-Series_FX-8320_vs...
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4670K-vs-AMD-FX-8320

Man kan ju säga som så att multitrådade program och spel, det blir inte mindre i framtiden.

Permalänk
Medlem

Okej. Men i vilka områden används bara enkeltrådat? Märks det i vardaglig användning?

Permalänk
Medlem

Båda CPUerna är så snabba så vid surf o.s.v. så kommer det inte märkas. Men jag har inte sett en enda benchmark där 8320 är bättre i spel, inte ens de bäst trådade såsom BF4. Vid sysslor som är bra trådade såsom rendering så kommer 8320 få ett övertag, dock inte enormt. Intel har ~70% högre IPC än AMD. 8320 är ju klockad till 3.5 Ghz, 4 Ghz turbo och 4690k till 3.5 Ghz, 3.9 turbo. Det innebär ju att i enkeltrådade uppgifter kommer 4690k prestera ~70% bättre. Även om 8 kärnor används bra så är Intel nära att vara dubbelt så snabba per kärna. Sen får du tänka på att 4690k drar mycket mindre ström. AM3+ är en gammal plattform dessutom medan Z97 är alldeles purfärsk.

PS du bör köpa i5 4690k är den nya versionen av 4670k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Båda CPUerna är så snabba så vid surf o.s.v. så kommer det inte märkas. Men jag har inte sett en enda benchmark där 8320 är bättre i spel, inte ens de bäst trådade såsom BF4. Vid sysslor som är bra trådade såsom rendering så kommer 8320 få ett övertag, dock inte enormt. Intel har ~70% högre IPC än AMD. 8320 är ju klockad till 3.5 Ghz, 4 Ghz turbo och 4690k till 3.5 Ghz, 3.9 turbo. Det innebär ju att i enkeltrådade uppgifter kommer 4690k prestera ~70% bättre. Även om 8 kärnor används bra så är Intel nära att vara dubbelt så snabba per kärna. Sen får du tänka på att 4690k drar mycket mindre ström. AM3+ är en gammal plattform dessutom medan Z97 är alldeles purfärsk.

PS du bör köpa i5 4690k är den nya versionen av 4670k

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret. Men grejen är att jag inte vet vilka sorts program som är enkeltrådade. Kan du eller någon ge några exempel på sådana.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alpha77:

Hur tänker du AMD 8320 är mycket billligare och troligtvis också sämre än i5 4670K (4 kärnor tot 4 trådar).
Om du ska gå uppåt i flertrådad prestanda får du titta på dyrare processorer exempelvis i7 4930K med 6 kärnor och tot 12 trådar.

Så extremt behöver det inte bli. Han kan väl köpa en 4790K?

Skrivet av Umedalen:

Okej. Men i vilka områden används bara enkeltrådat? Märks det i vardaglig användning?

Du märker ingen skillnad vid vardaglig användning som surf. Där är SSD hela grejen.

Skrivet av Umedalen:

Tack för svaret. Men grejen är att jag inte vet vilka sorts program som är enkeltrådade. Kan du eller någon ge några exempel på sådana.

Spel är ett typexempel på användningsområde där enkeltrådad prestanda är viktigt. Det gäller även i vältrådade spel.

Ta mitt råd och köp 4690K.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Båda CPUerna är så snabba så vid surf o.s.v. så kommer det inte märkas. Men jag har inte sett en enda benchmark där 8320 är bättre i spel, inte ens de bäst trådade såsom BF4. Vid sysslor som är bra trådade såsom rendering så kommer 8320 få ett övertag, dock inte enormt. Intel har ~70% högre IPC än AMD. 8320 är ju klockad till 3.5 Ghz, 4 Ghz turbo och 4690k till 3.5 Ghz, 3.9 turbo. Det innebär ju att i enkeltrådade uppgifter kommer 4690k prestera ~70% bättre. Även om 8 kärnor används bra så är Intel nära att vara dubbelt så snabba per kärna. Sen får du tänka på att 4690k drar mycket mindre ström. AM3+ är en gammal plattform dessutom medan Z97 är alldeles purfärsk.

PS du bör köpa i5 4690k är den nya versionen av 4670k

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Umedalen:

Tack för svaret. Men grejen är att jag inte vet vilka sorts program som är enkeltrådade. Kan du eller någon ge några exempel på sådana.

Va?

Så illa är inte FX som 70%: se nedan test, dessutom börjar mantle ta form och användas på allvar:

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Men sett till moderkort så är FM2+ lika moderna som intels nyaste plattform, dock är cpu:erna inte lika starka. Det hoppas jag amd fixar 2016:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Va?

Så illa är inte FX som 70%: se nedan test,

Jo, så illa är det faktiskt. MakeCoke skrev att "Intel har ~70% högre IPC än AMD." Närmare sanningen kommer man inte:

Citat:

dessutom börjar mantle ta form och användas på allvar:

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Nja. Mantle har ännu inte fått något större genomslag, och även när det får det kommer det självklart vara fördelaktigt med en bättre CPU, eftersom man då kan ha den längre innan man måste uppgradera den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Va?

Så illa är inte FX som 70%: se nedan test, dessutom börjar mantle ta form och användas på allvar:

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Men sett till moderkort så är FM2+ lika moderna som intels nyaste plattform, dock är cpu:erna inte lika starka. Det hoppas jag amd fixar 2016:)

Det beror ju på att flaskhalsen ligger på grafikkortet. Dessutom så är Bf4 ett av få spel där AMD ligger nära Intel. Här ser du vilket övertag Intel har gällandes IPC:

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Alling:

Jo, så illa är det faktiskt. MakeCoke skrev att "Intel har ~70% högre IPC än AMD." Närmare sanningen kommer man inte:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6938?k=2beaede78aec0...

Nja. Mantle har ännu inte fått något större genomslag, och även när det får det kommer det självklart vara fördelaktigt med en bättre CPU, eftersom man då kan ha den längre innan man måste uppgradera den.

Skrivet av MakeCoke:

Det beror ju på att flaskhalsen ligger på grafikkortet. Dessutom så är Bf4 ett av få spel där AMD ligger nära Intel. Här ser du vilket övertag Intel har gällandes IPC:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6938?k=2beaede78aec0...

Jo, vet att prestandan är inte helt ok. Men för verkligt användande, så är det ju en annan femma.

Att intel ska ha köpt sig monopol inget vidare alls för konsument:/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det beror ju på att flaskhalsen ligger på grafikkortet. Dessutom så är Bf4 ett av få spel där AMD ligger nära Intel. Här ser du vilket övertag Intel har gällandes IPC:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6938?k=2beaede78aec0...

Jag har hört att benchmarks är orättvisa mot amd, ligger det något i det?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Umedalen:

Jag har hört att benchmarks är orättvisa mot amd, ligger det något i det?

Nja, snarare tvärtom faktiskt: Vissa tror att man kan bencha processorer i 2560x1440 Ultra med typ ett 280X, och det "gynnar" AMD eftersom det då ser ut som att till exempel 8350 är lika bra som 4770K. I riktiga CPU-benchmarks, där man kör något i stil med 1280x720 Low, syns det tydligt hur mycket mer prestanda Intel ger.

Entrådade benchmarks säger ofta mer om verklig prestanda än flertrådade, då de flesta applikationer man normalt använder, inklusive spel, i hög grad är beroende av singeltrådad prestanda. Många kärnor/trådar à la AMD är svårt att dra nytta av för annat än rendering och liknande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja, snarare tvärtom faktiskt: Vissa tror att man kan bencha processorer i 2560x1440 Ultra med typ ett 280X, och det "gynnar" AMD eftersom det då ser ut som att till exempel 8350 är lika bra som 4770K. I riktiga CPU-benchmarks, där man kör något i stil med 1280x720 Low, syns det tydligt hur mycket mer prestanda Intel ger.

Entrådade benchmarks säger ofta mer om verklig prestanda än flertrådade, då de flesta applikationer man normalt använder, inklusive spel, i hög grad är beroende av singeltrådad prestanda. Många kärnor/trådar à la AMD är svårt att dra nytta av för annat än rendering och liknande.

Stämmer bra. Dessutom så är benchmarks i hög utsträckning inte särskilt realistiska. Ofta skalar de till skillnad från riktiga program perfekt med antal CPU-kärnor vilket även det gynnar AMD. I många benchmarks så slår t.ex. 8320 4690K ganska rejält men i de flesta riktiga program så får 8320 pisk.

Det bästa vore om du skrev vad du kommer använda datorn till, så kan vi rekommendera en processor utifrån det. Om du inte ska göra något väldigt speciellt så lär Intel vara vägen att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Finns det något program idag som körs på en tråd?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Stämmer bra. Dessutom så är benchmarks i hög utsträckning inte särskilt realistiska. Ofta skalar de till skillnad från riktiga program perfekt med antal CPU-kärnor vilket även det gynnar AMD. I många benchmarks så slår t.ex. 8320 4690K ganska rejält men i de flesta riktiga program så får 8320 pisk.

Det bästa vore om du skrev vad du kommer använda datorn till, så kan vi rekommendera en processor utifrån det. Om du inte ska göra något väldigt speciellt så lär Intel vara vägen att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kommer att spela många olika sorters spel(battlefield, mmorpg-spel, cs och kanske lite moba), lite redigering i vegas och unity 3d. Och jag kommer att använda ett r9 280 tillsammans med den.

Sen så vill jag inte att det ska bli för dyrt. lite mer än 2000kr om man räknar cpu plus mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Finns det något program idag som körs på en tråd?

Det är inte det det här handlar om. Det handlar om programmet använder fler än 4 trådar eller inte i fallet 4690k vs 8320. Om det använder <=4 så är det enkeltrådsprestandan det faller på i detta fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Det handlar heller inte bara om hur många trådar programmet använder utan också om hur bra det använder dem.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag åkte och köpte delar till en ny speldator och min budget var 7000kr. Jag tog en fx 8320 och ett gigabyte 970a-ds3p moderkort. Innan jag hade byggt den så sa min kompis att han kanske kunde fixa windows till mig gratis. Så då tänker jag kanske lämna tillbaks windows, 8320 och moderkortet och köpa någon intel-cpu istället. Ifall min kompis fixar windows till mig gratis, Tycker ni att jag ska köpa intel istället eller behålla fx 8320 och spara runt 900kr.
Och om han inte fixar windows till mig, ***bort/mod***

.
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Umedalen:

Jag åkte och köpte delar till en ny speldator och min budget var 7000kr. Jag tog en fx 8320 och ett gigabyte 970a-ds3p moderkort. Innan jag hade byggt den så sa min kompis att han kanske kunde fixa windows till mig gratis. Så då tänker jag kanske lämna tillbaks windows, 8320 och moderkortet och köpa någon intel-cpu istället. Ifall min kompis fixar windows till mig gratis, Tycker ni att jag ska köpa intel istället eller behålla fx 8320 och spara runt 900kr.
Och om han inte fixar windows till mig, ***bort/mod***

Med en budget på 7 000 kr utan OS tycker jag man ska satsa på Intel. Du kan enkelt spara in rätt mycket pengar på grafikkortet och ändå få ett helt OK kort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort inlägg som kunde uppfattas som uppmaning till piratkopiering, sånt diskuterar vi inte här på Swec.

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

TS: Ta en titt på Pellesoft ifall du studerar, du kan läsa mer här: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Tagit bort inlägg som kunde uppfattas som uppmaning till piratkopiering, sånt diskuterar vi inte här på Swec.

TS: Ta en titt på Pellesoft ifall du studerar, du kan läsa mer här: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

Tack. Jag menade ju något som var ungefär sådär för jag hade inte tänkt göra någon piratkopioering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Finns det något program idag som körs på en tråd?

Ja, massor. Men det är inte så många 3D-spel som gör det.
Exempel på entrådare applikationer:
Alla DOS /Konsol -program, notepad/anteckningar, alla drivrutiner etc. Officeprogram såsom word var entrådade tidigare, jag tvivlar på att man trådat upp dem.
Dock så är det nästan alltid så att man har rätt många trådar igång, eftersom Windows i sig startar / kör trådar.

För övrigt så är det inte alls så att det enbart är i entrådade applikationer som Intel-processorer är bättre. Den länkade CPUn har 4 kärnor och inte HT. Då är troligtvis bättre än AMDs CPU för alla applikationer som kör färre än 5 trådar.

En tråd som skapar väldigt lite last kan med fördel läggas på nån kärna som redan har en tråd, så i praktiken är det sällen lönt att ha fler än 4 kärnor. Om man inte kör workstation -laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Ja, massor. Men det är inte så många 3D-spel som gör det.
Exempel på entrådare applikationer:
Alla DOS /Konsol -program, notepad/anteckningar, alla drivrutiner etc. Officeprogram såsom word var entrådade tidigare, jag tvivlar på att man trådat upp dem.
Dock så är det nästan alltid så att man har rätt många trådar igång, eftersom Windows i sig startar / kör trådar.

För övrigt så är det inte alls så att det enbart är i entrådade applikationer som Intel-processorer är bättre. Den länkade CPUn har 4 kärnor och inte HT. Då är troligtvis bättre än AMDs CPU för alla applikationer som kör färre än 5 trådar.

En tråd som skapar väldigt lite last kan med fördel läggas på nån kärna som redan har en tråd, så i praktiken är det sällen lönt att ha fler än 4 kärnor. Om man inte kör workstation -laster.

Windows Notepad.exe körs i tre trådar. Generellt när man programmerar enklare applikationer så kör man GUI i en tråd och logik i en annan. Jag tittade vilka program som på min dator just nu kör en tråd och det var bara bakgrundstjänster. T.ex. så körs GoogleDriveSync i en tråd!
Applikationen som toppar är operativsystemet själv (NT Kernel) som ligger på 177 trådar vid tillfället. Efter det så kommer MSSQL med 77 trådar. På tredje plats ligger Spotify med 70 trådar.

Det jag vill påpeka är att att det är få program som körs med 1 eller två trådar. Om man någonsin programmerat så märker man ganska fort att även simpla program behöver flera trådar för att ska vara effektivt! Har man mer än ett sätt att ge input till program så behöver man en extra tråd om man vill att programmet ska vara responsivt. Visst - man kan köra en if-sats och kolla om en tangent er nedtryck vid varje gång programmet kör en cykel. Men om användaren skriver snabbare än vad det blir cykler i programmet så kommer knapptryck försvinna!

Om man däremot kör en egen tråd kan man få tråden att stanna upp tills dess att det sker ett knapptryck.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jo, så illa är det faktiskt. MakeCoke skrev att "Intel har ~70% högre IPC än AMD." Närmare sanningen kommer man inte:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6938?k=2beaede78aec0...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen

Vad vill du säga med ett flertrådat Cinebench-test med alla processorer i stockfrekvens?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Var inte topicen enkeltrådade program vs multitrådade?

Aja här ser man hur dåligt optimerade en del av Intels processorer är för multitrådat när dom sjunker ner till AMD´s usla nivå! Eller verkligheten är inte så enkel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skruvis:

Var inte topicen enkeltrådade program vs multitrådade?

Frågan var hur stor nytta man har av många kärnor. Svaret är att man oftast har större nytta av hög singeltrådad prestanda. Och, för att ta ett teoretiskt exempel, det är ALLTID bättre att ha en ensam kärna än att ha två kärnor som tillsammans är lika snabba som den ensamma kärnan. För den ensamma kärnan vinner stort i singeltrådade applikationer samtidigt som den är lika snabb i multitrådade. Den är aldrig långsammare.

Citat:

Aja här ser man hur dåligt optimerade en del av Intels processorer är för multitrådat när dom sjunker ner till AMD´s usla nivå! Eller verkligheten är inte så enkel?

Förstår inte vad du menar här. När har någon sagt att AMD har usel multitrådad prestanda? På vilket sätt är Intels processorer "dåligt optimerade för multitrådat"? Fyrkärniga 4690K är ju inte mycket sämre än åttakärniga FX‑8350, och fyrkärniga, hypertrådade 4790K vinner betryggande mot 8350.

Eftersom vi diskuterade IPC är testet dessutom både irrelevant och orättvist: Det är multitrådat, och FX‑8350 är klockad högre än 4690K, som i praktiken är underklockad från fabrik. Ska man jämföra IPC (vilket är det mest rättvisa för att jämföra arkitekturer) måste man självklart köra singeltrådade tester med alla CPU:er i samma klockfrekvens. Annars testar man inte IPC.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Var inte topicen enkeltrådade program vs multitrådade?

Aja här ser man hur dåligt optimerade en del av Intels processorer är för multitrådat när dom sjunker ner till AMD´s usla nivå! Eller verkligheten är inte så enkel?

8350 är lite drygt 13% snabbare i en benchmark optimerad för många kärnor. Då får man även tänka på att 8350 är högre klockad och att du får ut fler procent prestanda av överklockning ur en 4690K.

Tips: i verkligheten så är det inte många program och framförallt inte spel som kan utnyttja 8 trådar på ett så bra sätt. Det är ju det som sagts hela tiden: AMD är bättre när 8 trådar används på ett bra sätt och att Intel är bättre i alla andra situationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Frågan var hur stor nytta man har av många kärnor. Svaret är att man oftast har större nytta av hög singeltrådad prestanda. Och, för att ta ett teoretiskt exempel, det är ALLTID bättre att ha en ensam kärna än att ha två kärnor som tillsammans är lika snabba som den ensamma kärnan. För den ensamma kärnan vinner stort i singeltrådade applikationer samtidigt som den är lika snabb i multitrådade. Den är aldrig långsammare.

Förstår inte vad du menar här. När har någon sagt att AMD har usel multitrådad prestanda? På vilket sätt är Intels processorer "dåligt optimerade för multitrådat"? Fyrkärniga 4690K är ju inte mycket sämre än åttakärniga FX‑8350, och fyrkärniga, hypertrådade 4790K vinner betryggande mot 8350.

Eftersom vi diskuterade IPC är testet dessutom både irrelevant och orättvist: Det är multitrådat, och FX‑8350 är klockad högre än 4690K, som i praktiken är underklockad från fabrik. Ska man jämföra IPC (vilket är det mest rättvisa för att jämföra arkitekturer) måste man självklart köra singeltrådade tester med alla CPU:er i samma klockfrekvens. Annars testar man inte IPC.

Oftast är man snabb på att visa just att Intel har högre IPC/kärna men man glömmer bort IPC/cpu .iofs. är det inte mycket till hjälp i fåtrådat eller enkeltrådat men prestandan finns & man hört så mycket från fanboys att AMD har bajs/apelsin/oriktiga/inga äkta kärnor osv. så blir det en märklig situation i flertrådat, är AMD bra då eller värdelös som Intel fanboysen hävdar?.. att sen vidare på något sätt försöka säga att Intel är underklockade medans AMD har hög klockfrekvens så följer det med arkitekturen & är ett val som respektive tillverkare gjort & är ett tämligen värdelöst argument.. Att det blev som det blev för AMD är en annan diskussion & den hör inte hemma här!

Skrivet av MakeCoke:

8350 är lite drygt 13% snabbare i en benchmark optimerad för många kärnor. Då får man även tänka på att 8350 är högre klockad och att du får ut fler procent prestanda av överklockning ur en 4690K.

Tips: i verkligheten så är det inte många program och framförallt inte spel som kan utnyttja 8 trådar på ett så bra sätt. Det är ju det som sagts hela tiden: AMD är bättre när 8 trådar används på ett bra sätt och att Intel är bättre i alla andra situationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tips: Det du skriver vet jag redan!

Edit: Nej, ni behöver inte vara oroliga jag rekommenderar/bygger enbart Intel riggar till folk såvida det föreligger något särskilt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skruvis:

Oftast är man snabb på att visa just att Intel har högre IPC/kärna men man glömmer bort IPC/cpu

IPC står för Instructions Per Cycle och mäts på en enskild kärna.

Citat:

.iofs. är det inte mycket till hjälp i fåtrådat eller enkeltrådat men prestandan finns & man hört så mycket från fanboys att AMD har bajs/apelsin/oriktiga/inga äkta kärnor osv. så blir det en märklig situation i flertrådat, är AMD bra då eller värdelös som Intel fanboysen hävdar?..

AMD är prisvärt i flertrådat, men inte lika bra som Core i7. Grejen är att flertrådad prestanda så sällan är användbar att AMD totalt sett faller väldigt långt bakom.

Citat:

att sen vidare på något sätt försöka säga att Intel är underklockade medans AMD har hög klockfrekvens så följer det med arkitekturen & är ett val som respektive tillverkare gjort & är ett tämligen värdelöst argument.. Att det blev som det blev för AMD är en annan diskussion & den hör inte hemma här!

4690K är i princip underklockad och klockas lätt till ~4,5 GHz. 8350 är svårare att klocka högt, om inte annat så pga sin höga värmeutveckling.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers