Intel Haswell-E ger sex kärnor för 3 790 kronor – åtta kärnor för tio tusen kronor

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Då bör de väl sänka priset på 4930K snart antar jag? Eller 4700kr för en 6 kärnig processor som snart ersätts av 5820K för 3700?!

4930K ersätts av 5930K, Priset kan eventuellt sjunka med någon hundralapp, Men förmodligen inte mer än så.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Då bör de väl sänka priset på 4930K snart antar jag?

Varför då? Titta på priset på äldre CPU:er de senaste 3-5 åren, priserna har inte sjunkit sådär särskilt. Nån hundralapp som sagt. Får nog leta efter någon butik som kör någon utförsäljningskampanj istället, men det kan ju dröja.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Varför då? Titta på priset på äldre CPU:er de senaste 3-5 åren, priserna har inte sjunkit sådär särskilt. Nån hundralapp som sagt. Får nog leta efter någon butik som kör någon utförsäljningskampanj istället, men det kan ju dröja.

Och även då är det sällsynt, jag minns att jag väntade på att AMDs första 2-kärniga processorer skulle sjunka i pris för att uppgradera min dator, det slutade med att den blev slutsåld överallt.

Man får kolla på begagnatmarknaden om man vill ha utgående modeller billigt tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

4930K ersätts av 5930K, Priset kan eventuellt sjunka med någon hundralapp, Men förmodligen inte mer än så.

Men 5930K är ju 8 kärnig, tänkte mer att 5820K ersätter 4930K om man tänker på antalet kärnor. Konstigt om de inte sänker mer.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Men 5930K är ju 8 kärnig, tänkte mer att 5820K ersätter 4930K om man tänker på antalet kärnor. Konstigt om de inte sänker mer.

5930K är 6-kärnig

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Fattar dock inte varför det finns Z97 brädor som har 16x,16x?
Tex: http://www.asus.com/Motherboards/Z97WS/

Om du läser texten lite längre ner så ser du att det är 16/8 banor.

Det är bara 8 av dom 16 banorna som är aktiva i den andra slotten.

Men som sagt så är PCIE 3 8 lanes snabbt nog för dom allra allra flesta.

EDIT: Fel av mig, jag tittade på fel bana.
Då har man ett extra chip som ger fler PCI-E banor.

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Men 5930K är ju 8 kärnig, tänkte mer att 5820K ersätter 4930K om man tänker på antalet kärnor. Konstigt om de inte sänker mer.

Som "Icte" säger så har 5930K 6 kärnor, Men det handlar inte om antalet kärnor utan prestandaklass, Instegsmodellerna heter *820k, Nästa steg är *930k och toppmodellen heter *960x/*970x.

Så nej, 5820k ersätter inte 4930k på samma sätt som FX-6100 inte ersatte Phenom II 1100T

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

5960X med åtta upplåsta kärnor är ju bara WOW! Men det blir nog svårt att överklocka denna skulle jag tro

Komihåg att det trots allt är ett 140 Watt chip, alla vet vad som händer när man ökar spänningen och försöker skruva upp frekvensen

Antagligen kommer den utveckla väldigt mycket värme samt ha samma "quirk" som vanliga Haswell har att den snabbt når 100 grader och börjar klocka ned. Titta på vilken kylning du behöver för att få en fyrkärnig Haswell till 4,5 GHz. Fundera sedan på hur åtta-kärnig med mycket mer cache kommer bete sig.

5960X är tämligen ointressant om man mest är intresserad av spel. En vanlig socket 1150 CPU kommer fungera bättre då den mycket lättare når höga frekvenser, en Devils Canyon kommer antagligen får mycket bättre bänkmärken oöverklockad än 5960X. Ca 1 GHz övertag i klockfrekvens slår dubbelt så många kärnor i de flesta spel. De enda som verkar ha nytta av många kärnor är nya Frostbyte och Cryengine-baserade spel.

Å andra sidan så kommer den vara en rätt skön CPU för folk som jobbar med media, virtualisering etc. Jag skulle ha nytta av den som arbetsstation på jobbet, abret är väl priset bara

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Nej, det är ingenting vi sysslar med.

Dagens bästa! <3

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Komihåg att det trots allt är ett 140 Watt chip, alla vet vad som händer när man ökar spänningen och försöker skruva upp frekvensen

Antagligen kommer den utveckla väldigt mycket värme samt ha samma "quirk" som vanliga Haswell har att den snabbt når 100 grader och börjar klocka ned. Titta på vilken kylning du behöver för att få en fyrkärnig Haswell till 4,5 GHz. Fundera sedan på hur åtta-kärnig med mycket mer cache kommer bete sig.

5960X är tämligen ointressant om man mest är intresserad av spel. En vanlig socket 1150 CPU kommer fungera bättre då den mycket lättare når höga frekvenser, en Devils Canyon kommer antagligen får mycket bättre bänkmärken oöverklockad än 5960X. Ca 1 GHz övertag i klockfrekvens slår dubbelt så många kärnor i de flesta spel. De enda som verkar ha nytta av många kärnor är nya Frostbyte och Cryengine-baserade spel.

Å andra sidan så kommer den vara en rätt skön CPU för folk som jobbar med media, virtualisering etc. Jag skulle ha nytta av den som arbetsstation på jobbet, abret är väl priset bara

Kunde inte ha sagt det bättre Tror som jag sa tidigare att överklockningen av denna kommer vara rätt dålig då alla kärnor måste köra i samma frekvens + att värmeutvecklingen kommer att gå av stapeln. Tror att nästa generations 8-kärniga Extreme CPU kommer att överklocka bättre, likt hur Sandy Bridge-E slog den 6-kärniga Gulftown CPU:n (980x) i och med att fler exemplar kunde överklockas upp till 5 GHz (vissa t.o.m. på luft från det jag hört men vet inte hur pass väl detta stämmer). Men jag vill gärna se hur 5960X presterar sedan överklockat och hoppas SweC redaktionen får ett bra exemplar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pholostan:

Antagligen kommer den utveckla väldigt mycket värme samt ha samma "quirk" som vanliga Haswell har att den snabbt når 100 grader och börjar klocka ned. Titta på vilken kylning du behöver för att få en fyrkärnig Haswell till 4,5 GHz. Fundera sedan på hur åtta-kärnig med mycket mer cache kommer bete sig.

Detta stämmer inte, alla Intels HEDT-processorer är bestyckade med fastlödd IHS.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Sådana jävla priser det blir för att amd ligger så långt efter / brist på konkurrens...

Välkommen till verkligheten. Alternativen är få om man bortser från döden.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av asard1212:

i7-5930K Räcker långt till mig o alla som läser i detta forum.

Vad är det för påstående? Om du syftar som cpu i våra elektriska tandborstar så visst, annars inom persondatorer finns det lite mer avancerade applikationer som excel, där man enbart genom att använda recknappen kan göra makron där 7-5930K har några tiopotenser för dålig beräkningskraft emot vad vårt behov är. Nu finns det dessutom väldigt gott om personer som kan programmera.

Men 7-5930Kan kommer nog bli den vanligaste cpun bland de som köper bättre system, prisstiget till nästa cpu är inte värt den lilla prestanda man får. Speciellt inte när det ofta är den enkeltrådiga prestandan som sätter käppar i hjulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Detta stämmer inte, alla Intels HEDT-processorer är bestyckade med fastlödd IHS.

Titta på de resultat folk har fått när de plockat av värmespridaren på vanliga Haswell, det gör ofta inte sådär väldigt stor skillnad, utan det avgörande är hur mycket tur man haft i kisel-lotteriet. En fastlödd värmespridare förändrar inte problemen med kisel-processen och arkitekturen. Tvärtom är det folk som argumenterar för att de inte vill ha den fastlödd, så de kan köra med direktkontakt mot chippet. Som bekant så försämrar ett extra lager värmeöverföringen markant, men också som bekant så är det ganska lätt att knäcka själva kislet utan värmespridare. Borde vara lite lättare att köra utan värmespridare på ett så stort chipp som Haswell-E, det är dessutom mera kvadratiskt istället för avlångt som vanliga Haswell. Men jag skulle bli förvånad om inte Haswell-E har fastlödd värmespridare.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pholostan:

Titta på de resultat folk har fått när de plockat av värmespridaren på vanliga Haswell, det gör ofta inte sådär väldigt stor skillnad, utan det avgörande är hur mycket tur man haft i kisel-lotteriet. En fastlödd värmespridare förändrar inte problemen med kisel-processen och arkitekturen. Tvärtom är det folk som argumenterar för att de inte vill ha den fastlödd, så de kan köra med direktkontakt mot chippet. Som bekant så försämrar ett extra lager värmeöverföringen markant, men också som bekant så är det ganska lätt att knäcka själva kislet utan värmespridare. Borde vara lite lättare att köra utan värmespridare på ett så stort chipp som Haswell-E, det är dessutom mera kvadratiskt istället för avlångt som vanliga Haswell. Men jag skulle bli förvånad om inte Haswell-E har fastlödd värmespridare.

Jaså? Min 4670K droppade säkert ~20 grader i full load efter en delid. Samma för min polare och hans 3570K.

Ivy Bridge hade som sagt samma problem, men du ser inga Ivy Bridge-E ägare som har värmeproblem av den anledningen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det har varit relevant och aktuellt de senaste 10 åren, priserna har legat på samma nivå. Men den viktigaste punkten du missade var att förr var AMDs FX betydligt mer aktuella än vad Intel var med deras Pentium 4. Och trots detta var priserna på Intels processorer extremt höga trots dom inte kunde konkurrera med prestandan.

AMD gjorde exakt samma sak vid det tillfället när deras processorer var de bästa som fanns och det är precis av den anledningen en FX-60 gick loss på nästan 10.000:-

Hade ditt påstående stämt med priser hade Intels high-end varit betydligt dyrare än vad de redan är. Så det argumentet håller inte.

Klart mitt påstående stämmer, uppenbarligen var bäst lönsamhet för dem att lägga priset där på grund av utvecklingskostnad, kostnad per enhet att framställa och marknadens villighet till att acceptera priset. Hade de kunnat framställa fler till en lägre kostnad hade de tveklöst gjort det och sålt mer och tjänat mer. Detta är grundläggande ekonomi och marknadsföring.

Lätt illustrerat med en jämförelse med biljettpriser till en koncert eller hockeymatch. Du har 10k platser. Om du säljer biljetterna för 300kr st så fyller 90% av platserna. Om du säljer för 200 kr st så fyller du 100% av platserna. Du har en viss mängd platser, fler har du inte tillgång till / kan du inte producera. Vart lägger du priset? Var peakar din lönsamhet.

Med mycket simpel förståelse för markanden så förstår du deras possitionering.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Min 4670K droppade säkert ~20 grader i full load efter en delid.

Klart det kan bli lite lättare att kyla med samma kylning efter man skrapat bort limmet och fått bättre tryck mot kislet, det har jag inte sagt emot eller hur? Fortfarande kisel-lotteriet som bestämmer hur högt du kan klocka. Statistik ifrån tex Asus är ganska tydlig på den punkten.

Citat:

Ivy Bridge hade som sagt samma problem

Som bekant är det annorlunda att klocka Haswell jämfört med Ivy. Den senare har ingen integrerad spänningsregulator som det ser ut som Haswell-E även kommer att ha. Intel gjorde förändringar mellan Haswell och Refresh, troligen har Haswell-E den reviderade spänningsregulatorn. Kan klart vara en fördel att inte ha en del av kislet som vill vara 100 grader varmt för att vara som effektivast.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd

Fram med Skylake istället. Inte lönt att tramsa runt med detta. Vad ska man ens gör med 6-8 kärnor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Klart mitt påstående stämmer, uppenbarligen var bäst lönsamhet för dem att lägga priset där på grund av utvecklingskostnad, kostnad per enhet att framställa och marknadens villighet till att acceptera priset. Hade de kunnat framställa fler till en lägre kostnad hade de tveklöst gjort det och sålt mer och tjänat mer. Detta är grundläggande ekonomi och marknadsföring.

Lätt illustrerat med en jämförelse med biljettpriser till en koncert eller hockeymatch. Du har 10k platser. Om du säljer biljetterna för 300kr st så fyller 90% av platserna. Om du säljer för 200 kr st så fyller du 100% av platserna. Du har en viss mängd platser, fler har du inte tillgång till / kan du inte producera. Vart lägger du priset? Var peakar din lönsamhet.

Med mycket simpel förståelse för markanden så förstår du deras possitionering.

Och varför klagar du då över priserna? Är det nivån i allmänhet eller vad är det du syftar på då? För denna prissättningen är ju som sagt inget nytt och har alltid legat på den nivån.

Skrivet av Pholostan:

Klart det kan bli lite lättare att kyla med samma kylning efter man skrapat bort limmet och fått bättre tryck mot kislet, det har jag inte sagt emot eller hur? Fortfarande kisel-lotteriet som bestämmer hur högt du kan klocka. Statistik ifrån tex Asus är ganska tydlig på den punkten.

Som bekant är det annorlunda att klocka Haswell jämfört med Ivy. Den senare har ingen integrerad spänningsregulator som det ser ut som Haswell-E även kommer att ha. Intel gjorde förändringar mellan Haswell och Refresh, troligen har Haswell-E den reviderade spänningsregulatorn. Kan klart vara en fördel att inte ha en del av kislet som vill vara 100 grader varmt för att vara som effektivast.

Det är ju alltid kisel-lotteri som bestämmer det, men det är ju inget nytt och kommer vara likadant med Haswell-E. Däremot tror jag du gravt underskattar hela HEDT-filosofin, 5960X kommer överklocka som ett monster, det är det ingen tvekan om.

Haswell Refresh har ingen omgjord spänningsregulator, den innehåller bara frekvenshöjningar och är i övrigt identisk med Haswell. Devil's Canyon däremot lade till fler kondensatorer för att jämna ut tillförseln av ström.

Det är ingen som helst skillnad att överklocka Haswell och Ivy Bridge för den genomsnitlige Sweclockersmedlemmen. Den enda egentliga skillnaden du kan använda dig av är den adaptiva spänningsregleringen utöver offset/manuell. Ska du pressa processorn riktigt högt så blir det lite skillnad, men det är banne mig inte mycket. Detta kommer från en som har använt, ägt och överklockat varenda överklockningsbara Intel-processor sen Sandy Bridge.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om man siktar på DDR4 direkt ur grinden så visst.. Men då ska man vara medveten om att det kostar också. Väntar man ett år och låter priserna gå ner så kan denna pärla bli riktigt prisvärd. LGA2011 är ju ändå en entusiastplattform och den kostar därefter också pga. att funktionerna är flera och det är en mer påkostad plattform rent generellt.

Det värsta med DDR4 är väl att som Emil säger så kommer de med timings som gör dem likvärdiga DDR3 i allt utom pris och spänning. Jag kan mycket väl skjuta på det här eftersom DDR4 med usla timings inte låter så spännande när priset är i höjden. Även om en 5820k stöder quad channel som jag inte trodde så måste jag också hitta ett moderkort som stödjer det, vilket säkert ligger en bit över de mer "acceptabla" X99 korten jag kollat på :S

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Nej, det är ingenting vi sysslar med.

Skulle uppskattas ifall ni ville jämföra 5820k och 5930k med olika SLI/Crossfire setups.
Har dem färre PCIe banorna någon inverkan på prestanda och upplevelse när man använder 2-3 eller 4 kort?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Och varför klagar du då över priserna? Är det nivån i allmänhet eller vad är det du syftar på då? För denna prissättningen är ju som sagt inget nytt och har alltid legat på den nivån.

För att de har en hög kapacitet på att producera processorer och kan sätta ett högt pris då de har en så bra marknadspossition. Hade det varit mer konkurrens, om amd varit med och slagits om samma kunder på denna enorma marknad så hade priserna varit bättre. Nu är det en spelare som får bestämma priset nästan helt opåverkat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Skulle uppskattas ifall ni ville jämföra 5820k och 5930k med olika SLI/Crossfire setups.
Har dem färre PCIe banorna någon inverkan på prestanda och upplevelse när man använder 2-3 eller 4 kort?

Instämmer vill gärna se detta test för att ta död på diskussionen att det inte räcker med 2 x8 PCIe lanes för SLI/Crossfire

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

Det värsta med DDR4 är väl att som Emil säger så kommer de med timings som gör dem likvärdiga DDR3 i allt utom pris och spänning. Jag kan mycket väl skjuta på det här eftersom DDR4 med usla timings inte låter så spännande när priset är i höjden. Även om en 5820k stöder quad channel som jag inte trodde så måste jag också hitta ett moderkort som stödjer det, vilket säkert ligger en bit över de mer "acceptabla" X99 korten jag kollat på :S

Exakt. Därför väntar man något år och låter tekniken mogna.

Skrivet av Tobbbe__:

Skulle uppskattas ifall ni ville jämföra 5820k och 5930k med olika SLI/Crossfire setups.
Har dem färre PCIe banorna någon inverkan på prestanda och upplevelse när man använder 2-3 eller 4 kort?

Fanns ett test på Sweclockers när PCI-E 3.0 just hade lanserats.. Då jämförde de även X8 och X4. Om jag inte missminner mig så är prestandaförlusten vid två kort någonstans i krokarna av 1-3% alltså inte märkbart.. Däremot börjar man stapla GPU:er på varandra med 3 kort och fler så märker man en betydligt större skillnad. Dessa personer brukar däremot oftast sitta på LGA2011 bara för att de har råd. Så vid två kort gör detsamma.. Börjar man vilja ha fler än två kort i SLI/CF så är nog LGA2011 något att satsa på..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Och varför klagar du då över priserna? Är det nivån i allmänhet eller vad är det du syftar på då? För denna prissättningen är ju som sagt inget nytt och har alltid legat på den nivån.

Det är ju alltid kisel-lotteri som bestämmer det, men det är ju inget nytt och kommer vara likadant med Haswell-E. Däremot tror jag du gravt underskattar hela HEDT-filosofin, 5960X kommer överklocka som ett monster, det är det ingen tvekan om.

Haswell Refresh har ingen omgjord spänningsregulator, den innehåller bara frekvenshöjningar och är i övrigt identisk med Haswell. Devil's Canyon däremot lade till fler kondensatorer för att jämna ut tillförseln av ström.

Det är ingen som helst skillnad att överklocka Haswell och Ivy Bridge för den genomsnitlige Sweclockersmedlemmen. Den enda egentliga skillnaden du kan använda dig av är den adaptiva spänningsregleringen utöver offset/manuell. Ska du pressa processorn riktigt högt så blir det lite skillnad, men det är banne mig inte mycket. Detta kommer från en som har använt, ägt och överklockat varenda överklockningsbara Intel-processor sen Sandy Bridge.

Att 5960X kommer överklocka som ett monster är absolut ingen garanti, ju fler kärnor ju svårare är det att oc högt. Den svagaste kärnan kommer alltid begränsa klocken. Det plus värme problemen pekar snarare på medioker oc.

Dom kommer säkert oc grymt på ln2 i likhet med haswell/ivy. Se på ivy-e, genomsnitts exemplaret presterar sämre vid oc än genomsnitts sb-e

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

5960X kommer överklocka som ett monster, det är det ingen tvekan om.

Men vad bra att du har en pålitlig kristallkula att titta i
3.0 Ghz standardfrekvens, får man alla kärnor på 4.0 Ghz stabilt så är det en rätt ordentlig överklockning, 33%. Kommer fortfarande få spö i typiska spel-laster av en vanlig 4790K som då är helt oöverklockad.
Men men, den som lever får se. Spekulationer i all ära.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pholostan:

Men vad bra att du har en pålitlig kristallkula att titta i
3.0 Ghz standardfrekvens, får man alla kärnor på 4.0 Ghz stabilt så är det en rätt ordentlig överklockning, 33%. Kommer fortfarande få spö i typiska spel-laster av en vanlig 4790K som då är helt oöverklockad.
Men men, den som lever får se. Spekulationer i all ära.

Jag har en ganska bra kristallkula ja

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB