Permalänk

Hjälp med nytt minne till äldre dator

Hej, jag skulle vilja ha hjälp med att välja ut nya minnen till min dator som har några år på nacken.

Moderkortet är ett Gigabyte GA-EX58-UD3R
Äldre CPU i7 920 tror jag
GPU R9 290 Ati

Jag vill minst ha 8GB spelar mest med datorn

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Valfritt DDR3 minne på 1.5volt är vad du vill ha.
Dock inte 8GB då X58 är tripple channel, så 6 eller 12GB är vad du ska välja mellan = 3st minnesstickor

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Valfritt DDR3 minne på 1.5volt är vad du vill ha.
Dock inte 8GB då X58 är tripple channel, så 6 eller 12GB är vad du ska välja mellan = 3st minnesstickor

Där ser man, visste inte att de skulle sitta 3 och 3.

Då kan jag köpa 3st 4gb ddr3 på 1600mhz och då få 12gb av ram.

Vad händer om jag inte kör 3st minnen utan bara två? Dvs 4gb + 4gb?

Permalänk
Skrivet av The_Gargamel:

Där ser man, visste inte att de skulle sitta 3 och 3.

Då kan jag köpa 3st 4gb ddr3 på 1600mhz och då få 12gb av ram.

Vad händer om jag inte kör 3st minnen utan bara två? Dvs 4gb + 4gb?

Hm nu blev jag förvirrad, det finns ju bara fyra minnes platser? Varav en är Blå, hur går det ihop om de ska sitta i en serie av 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Gargamel:

Hm nu blev jag förvirrad, det finns ju bara fyra minnes platser? Varav en är Blå, hur går det ihop om de ska sitta i en serie av 3.

Enligt manualen ska minnena sitta i de vita socklarna för triple-channel. Det fungerar med ett annat antal minnen också, men för bästa prestanda är tre bäst.

Permalänk
Skrivet av perost:

Enligt manualen ska minnena sitta i de vita socklarna för triple-channel. Det fungerar med ett annat antal minnen också, men för bästa prestanda är tre bäst.

Okej så jag ska inte ha något i det blå, varför finns det en blå? Är det om man bara använder ett minneskort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Gargamel:

Okej så jag ska inte ha något i det blå, varför finns det en blå? Är det om man bara använder ett minneskort ?

Man kan köra trippel channgel + 1, antar att intel gjorde den lösningen för att budget x58 moderkort inte skulle ha lägre minneskapacitet än 775/1156 socklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Gargamel:

Okej så jag ska inte ha något i det blå, varför finns det en blå? Är det om man bara använder ett minneskort ?

Man kan ju så klart stoppa i fyra minnen om man så vill också. Lite oklart i manualen vad som händer då, men vid närmare efterforskning (se t.ex. här) så verkar det som att moderkortet delar på en kanal för två av minnena. Dvs. man får triple-channel även med fyra minnen. Det finns säkert någon nackdel med det, men i praktiken så verkar det inte spela så stor roll. Så du kan säkert köra med fyra minnen också om du vill.

Permalänk
Medlem

Blir nog tripple + en single om man trycker i 4 stickor.
Vettigast är om man bara kör 3 stickor.

Faktisk ett av dom få moderkort som bara har 4 ram platser med 1366 socket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300