Permalänk
Medlem

Uppgradering från gammalt skrot

Hej!
Jo det är så att jag idag har en riktigt gammalt åbäke till dator som jag sitter och spelar dota2 och cs:go på men även dessa lättdrivna spel gör sig inte helt hundra på min så kallade dator.

Jag har en phenom X2 på 4ghz
6GB ram
GTX 750 (som jag köpte endast för att mitt gamla var i princip obrukbart)

Det som jag har som jag tänkte att jag kunde ha kvar är 1TB HDD, OCZ 500w modulärt nätagg och även chassi.

Vad tror ni om det här paketet?
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...
med det grafikkortet jag redan har?

Jag spelar som sagt i princip bara dota2 och cs:go, jag vet att grafikkortet inte är något att hänga i granen och det blir troligtvis utbytt efter ett tag.

Vad tror ni, kommer det göra någon skillnad? Är det värt pengarna?
Eller ska jag slänga allt åt helvete och köpa allt nytt istället?

Mvh

Sebbe

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Jag tror du är inne på rätt spår. Det är ett bra paket och din HDD, nätagg och säkerligen chassi funkar bra att ta med och sätta in i nästa bygge. Ett tips är att investera i en SSD när pengarna finns.

Permalänk
Medlem

om du bara spelar cs go och dota så kan du komma undan för halva priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Jag tror du är inne på rätt spår. Det är ett bra paket och din HDD, nätagg och säkerligen chassi funkar bra att ta med och sätta in i nästa bygge. Ett tips är att investera i en SSD när pengarna finns.

Absolut, SSD är ett måste. Skönt att jag är ute och cyklar iaf.
Nätagget bör väl klara av jobbet fortfarande? Grafikkortet ska tydligen dra väldigt lite enligt tester...

Skrivet av pchelp:

om du bara spelar cs go och dota så kan du komma undan för halva priset

Jasså, kan du utveckla? Tycker du jag ska satsa på något annat?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd

han tänker nog i3 med billigt moderkort som skulle duga fast det där är lite mer umf i och framtidsäkert

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Helt klart något att tänka på, speciellt med tanke på det rätt så kassa grafikkortet jag har.
Tittade nämligen på den här videon https://www.youtube.com/watch?v=aXPK9doyMLg och jag tyckte inte att skillnaden var speciellt stor.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd

blir en väldigt strömsnål lätt att kyla dator som gör sitt jobb och vist i5k modell med z97 har oc potensial men i3 med mobbo kostar betydligt mindre och kan köras på vilket skit moderkort som helst samma med nätagg och kylning då cpu + gpu drar max ..120w + några till för övriga saker typ hälften av vad mitt grafikkort tar som peak och spelen du kör passar en i3 bra och gpu är ganska klen så maxxar den utan problem så passar som handen i handsken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

blir en väldigt strömsnål lätt att kyla dator som gör sitt jobb och vist i5k modell med z97 har oc potensial men i3 med mobbo kostar betydligt mindre och kan köras på vilket skit moderkort som helst samma med nätagg och kylning då cpu + gpu drar max ..120w + några till för övriga saker typ hälften av vad mitt grafikkort tar som peak och spelen du kör passar en i3 bra och gpu är ganska klen så maxxar den utan problem så passar som handen i handsken

Vad tror du om ett begagnat kit för 1800kr?
MSI P67A-GD55
i5-2500k
Corsair Vengeance DDR3 2x4gb 1600 C9

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbeharry:

Vad tror du om ett begagnat kit för 1800kr?
MSI P67A-GD55
i5-2500k
Corsair Vengeance DDR3 2x4gb 1600 C9

lite sent svar ..grejorna är bra saker och 2500k en kompetent cpu med bra oc potensial med vettigt moderkort Men jag är lite anti beg saker och tycker 1800 är lite väl mycket då dom trots allt är ganska gamla och cpu´n skulle inte oroa mig då dom håller väldigt länge men moderkorten kan börja ta lite stryk med åren så personligan hade jag lagt pengarna på nytt mobbo "billigaste z97" samt k cpu eller i3 med billigaste moderkort då man får nya saker med garanti för inte så mycket mer eller i3 för mindre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Vad tror du om ett begagnat kit för 1800kr?
MSI P67A-GD55
i5-2500k
Corsair Vengeance DDR3 2x4gb 1600 C9

Håller med lord_vasagos att det känns lite dyrt för grejor som är 3+ år gamla.
(Edit: Du får nya bättre delar(dvs från din länk) med garanti för 2800:-,
personligen skulle jag värdera det begagnade kitet till ca 1000:-,
men det kan säkert finnas ett antal som är villiga att betala mer.)

Med ett kit i stil med det som du länkar i första posten,
har du en stabil plattform som bör räcka till i minst 3, och ganska troligt bortemot 5 år.
Sedan kan du uppgradera grafik och ev SSD efter behov och kontanter.

Om pengar är en kritisk resurs, kan du skräddarsy ett i3-system enligt lord-vasagos riktlinjer.
Risken är ju då att du kommer att behöva uppgradera systemet efter kortare tid.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

Vad tror du om ett begagnat kit för 1800kr?
MSI P67A-GD55
i5-2500k
Corsair Vengeance DDR3 2x4gb 1600 C9

Förutom priset är det ett bra kit, skillnaden mot ett "modernt" Haswell kit är knappt 20% prestanda i samma klockfrekvens.

Räkna lite snabbt på CPU ~800kr
Moderkort, 3-400kr
Minnen, 3-400kr

Skulle inte gett mer än max 1500kr för det i alla fall

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Förutom priset är det ett bra kit, skillnaden mot ett "modernt" Haswell kit är knappt 20% prestanda i samma klockfrekvens.

Räkna lite snabbt på CPU ~800kr
Moderkort, 3-400kr
Minnen, 3-400kr

Skulle inte gett mer än max 1500kr för det i alla fall

MAX 1500kr

Permalänk
Medlem

Jävligt bra input, uppskattas!
Får se om jag kan få ner det till 1500 annars blir det nytt.
Egentligen har jag inga problem att lägga 3500 för uppgraderingskittet i min första post men den ekonomiska delen i mig säger att jag bör hålla i pengarna nu när man börjar studera, haha.

Om vi tänker oss att jag är inne på 4690 med moderkort och minnen.
Vad är det billigaste moderkortet som ändå är okej? Tänkte om man kan spara in ett par hundralappar där så blir jag själv övertygad om att köpa nytt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Sen säljer du av dina gamla grejor. glöm inte det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless