Permalänk
Medlem

PC till TV via HDMI. Färgskiftningar?

Hej!

Jag fick nyligen den briljanta iden att köpa en gamepad och köra portade spel (som tex AC IV) på min TV. Hur härligt som helst. Fungerar utmärkt tills något konstigt hände och skärmen bytade till någon slags form av "negativ".

Den blir väldigt turkos, minst sagt. Det händer periodvis och skiftar tillbaka av sig själv, eller om jag tabbar ner spelet/drar ut sladden.

Vad jag har märkt är att när spelet startar så går det i 1080p oavsett vad jag ställer in på mitt AMD kort. Skärmen blirt kort svart och i vänstra hörnet står det:

HDMI 3
1080p

Jag förstår inte varför det blir dessa färgskiftningarna alls (det händer endast när jag spelar spel.. jag minns att de ska ha hänt nån gång då jag såg på en blueray, men jag är inte säker). Hade tvn inte klarat 1080p borde den inte ens ha startat det?

Har för övrigt ett Radeon HD 7950 3GB kort i datan och TVn som används är en Sony Bravia kdl-32s5550

Några ideer?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur har du kopplat?
Utökat eller klonat skrivbord?
Kontrollerat att grafikkortet sitter som det ska? Monterat om det?
En bild på hela härligheten hade inte skadat heller.

Sen så heter det "bytte", inte "bytade".

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

HDMI kabel från datan till TVn, inget annat?

Utökat skrivbord. Gör TVn till primär och startar spelet.

Grafikkortet har fungerat felfritt i 1-1 ½ år nu. Öppnade det för ett tag sedan för att checka allt. Inga problem med det!

Körde en session just nu, ca en timme. Tvn har 1360 x 768 eller nåt åt det hållet. Satte spelets upplösning på det och det kan ha fungerat.

Angående utseendet, det är väl inget speciellt, ser ungefär ut såhär http://forum.videohelp.com/attachments/100-1264832349/screen....

Inga artefacts eller liknande på skärmen dock. Bara som att man tar en negativ lins över skärmen. Det går att se tydligt vad som händer och jag kan fortsätta spela. Men att allt är blå/turkost stör mig lite grann.

Permalänk
Bildexpert 📺

Yes, gammal "klassiker" där TV:n inte vet hur den ska avkoda färgen, som RGB eller YCbCr, och därför växlar fram och tillbaka. Gissningsvis en bugg i något chipset som var vanlig hos tillverkarna runt 10-talet. Sony och Philips är de som det rapporteras mest om.

Ställ in grafikkortet på att skicka exempelvis RGB. Sedan ställer du in i TV:n att det är RGB-signal den ska ta emot på HDMI snarare än "auto". Du kan behöva leta en stund i menyerna innan du hittar detta. Ifall du nu hittar det vill säga då en del apparater inte har sådan alternativ.

Andra lösningar runt detta har handlat om att ställa TV:n i PC-läge och att köra DVI ut från grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp det. Tack!

Permalänk
Testpilot

Inställningen heter "pixel format" i grafikkortsinställningarna (Catalyst) och den ska sen ställas på RGB 4:4:4 Pixel format PC standard (FULL RGB) för att det ska funka. Med en Philips-TV räcker det med enbart den inställningen, man behöver inte (eller kan inte) ändra något i själva TV:n.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kolla om du har "Aktivera ITC-processing" aktiverat i CCC, har du det testa att kryssa ur det och se om det hjälper.

Permalänk
Bildexpert 📺

Här är en bild på hur färgerna blir fel när RGB-data forceras in i YCbCr-matisen och viceversa:

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Inställningen heter "pixel format" i grafikkortsinställningarna (Catalyst) och den ska sen ställas på RGB 4:4:4 Pixel format PC standard (FULL RGB) för att det ska funka. Med en Philips-TV räcker det med enbart den inställningen, man behöver inte (eller kan inte) ändra något i själva TV:n.

Detta verkar ha löst mitt liknande problem.